Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op

Een bewust alleenstaande ouder


MaxiMonster schreef op 16-07-2022 om 10:07:

Nee dat wordt niet vergoed. Kijk uit, voor je het weet start je weer een heel andere discussie

Toen ik de rietjes kocht, nu 3 jaar geleden, was de prijs bijna de helft. De inflatie heeft daar ook toegeslagen, lijkt wel. Ik zou het nu niet meer kunnen betalen. Zes pogingen 6000 euro, plus losten vervoer, opslag, behandelingen etc.. in de kroeg zoeken is goedkoper, al heb je dan geen dossier met audio interview

Hahaha. Jep, hier 6 pogingen, en meer dan 8000 als je alles bij elkaar telt. Maar ja, corona hè, dus iemand uit de kroeg oppikken ging niet

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-07-2022 om 10:14

MaxiMonster schreef op 16-07-2022 om 10:07:

Nee dat wordt niet vergoed. Kijk uit, voor je het weet start je weer een heel andere discussie

Toen ik de rietjes kocht, nu 3 jaar geleden, was de prijs bijna de helft. De inflatie heeft daar ook toegeslagen, lijkt wel. Ik zou het nu niet meer kunnen betalen. Zes pogingen 6000 euro, plus losten vervoer, opslag, behandelingen etc.. in de kroeg zoeken is goedkoper, al heb je dan geen dossier met audio interview

Oh wow dat vind ik dan toch een behoorlijke duit. Ik dacht eigenlijk dat dat wel vergoed zou worden. 

Een gedeelte van de behandelingen wordt vergoed, net als ivf of iui bij stellen. Dat was ten tijde van mijn zwangerschap kort afgeschaft. Heel alleenstaand Nederland op z'n kop, ik weet het nog goed. Ik voelde me opgelucht want net zwanger maar ook rot want gun het iedereen.

De rietjes, de vervoerskosten, de opslag en de gesprekken in de kliniek (psycholoog) betaal je zelf. Je kan ook voor een Nederlandse donor kiezen, die zijn goedkoper maar ook schaarser (langere wachttijd) en de kliniek matched. Ze kijken dan naar haar en oogkleur die op de jouwe lijken. Voor mij hoefde dat niet, ik wilde een ruimere keuze en vooral zelf kunnen bepalen. Dus ik heb ook meer moeten betalen.

KrisM.97

KrisM.97

16-07-2022 om 10:21 Topicstarter

Meesje schreef op 16-07-2022 om 10:00:

[..]

Nee. Dat mag in Nederland niet meer. Omdat dat niet in het belang van het toekomstige kind is. Dus als een man absoluut geen contact wil dan moet hij niet doneren. In andere landen kan dat overigens wel. Maar in Nederland mag het (als het via een kliniek gaat) alleen met een 'bekende' donor.

Overigens krijg je als moeder die identificerende gegevens niet TO. Kind kan dat opvragen boven een bepaalde leeftijd.

Klopt kinderen mogen na hun 16 zelf de beslissing maken of ze contact willen en kunnen de gegevens zelf aan vragen. 

In Nederland moet de donor bekend zijn. Maar wanneer je rietjes "besteld" via een Europese donor site. Kun je alleen rietjes kopen waarvan de Identiteit bekend is. Daarbij staat er bij de meeste profielen wel of de eventuele vader toestemming heeft gegeven voor contact als het kind dat zelf wil. Het dus eigenlijk wel goed geregeld. 

Op zo'n Europese donor site zie je al heeeel veel informatie over iemand. Dat is ook fijn, zodat je je kind ook veel informatie kan geven. het gaat echt van kleur haar, ogen en lengte, naar favoriete dier en van hobby's, banen, voorouders en eventuele ziektes die in de familie voorkomen tot favoriete eten. Het is dus gelukkig een breed profiel. 

Er zijn dus veel dingen waar ik rekening mee hou mocht ik voor dit traject kiezen. sowieso dat er een ID bekend is, dat er contact mogelijk is, eventuele ziektes etc.

Daarbij is het sinds 2019 verplicht om het (Deense) donorzaad te laten leveren bij een kliniek of ziekhuis. Thuisinseminatie is dus niet meer mogelijk. Dit is ook met de reden dat de donorgegevens geregisterd worden en het kind dicht bij kan "aankloppen" voor informatie/contact.

MaxiMonster schreef op 16-07-2022 om 08:16:

goedemorgen TO

Oh en mannen die je niet meer willen? Hou op schei uit. Dat heb ik zo vaak gehoord en de afgelopen tien jaar heb ik niet te klagen gehad. Integendeel.

Kunst, jij begon met kinderen met 35. Op die leeftijd hebben de meeste vrouwen een kind. Hier gaat het om iemand die wellicht met 29 al een kind van 3 jaar heeft. De mannen die je dan tegenkomt zijn nog kinderloos. 

Aiden schreef op 16-07-2022 om 10:21:

[..]

Kunst, jij begon met kinderen met 35. Op die leeftijd hebben de meeste vrouwen een kind. Hier gaat het om iemand die wellicht met 29 al een kind van 3 jaar heeft. De mannen die je dan tegenkomt zijn nog kinderloos.

Ik begon met kinderen met 35? Nee hoor. Ik was 27 bij mijn eerste. En heb zowel kinderloze als mannen met kinderen gedate.

De tweede kreeg ik pas na mijn 35e

Leene schreef op 16-07-2022 om 09:26:

[..]


En dan al die afstamming vragen van kinderen. Er was een nieuwsitem over die gynaecoloog uit Barendrecht die weet ik het hoeveel kinderen heeft verwekt waardoor je , in theorie, met een. Halfbroer of halfzus een relatie kan krijgen. Maar niemand zegt wat over die moeders. Want alles moet maar kunnen en dat moet ' iedereen zelf weten' en als je daar wat van vindt ben je een ' onverdraagzame trut'

Daar heb ik moeite mee! Niemand vraagt wat aan die kinderen..en natuurlijk natuurlijk dat kunnen mijn kinderen ook zeggen niemand vraagt erom om geboren te worden. En het zou goed zijn als stellen meer hun best doen voor elkaar. Vechtscheidingen zijn funest voor kinderen. Zeker! Kun je beter bij een alleenstaande moeder opgroeien.

Maar mag je een kind doelbewust een vader onthouden om jij een kind wil. Mijn antwoord toen voor mijzelf en nu nog is nee. Mag je de gezondheidszorg met alle probemen en geldzorgen nog meer belasten zoals dat Britse echtpaar met de eicel en sperma donatie. Nee denk ik ook niet. Mag je een arme moeder uit een Oosteuropees land vragen draagmoeder te zijn voor een enorm bedrag. ...nee dat al helemaal niet. En dan je kinderen op te zadelen met afkomst vragen?


Waren dat ook niet veel kinderen waarvan de vader geen kinderen kon krijgen? Dus dat er gewoon een vaderfiguur was? 

Battle-Royale schreef op 16-07-2022 om 10:03:

[..]

Dat vind ik schandalig eerlijk gezegd, dus dit wordt niet vergoed vanuit de verzekering? Ja niet dat ik ooit voor een kind van een donor zou gaan hoor.

verzekering? Hoezo? 

Aiden schreef op 16-07-2022 om 10:29:

[..]

Waren dat ook niet veel kinderen waarvan de vader geen kinderen kon krijgen? Dus dat er gewoon een vaderfiguur was?

Ja, grotendeels wel. 

Daar kun je ook moeilijk de ouders de schuld van geven, dat ze een corrupte arts troffen. En is idd sowieso niet gerelateerd aan of je alleenstaand of een koppel bent.

Aiden schreef op 16-07-2022 om 10:29:

[..]

Waren dat ook niet veel kinderen waarvan de vader geen kinderen kon krijgen? Dus dat er gewoon een vaderfiguur was?

In die tijd van Karbaat waren het voornamelijk stellen waarvan de man onvruchtbaar was. Ouders moesten verklaren er nooit met iemand over te spreken. Veel ouders worstelen daar nog steeds enorm mee. Veel donorkinderen worstelen met het idee dat er 'iets niet klopt' maar zo mogen niet weten wat. Allemaal bedacht omdat het niet belangrijk is van wie je afstamt, het gaat alleen om de liefde.   

Reken maar dat het belangrijk is, en toen ook al, anders werd er niet zo geheimzinnig gedaan. 


Meesje schreef op 16-07-2022 om 09:46:

[..]

Volgens mij wordt hierboven nergens lekker puh gezegd tegen mensen die alleen op vakantie moeten. Er wordt lekker puh gezegd tegen de vrouw die eerder iemand verweet gebruik te maken van toeslagen en vervolgens zelf in die situatie komt.

Daar reageer ik helemaal niet op. Ik reageer op gesloten gezinnen tov mensen die alleen staan, plus het feit dat iemand een scheiding doormaakt en zelf in de bijstand komt en je dan lekker puh zegt samen met je kind...tja daar vind ik wel wat van. ( en nee ik keur de kwetsende opmerking daar aan voorafgaand zeker niet goed)

Leene

Leene

16-07-2022 om 11:02

Meesje schreef op 16-07-2022 om 10:35:

[..]

Ja, grotendeels wel.

Daar kun je ook moeilijk de ouders de schuld van geven, dat ze een corrupte arts troffen. En is idd sowieso niet gerelateerd aan of je alleenstaand of een koppel bent.

Nee dat klopt. Maar het is de vraag of je überhaupt op deze manier een kind moet willen krijgen. Ik denk namelijk dat we van meer ontsporingen zullen horen.

Kijk man en ik hadden ook niet gelijk kinderen. Het was de vraag of het zou lukken..moet je dan alles uit de kast trekken of gaan voor bijvoorbeeld pleegzorg. Wat overigens ook niet makkelijk is.. integendeel. Ik zeg niet dat je als je geen kinderen kunt krijgen dan maar voor pleegzorg moet gaan. Dat kun je ook doen als je een stabiel gezin hebt. Maar het was de vraag die wij ons stelden. We wisten voor ons zelf in ieder geval dat we niet alles uit de kast gingen trekken en al helemaal niets met donors.

En natuurlijk TO is kinderen krijgen misschien voor meer stellen een ' egoïstische' daad.

Ik denk trouwens dat niemand die kinderen wil egoïstisch is. Je wordt er vaak juist minder egoïstisch van... Dus dat is niet het argument om als alleenstaande niet te gaan voor kinderen. Ik beschuldig je zeker niet van egoïsme!

Maar een kind van een donor die heeft ingestemd met tenminste 1 maal contact met het kind is toch compleet anders dan een vaderfiguur. Je kunt toch niet met droge ogen beweren dat dat hetzelfde is?.dat is toch compleet jezelf voor de gek houden.

En daar kun je 100 argumenten tegenover stellen dat er ook niet goede vaders ( en moeders) zijn,.dat een niet biologische vader ook een goede vaderfiguur kan zijn,.dat kinderen lijden onder een vecht scheiding en je dan beter alleen kunt zijn ....dat klopt allemaal. Maar dat zijn andere onderwerpen.. want zo kan ik er nog meer noemen die dan negatief uitpakken voor jou..nml je bent kwetsbaarder,.de donor had persoonlijkheids problematiek waar je niet van weer maar je kind heeft daar een flinke tik van mee gekregen, in Groot Brittannië worden de meeste kinderen mishandeld door hun stiefouders, dus kijk uit met een nieuwe relatie. Ik noem nu maar een aantal dingen hé... Ik bedoel maar zo blijf je welles nietes spelen.

De onderliggende vraag is,.is het gewenst dat je zelf een kind 'organiseert' als het spontaan niet lukt of je hebt geen partner. En dat vind ik een heel erg lastige... Tot hoever ga je ook met IFV etc..

Voor mij ligt de grens toch echt wel bij het gebruik van donoren. Ik vind dat er teveel ontsporingen zijn of op de loer liggen en dat je niet bewust een kind een vader mag onthouden. Dus nee ik ben niet positief over je wens. 

Ik ga je niet tegenhouden maar vind wel dat je over deze grondvragen moet nadenken. Al het andere (leeftijd, kwetsbaarheid,. oppas) is wel belangrijk maar kun je wel uitkomen en spelen tot op zekere hoogte ook bij stellen.

Maar ik heb alles wel gezegd. Ik herhaal mezelf 😬

KrisM.97

KrisM.97

16-07-2022 om 11:11 Topicstarter

Leene schreef op 16-07-2022 om 11:02:

[..]

Nee dat klopt. Maar het is de vraag of je überhaupt op deze manier een kind moet willen krijgen. Ik denk namelijk dat we van meer ontsporingen zullen horen.

