Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op

40 plus en kinder wens, spannend?


Het gaat natuurlijk niet om een pretpark. Het gaat erom dat je moet beseffen welke impact het heeft op de kinderen die er al zijn. Vaak wordt er alleen naar de wens en de situatie voor de baby gekeken. Maar hoe is het voor de grote kinderen? Er zijn steeds meer andersoortige uitstapjes,  vakanties en gesprekken. Mama en papa zijn beschikbaar . Er is meer ruimte. Dan komt er een baby. Mama is de komende 3 jaar moe en gericht op de baby en papa gaat op stap met de grote Kids. Dat is wat ik vaak zie. Dat zou voor mijzelf een heel belangrijk item zijn. 

Anonima123 schreef op 18-10-2022 om 08:10:

Het gaat natuurlijk niet om een pretpark. Het gaat erom dat je moet beseffen welke impact het heeft op de kinderen die er al zijn. Vaak wordt er alleen naar de wens en de situatie voor de baby gekeken. Maar hoe is het voor de grote kinderen? Er zijn steeds meer andersoortige uitstapjes, vakanties en gesprekken. Mama en papa zijn beschikbaar . Er is meer ruimte. Dan komt er een baby. Mama is de komende 3 jaar moe en gericht op de baby en papa gaat op stap met de grote Kids. Dat is wat ik vaak zie. Dat zou voor mijzelf een heel belangrijk item zijn.

Ik heb dat helemaal niet zo ervaren, maar goed, er zaten er ook nog 2 tussen. Mijn man heeft het ook niet zo ervaren, met zijn 10 jaar jongere zusje. 

Maar goed, 37 jaar geleden werd er ook niet zo fanatiek naar pretparken gereden enzo, maar was de onderlinge dynamiek tussen ouders en kinderen ook anders. 

Ik heb het wel zo ervaren. 

Nou zijn pretparken nooit zo ons ding geweest, maar bijvoorbeeld onze vakantiebestemming, pasten we weldegelijk aan aan de jongste: niet te lang reizen, rustige overzichtelijke camping, niet aan het water, etc. Ook andere uitstapjes, van een klimbos tot de film, van een dag winkelen tot uit eten, zijn gewoon niet voor alle leeftijden even leuk. Natuurlijk kan je opsplitsen, maar het is niet altijd wat je wil of wat kan. 

Ik heb dat ook niet zo ervaren, dat uitstapjes problematisch zouden zijn. Accent heeft vooral gelegen op gezelligheid in huiselijke kring. Oudsten die zich al kwaaie pier aan de boom liet vastbinden door uitgelaten kleuters op het boevenfeestje van de jongsten, meehielpen of knutselfeestjes en sinterklaasfeesten die altijd spannend bleven omdat er er lang gelovigen waren. Het klinkt als het Kleine Huis op de prairie, dat was het bepaald niet altijd 😂
  Nu was er hier met vier kinderen in 10 jaar niet echt sprake van een nakomertje waardoor de gezinsdynamiek overhoop gegooid werd. Gezinsuitstapjes werden niet zozeer bepaald door de leeftijd van de kinderen als wel de gezinsgrootte. Dagje Efteling met zijn zessen is een klein kapitaal, voor dat geld zaten we twee keer een weekend  in een aggenebisj huisje midden in Slagharen. De oudsten renden zo met de hagelslag nog klevend aan de  kiezen naar de achtbaan.Verre reizen zitten er dan ook   gewoon niet in, taalde ik gelukkig ook niet naar, Europa is me groot en boeiend genoeg. Ben je ondanks je in sommige ogen asociale keuze voor een groter gezin  nog een beetje duurzaam bezig 😉  

yette schreef op 18-10-2022 om 08:55:

Ik heb het wel zo ervaren.

Nou zijn pretparken nooit zo ons ding geweest, maar bijvoorbeeld onze vakantiebestemming, pasten we weldegelijk aan aan de jongste: niet te lang reizen, rustige overzichtelijke camping, niet aan het water, etc. Ook andere uitstapjes, van een klimbos tot de film, van een dag winkelen tot uit eten, zijn gewoon niet voor alle leeftijden even leuk. Natuurlijk kan je opsplitsen, maar het is niet altijd wat je wil of wat kan.

