Home » Vraagbaken » Verminderde groei door concerta

Verminderde groei door Concerta?

Door:

Fleur de Lorijn

Mijn zoon is 11 en heeft ADHD. Daarvoor slikt hij Concerta. Dit helpt hem heel erg goed. Ik maak me echter zorgen over zijn groei. Hij is 1,44 m en groeit de laatste jaren 4 cm per jaar, in plaats van 6 cm. Moet ik me zorgen maken over zijn groei?

Antwoord: 

Bij Concerta zien we inderdaad wel eens dat de groei afneemt. Maar of dat de werkelijke oorzaak van de verminderde groei van uw zoon is (er kunnen ook andere dingen aan de hand zijn), en óf er eigenlijk wel sprake is van een verminderde groei, zal nader onderzocht moeten worden.

Ik denk dus dat het belangrijk is om eerst goed na te laten gaan of uw zoon daadwerkelijk minder goed groeit. Dat kan door alle 'officiële' meetgegevens die er tot nu toe bekend zijn (uit het groeiboekje en van de schoolarts) in een curve te zetten. Als ik u was, zou ik hiervoor een afspraak maken bij de huisarts, of bij de kinderpsychiater die de ADHD begeleidt.

Als blijkt dat de feitelijke groeicurve afbuigt van de groeicurve die bij uw zoon hoort, zal er nader onderzocht moeten worden waarom dat gebeurt. Is er misschien een andere (lichamelijke) oorzaak dan het gebruik van Concerta? Zo'n onderzoek is iets voor een kinderarts.

Als uw zoon inderdaad afbuigt van zijn eigen groeicurve, terwijl aanvullend onderzoek geen lichamelijke problemen aan het licht brengt, dan zul je in overleg met de kinderpsychiater de voor- en nadelen van de Concerta moeten afwegen, gevolgd door een beslissing wat je het beste kunt doen. Succes daarmee!

Fleur de Lorijn

is werkzaam als algemeen kinderarts in het Emma Kinderziekenhuis (AMC Amsterdam).

Lees verder