Kijk man en ik hadden ook niet gelijk kinderen. Het was de vraag of het zou lukken..moet je dan alles uit de kast trekken of gaan voor bijvoorbeeld pleegzorg. Wat overigens ook niet makkelijk is.. integendeel. Ik zeg niet dat je als je geen kinderen kunt krijgen dan maar voor pleegzorg moet gaan. Dat kun je ook doen als je een stabiel gezin hebt. Maar het was de vraag die wij ons stelden. We wisten voor ons zelf in ieder geval dat we niet alles uit de kast gingen trekken en al helemaal niets met donors.

En natuurlijk TO is kinderen krijgen misschien voor meer stellen een ' egoïstische' daad.

Ik denk trouwens dat niemand die kinderen wil egoïstisch is. Je wordt er vaak juist minder egoïstisch van... Dus dat is niet het argument om als alleenstaande niet te gaan voor kinderen. Ik beschuldig je zeker niet van egoïsme!

Maar een kind van een donor die heeft ingestemd met tenminste 1 maal contact met het kind is toch compleet anders dan een vaderfiguur. Je kunt toch niet met droge ogen beweren dat dat hetzelfde is?.dat is toch compleet jezelf voor de gek houden.

En daar kun je 100 argumenten tegenover stellen dat er ook niet goede vaders ( en moeders) zijn,.dat een niet biologische vader ook een goede vaderfiguur kan zijn,.dat kinderen lijden onder een vecht scheiding en je dan beter alleen kunt zijn ....dat klopt allemaal. Maar dat zijn andere onderwerpen.. want zo kan ik er nog meer noemen die dan negatief uitpakken voor jou..nml je bent kwetsbaarder,.de donor had persoonlijkheids problematiek waar je niet van weer maar je kind heeft daar een flinke tik van mee gekregen, in Groot Brittannië worden de meeste kinderen mishandeld door hun stiefouders, dus kijk uit met een nieuwe relatie. Ik noem nu maar een aantal dingen hé... Ik bedoel maar zo blijf je welles nietes spelen.

De onderliggende vraag is,.is het gewenst dat je zelf een kind 'organiseert' als het spontaan niet lukt of je hebt geen partner. En dat vind ik een heel erg lastige... Tot hoever ga je ook met IFV etc..

Voor mij ligt de grens toch echt wel bij het gebruik van donoren. Ik vind dat er teveel ontsporingen zijn of op de loer liggen en dat je niet bewust een kind een vader mag onthouden. Dus nee ik ben niet positief over je wens.

Ik ga je niet tegenhouden maar vind wel dat je over deze grondvragen moet nadenken. Al het andere (leeftijd, kwetsbaarheid,. oppas) is wel belangrijk maar kun je wel uitkomen en spelen tot op zekere hoogte ook bij stellen.

Maar ik heb alles wel gezegd. Ik herhaal mezelf 😬

Ik neem zeker mee dat er geen vaderfiguur in het leven van mijn kind is. Ik ben echt net begonnen met oriënteren, dus ik heb nog niet alles op een rij...dus dit is goed om mee te nemen in mijn overweging. Het stond al op mijn minpunten lijstje ;P. 

Ik ben zelf wel van mening, dat als ik 2x zo veel liefde kan geven, er mensen om het kind heen zijn (opa, oma, tantes, ooms etc.)  die van hem houden. Hij/zij niks te kort komt aan liefde en aandacht. Nu zeg ik niet dat je volledig de rol van vader daarmee over kan nemen en vind ik dat mijn kind het recht moet hebben om te weten wie zijn/haar vader is. Dus nogmaals dat neem ik mee, in mijn overweging.

Leene

Leene

16-07-2022 om 11:11

EmmaT schreef op 16-07-2022 om 10:39:

[..]

In die tijd van Karbaat waren het voornamelijk stellen waarvan de man onvruchtbaar was. Ouders moesten verklaren er nooit met iemand over te spreken. Veel ouders worstelen daar nog steeds enorm mee. Veel donorkinderen worstelen met het idee dat er 'iets niet klopt' maar zo mogen niet weten wat. Allemaal bedacht omdat het niet belangrijk is van wie je afstamt, het gaat alleen om de liefde.

Reken maar dat het belangrijk is, en toen ook al, anders werd er niet zo geheimzinnig gedaan.


Toch nog een reactie... Zo eens. Elke keer blijkt weer.dat liefde heel heel belangrijk is maar dat ze zin ' het gaat alleen maar om liefde en ik heb liefde voor twee' toch niet het einde van de discussie is. 


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.