Dat bedoel ik, dit was 37 jaar geleden nog helemaal niet zo in zwang, uitstapjes. Vanuit kindperspectief heb ik dus helemaal geen teruggang in wat kan ervaren. Het werd ons ook niet zo gepresenteerd: we kunnen niet x of y, want er is een klein kind bij. We deden gewoon, of niet. En af en toe werd er een principiele keus uitgelegd (die later misschien wel uitgelegd kan worden als: nou, niet echt uit milieuvriendelijkheid, maar gewoon kostenargument).

Solecito schreef op 17-10-2022 om 10:53:

Ik vind dat argument over vakanties en uitstapjes altijd een beetje mwah, juist bij zo'n groot leeftijdsverschil. Vanaf een jaar of 12 willen tieners toch vooral hun eigen gang gaan en gaan ze ook veel meer alleen doen. Dus het wordt dan al veel minder dat je continu dingen met het hele gezin doet. En bij de meeste uitstapjes kan een kleintje toch gewoon meehuppelen ook als die niet direct de doelgroep is? En andersom kunnen de groten ook best een keer mee naar de speeltuin of iets anders, dan gaan ze daar maar lekker op hun telefoon zitten

Juist met deze leeftijd kun je leukere reizen met je kinderen gaan doen. Dan is een baby/peuter/kleuter op sleeptouw nemen een struikelblok. Bovendien, waarom zou je een extra kind in deze volkomen geschifte maatschappij willen wegzetten? Zorg liever dat je twee bestaande kids een goede start hebben en je die kunt ondersteunen als ze eenmaal op zichzelf willen gaan wonen.

Mevrouw75 schreef op 18-10-2022 om 08:17:

[..]

Ik heb dat helemaal niet zo ervaren, maar goed, er zaten er ook nog 2 tussen. Mijn man heeft het ook niet zo ervaren, met zijn 10 jaar jongere zusje.

Maar goed, 37 jaar geleden werd er ook niet zo fanatiek naar pretparken gereden enzo, maar was de onderlinge dynamiek tussen ouders en kinderen ook anders.

Wij gingen ca 50 jaar geleden al naar de Efteling en Madurodam. 

redbulletje schreef op 18-10-2022 om 10:45:

[..]

Wij gingen ca 50 jaar geleden al naar de Efteling en Madurodam.

ja, wij ook, maar echt niet op zo'n schaal zoals nu gebeurt hoor. En zeker niet zo dat je leven er dusdanig door beïvloed wordt dat je om die reden geen leeftijdsverschil wil.


Je moet wel goed lezen, Redbull en om het nog spannender te maken: wij hadden een jaarabonnement voor de Efteling die er in 2 weken vakantie gwoon uit was (voor mijn jongere broertjes geboren waren

redbulletje schreef op 18-10-2022 om 10:43:

[..]

Juist met deze leeftijd kun je leukere reizen met je kinderen gaan doen. Dan is een baby/peuter/kleuter op sleeptouw nemen een struikelblok. Bovendien, waarom zou je een extra kind in deze volkomen geschifte maatschappij willen wegzetten? Zorg liever dat je twee bestaande kids een goede start hebben en je die kunt ondersteunen als ze eenmaal op zichzelf willen gaan wonen.

Ik heb geen behoefte aan 'leuke reizen' dat is wat jij belangrijk vindt waarschijnlijk. Het zou bij ons nu wel kunnen, jongste is 12, maar de behoefte is er niet. Ben net zo tevreden thuis of een week in een huisje in ons eigen land. Dat is voor de een dus wel de reden om niet nog een kindje te krijgen, maar voor de ander niet.

Yoja schreef op 18-10-2022 om 10:57:

[..]

