Rainbowforyou
27-08-2025 om 16:02
Botox en zwanger willen worden
Wij willen gaan proberen om een derde kindje te krijgen. Vanaf deze maand willen we het gaan proberen. Ik heb een tijd geleden botox gekregen om wat rimpels tegen te gaan. Ik merk dat ik de behandelde spieren inmiddels weer kan bewegen en een nieuwe behandeling is weer nodig. In theorie zou ik echter snel zwanger kunnen raken dus ik twijfel wel of het slim is om nu weer mijn botox te gaan halen. Aan de andere kant kan het ook weer even duren voordat ik zwanger raak en ik wil niet langer dan nodig is met rimpels rondlopen. Ik voel me nu zo gelukkig met mezelf.
Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe kan ik hier het beste mee om gaan?

DeOnbekende
30-08-2025 om 10:38
Mugs schreef op 30-08-2025 om 09:11:
[..]
Genezen? Het verouderingsproces is geen ziekte hè
Dat is een uitdrukking, die hoef je niet letterlijk te nemen. Ik dacht dat ik dat niet zou hoeven uitleggen, maar bij deze.

OnherkenbaarAnoniem
30-08-2025 om 10:41
DeOnbekende schreef op 30-08-2025 om 08:02:
[..]
Dit is echt de grootste onzin. Ik werk alleen maar met jonge, hoogopgeleide mensen en er zijn er maar weinig die rimpelvorming de vrije loop laten. Je ziet daar helemaal niets van als je het subtiel aanpakt en voorkomen is beter dan genezen.
Die groep dat zijn (aankomend (bio-)) chemici. Ze kennen de stoffen, de werking van bepaalde stoffen en de nadelige effecten van bepaalde stoffen.
De nieuwe trend van lipgloss met pepermuntolie en/of capsicine laten ze ook in de winkel liggen. Dan maar geen vollere lippen.
Rimpels zijn geen ziekte dat hoeft niet genezen te worden.

Mugs
30-08-2025 om 11:11
"Het is maar een uitdrukking, laat iedereen zijn eigen keuze maken, etc."
Klinkt allemaal zo redelijk hè, maar er zit toch wel een dikke adder over het gras.
Want als we het normaal gaan vinden dat je op je dertigste begint met behandelingen met als enige doel er langer jong uit te blijven zien, en als we het normaal vinden dat vijftigjarigen rondlopen met een gladgetrokken kop zonder een spoortje grijs in het haar, dan wordt dát meer en meer de norm.
En wat doet zo'n norm met het zelfbeeld van (natuurlijk weer) met name jonge vrouwen? Moet ik dat uitleggen? Nee toch?
Zo'n norm is overigens ook helemaal niet normaal. Normaal is dat een lijf gedurende het leven steeds verandert. Dat je zo lang mogelijk zo jong mogelijk lijkt, is uitsluitend cultureel bepaald. Het is niet iets wat 'goed' voor je is, je wordt er niet gezonder of fitter van...
Het probleem met het 'laat iedereen zelf weten wat ie doet' is dat dat zelf weten heel vrij klinkt maar het niet is. We weten toch allemaal wel hoe lastig het is om je buiten een cultureel opgelegde norm te bewegen?
En dus lijkt het mij heel gezond om bij zo'n vraag als van de to en bij elke gelegenheid dat dit onderwerp voorbij komt óók een tegengeluid te laten horen: nee, het is niet gezond, niet normaal en niet wenselijk

Yumi
30-08-2025 om 11:48
Bolmieke schreef op 30-08-2025 om 09:09:
Wat ook goed tegen rimpels helpt is zo min mogelijk op je gezicht smeren, het klinkt gek maar al die zalfjes, serums, moisturazers etc. maken je huid slap en kwetsbaar. Het is best wel lastig want het hoort bij een verzorgd uiterlijk. Jaren geleden ben ik op een wandelvakantie geweest en heb alles thuisgelaten en alleen mn gezicht met water schoongemaakt en mn huid knapte er zo van op! Ik gebruik nu alleen een beetje concealer op een paar vlekken in mn gezicht en dat haal ik 's avonds weg met een reinigingsdoekje en 's ochtends gebruik ik koud water
Mooi dat dit voor jou werkt, maar niet iedere huid is hetzelfde. Overigens wordt het gebruik van reinigingsdoekjes afgeraden. Maar zolang het voor jou werkt doen.
Ik ben er van overtuigd dat huidverzorging van jongs af aan essentieel is. Niet als je begint met smeren na de eerste rimpels, maar vanaf 'n jaar of 14. Voor mij werkt een goede verzorging en levensstijl, regelmatig bewegen en een gezonde voeding, ik ben er blij mee...

