MMcGonagall
06-12-2025 om 11:00
Babyshower kledingvoorschrift
In andere topics heb ik al eens laten weten wat ik van babyshowers vind en dat ik er nog nooit bij een geweest ben. Inmiddels heb ik dus mijn eerste uitnodiging ooit binnen. De dochter van mijn vriend krijgt een tweede kind en ik vind de uitnodiging echt heel leuk. Bij de vorige kon ik niet komen omdat zij toen nog rekening hield met haar moeder, maar de dochter heeft dit gedoe beëindigd door te stoppen met gescheiden feestjes. Heel fijn dus!
Ik was van plan om gewoon mijn beste beentje voor te zetten en het gezellig te hebben met alle dames. Wel spannend, want de moeder van dochter is een aanwezig sociaal type dat al die vriendinnen kent. Ik houd me dus wat meer op de vlakte als ‘stief’.
Alles leuk en aardig, maar nu kwam er net een kledingwens. Of we met zijn allen in het roze kunnen komen. En ik weet niet of ik door zo’n hoepeltje wil springen. Ik ben niet zo’n creabea vrouwenmens en van grote groepen word ik ook niet dolenthousiast, maar niet gaan is geen optie.
In hoeverre conformeren jullie je aan dat soort wensen?
Nehalennia
06-12-2025 om 21:20
Als ik mensen lief en belangrijk vind ga ik desnoods in pimpelpaars met oranje stippen ter plaatse als ik mensen daar blij mee kan maken. Mensen nodigen je uit om iets met ze te vieren, en dat vind ik leuk. Allang blij dat ik me op iets leuks kan kleden ipv op een begrafenis of de ietwat conservatieve stijl op mijn werk. Ik vind zoiets geen gedoe, wel zou ik het enigszins naar mijn hand zetten als het me te bewerkelijk zou zijn. In deze setting zou ik me gewoon conformeren, kun je al je energie gebruiken voor het sociale stuk.
Max88
06-12-2025 om 21:23
MamaE schreef op 06-12-2025 om 20:47:
[..]
Oh jawel hoor, je mag daar van mij best waarde aan hechten. Maar je zadelt mensen dus wel op met 'gedoe'. En het risico dat ze daardoor afhaken. Door zoiets te verwachten, maak je van jouw verwachting wel een verplichting voor een ander.
Maar als we daarom al niet komen opdagen vind ik dat dat ook wel wat zegt over de inzet en aanpassing om iemand gewoon een keer een plezier te doen.
Gingergirl
06-12-2025 om 22:11
MamaE schreef op 06-12-2025 om 20:47:
[..]
Oh jawel hoor, je mag daar van mij best waarde aan hechten. Maar je zadelt mensen dus wel op met 'gedoe'. En het risico dat ze daardoor afhaken. Door zoiets te verwachten, maak je van jouw verwachting wel een verplichting voor een ander.
Je maakt het wel over de top zwaar en dramatisch hoor. En ik heb dat eerlijk gezegd ook niet meegemaakt dat er zoveel drama om gemaakt wordt door mensen of dat ze afhaken als er een keer iets gevraagd wordt. Gewoon een keer iets voor een ander doen ook al heb je er zelf niks mee misstaat niemand. Doen anderen ook voor jou. Als dat meteen " gedoe is" komt dat niet aardig over.
MamaE
06-12-2025 om 22:20
Gingergirl schreef op 06-12-2025 om 22:11:
[..]
Je maakt het wel over de top zwaar en dramatisch hoor. En ik heb dat eerlijk gezegd ook niet meegemaakt dat er zoveel drama om gemaakt wordt door mensen of dat ze afhaken als er een keer iets gevraagd wordt. Gewoon een keer iets voor een ander doen ook al heb je er zelf niks mee misstaat niemand. Doen anderen ook voor jou. Als dat meteen " gedoe is" komt dat niet aardig over.
Ik doe heus wel eens iets voor een ander omdat dat gevraagd wordt. Ik heb ook zowel roze als blauwe kleding, dus in dit geval heb ik geen probleem. Maar als ik iets moet gaan kopen of lenen, vind ik dat wel gedoe. Misschien ben ik in bepaald opzicht gewoon een onaangepast en egoïstisch iemand.
Meander
07-12-2025 om 00:01
Ik vind het heel vervelend een ander wil bepalen wat ik aan doe. Wat iemand hierboven schreef: een decorstuk. Je wilt een feestje vieren met fijne mensen, niet met roze jurken, toch?
Meander
07-12-2025 om 00:05
Maar voor TO: inderdaad, ik zou iets lenen of kopen zonder mijn ongenoegen te laten blijken. Al lang blij dat de familiesituatie lijkt te normaliseren
mana_sutiyuq
07-12-2025 om 09:07
Max88 schreef op 06-12-2025 om 21:23:
[..]
