Home » Columns » 26 spelen in het donker

26. Spelen in het donker

Door:

Debbie Spelt

Debbie Spelt is speelgoed-specialist. Voor haar webshop test ze dagelijks nieuw speelgoed. Wat deugt wel en wat deugt niet? Lees hier haar bevindingen.

In deze aflevering: nieuwe ontwikkelingen op binnenspeelzand-gebied.

Alwéér binnenspeelzand? Ja, alweer. Omdat het zo'n enorme rage is, die voorlopig nog wel even zal aanhouden, en die ook tot allerlei nieuwe ontwikkelingen leidt.

Na-aap-zand

De eerste ontwikkeling is dat er naast de A-merken (Super Sand, Kinetic Sand en Angel Sand) inmiddels talloze na-apers bij zijn gekomen, verkrijgbaar bij discounters, boekwinkels en bouwmarkten. De kwaliteit daarvan is heel wisselend. En je weet vooraf niet wat hun specifieke eigenschappen zijn, zodat het moeilijk is om te bepalen of zulk na-aap-zand aansluit op je eigen behoeftes en voorkeuren. (Bij de A-merken weet je dat beter. Ik heb dat eerder beschreven in Soorten binnenspeelzand vergeleken.)

IJsjes

De tweede ontwikkeling is dat de A-merken doorgaan met ontwikkelen. Het vernieuwendst is Angel Sand. Naast de verschillende kleurtjes die ze al hadden, is er nu ook een ijsjes-set. Want wat doen bijna alle kinderen als eerste? IJsjes maken. De set bevat gekleurd zand, een etagère voor de ijsjes, en leuke schepjes en vormpjes.

Glow-in-the-dark

De opvallendste nieuwe set van Angel Sand is Glow in the dark. Die heb ik natuurlijk meteen getest. De set wordt geleverd met een stevige speel- en opbergbak, en leuke vormpjes om een kasteel te maken.

Samen met dochter Lynn ging ik aan de slag. Haar eerste vraag, als binnenspeelzand-expert: "Wat is hier nou nieuw aan? Het is toch gewoon weer zand?" Ik beperkte mij tot: "Maak nou maar een mooi kasteel. En zet het daarna in het zonnetje op tafel."

Toen het kasteel klaar was, nam ik Lynn mee naar de WC. Daar snapte ze niets van. Ik zei: "Let op! En doe het licht uit..." Daar snapte ze nog minder van. Maar het effect was verbijsterend. Het kasteel gaf licht in het donker. Gaaf zeg!

Door-kleien

Ermee door-kleien vond Lynn het allermooiste. Zittend op de WC, met de speelbox op haar schoot, maakt ze nu poppetjes van haar kasteeltorens.

Inmiddels is het bovenlicht van haar deur afgeplakt, en is de bak verhuisd naar haar kamertje, waar ze telkens nieuwe dingen maakt. Daarna in het zonlicht op de vensterbank, en hop, de luiken gaan weer dicht. Glow-in-the-dark is en blijft een fascinerend effect voor kinderen.

Angel Sand - Glow In The Dark
Prijs: € 17,95
Online bestellen

Debbie Spelt

is speelgoed-freak, en moeder van twee dochters. In 2004 startte ze de webwinkel Trendyspeelgoed.nl.

Reacties

Is dit betaalde reclame?

Is dit betaalde reclame?

Zo ja, dan misschien wel zo ethisch om het erbij te zetten in plaats van te doen of het een redactionele column is!

Komen er straks ook columns van farmaceutische bedrijven die hier hun medicijnen aan gaan bieden?

Ad Hombre: niet zo moeilijk

Ad Hombre: niet zo moeilijk doen hoor. Debbie Spelt schrijft op ons verzoek een column over speelgoed, omdat ze verstand heeft van het onderwerp. De reden waarom ze er verstand van heeft, hebben we duidelijk aangegeven.