DeOnbekende
30-08-2025 om 11:55
OnherkenbaarAnoniem schreef op 30-08-2025 om 10:41:
[..]
Die groep dat zijn (aankomend (bio-)) chemici. Ze kennen de stoffen, de werking van bepaalde stoffen en de nadelige effecten van bepaalde stoffen.
De nieuwe trend van lipgloss met pepermuntolie en/of capsicine laten ze ook in de winkel liggen. Dan maar geen vollere lippen.
Rimpels zijn geen ziekte dat hoeft niet genezen te worden.
En die studenten weten dus van alles dat door klinieken vakkundig onder de pet wordt gehouden? Echt, wat een onzin.

DeOnbekende
30-08-2025 om 12:01
Mugs schreef op 30-08-2025 om 11:11:
Klinkt allemaal zo redelijk hè, maar er zit toch wel een dikke adder over het gras.
Want als we het normaal gaan vinden dat je op je dertigste begint met behandelingen met als enige doel er langer jong uit te blijven zien, en als we het normaal vinden dat vijftigjarigen rondlopen met een gladgetrokken kop zonder een spoortje grijs in het haar, dan wordt dát meer en meer de norm.
En wat doet zo'n norm met het zelfbeeld van (natuurlijk weer) met name jonge vrouwen? Moet ik dat uitleggen? Nee toch?
Zo'n norm is overigens ook helemaal niet normaal. Normaal is dat een lijf gedurende het leven steeds verandert. Dat je zo lang mogelijk zo jong mogelijk lijkt, is uitsluitend cultureel bepaald. Het is niet iets wat 'goed' voor je is, je wordt er niet gezonder of fitter van...
Het probleem met het 'laat iedereen zelf weten wat ie doet' is dat dat zelf weten heel vrij klinkt maar het niet is. We weten toch allemaal wel hoe lastig het is om je buiten een cultureel opgelegde norm te bewegen?
En dus lijkt het mij heel gezond om bij zo'n vraag als van de to en bij elke gelegenheid dat dit onderwerp voorbij komt óók een tegengeluid te laten horen: nee, het is niet gezond, niet normaal en niet wenselijk
De aantrekkingskracht tot een jeugdig uiterlijk is juist evolutionair bepaald.

OnherkenbaarAnoniem
30-08-2025 om 12:04
DeOnbekende schreef op 30-08-2025 om 11:55:
[..]
En die studenten weten dus van alles dat door klinieken vakkundig onder de pet wordt gehouden? Echt, wat een onzin.
Nee maar ze weten wel dat er nog verdomd weinig onderzoek is gedaan naar de lange termijn effecten en dat ze hun eigen lijf in die zin niet op willen offeren voor de wetenschap.
Zo'n lipgloss met capsicine geeft je vollere lippen doordat de die stof "vraagt" om een betere doorbloeding. Je hebt dan "mooie volle lippen" maar wel de hele dag een tintelend gevoel. Dat hebben ze er niet voor over om er mooi uit te zien.

Rainbowforyou
30-08-2025 om 12:05
Het is volgens mij van alle tijden dat vrouwen meer er naar streven om te voldoen aan een bepaald schoonheidsideaal dan bijvoorbeeld mannen. Alleen de trends kunnen verschillen. Wel denk ik dat veel vrouwen het zelf gewoon mooier en fijner vinden om er jong en fris uit te zien. Jong wordt doorgaans ook aantrekkelijker gevonden en wie wil er nu niet aantrekkelijk uitzien. Vrouwen geven wat meer om uiterlijk. Ik denk dat ook dat van alle tijden is. De meeste vrouwen doen er wel iets aan. De ene gaat daar verder in dan de ander. De ene gebruikt bv alleen creme de ander laat ook bv behandelingen doen.
De meeste vrouwen in Nederland laten nog steeds geen behandelingen doen. Weer veel andere vrouwen wel. De klinieken zijn er niet voor niets. Als je kiest voor behandelingen moet je op tijd beginnen voor de beste resultaten. Vanaf de 30 is dan vaak prima denk ik. Ik vind daar niets mis mee. Net zoals ik er niets mis mee vind om die behandelingen niet te doen en de haren bv grijs te laten worden. Belangrijkste vind ik om goed voor jezelf te zorgen, zowel qua innerlijk als uiterlijk. En wat dat voor iemand inhoudt is voor iedereen weer anders.

