Home » Artikelen » Hoeveel suiker mag een kind per dag

Hoeveel suiker mag een kind per dag?

Door:

Antoinette Aris

Te veel suikers is ongezond. Dat weten we allemaal, maar hoeveel suiker mag mijn kind? Als ouder wil je voor je kind niet meer suiker dan noodzakelijk. Maar hoe zit het nou precies met fruitsuikers, honing en andere toegevoegde suikers? Antoinette is voedingscoach en vertelt je alles dat je wil weten over suikers bij kinderen.

Hoeveel suiker mag een kind per dag?

In Nederland is er geen maximaal aanbevolen hoeveelheid suiker voor kinderen per dag. Volgens het Diabetesfonds krijgen Nederlanders gemiddeld 1,5 tot 2 keer teveel suiker binnen. Boosdoeners zijn vooral de toegevoegde suikers in frisdrank, vruchtensap, koek en snoep.

Volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) mag de hoeveelheid vrije suikers per dag maximaal 10% van het totale aantal calorieën wat je per dag nodig zijn. Hoeveel suiker mag een kind dan per dag?

  • Een kind tussen de 9 en 12 jaar mag maximaal 50 gram aan vrije suikers per dag. Dit zijn bijna 13 suikerklontjes.
  • Een kind tussen de 4 en 8 jaar mag maximaal 35 gram aan vrije suikers per dag. Dit zijn bijna 9 suikerklontjes.

Wat zijn vrije suikers of verborgen suikers?

Vrije suikers zijn alle toegevoegde suikers plus de suikers die van nature aanwezig zijn in honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraat. Suikers in fruit, groente en zuivel vallen niet onder vrije suikers.

Kinderen zitten binnen de vrije suikers al snel aan hun maximum aantal suikers per dag. Om een beeld te schetsen: een glas cola bevat 6 klontjes suiker, in een plak ontbijtkoek zitten 2,5 suikerklontjes, in een eetlepel satésaus bijna 2 klontjes en in 15 gram melkchocolade hagelslag zitten 2,5 suikerklontje aan vrije suikers.

Hoe zorg ik dat mijn kind minder suiker binnenkrijgt?

De stof suiker is niet per definitie schadelijk voor je lichaam. Te veel suiker binnenkrijgen kan dat wel zijn. 

Wat kun je doen om minder suiker binnen te krijgen?

  • Lees de etiketten en herken de synoniemen van suiker. Suiker wordt vaak anders genoemd, zoals dextrose, galactose, lactose en maltose. Ook honing, kandijstroop en agavesiroop zijn andere namen voor suiker.. Lees dus goed de ingrediëntenlijst van het etiket.
  • Begin met simpele dingen, zoals geen suiker in de thee, minder snoepen, water in plaats van frisdrank of vruchtensap.
  • Vermijd bewerkte voedingsmiddelen zoals frisdrank, vruchtensap, snoep, koek en kant-en-klaar-sauzen. 
  • Koop ongezoete producten.
  • Kook met verse producten en maak bepaalde recepten zelf, zoals bijvoorbeeld appelmoes, of fruit-ijs (zie recept hieronder).
  • Probeer eens wat verse vanille, kaneel, of citroenrasp aan eten toe te voegen, in plaats van suiker of honing. 
  • Kies voor volkoren producten. Volkorenproducten zijn altijd gezonder dan de witte variant; ze bevatten meer vezels én minder suiker.

Suikervrij is niet nodig!

Een gezond voedingspatroon houd je het best vol als je niet te streng bent voor jezelf. Helemaal suikervrij leven hoeft dan ook echt niet. Beter is het om langzaam steeds minder suiker te eten. Dan krijg je vanzelf minder trek in zoet.

Suikervrij recept voor fruitijstaart

Een heerlijke suikervrije fruitijstaart, ook heel leuk om met kinderen samen te maken! Je kunt deze taart in een grote cakevorm doen, maar ook in kleine ijsvormpjes. Let dan wel even op dat je bijvoorbeeld maar een vierde van dit recept maakt. Je kan elke fruitsoort kiezen die je wilt en je kan gebruik maken van seizoensfruit.

fruitijstaart

Ingrediënten
Laag 1: 200 gram kersen en 125 gram Griekse yoghurt
Laag 2: 200 gram mango en 125 gram Griekse yoghurt
Laag 3: 200 gram aardbeien en 125 gram Griekse yoghurt
Laag 4: 200 gram bosbessen en 125 gram Griekse yoghurt

Bereidingswijze:

  • Begin met laag 1, mix de kersen met de yoghurt in de keukenmachine.
  • Zet het cakeblik met laag 1 in de vriezer en laat dit minstens 20 minuten staan. Neem hier echt de tijd voor, anders gaan de lagen mengen.
  • Doe voor laag 2 hetzelfde, mix de mango met yoghurt en doe deze op je eerste laag.
  • Zet het cakeblik in de vriezer en laat dit 20 minuten staan.
  • Ga door met de lagen totdat je vier lagen heb.
  • Dek het geheel dan goed af en zet dit in de vriezer.

Nu heb je heerlijk suikervrij ijs om te serveren met nog wat vers fruit!

Antoinette Aris

Gewichtsconsulent, voedingscoach en voedingsspecialiste bij Slimmer Support.

Meer over

Lees verder