Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Zorgenkindje in omgeving emmen

De kans bestaat dat wij gaan verhuizen van Zuid Holland naar de omgeving Emmen. Nou hebben wij een zorgenkindje: ADHD en leerstoornis. Hij heeft hiervoor een rugzakje gekregen. Op zich gaan zijn schoolprestaties prima, maar heeft wel wat bijzondere aandacht nodig. Nu is mijn grootste angst dat hij deze op een andere school wellicht niet krijgt. Het zal voor hem niet meevallen om te verhuizen, maar als dan ook nog zijn school hieronder gaat lijden, dan ben ik bang dat hij een echte terugval kan krijgen. Zijn er hier op het forum ouders met zorgenkindjes in de omgeving van Emmen die mij meer kunnen vertellen over de ervaringen die zij hebben op verschillende basisscholen en ook hoe het daar met het voortgezet onderwijs is gesteld voor kinderen die wat extra aandacht nodig hebben. Voordat wij de uiteindelijke beslissing maken om naar Drenthe te verhuizen, wil ik eerst weten of mijn kind daar ook op zijn plek kan zijn. Dat is voor mij het grootste obstakel. Wie kan mij helpen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Internet

Ik kan je niet direct helpen, maar je kunt op internet basisscholen vinden en eventueel scholen opbellen en vragen. Waarom denk je dat het een groot probleem zou zijn in Emmen? Gemiddeld zijn de cito-scores buiten de randstad hoger dan in de randstad. Dus volgens de statistieken is de kans groot dat je kind erop vooruit gaat.

Tsjor

Ik wel

Maar ik moet wel even eea navragen. Gun me even wat tijd. over een paar dagen dan zie ik degene en dan kan ik meer vertellen.

Kayden

Kayden

28-02-2011 om 10:46 Topicstarter

Tsjor

Het is niet zo dat ik denk dat scholen buiten de randstad slechter zijn, maar ik wil graag een school die net zoveel meedenkt als de school die hij nu heeft. Dat vind je niet in cito prestaties en ook niet in schoolgidsen. Ook als ik ze bel, zal ik daar niet echt achterkomen. Kan me niet voorstellen dat een school tijdens een telefoongesprek zal zeggen dat zij niet goed omgaan met rugzakkinderen. Ik wil ervaringen van ouders. Zij zijn diegene die mij kunnen vertellen hoe de scholen met hun kinderen omgaan. In het dorp waar ik nu woon zit daar toch een groot verschil in. Je hoopt een goede school te hebben uitgekozen, maar dat weet je eigenlijk pas als er zich een probleem voordoet en je ziet hoe de school dit probleem aanpakt. Vandaar de ervaringen van ouders die mij wellicht wat kunnen geruststellen.

Moek

Moek

28-02-2011 om 12:31

Een vraag die je de school wel kan stellen:

Je kan altijd vragen hoeveel rugzakkindjes een school eigenlijk heeft. Onze flink uit de kluiten gewassen basisschool had er maar één! Dat leert je al iets, namelijk dat alles met een vlekje wordt afgeschoven naar speciaal onderwijs. En als ze een normaal aantal aangeven voor de omvang van de school, kun je vragen hoe de begeleiding georganiseerd is. Wordt de rugzak ingezet voor klassenverkleining? Voor RT, individueel of in groepjes? Aan de manier van antwoorden op dergelijke gedetailleerde vragen kun je veel aflezen. Te laat voor ons helaas, maar zo zou ik het "met de kennis van nu" aanpakken.

Kobalt

Kobalt

28-02-2011 om 21:47

Zo moeilijk om te zeggen

Wij wonen niet in Emmen, dus je hebt niets aan mij, maar ik vind het ook een moeilijke vraag.
Onze zoon heeft een rugzakje. Er zitten er geloof ik drie of vier met een rugzakje op school. Maar als je naar ervaringen vraagt, zijn de meningen van deze ouders zo verschillend.
Wij zijn de school spuugzat, hebben een trauma hier op gelopen en bepaalde leerkrachten mogen nooit meer lesgeven aan een kind van mij. Zo slecht vind ik ze. Echt, Bulstronk-materiaal.
Maar ik ken een ouder van een rugzakjekind, dat de juf die ik het ergste vind, juist prima vond voor haar zoon.
Ik ben niet tevreden over deze school en zou hem nooit bij iemand aanbevelen. Maar ik een andere ouder van een rugzakje kind, is 'best tevreden'.

Kobalt

"Best tevreden" --> dat mag toch nooit acceptabel zijn voor een zorgenkind? Ik hoor soms ook dingen waarvan ik denk dat ik mij daar niet bij neer zou leggen en verder zou zoeken naar iemand of iets dat wel passend genoeg is. Er zijn toch helaas veel mensen die het al snel wel best vinden: dan hoef je verder niets. Jouw kind zat toch bij een juf in de klas waar hij zeer depressief van werd (en erger)? Zelfs als mijn kind die ervaring niet had bij deze juf, had ik haar al ongeschikt gevonden. Ook verhalen die je niet zelf hebt meegemaakt, zou ik er in meenemen.

Kayden, ik weet niet of je al bekend bent in Emmen maar kan je niet het lijstje verkorten door idd zoals Moek zegt te vragen naar aantal rugzakkinderen. Op die manier een short list maken en misschien gewoon eens op het schoolplein zitten, kijken en vragen naar de ervaringen van ouders.

Kobalt

Kobalt

01-03-2011 om 14:48

Oordeel

Ja, ik zou het oordeel van een collegaouder ook meenemen. Maar dat gebeurd in de praktijk natuurlijk niet. En dat het zo slecht ging met mijn zoon, daar kun je ook mijn zoon zelf, of zijn ouders de schuld van geven. Dat is veel makkelijker namelijk.
Maar wat ik bedoel: het is denk ik ondoenlijk om een objectief beeld van een school te krijgen. En dan helemaal wat betreft hun rugzakjeszorg.
Het enige wat je zou kunnen doen, is ouders die hun kinderen in groep 7 en 8 hebben zitten, om hun mening vragen. Die zijn de naiviteit van de beginnende ouder inmiddels kwijt.
Maar ideale scholen bestaan niet. En ik denk dat je met 'best tevreden', vaak het maximaal haalbare te pakken hebt.

Kayden

Kayden

03-03-2011 om 10:17 Topicstarter

Kobalt

Ik begrijp eigenlijk helemaal wat je bedoelt. Mijn zoon zit nu op een school waar hij echt fantastisch geholpen wordt. Ze denken mee en houden rekening met zijn beperkingen. Het contact is heel erg goed en ik ben daar zeer tevreden over. Dat is waarschijnlijk waar mijn grootste angst vandaan komt. Nu gaat het zo goed in het contact en ook met zijn klasgenoten en de leerkrachten. Eigenlijk zou ik gewoon de hele school mee willen nemen. Toch zat er bij mijn zoon een jongen in de klas met soortgelijke problemen en die ouders vonden dat er verschrikkelijk slecht werd gehandeld. Zij waren absoluut niet te spreken over de leerkracht, terwijl ik daar juist heel veel positiviteit van kreeg. Hun kind is uiteindelijk naar speciaal onderwijs gegaan, maar nog steeds als ik ze spreek zijn ze echt zeer teleurgesteld in de school. Wat dat betreft hebben we het gewoon heel anders ervaren of is de school heel anders met beide gevallen te werk gegaan.

Mijn zoon gaat straks naar groep 6. Dat is dus nog maar drie klassen. Dan gaat het grote avontuur toch weer opnieuw beginnen met het VO. Ook dat is altijd maar weer afwachten heb ik begrepen. Misschien moet ik ook maar in mijn achterhoofd houden dat ideale scholen niet bestaan. Ik blijf echter toch neigen naar ervaringen van ouders. Zal in ieder geval het advies van het aantal rugzakjes wel in mijn achterhoofd houden. Daar was ik nou zelf helemaal niet opgekomen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.