Rainbowforyou
30-08-2025 om 12:06
Yumi schreef op 30-08-2025 om 11:48:
[..]
Mooi dat dit voor jou werkt, maar niet iedere huid is hetzelfde. Overigens wordt het gebruik van reinigingsdoekjes afgeraden. Maar zolang het voor jou werkt doen.
Ik ben er van overtuigd dat huidverzorging van jongs af aan essentieel is. Niet als je begint met smeren na de eerste rimpels, maar vanaf 'n jaar of 14. Voor mij werkt een goede verzorging en levensstijl, regelmatig bewegen en een gezonde voeding, ik ben er blij mee...
Dat is inderdaad allemaal net zo belangrijk. Goed voor jezelf zorgen. Dat scheelt ook al veel.

DeOnbekende
30-08-2025 om 12:07
OnherkenbaarAnoniem schreef op 30-08-2025 om 12:04:
[..]
Nee maar ze weten wel dat er nog verdomd weinig onderzoek is gedaan naar de lange termijn effecten en dat ze hun eigen lijf in die zin niet op willen offeren voor de wetenschap.
Zo'n lipgloss met capsicine geeft je vollere lippen doordat de die stof "vraagt" om een betere doorbloeding. Je hebt dan "mooie volle lippen" maar wel de hele dag een tintelend gevoel. Dat hebben ze er niet voor over om er mooi uit te zien.
Dat duurt letterlijk een kwartier, er bestaat geen lipgloss die je lippen de hele dag doorbloed houdt. Het is hetzelfde effect als tijgerbalsem, maar dan milder.

OnherkenbaarAnoniem
30-08-2025 om 12:08
Mugs schreef op 30-08-2025 om 11:11:
Nou dit 300% mee eens.
Niet gezond, niet normaal, niet wenselijk. Als iedereen die wat heeft laten opvullen, strak trekken of weghalen straks klachten krijgt wordt volgens mij de gezondheidszorg ook onnodig belast.
Je hebt een functioneel gebit nodig om te kunnen eten maar de boel bleken, fauna zetten is niet nodig en mooi is het ook niet.

skik
30-08-2025 om 12:12
Bolmieke schreef op 29-08-2025 om 15:20:
Ik heb niets tegen botox maar ik vind het altijd een beetje verkeerd gedacht dat het alleen de rimpels zijn die je ouder doen lijken, wel op zekere hoogte maar het zijn vooral de onderliggende structuren die er voor zorgen dat je er ouder gaat uitzien. Je ziet dan mensen die een mooie gladde huid hebben maar toch zien ze er een beetje vreemd uit.
Laatst daar wat over gezien. Je mimiekrimpels doen je niet (veel) ouder lijken, volumeverlies en minder stevigheid van de huid, gezichtsspieren en onderliggende structuur wel. En laat botox er nou voor zorgen dat, als je jong bent, je rimpels lekker straktrekken, maar ervoor zorgen dat je gezichtsspieren gaan distroferen. Want als ze lamliggen kan je ze niet gebruiken en net als bij al je andere spieren: use it or lose it. Dus je rimpelloze velletje gaat sneller zakken en hangen als je gezichtsspieren in volume en sterkte afnemen. Wat je nu wint met botox lever je straks des te harder in.

OnherkenbaarAnoniem
30-08-2025 om 12:12
DeOnbekende schreef op 30-08-2025 om 12:07:
[..]
Dat duurt letterlijk een kwartier, er bestaat geen lipgloss die je lippen de hele dag doorbloed houdt. Het is hetzelfde effect als tijgerbalsem, maar dan milder.
Hoeveel jonge vrouwen zullen er onder invloed van tiktok en insta dan maar gewoon ieder kwartier opnieuw smeren om aan het voorgespiegelde schoonheidsideaal te voldoen?
Zeker bij pubers denk ik dat dat dat de meerderheid is.
Wie mooi wil zijn moet pijn lijden..........

Rainbowforyou
30-08-2025 om 12:14
skik schreef op 30-08-2025 om 12:12:
[..]
Laatst daar wat over gezien. Je mimiekrimpels doen je niet (veel) ouder lijken, volumeverlies en minder stevigheid van de huid, gezichtsspieren en onderliggende structuur wel. En laat botox er nou voor zorgen dat, als je jong bent, je rimpels lekker straktrekken, maar ervoor zorgen dat je gezichtsspieren gaan distroferen. Want als ze lamliggen kan je ze niet gebruiken en net als bij al je andere spieren: use it or lose it. Dus je rimpelloze velletje gaat sneller zakken en hangen als je gezichtsspieren in volume en sterkte afnemen. Wat je nu wint met botox lever je straks des te harder in.
Maar daar heb je ook weer behandelingen voor als je dat begint te merken. Er zijn zoveel mogelijkheden.