Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap

Praktische tips om te koken voor én met kinderen

Als vader wil je natuurlijk dat jouw kinderen fit en gezond zijn. Dat begint bij een goed eetpatroon. Door dagelijks gevarieerd te koken geef je jouw kinderen een gezonde basis mee. Maar koken voor kinderen is niet altijd even makkelijk. Vooral jonge kinderen kunnen moeilijke eters zijn. En hoe pak je het koken voor kinderen eigenlijk aan? Om je op weg te helpen, geven wij enkele onmisbare tips voor koken met kinderen, speciaal voor vaders.

Babyvoeding: zelf maken of uit potjes?

De dilemma's rondom de voeding van jouw kind beginnen al vanaf de allereerste hapjes. Kies je voor babyvoeding uit potjes of ga je de babyvoeding zelf maken? Vaak bevat voeding gericht op kinderen te veel suiker, zout of juist te weinig vezels. Voor babyvoeding valt dit gelukkig mee: er zijn strikte richtlijnen voor babyvoeding qua inhoud en toevoegingen.

Toch willen veel ouders liever zelf de babyhapjes maken voor hun kind. Gelukkig is dit vrij eenvoudig en kun je eindeloos variëren met smaken en ingrediënten voor zowel fruithapjes als groentehapjes. Zo schotel je jouw baby altijd iets gezonds voor.

Kies kindvriendelijke gerechten

Sommige kinderen zijn makkelijke eters, maar veel kinderen hebben moeite met bepaalde smaken, ingrediënten of structuren. Daar kunnen ze niets aan doen: kinderen hebben meer smaakpapillen en ervaren smaken dus heel anders. Als je wilt dat jouw kinderen 's avonds goed eten kan het helpen om de gerechten af te stemmen op hun smaak.

De meeste kinderen houden van pannenkoeken, patat en pizza, maar dat is niet helemaal waar we op doelen. Naast deze favorieten zijn er namelijk nog tal van andere, gezonde gerechten die bij veel kinderen in de smaak vallen. Zo kunnen de meeste kinderen pasta en aardappels wel waarderen en zijn groenten als paprika, tomaat, courgette, komkommer, bloemkool, pompoen en wortels vaak geliefd.

Experimenteer vooral met gerechten en ontdek welke smaken en welke ingrediënten jouw kind kan waarderen. Kun je wel wat kookinspiratie gebruiken? Dan vind je online talloze recepten die toegankelijk en snel te maken zijn.

Houd realistische porties aan

Je kind is natuurlijk volop in de groei, maar nog steeds heeft een kind minder eten en drinken nodig dan een volwassene. Houd de porties op het bord van jouw kind dan ook realistisch: teveel opscheppen kan ontmoedigend werken, vooral als je wilt dat jouw kind zijn of haar bord leeg eet. Een kind van 4 tot 8 jaar oud heeft bijvoorbeeld genoeg aan 2 tot 3 opscheplepels groente, 2 tot 3 opscheplepels granen of aardappels en zo'n 50 tot 60 gram vis of vlees.

Presentatie is belangrijk

Kinderen zijn vaak erg visuele eters. Als iets er niet smakelijk uit ziet, is de kans groot dat jouw kind het niet wil eten. Houd daar rekening mee bij het koken en bij het serveren van de maaltijd. Geeft jouw kind de voorkeur aan het eten van afzonderlijke ingrediënten? Serveer de maaltijd dan op een vakjesbord. Of maak gebruik van een vrolijke lepel, een kinderbordje of een feestelijke opmaak om het gerecht aantrekkelijker te maken.

Koken voor én met kinderen

Jouw kind ontwikkelt niet alleen een goede relatie met voeding door wat er op zijn of haar bord ligt, maar ook door zelf aan de slag te gaan. Door samen met jouw kind te koken leer je hem of haar allerlei belangrijke kennis over koken, ingrediënten en een gezond eetpatroon. Bovendien is samen koken ook gezellig en wordt het aantrekkelijker voor jouw kind om goed te eten. Hij of zij heeft het eten tenslotte helemaal zelf bereid en dat is iets om trots op te zijn!