Maar als we daarom al niet komen opdagen vind ik dat dat ook wel wat zegt over de inzet en aanpassing om iemand gewoon een keer een plezier te doen.
Maar wat als je dagelijksleven al 1 grote over je grenzen gaan en aanpassen aan anderen activiteit is?
Daar zijn is al de over je eigen grenzen gaan en kost veel energie. Die wil je daar besteden en niet daarvoor uutgegecen hebben.
En ja dat kan iets kleins lijken voor jou maar iets groots zijn voor anderen. Er wordt te makkelijk gezegd dat doe je toch voor x, y, of z. Of zet je er voor een keer overheen.
Het maar 'even' over dingen heen zetten kost mensen hun gezondheid. Ook dit soort in jouw ogen 'kleine' dingen.
Schoondochter
07-12-2025 om 09:09
mana_sutiyuq schreef op 07-12-2025 om 09:07:
[..]
Maar wat als je dagelijksleven al 1 grote over je grenzen gaan en aanpassen aan anderen activiteit is?
Daar zijn is al de over je eigen grenzen gaan en kost veel energie. Die wil je daar besteden en niet daarvoor uutgegecen hebben.
En ja dat kan iets kleins lijken voor jou maar iets groots zijn voor anderen. Er wordt te makkelijk gezegd dat doe je toch voor x, y, of z. Of zet je er voor een keer overheen.
Het maar 'even' over dingen heen zetten kost mensen hun gezondheid. Ook dit soort in jouw ogen 'kleine' dingen.
Het gaat om één kledingstuk in een specifiek kleurtje, kom op. Dat hoort bij deel zijn van een samenleving, sociale contacten, je een beetje voegen naar een ander. De wereld bestaat niet ten behoeve van jou.
Als dit kleine verzoek al zoveel energie kost is er meer aan de hand en moet je daarmee aan de slag. Voor de gemiddelde mens zou dit echt niet zoveel weerstand moeten oproepen.
Dweedledee
07-12-2025 om 09:11
Ik ben niet zo van de babyshowers, maar in dit geval zou ik ook gewoon iets roze aantrekken en met de banaan gaan.
Soms kunnen mensen ook echt moeilijk doen, om het moeilijk doen. Zonde van de energie, mijns inziens.
Anoniemvoornu
07-12-2025 om 09:13
mana_sutiyuq schreef op 07-12-2025 om 09:07:
[..]
Of je gaat gewoon niet. Kan ook he. Als het aantrekken van een bepaalde kleur je je gezondheid kost....
Dweedledee
07-12-2025 om 09:13
Schoondochter schreef op 07-12-2025 om 09:09:
[..]
Het gaat om één kledingstuk in een specifiek kleurtje, kom op. Dat hoort bij deel zijn van een samenleving, sociale contacten, je een beetje voegen naar een ander. De wereld bestaat niet ten behoeve van jou.
Als dit kleine verzoek al zoveel energie kost is er meer aan de hand en moet je daarmee aan de slag. Voor de gemiddelde mens zou dit echt niet zoveel weerstand moeten oproepen.
Eens.
mana_sutiyuq
07-12-2025 om 09:15
Schoondochter schreef op 07-12-2025 om 09:09:
[..]
Wordt erg lastig bij aangeboren zaken. Niet alle beperkingen zijn zichtbaar. Daar mag best rekening meegehouden worden. Dat je als vrager niet van iedereen de beperking weet. En dat wat voor jou iets kleins is voor iemand anders iets groots. En dat als iemand beleefd iets weigert het gewoon zo is.
En die niet gemiddelde mens is wel ruim 20% van de bevolking. Als samenleving hebben we meer aan een mildere blik dan aan dwang over futiliteiten.
Dweedledee
07-12-2025 om 09:20
Ik heb ook een aangeboren beperking. Het is maar net hoe je ermee omgaat, wat mij betreft.
mana_sutiyuq
07-12-2025 om 09:24
Dweedledee schreef op 07-12-2025 om 09:20:
Ik heb ook een aangeboren beperking. Het is maar net hoe je ermee omgaat, wat mij betreft.
Ook als het je je gezondheid kost, je werk, etc?
Want dat is het gevolg van steeds over je grenzen stappen?
Alsof je iemand met reuma de pijnmedicatie onthoudt en dan zegt dat die gewoon maar mee moet doen met sport en bewegen.
De rolstoel weg neemt en zeggen dat iemand maar gewoon moet lopen.
Happyapple
07-12-2025 om 09:24
Nou en ik kan me het gevoel van weerstand dat een kledingvoorschrift oproept levendig voorstellen. Maar in deze familiesituatie lijkt het me toch wel handiger om eraan mee te doen. Maar ik heb makkelijk praten als buitenstaander.