wild-flower
19-07-2026 om 09:47
De 'Franse 'baarbrief' en Wanneer kregen jullie je eerste kind?

Alle Franse mannen en vrouwen van 29 jaar krijgen deze zomer een brief
waarin ze worden gewezen op hun ‘biologische klok’ en de impact daarvan
op hun vruchtbaarheid.
Daar vinden mensen wat van.
Dat er steeds minder kinderen worden geboren, speelt trouwens ook in Nederland.
Het gemiddelde kindertal daalde van ongeveer 1,8 kind per vrouw in 2010
naar ongeveer 1,4 nu. Die snelle daling hadden demografen niet zien
aankomen en kunnen ze ook niet echt verklaren.
Ik denk echter niet dat zo'n brief hier in Nederland veel zou veranderen.
Nederlanders vinden zoiets al gauw betutteling denk ik.
En voor sommige ontvangers van de brief kan dit ook pijnlijk zijn.
In de brief benadrukt de Franse overheid overigens wel dat er hulp beschikbaar is voor
wie moeilijk kinderen kan krijgen. Volgens de overheid treft dat een op
de acht koppels.
Wat vinden jullie van de zogenaamde 'baarbrief' ?
Wanneer kregen jullie je eerste kind?
https://www.rtl.nl/nieuws/rtl-nieuwspanel/artikel/5628996/franse-baarbrief-stuit-op-weerstand-nederland
FruitMoeder
21-07-2026 om 09:51
MMcGonagall schreef op 21-07-2026 om 09:11:
Ik moet bekennen dat ik ook tot mijn minstens 48e heb geroepen dat ik nog wel vier kinderen kon krijgen. Als alles nog blijft functioneren, besef je niet dat het waarschijnlijk uit verlepte eieren komt
Een vriendin van mij kreeg op haar 39e haar eerste kind. Was zelfs binnen twee maanden zwanger. Daarna gingen ze direct door voor een tweede, maar die is er nooit meer gekomen, ondanks dat ze nog meer dan 10 jaar keurig regelmatig ongesteld werd. Ik ken ook vrouwen die voor hun 40e al in de overgang kwamen. Kennelijk komt dat toch ook regelmatig voor.
40 is toch niet zo belachelijk jong om al in de overgang te komen. Dacht dat het gemiddelde rond de 45 lag bij je eerste overgangsklachten. Maar ik snap wel dat veel vrouwen denken dat ze rond de 40-45 nog wel een kindje kunnen krijgen. In grootmoederstijd hadden veel vrouwen een nakomertje rond die leeftijd. Dan gingen de oudste al het huis uit en zat je weer in de luiers.
DeOnbekende
21-07-2026 om 10:44
FruitMoeder schreef op 20-07-2026 om 07:30:
Dat lijkt mij ook niet de bedoeling.
De bedoeling van wie / wat?
FruitMoeder
21-07-2026 om 10:53
DeOnbekende schreef op 21-07-2026 om 10:44:
[..]
De bedoeling van wie / wat?
Dat je opzettelijk wil dat je 3 kinderen met 3 verschillende mannen krijgt. En ik snap dat soms het leven zo kan lopen, maar niemand zou dat zo willen plannen lijkt mij.
Diezijnvanmij
21-07-2026 om 10:54
Prima toch, zo'n brief. Als het niet voor jou is dan leg je het naast je neer. En als het wel voor jou is dan is het doel bereikt. Ik verwacht dat andere maatregelen (geboorteverlof, gratis opvang, toeslag) meer effect hebben, maar goed.
Ik was 30 bij de eerste en 33 bij de tweede. Mijn kinderwens werd actief op m'n 28e, maar mijn man wilde nog wachten. Zo'n brief had de tijdlijn misschien wel verkort. Als we er nu op terugkijken hadden we allebei eerder willen beginnen. Maar achteraf is altijd mooi wonen.
MamaE
21-07-2026 om 11:43
FruitMoeder schreef op 21-07-2026 om 09:51:
[..]
40 is toch niet zo belachelijk jong om al in de overgang te komen. Dacht dat het gemiddelde rond de 45 lag bij je eerste overgangsklachten. Maar ik snap wel dat veel vrouwen denken dat ze rond de 40-45 nog wel een kindje kunnen krijgen. In grootmoederstijd hadden veel vrouwen een nakomertje rond die leeftijd. Dan gingen de oudste al het huis uit en zat je weer in de luiers.
Dat kan ook, maar dat is vaak wel een toevalstreffer. Wachten tot die tijd omdat je oma op haar 45e nog een 12e kind baarde is niet zo handig.
Dat iets kan, wil niet zeggen dat iedereen het kan of dat het de normaalste zaak van de wereld is. Als je kijkt hoeveel vrouwen daadwerkelijk nog een kind krijgen op hun 45e dan zijn er dat maar heel weinig. Waarschijnlijk ook voor een groot deel omdat de meesten dan al wel 'klaar' zijn.
Diezijnvanmij
21-07-2026 om 12:00
"Vanaf 35 jaar zien we veelal een snellere afname van zowel de hoeveelheid als de kwaliteit van de eicellen. Vanaf 40 jaar is de kans om zwanger te worden nog maar enkele procenten."
Vruchtbaarheid vrouwen - UMC Utrecht
Due-scimmie
21-07-2026 om 13:12
FruitMoeder schreef op 21-07-2026 om 10:53:
[..]
Dat je opzettelijk wil dat je 3 kinderen met 3 verschillende mannen krijgt. En ik snap dat soms het leven zo kan lopen, maar niemand zou dat zo willen plannen lijkt mij.
Sommige mensen zijn onbegrijpelijk
. Ik ken ook 1 vrouw met 3 kinderen van 3 mannen die steeds binnen een paar maanden zwanger was van een nieuwe partner. Maar daar is geen sprake van meerdere stiefouder want die van de eerst 2 kinderen zijn gewoon vakkundig buiten beeld gewerkt
.
Kimdekim
21-07-2026 om 13:26
Diezijnvanmij schreef op 21-07-2026 om 12:00:
"Vanaf 35 jaar zien we veelal een snellere afname van zowel de hoeveelheid als de kwaliteit van de eicellen. Vanaf 40 jaar is de kans om zwanger te worden nog maar enkele procenten."
Vruchtbaarheid vrouwen - UMC Utrecht
Mijn nichtje is nu zwanger. Op haar 44ste, eerste kind. Ze zijn wel al heel lang bezig met een donor en uiteindelijk zwanger geraakt met eiceldonatie. Ze woont in een soort bijzondere situatie waar ik ivm herkenbaarheid niet zoveel over kan zeggen maar haar huisgenoot wil ook graag een kind. Zij heeft wellicht nog 1 kans om zwanger te worden. Ze mag pas beginnen aan eenzelfde traject als mijn nichtje bevallen is. Dat is nog net voor haar 45ste verjaardag en dan houdt het op. Het ziekenhuis helpt mensen boven de 45 niet meer.
FruitMoeder
21-07-2026 om 13:27
Due-scimmie schreef op 21-07-2026 om 13:12:
[..]
Sommige mensen zijn onbegrijpelijk
. Ik ken ook 1 vrouw met 3 kinderen van 3 mannen die steeds binnen een paar maanden zwanger was van een nieuwe partner. Maar daar is geen sprake van meerdere stiefouder want die van de eerst 2 kinderen zijn gewoon vakkundig buiten beeld gewerkt
.
Dat is vaak ook wel beter. Beter 1 goede ouder dan 2 ouders die elkaar het leven zuur maken.
Diezijnvanmij
21-07-2026 om 13:38
Kimdekim schreef op 21-07-2026 om 13:26:
[..]
Mijn nichtje is nu zwanger. Op haar 44ste, eerste kind. Ze zijn wel al heel lang bezig met een donor en uiteindelijk zwanger geraakt met eiceldonatie. Ze woont in een soort bijzondere situatie waar ik ivm herkenbaarheid niet zoveel over kan zeggen maar haar huisgenoot wil ook graag een kind. Zij heeft wellicht nog 1 kans om zwanger te worden. Ze mag pas beginnen aan eenzelfde traject als mijn nichtje bevallen is. Dat is nog net voor haar 45ste verjaardag en dan houdt het op. Het ziekenhuis helpt mensen boven de 45 niet meer.
Wat fijn voor je nichtje dat het gelukt is. Mijn zusje is het niet gegund. Zij is 43. De kwaliteit van de resterende eicellen is niet goed genoeg meer. Het ziekenhuis start geen traject op. Ze probeert het nu nog via de natuurlijke weg, maar de kans dat dat lukt is heel erg klein.
PinkFlower
21-07-2026 om 13:41
Diezijnvanmij schreef op 21-07-2026 om 10:54:
Prima toch, zo'n brief. Als het niet voor jou is dan leg je het naast je neer. En als het wel voor jou is dan is het doel bereikt. Ik verwacht dat andere maatregelen (geboorteverlof, gratis opvang, toeslag) meer effect hebben, maar goed.
Lekker makkelijk, leg je het naast je neer. Hieruit komt wel duidelijk naar voren dat het bij jullie makkelijk en vanzelf ging anders zou je dit niet zo zeggen. Even naast je neer leggen terwijl je een grote kinderwens hebt en het allemaal niet lukt is echt niet zo makkelijk. Zo'n brief is een nare manier van het nog even lekker inwrijven.
Als iemand die in de kinderopvang werkt hoop ik dat die gratis opvang er nooit komt. We kunnen het nu al bijna niet aan. Wachtlijsten, hoge werkdruk. En dat wordt alleen maar meer dan. En ons salaris is al super laag, dat gaat dan sowieso nooit meer hoger worden want dan kost het de overheid veels te veel geld. Dit salaris is ook een reden van ons personeelstekort. De overheid vergoed al genoeg voor kinderen. Het is wel een keer klaar.
FruitMoeder
21-07-2026 om 13:44
Diezijnvanmij schreef op 21-07-2026 om 13:38:
[..]
Wat fijn voor je nichtje dat het gelukt is. Mijn zusje is het niet gegund. Zij is 43. De kwaliteit van de resterende eicellen is niet goed genoeg meer. Het ziekenhuis start geen traject op. Ze probeert het nu nog via de natuurlijke weg, maar de kans dat dat lukt is heel erg klein.
Waarom kiest ze dan niet voor adoptie? Er zijn genoeg kinderen die een huis zoeken.
Kimdekim
21-07-2026 om 13:45
Diezijnvanmij schreef op 21-07-2026 om 13:38:
[..]
Ik zeg eiceldonatie maar ik bedoel embryo donantie. Misschien is dat nog een optie voor haar? Als ze dat wil uiteraard. Bij mijn nichtje waren de eicellen ook niet van voldoende kwaliteit.
Kimdekim
21-07-2026 om 13:46
FruitMoeder schreef op 21-07-2026 om 13:44:
[..]
Waarom kiest ze dan niet voor adoptie? Er zijn genoeg kinderen die een huis zoeken.
Dat is de reinste onzin. Verdiep je er eerst even in voordat je iets roept.
FruitMoeder
21-07-2026 om 13:47
Diezijnvanmij schreef op 21-07-2026 om 10:54:
Ik was 30 bij de eerste en 33 bij de tweede. Mijn kinderwens werd actief op m'n 28e, maar mijn man wilde nog wachten. Zo'n brief had de tijdlijn misschien wel verkort. Als we er nu op terugkijken hadden we allebei eerder willen beginnen. Maar achteraf is altijd mooi wonen.
Maar moeten die brieven niet naar mannen gestuurd worden? Ik lees hier geen enkel verhaal van vrouwen die baat hebben bij zo'n brief. De meeste vrouwen die op hun 30ste nog niet zwanger zijn geweest hebben daar een goede reden voor: onvruchtbaarheid, geen partner, geen geschikte woning of baan. Vrouwen zijn zich echt wel bewust dat de ideale tijd om een kind te krijgen rond de 25-40 is.