Er is absoluut geen sprake van betaling. Debbie Spelt levert gratis teksten. En de link naar dat speelzand plaatsten we alleen maar voor de handigheid. Zodat mensen die dat spul willen kopen, meteen weten waar ze dat kunnen doen. Ook daar krijgen wij geen geld voor. (Voor de volledigheid: als we kinderboeken bespreken, plaatsen we daar een bestel-link bij naar Bol.com. Daar krijgen we wél geld voor. Een paar dubbeltjes per verkocht boek, om precies te zijn. Ik weet niet hoe u zelf uw geld verdient, maar van een paar dubbeltjes kun je niet leven. Dat is uitsluitend bedoeld als service voor onze lezers.)

Uw suggestie over farmaceutische columns vatten we op als een belediging. Ouders Online is juist ontzettend zorgvuldig wat dat betreft. Natuurlijk zullen we nooit een column van een farmaceut plaatsen. We accepteren zelfs geen advertenties van dat soort bedrijven, ook niet als zo'n advertentie gepresenteerd wordt als "informatie".

"niet zo moeilijk doen hoor."

"niet zo moeilijk doen hoor."

Ik zeg het, anderen denken het misschien alleen. Een verstandig medium maakt de relatie met al-dan-niet-adverteerders expliciet om verwarring te voorkomen. Ik snap wel dat Debby gratis teksten levert, want of ze er nou voor betaalt of niet, het *is* grotendeels reclame.

Misschien was het ooit bedoeld als kritische rubriek, maar nu zijn het alleen nog maar enthousiaste verhalen over speelgoed dat zij toevallig in de webwinkel heeft liggen met een bestellink eronder. Even denk je nog, he, een kinderfysiotherapeute! Maar nee, ook die heeft een eigen webshop.

Op een of andere manier neem ik iemands mening toch minder serieus als er direct een eigen webshoplink bijhoort. Gek he?

"Daar krijgen we wél geld voor. Een paar dubbeltjes per verkocht boek, om precies te zijn."

Dat vind ik dan beter te pruimen. Anders dan als je onder het mom van kritische deskundige je eigen producten staat aan te prijzen. Verschil is dat Bol nagenoeg alles op boekengebied verkoopt, dus dat je weet dat de reviewer uit het hele aanbod dit ene boek heeft gekozen. Nu zitten we eigenlijk te wachten tot de speelgoedvrouw haar hele assortiment heeft besproken.

(ik heb trouwens wel eens iets gekocht bij deze Debby dat in mijn optiek helemaal geen recht deed aan het enthousiaste verhaal, misschien doe ik daarom wel zo moeilijk)

Nogmaals: Debbie Spelt is

Nogmaals: Debbie Spelt is geen adverteerder. Wij hebben geen - ik herhaal: géén - financiële relatie met haar. Wij vertrouwen haar oordeel als kleinschalige webshop-houder. Als u er geen vertrouwen in heeft, kunt u de column overslaan.

En verder hebben we haar verzocht om bij voorkeur producten te bespreken die ze goed vindt. Net zoals onze kinderboeken-recensente vooral boeken bespreekt die ze de moeite waard vindt. Dat blijven echter persoonlijke opvattingen. Waarschijnlijk heeft u ook wel eens een film gezien heeft die u niet goed vond, terwijl die film juichend gerecenseerd werd. Zo gaan die dingen.

En tot slot: over het kritisch gehalte van Ouders Online valt weinig te klagen, lijkt ons. (Of juist wel. Sommige lezers zijn afgehaakt omdat ze ons té kritisch vonden. Zo gaan die dingen.)

De speelgoedvrouw prijst vaak

De speelgoedvrouw prijst vaak speelgoed aan waarvan ik denk: die kant wil ik dus niet op met mijn kinderen. Nepzand voor 17,95 terwijl je ook gewoon voor niks een bak zand bij de bouwmarkt kan kopen en kinderen van natuurlijk zand veel beter het materiaal leren kennen. Zelfde verhaal bij de kant en klare hutbouwpaketten. Are you serious? Dit soort speelgoed is funest voor de creatieve ontwikkeling van kinderen. Laat ze lekker spelen met materialen die voorhanden zijn en ze leren zelf oplossingen verzinnen voor de problemen die ze tegenkomen. De speelgoedvrouw doet er goed aan om speelgoed te bespreken dat iets minder 'pampert'.

Die zand kun je binnen

Die zand kun je binnen gebruiken, dus niet te vergelijken met bouwzand voor buiten.

Alle columns in de serie De Speelgoedvrouw