Meld je hier aan voor de gratis webinars tijdens De Week van de Opvoeding

Buitenspelen in de winter: zo kleed je je kind warm aan

Slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel. Zo luidt een Zweeds gezegde. En dat is natuurlijk ook zo. Vaak zijn wij degene die het koud of vies weer vinden, kinderen hebben daar helemaal geen last van. En om allebei met een gerust hart naar buiten te gaan: zo kleed je je kind warm aan.

Waarom is buitenspelen in de winter goed voor je kind?

Onderzoek laat zien dat kinderen die langer buiten spelen, zich beter kunnen focussen dan kinderen die op een andere manier pauze hebben gehouden. Uit een ander onderzoek, onder 8- en 9-jarigen, kwam dat kinderen die minimaal 15 minuten buiten hebben gespeeld, minder vervelend gedrag lieten zien. Naast goed voor de hersens van je kind, is buiten spelen ook goed voor de weerstand. Buiten pik je veel frisse lucht op en krijg je zonlicht mee: de belangrijkste bron van vitamine D en een belangrijke factor om goed te kunnen slapen. Plus nog wat extra beweging: die weerstand schiet omhoog. Levert je misschien wel wat meer broeken en maillots met kapotte knieën op, dus een rondje online shoppen voor kinderkleding is wellicht handig zodra je weer thuis bent.

Warm aankleden doe je zo

Laagjes, laagjes en nog meer laagjes. Zo kan je kind, afhankelijk van hoe warm hij/zij het heeft een laagje meer of minder aantrekken. Begin bijvoorbeeld met een laagje wol, als ondergoed of daar overheen. Dit zorgt voor een warme basis. Werk verder met bijvoorbeeld shirts, vestjes of een blouse/overhemd. Voor tijdens het buitenspelen heb je fijne wind- en waterdichte pakken (handig met kleine kinderen) en wanneer je grotere kinderen hebt is een regenjas voor je kind een onmisbaar kledingstuk. Ook met weer en wind lekker naar buiten!

Tips om de weerstand op peil te houden

We zijn vaak bang dat onze kinderen ziek worden als ze in de kou buiten spelen. Maar ziek word je niet van kou, ziek word je van ziekteverwekkers als virussen en bacteriën. Je kunt deze buiten de deur houden door aan je weerstand te werken. Bijvoorbeeld met deze tips:

  • Heel vaak handen wassen: na het plassen, na het buitenspelen, voor het eten en na het aaien van dieren. Alles wat je kind aanraakt - en dat is nogal wat - bevat bacteriën. Door handen te wassen verklein je de kans dat je kind ziekteverwekkers via zijn handen binnenkrijgt.
  • Frisse lucht: door lekker buiten te spelen, maar ook door goed te ventileren in huis. Ramen open zetten, de mechanische ventilatie af en toe expres hard aanzetten (in plaats van de automatische stand) en de ventilatieroosters open.
  • Drink genoeg: als je genoeg water drinkt, blijft de vochtbalans van het lichaam goed. En als die op peil is, dan kunnen de slijmvliezen - onderdeel van de fysieke barrière - optimaal hun werk doen.

Dit artikel is tot stand gekomen met de Bijenkorf.