Meld je hier aan voor de gratis webinars tijdens De Week van de Opvoeding

Zo krijg je jouw kleuter wél rustig in slaap

Kinderen hebben veel meer slaap nodig dan volwassenen. Het is dan ook niet voor niets dat kleuters eigenlijk rond 18:30 uur op bed horen te liggen. Soms lukt dat heel goed, maar soms heb je te maken met een nogal tegenstribbelend kind dat steeds weer uit bed stapt en zich in de woonkamer meldt. En dan wordt er een hele trucendoos geopend om maar niet te hoeven slapen, zoals dat er monsters onder het bed zitten. Of er is er sprake van dorst (die vaak op wonderbaarlijke wijze na één slokje alweer weg is) en een derde keer moet er een sanitaire stop gemaakt worden. Voor veel ouders herkenbaar. Hoe zorg je ervoor dat je kind gemakkelijk naar bed gaat en daar ook blijft liggen?

Snel naar dromenland

Neem weer eens goed de kinderkamer onder de loep. Misschien slaapt je kind nog onder een zomerdekbed terwijl het winter is of is het kussen aan vervanging toe. Je kunt ook pas goed slapen als je een goed bed hebt. Dat geldt voor kinderen precies zoals voor volwassenen. Maar kinderen hebben juist in de nacht ook geborgenheid nodig. Misschien eerst een ander bed kopen om ervoor te zorgen dat je kleuter de nacht op aangename wijze kan doorbrengen. Betrek je kind ook bij de keuze. Hij zal zo trots zijn op het nieuwe bed dat hij er er wellicht juist heel graag in wil slapen. Zorg ervoor dat je meegaat in de belevingswereld van kinderen en pas je keuzes daarop aan. Het gaat er uiteindelijk om dat het slaapkamerritueel zo soepel mogelijk verloopt.

De inrichting van de slaapkamer

Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk om ervoor te zorgen dat de slaapkamer voor je kind een fijne plek is om te zijn. Daar kun je voor zorgen door de juiste kleuren te gebruiken (knalrood is bijvoorbeeld af te raden in een slaapkamer), te zorgen voor een rustige slaapkamer (bijvoorbeeld door veel dichte kasten zodat er weinig losslingerend speelgoed ligt), duurzame meubels en goede verlichting te kiezen. Je kunt bij VidaXL voldoende inspiratie opdoen om er iets leuks van te maken. Betrek je kind hier gerust in, dat kan weer een extra impuls geven om vaker met plezier naar bed te gaan.

Houd een vast ritme aan

Langer opblijven moet echt een uitzondering zijn op de regel. Bijvoorbeeld bij verjaardagen. De rest van het jaar is regelmaat heel belangrijk. Bedenk een vast bedritueel voor het slapen gaan en houd je hier ook strikt aan. Altijd op dezelfde tijd, altijd in dezelfde volgorde. Bijvoorbeeld douchen en tandenpoetsen, slaapkleding aan, verhaaltje voorlezen en dan het licht uit. Op die manier went je kind aan deze vaste gewoonte en zal het uiteindelijk ook gewoon lekker in bed blijven liggen.

Dit artikel is tot stand gekomen met VidaXL

Lees ook: