Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op

De 'Franse 'baarbrief' en Wanneer kregen jullie je eerste kind?

Kimdekim schreef op 21-07-2026 om 13:46:

[..]

Dat is de reinste onzin. Verdiep je er eerst even in voordat je iets roept.

Dat doe ik. Als je in de medische molen terecht komt lijkt adoptie mij een veel beter alternatief. Of ben jij een van die mensen die zegt dat een biologisch kind en een adoptiekind niet hetzelfde is?

PinkFlower schreef op 21-07-2026 om 13:41:

[..]

Zo'n brief is een nare manier van het nog even lekker inwrijven.

Ik snap dat je het zo kunt ervaren, en dat wil ik geen tekort doen. Want zo te lezen zit daar pijn. En dat spijt me voor je.

Ik denk wel dat je de intentie achter zo'n brief mee moet nemen. De Franse overheid kiest dit niet als manier om iets in te wrijven. 

FruitMoeder schreef op 21-07-2026 om 13:48:

[..]

Dat doe ik. Als je in de medische molen terecht komt lijkt adoptie mij een veel beter alternatief. Of ben jij een van die mensen die zegt dat een biologisch kind en een adoptiekind niet hetzelfde is?

Ik ben een van die mensen die daadwerkelijk weet wat die over praat.  Zoek maar eens op hoe je een kind moet adopteren en wat er nog is toegestaan. Met je: er zijn kinderen genoeg. 

Kimdekim schreef op 21-07-2026 om 13:45:

[..]

Ik zeg eiceldonatie maar ik bedoel embryo donantie. Misschien is dat nog een optie voor haar? Als ze dat wil uiteraard. Bij mijn nichtje waren de eicellen ook niet van voldoende kwaliteit.

Dat wil ze niet Ze wil een kindje van haarzelf en als dat er niet in zit - dan niet.

Diezijnvanmij schreef op 21-07-2026 om 13:51:

[..]

Dat wil ze niet Ze wil een kindje van haarzelf en als dat er niet in zit - dan niet.

Dan blijven er weinig keuzes over.

Kimdekim schreef op 21-07-2026 om 13:50:

[..]

Ik ben een van die mensen die daadwerkelijk weet wat die over praat. Zoek maar eens op hoe je een kind moet adopteren en wat er nog is toegestaan. Met je: er zijn kinderen genoeg.

Er zijn ook genoeg kinderen die pleegouders nodig hebben. Daar is juist een flink te kort aan.

Diezijnvanmij schreef op 21-07-2026 om 13:51:

[..]

Dat snap ik ook hoor.  Ik had er ook met dochter gesprek over.  Zij zei dat het voor haar helemaal geen verschil zou maken of zij geadopteerd zou zijn of vanuit embryo donatie geboren zou zijn ( dus wel uit de buik van haar moeder). Ze zou toch haar biologische ouders willen ontmoeten.  Lijkt me ook erg ingewikkeld.  

FruitMoeder schreef op 21-07-2026 om 13:54:

[..]

Er zijn ook genoeg kinderen die pleegouders nodig hebben. Daar is juist een flink te kort aan.

Maar een pleegkind is iets heel anders dan een adoptie of een eigen kind.  In mijn ogen is dat geen alternatief maar een hele andere situatie/ keuze die je maakt.  

Kimdekim schreef op 21-07-2026 om 13:55:

[..]

Maar een pleegkind is iets heel anders dan een adoptie of een eigen kind. In mijn ogen is dat geen alternatief maar een hele andere situatie/ keuze die je maakt.

Mij niet. Je hebt een kans kind liefde te geven en hun te helpen in het leven. Dat is precies wat moederschap inhoudt. 

wild-flower

wild-flower

21-07-2026 om 14:02 Topicstarter

FruitMoeder schreef op 21-07-2026 om 13:47:

[..]

Maar moeten die brieven niet naar mannen gestuurd worden? 

Zoals je kunt lezen in de intro, wordt deze brief naar alle Franse mannen en vrouwen van 29 jaar gestuurd. Dus ja, ook naar mannen

wild-flower schreef op 21-07-2026 om 14:02:

[..]

Zoals je kunt lezen in de intro, wordt deze brief naar alle Franse mannen en vrouwen van 29 jaar gestuurd. Dus ja, ook naar mannen

Maar dan wel weer een plaatje van een vrouw. Dus op een subtiele wijze wordt er dan gezegd dat het toch meer een vrouwen-issue is.

FruitMoeder schreef op 21-07-2026 om 13:54:

[..]

Maar is het niet zo dat je pleegkinderen altijd maar tijdelijk mag opvangen?
Dan is het dus niet aantrekkelijk voor iemand die een band met een 'eigen' kind wil. 

Ik ken wel stellen met geadopteerde kinderen uit het buitenland, maar dat kan niet meer.  En binnenlandse adoptie kan ook al niet meer, geloof ik. (Wat gebeurt er trouwens met wezen? Worden die binnen hun uitgebreide familie geplaatst of zijn die nog wel te adopteren?)

Valeria schreef op 21-07-2026 om 14:21:

[..]

Dan is het dus niet aantrekkelijk voor iemand die een band met een 'eigen' kind wil.

Ik ken wel stellen met geadopteerde kinderen uit het buitenland, maar dat kan niet meer. En binnenlandse adoptie kan ook al niet meer, geloof ik. (Wat gebeurt er trouwens met wezen? Worden die binnen hun uitgebreide familie geplaatst of zijn die nog wel te adopteren?)

Binnenlandse adoptie is wel toegestaan maar er worden maar heel weinig kinderen in Nederland ter adoptie afgestaan.  Meestal worden kinderen idd in familie opgevangen.  

Valeria schreef op 21-07-2026 om 14:21:

[..]

Ik ken wel stellen met geadopteerde kinderen uit het buitenland, maar dat kan niet meer. En binnenlandse adoptie kan ook al niet meer, geloof ik. (Wat gebeurt er trouwens met wezen? Worden die binnen hun uitgebreide familie geplaatst of zijn die nog wel te adopteren?)

Pleegzorg kan ook langdurig zijn.  Het verschil is vooral het contact met de biologische familie.  Die worden altijd zoveel mogelijk betrokken bij het leven van het pleegkind ( en dat kan best wel heftig zijn).  Bij adoptie is er in principe geen band meer met de biologische familie.  

FruitMoeder schreef op 20-07-2026 om 12:59:

[..]

Misshien ben ik niet goed ingelicht daarover, maar ik dacht altijd dat het zaad van een man of goed was of slecht was en dat leeftijd daar niet zo'n grote rol in speelde. Tuurlijk is er verschil tussen het zaad van een 20 jarige en een 60 jarige, maar haast niet tussen een 30 jarige en een 40 jarige. Die radio dj Mattie Valk had toch zwak zaad en toen is zijn vriendin maar vreemdgegaan om toch zwanger te worden, maar volgens mij had zijn leeftijd daar niets mee te maken.

Ook voor mannen is leeftijd een factor. 

https://www.ad.nl/gezin/uit-studie-blijkt-dat-de-biologische-klok-van-mannen-toch-harder-tikt-dan-altijd-werd-gedacht~a8757f44/

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.