Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op
Nasha the first

Nasha the first

08-01-2009 om 23:34

Als je vliezen met 34 weken breken....

ga je dan zelf met de auto naar het ziekenhuis of bel je een ambulance???

Vandaag in Hart van Nederland, jochie op de snelweg geboren omdat in Vlissingen geen kraamafdeling meer is, moesten ze naar Goes....maar ze was 34 weken zwanger....Mag je dan nog zelf op weg?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

08-01-2009 om 23:50

Natuurlijk zelf, toch?

Bij elke bevalling die thuis begint en halverwege naar het ziekenhuis gaat speelt die kwestie. Er komt heus geen ambulance voor elke bevallende vrouw. Dat kost veel te veel tijd, eer die ambulance bij jou is ben je zelf al in het ziekenhuis.

Mijn vriendin is verloskundige en heeft me al zo veel verhalen verteld over hoe ze een vrouw op haar eigen achterbank meenam naar het ziekenhuis, of hoe de vrouw met eigen auto ging (wel met man aan het stuur), etcetera.

Als de vliezen gebroken zijn hoeven er nog helemaal geen weeen te zijn.

Dus dat vind ik helemaal niet raar.

Je wilt toch niet zeggen dat jij vanaf 34 weken nooit meer ergens naartoe bent gegaan?

(Of mis ik iets in je vraag).

Margje

Zelf denk ik

Je belt de vk of gyn en die verteld je dan zeer waarschijnlijk dat je zelf naar het ziekenhuis moet gaan.
Alhoewel ik denk dat het ook wel afhangt van of de baby al is ingedaald, als dat niet zo is kan het gevaarlijk zijn om nog rond te lopen dus dan wordt je misschien wel met de ambulance gehaald.
Ik heb Hart van NL niet gezien maar was deze vrouw op eigen initiatief naar het ziekenhuis gegaan of had ze wel eerst met vk/gyn overlegd?

mijk

mijk

09-01-2009 om 10:05

Het is ook een heel politiek verhaal

verloskundigen in Zeeland voorspellen al tijden dat ouders uit Walcheren het ziekenhuis vaker niet gaan halen. Deze mensen moeten sinds de sluiting van de verloskunde afdeling in Middelburg op 1 januari naar Goes en dat is gewoon een heel eind rijden. Als er dan op 9 januari al een baby buiten het ziekenhuis geboren word Deze mensen hebben overlegd en om ambulance vervoer gevraagd maar kregen het niet. Volgens Trouw was mevrouw onder behandeling van een gyneacoloog omdat een moeilijke bevalling verwacht werd en heeft ze die gebeld.

Googlemaps geeft een uur voor de rit van vlissingen naar dit ziekenhuis dus je kunt je voor stellen dat dit op Walcheren een big deal is. Zeker omdat het in het seizoen natuurlijk ook een file gevoelig gebied is..

Mijk (parttime zeeuw en mijn kinderen worden altijd ziek op vakantie dus ik volg die ziekenhuis discussie een beetje

Wilma

Wilma

09-01-2009 om 10:27

Ik heb met weeën in de ambulance gelegen

Bij mijn tweede zoon, toen de weeën in alle hevigheid losbarsten, hebben wij de ambulance gebeld. Het ging toen zó snel, ik durfde écht niet meer in de auto. Nou woonden wij toen op een industrieterrein en ik zag me daar al onderweg langs de kant staan... maar bovenal zag ik 't helemaal fóut gaan als ik onderweg zou bevallen. Ons eerste zoontje is overleden en dat zou ons toch aljeblieft nu niet gebeuren door zo'n onnodige oorzaak. Maar aan de telefoon, ik schreeuwde toen op de achtergrond, heeft mijn man moeten praten als brugman om de ambulance daar te krijgen en godzijdank hebben ze er toen uiteindelijk (het leek een eeuwigheid) eentje gestuurd.
Metéén bij aankomst in het ziekenhuis mocht/moest ik persen, dus ik had 't niet zo heel erg verkeerd aangevoeld.

Ze zeiden trouwens toen aan de telefoon ook nog dat we het zelf zouden moeten betalen, alsof ons dat toen kon schelen trouwens, maar we hebben daar nooit meer iets over gehoord.

Láter zeiden de ambulancemedewerkers die mij hadden gehaald dat ze blij waren dat de baby niet onderweg geboren was, ze hadden allebei nog nooit een bevalling gedaan ... Goed dat ik dat tóen niet wist.

Groetjes, Wilma

amk

amk

09-01-2009 om 10:54

En ook

denk ik dat de meeste ambulance medewerkers nog nooit een bevalling hebben gedaan. Zit niet direct als groot aandachtspunt in hun opleiding.
En zo veel kinderen worden er niet geboren in een ambulance.

Angela

Verschil

Maar ambulancemensen hebben natuurlijk wel een medische opleiding. Als je in je eigen auto zit, heb je (meestal) geen medisch onderlegd persoon bij de hand, in de ambulance mag je weliswaar geen verloskundige verwachten, maar wel mensen die nog enigszins weten wat ze wel en juist niet moeten doen.

yadira1980

yadira1980

09-01-2009 om 11:17

Hmmm...mijk o.t. en de rest ..

@ mijk: "google maps geeft een uur aan voor de rit van vlissingen naar dit ziekenhuis", ik vraag me serieus af wie ze dan hebben laten rijden, want zelfs mijn buurvrouw van ruim 60 zou nog sneller in goes zijn dan dat (en dat is geen vlotte rijder hoor!)
maar dat terzijde..
ik woon zelf in vlissingen en mijn zoontje is er in het ziekenhuis geboren omdat ik ruim over tijd ging. een volgende zwangerschap zal voor mij niet zo snel aan de orde zijn, maar ook ik heb wel nagedacht over "wat te doen als.."
persoonlijk vind ik het belachelijk dat er hier, in een relatief grote stad, geen kraamafdeling is, en dat ook inwoners van andere steden hier in de buurt (middelburg, notabene hoofdstad van zeeland!, oost-souburg, domburg, westkapelle), meer dan een half uur moeten rijden om in het zkh te kunnen bevallen. ik heb zelf niet eens een rijbewijs, dus ik ben zowieso afhankelijk van OV, vrienden, familie of zelfs in het gekste geval een taxi (weet je wat dat je kost?!?)
tegen de tijd dat ik eventueel per ongeluk toevallig weer eens zwanger zou worden, huur ik wel een kamertje in goes zodat ik zeker te weten terecht kan binnen een kwartier!

Tinus_p

Tinus_p

09-01-2009 om 11:47

Aanvulling yadira

Yadira:
"@ mijk: "google maps geeft een uur aan voor de rit van vlissingen naar dit ziekenhuis", ik vraag me serieus af wie ze dan hebben laten rijden, want zelfs mijn buurvrouw van ruim 60 zou nog sneller in goes zijn dan dat (en dat is geen vlotte rijder hoor!)"
Bovendien kan een ambulance de sirenezwaailichten aanzetten en daarmee een stuk sneller rijden dan googlemaps inschat.

Vic

Vic

09-01-2009 om 12:00

Zelf

Mijn vriendin stond een maand geleden op zaterdagmiddag bij de Karwei, 34 weken zwanger, braken ineens haar vliezen. Ze hebben in de auto de vk gebeld die hen naar het ziekenhuis heeft gestuurd. Daar waren ze twee uur later (eerst spullen thuis brengen, tas inpakken) en weer een uur later begonnen de weeën. Hun zoontje is vervolgens 5 uur later geboren. Voor een eerste kind een heel snelle bevalling, lijkt me. Het is natuurlijk altijd een stressvolle boel als je te vroeg bevalt, maar over het algemeen vallen kinderen er niet zomaar uit. Je hebt dus na het breken van de vliezen nog voldoende tijd om zelf naar het ziekenhuis te rijden.

Ben 41,5 week en volledige ontsluiting

zat ik in onze eigen auto (vriend aan het stuur uiteraard) de eerste persweeen op te vangen, richting ziekenhuis dus. 1 was vol dus moesten we uitwijken naar een ander ziekenhuis, nu is er volgens mij nog maar 1 ziekenhuis in Haarlem verloskamers.

Ik heb met 38 weken mijn auto verkocht (bestelbusje) en een stationwagen gekocht. Mijn buik zat tegen het stuur aan.

Overigens ik ken iemand

die haar 4e kind binnen een half uur heeft gekregen, dus van de 1e echte wee tot geboorte. De vk was er nog net op tijd bij om het kindje op te vangen, die was dus ook in de auto bevallen als ze nog ergens naar toe had gemoeten.

Manda

Ziekenhuis was vol? Had de vk dan niet van tevoren gebeld dat je eraan kwam?
Zo ging het bij ons: vk belde ziekenhuis, vriend en ik in de taxi (het is misschien 500 meter, maar ja, lopen kon toch echt niet), vk met eigen auto ook die kant op (want poliklinisch zonder indicatie in het zkh bevallen).

Groeten,

Temet

Temet

ja de vk heeft toen eerst gebeld naar de 2 ziekenhuizen om te kijken welke open was, vk reed voor ons uit.

Pelle

ja klopt, elke bevalling van haar ging steeds sneller. Er zijn ook vrouwen waarbij de 1e bevalling zo snel verloopt, en dan ga je dus niets vermoedend die auto in richting ziekenhuis.

Tegenweurdig

is er ook een tekort aan kraamhulp. Ik heb het met 8 weken (!) zwangerschap moeten regelen op advies van vk.

(bedenk mij nu opeens dat ik nog geen reactie heb gehad op mijn laatste formulier.... hmmm even er achteraan).

Tirza G.

Tirza G.

09-01-2009 om 15:44

Ach ja, zeeland he

Nu het Walcheren/Middelburg is, haalt het krant en TV. Op het eiland waar ik woon mag je al jaaaaaaaaren niet meer thuis bevallen, moet alle zwangere vrouwen naar Goes. Over de Zeelandbrug - erg leuk in de zomerperiode. Het geeft heel veel stress bij zwangeren. Vanaf 37 weken worden je controles overgenomen door de gynaecoloog en de meeste dames worden ingeleid. Aanrijtijd ambulance? La-me-nie-lache. Ook vanaf hier zijn er baby's in auto's en in de ambulance geboren. Ach ja. Het gaat niet over mensen. Het gaat niet over zorg. Het gaat over géld.

Tirza

En een taxi dan?

Ik zit mijn man voor te lezen uit dit draadje en nu vraagt hij dus: stel dat ik midden in de nacht met gebroken vliezen naar het ziekenhuis moet, kan een taxichauffeur ons dan weigeren? Wij hebben geen auto en niemand in de buurt die ik 's nachts wakker zou maken voor een ritje naar het ziekenhuis. Iemand die dit weet?

yadira1980

yadira1980

09-01-2009 om 20:58

Heb toevallig bij een taxibedrijf gewerkt..

hier in vlissingen..en onze chauffeurs mochten mensen daarvoor weigeren. ze deden het nooit, maar ze mochten het dus wel..kosten van bekleding reinigen vond "het bedrijf" te hoog t.o.v de opbrengsten van het ritje

yadira1980

yadira1980

09-01-2009 om 20:59

Aanvulling...

of ze het je wettelijk gezien ook mogen weigeren weet ik eigenlijk ook niet, maar wat in mijn vorige berichtje staat is dus op toepassing van het betreffende bedrijf.

Nasha the first

Nasha the first

09-01-2009 om 22:12

Oke...

kennelijk zit ik er naast....ik dacht, met 34 weken en gebroken vliezen en misschien nog niet ingedaald kind, dan loop je een risico dat de navelstreng er uit zakt en ik dacht dat dat de reden was dat je niet zomaar nog zelf mocht gaan rijden. Het verhaal laat in het midden of ze eerst gebeld hebben met wat dan ook, dat weet ik dus niet.....

Angie

Angie

10-01-2009 om 01:17

Anna n

Herkenbaar. Mijn jongste koos ervoor om geboren te willen worden op vrijdagmiddag tijdens de spits, we zijn in de file naar het ziekenhuis gereden. Ik grapte tussen de weeen door dat ik gelukkig nog niet zo ver was, dus dat mijn man niet in paniek hoefde te raken. Eenmaal in het ziekenhuis bleek de baby er al bijna uit te vallen. Manlief vertelde dat hij wel wat nerveus was in de file....hij kent mijn bevalliingen en zag aan mijn neus dat er niet veel tijd meer was.....

Angie

mijk

mijk

10-01-2009 om 09:30

Yadira (o.t.)

Een toerist in het hemelvaartsweekend

Mijk, die google ook wat langzaam vond, inderdaad maar je moet gewoon In walcheren naar het ziekenhuis kunnen natuurlijk..

Taxi

nou dat vind ik echt belabberd dat een taxibedrijf bevallende vrouwen weigert, je kan de legitimatie vragen en het adres dan sturen ze naderhand de rekening voor het reinigen maar door, die wordt vergoed als je een wa verzekering hebt.

Tirza G.

Tirza G.

10-01-2009 om 15:40

Op walcheren naar het ziekenhuis kunnen

Dat kan ook. Je kunt er alleen niet meer bevallen.

Tirza

Biene M.

Biene M.

11-01-2009 om 11:10

Taxi

Ben bij mijn oudste per taxi naar het ziekenhuis gegaan voor een klinische bevalling omdat we toen geen auto hadden. Ik heb pas tegen de taxichauffeur gezegd dat mijn vliezen gebroken waren toen ik zag dat de bekleding van skai was Zoiets hoef je toch niet door de telefoon te vermelden?

Biene

Dat is natuurlijk ook zo. Ik had ook al bedacht om het dan gewoon niet te zeggen
En inderdaad, als ik de bekleding wel ruineer mogen ze me de rekening wel sturen.

File

Dochterlief koos als geboortedag de dag waarop Prins Claus bijgezet werd, en de belangrijke wegen afgezet waren.

Ze was eerder dan verwacht, dus papa was in het buitenland. 4 dagen ervoor had ik Dirk nog op de fiets naar school gebracht (14 km), maar mijn vader vond dat ik dat niet meer hoefde te doen, dus die zou Dirk die dag naar school brengen met de auto. Toen hij Dirk ophaalde vroeg ik maar of hij mij meteen even bij het ziekenhuis kon afzetten (ik had net een uurtje of zo weeen, maar wel kort op elkaar). De tocht die normaal iets van 10 minuten is duurde meer dan een uur. Opa zenuwachtig, ik erg rustig 'dat kind valt er niet uit' (Dirk had er nog al lang over gedaan). Deed ze dus wel, binnen een uur na aankomst in het ziekenhuis was ze al buiten.

(En ik had nog gezegd dat ik vanwege de files Dirk wel op de fiets naar school zou brengen...ehm hoe had ik dan de fiets van het ziekenhuis weer thuis gekregen?)

Dees 68

Dees 68

11-01-2009 om 17:57

Nee hoor nasha, je hebt het goed

Bij mijn derde braken de vliezen met 37 weken terwijl baby nog niet ingedaald was, dus ik moest accuut plat.
Gelukkig was dit midden in de nacht en lag ik dus al in bed .
En nog gelukkiger was de verloskundige nog op tijd om de bevalling af te ronden want tussen het moment van het breken van de vliezen en de geboorte zat krap anderhalf uur... Ik kan me dus goed voorstellen dat als je zo in de auto zit en een stukje moet rijden, je het ziekenhuis niet meer haalt. Was ook mijn grootste angst, maar is dus gelukkig niet gebeurd.

Ilona

Ilona

11-01-2009 om 18:51

Taxi van tevoren vragen

Ik ben van de eerste poliklinisch bevallen in het ziekenhuis en ook wij hebben geen auto. Een paar weken voor de uitgerekende datum heb ik gebeld met een paar taxi-bedrijven die in de buurt zaten (gewoon uit het telefoonboek) en gevraagd of ze ook vrouwen met weeën naar het ziekenhuis brachten. Ik kreeg een allervriendelijkste reactie: maakt u zich maar geen zorgen mevrouw, als het begint dan belt u maar, dan komen we eraan.
Is helemaal goedgekomen. De chauffeur was ook erg vriendelijk en behulpzaam en reed extra voorzichtig. Ik had zelf zo'n matje meegenomen om op te zitten in de taxi
Ilona

Chantal

Chantal

11-01-2009 om 19:28

Gewoon aan je vk vragen

Het is per VK verschillend, maar bij mijn eerste bevalling kwam de VK thuis, ook al ahd ik aangegeven om in het ZH te bevallen. Ze heeft toen gekeken hoeveel ontsluiting ik had, en toen heeft ze mij naar het ZH gebracht. Man in onze eigen auto erachteraan. Ook de VK die ik nu heb, zegt dat hij eerst thuis komt, en dat ik dan met hem meerij naar het ZH.

Gewoon FF checken hoe jouw VK het wil doen.

Chantal

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.