Ik heb geen behoefte aan 'leuke reizen' dat is wat jij belangrijk vindt waarschijnlijk. Het zou bij ons nu wel kunnen, jongste is 12, maar de behoefte is er niet. Ben net zo tevreden thuis of een week in een huisje in ons eigen land. Dat is voor de een dus wel de reden om niet nog een kindje te krijgen, maar voor de ander niet.

Bij kennissen met twee kinderen gaat de vader mee naar sport van kind 1 en de moeder naar sport van kind twee. Met 3 kinderen heb je dan toch een logistiek probleem. 

Snap überhaupt niet dat je zoveel kinderen wil in een overbevolkte wereld en die kinderen met de huidige levensomstandigheden op wil zadelen. Of je moet multimiljonair zijn.

redbulletje schreef op 18-10-2022 om 11:04:

[..]

Bij kennissen met twee kinderen gaat de vader mee naar sport van kind 1 en de moeder naar sport van kind twee. Met 3 kinderen heb je dan toch een logistiek probleem.

Snap überhaupt niet dat je zoveel kinderen wil in een overbevolkte wereld en die kinderen met de huidige levensomstandigheden op wil zadelen. Of je moet multimiljonair zijn.

Dat gaat over 3 kinderen en niet over leeftijdsverschil tussen kinderen. Júist als er leeftijdsverschil is kunnen de oudere kinderen dingen zelf en heb je weer ruimte om de kleuter naar zwemmen te brengen.

Mevrouw75 schreef op 18-10-2022 om 11:06:

[..]

Dat gaat over 3 kinderen en niet over leeftijdsverschil tussen kinderen. Júist als er leeftijdsverschil is kunnen de oudere kinderen dingen zelf en heb je weer ruimte om de kleuter naar zwemmen te brengen.

Je ontneemt de oudste kinderen de kansen om wel nog dingen met hun ouders te doen omdat alles om de jongste gaat draaien.

redbulletje schreef op 18-10-2022 om 11:07:

[..]

Je ontneemt de oudste kinderen de kansen om wel nog dingen met hun ouders te doen omdat alles om de jongste gaat draaien.

Dat is wat anders, waar ik het niet noodzakelijkerwijs mee eens ben, maar heeft niks met 3 kinderen te maken.

Qua lengte voor achtbanen ligt het ook aan je kind. Mijn dochter is 7,5 en tikt net de 1.20 meter aan. Mijn neefje is 8 en die is zeker al 1.40 meter. Dat heb je niet voor het uitkiezen en dan ben je nog afhankelijk van wat een kind wil/durft.
En qua interesse kunnen kinderen altijd wel verschillen, maar de gemiddelde 12-jarige gaat niet meer voor zijn plezier naar een film van bumba of kabouter plop. En een peuter gaat nog niet mee naar een spannende actiefilm.
Plus, jonge kinderen zitten ook nog met slaapjes en voedingen en dat is niet altijd overal even praktisch. Als je het echt graag wil is er vast een mouw aan te passen, maar persoonlijk heb ik nu niet meer de behoefte om terug te gaan naar die tijd. Het was een leuke tijd, maar nu hebben we een andere leuke tijd.

MamaE schreef op 18-10-2022 om 11:11:

Qua lengte voor achtbanen ligt het ook aan je kind. Mijn dochter is 7,5 en tikt net de 1.20 meter aan. Mijn neefje is 8 en die is zeker al 1.40 meter. Dat heb je niet voor het uitkiezen en dan ben je nog afhankelijk van wat een kind wil/durft.
En qua interesse kunnen kinderen altijd wel verschillen, maar de gemiddelde 12-jarige gaat niet meer voor zijn plezier naar een film van bumba of kabouter plop. En een peuter gaat nog niet mee naar een spannende actiefilm.
Plus, jonge kinderen zitten ook nog met slaapjes en voedingen en dat is niet altijd overal even praktisch. Als je het echt graag wil is er vast een mouw aan te passen, maar persoonlijk heb ik nu niet meer de behoefte om terug te gaan naar die tijd. Het was een leuke tijd, maar nu hebben we een andere leuke tijd.

Die films moet je sowieso overslaan

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.