MMcGonagall
06-12-2025 om 11:00
Babyshower kledingvoorschrift
In andere topics heb ik al eens laten weten wat ik van babyshowers vind en dat ik er nog nooit bij een geweest ben. Inmiddels heb ik dus mijn eerste uitnodiging ooit binnen. De dochter van mijn vriend krijgt een tweede kind en ik vind de uitnodiging echt heel leuk. Bij de vorige kon ik niet komen omdat zij toen nog rekening hield met haar moeder, maar de dochter heeft dit gedoe beëindigd door te stoppen met gescheiden feestjes. Heel fijn dus!
Ik was van plan om gewoon mijn beste beentje voor te zetten en het gezellig te hebben met alle dames. Wel spannend, want de moeder van dochter is een aanwezig sociaal type dat al die vriendinnen kent. Ik houd me dus wat meer op de vlakte als ‘stief’.
Alles leuk en aardig, maar nu kwam er net een kledingwens. Of we met zijn allen in het roze kunnen komen. En ik weet niet of ik door zo’n hoepeltje wil springen. Ik ben niet zo’n creabea vrouwenmens en van grote groepen word ik ook niet dolenthousiast, maar niet gaan is geen optie.
In hoeverre conformeren jullie je aan dat soort wensen?
troelahoep
08-12-2025 om 23:56
Meander schreef op 07-12-2025 om 13:35:
Ik ben niet autistisch en kan me prima voegen en ben sociaal. Toch vind ik een dresscode onsympathiek, je zadelt je gasten op met een opdracht. Anders dan: ik geef een feestje, leuk als je komt! Is het: ik geef een feestje leuk als je komt, maar alleen met een roze kleding ben je echt welkom.
Ik las ook dat een wens is, geen eis. Maar meer in het algemeen: ikzelf vind het fjn als mensen komen, hun tijd besteden aan mijn feestje, zonder hen kledingwensen op te leggen, anders dan de gebruikelijke, als in: passend bij de gelegenheid, bruiloft, kerst, begrafenis, wandeling, strandfeest.
Dat staat er toch niet? Ik interpreteer een dresscode als iets wat extra leuk is als je daar aan kunt voldoen. Niets meer, niets minder. Heb je iets wat roze is, trek het vooral aan, maar volgens mij hoef je echt niet speciaal iets ervoor aan te schaffen. Als de reden van de dresscode een fotoshoot is, hebben ze vast wel wat roze accessoires of kledingstukken voor de foto voor wie niets heeft.
AnnaPollewop
09-12-2025 om 00:16
Grappig topic dit. Simpele vraag, maar van alle antwoorden leer ik ook weer wat en het scherpt mijn eigen ideeën. Mocht ik ooit voor een babyshower gevraagd worden en er is een kleding- of ander voorschrift dan heb ik alvast een hoop stof tot nadenken hier gehad.
Hebben er ook nog mensen tips waar je makkelijk kleding koopt die je zelf niet hebt en draagt? 2e hands kleding winkel misschien?
Schoondochter
09-12-2025 om 02:06
AnnaPollewop schreef op 09-12-2025 om 00:16:
Grappig topic dit. Simpele vraag, maar van alle antwoorden leer ik ook weer wat en het scherpt mijn eigen ideeën. Mocht ik ooit voor een babyshower gevraagd worden en er is een kleding- of ander voorschrift dan heb ik alvast een hoop stof tot nadenken hier gehad.
Hebben er ook nog mensen tips waar je makkelijk kleding koopt die je zelf niet hebt en draagt? 2e hands kleding winkel misschien?
Je kunt ook kleding huren.
Gingergirl
09-12-2025 om 06:34
Ligt er natuurlijk erg aan waar je woont. In een grote stad heb je meer keuzes qua winkels in verschillende prijsklassen en kringloopwinkels. Maar Vinted kan ook handig zijn. Wij hadden ooit een bruiloft van vrienden in rock 'n roll stijl, ik heb toen daar een outfit gekocht en daarna weer met winst verkocht.
duizel
09-12-2025 om 06:45
Schoondochter schreef op 09-12-2025 om 02:06:
[..]
Je kunt ook kleding huren.
Of lenen.
Ik denk dat de kringloop/vinted goedkoper is als huren trouwens.
Ikzelf zou ook even balen want heb niks roze liggen en als ik dan iets aanschaf is het voor 1 keer. Maar daarna kan ik ook die knop omzetten, iets regelen (lenen of tweedehands iets aanschaffen) en het gewoon accepteren. Ik kan er uiteindelijk zelfs een uitdaging in vinden om iets te vinden dat past bij het kledingverzoek en wat ik ook nog enigszins leuk vind.
Volgens mij staat TO er hetzelfde in. Prima toch, die weerstand mag je best even voelen en uiten op het forum. Ze reageerde al heel snel dat ze iets geregeld had. Het wordt denk ik groter gemaakt als wat het is in alle reacties
Poezekat
09-12-2025 om 13:25
Bij ons wordt een paar keer per jaar een kledingbeurs gehouden. En anders inderdaad een 2e hands kleding winkel, via Vinted iets aanschaffen kan ook.
Hippocampus
09-12-2025 om 15:04
Schoondochter schreef op 08-12-2025 om 19:55:
[..]
Dit is bijna zuigen te noemen, jemig.
“Trek iets roze aan is een verzoek, geen advies”.
Ik bedoelde zeker niet te “zuigen”. Het idee is dat je mensen bij bijvoorbeeld een bruiloft of groot feest een dresscode kan meegeven, wat een kledingadvies is. Zo hoeven gasten zich niet ongemakkelijk te voelen omdat ze in smoking verschijnen in het buurthuis, of in een zomerjurkje bij de opera. Je denkt mee met je gasten. (Althans, dat is de bedoeling)
Wanneer je mensen vraagt om een bepaalde kleur te dragen verduidelijkt dat niet welke kleding je moet dragen; er wordt een aanvullend verzoek gedaan. Er zullen bijna altijd mensen zijn die zich daar ongemakkelijk bij voelen, want ze hebben niets in die kleur of stijl, of ze voelen zich daar niet mooi in. Of ze willen niet op insta/fb.
Verreweg de meeste mensen zullen zich daar overheen zetten voor de gastvrouw/heer. Maar het kan toch geen kwaad er even bij stil te staan dat je wel iets extra’s van sommige gasten vraagt.
Gingergirl
09-12-2025 om 15:44
Hippocampus schreef op 09-12-2025 om 15:04:
[..]
“Trek iets roze aan is een verzoek, geen advies”.
Ik bedoelde zeker niet te “zuigen”. Het idee is dat je mensen bij bijvoorbeeld een bruiloft of groot feest een dresscode kan meegeven, wat een kledingadvies is. Zo hoeven gasten zich niet ongemakkelijk te voelen omdat ze in smoking verschijnen in het buurthuis, of in een zomerjurkje bij de opera. Je denkt mee met je gasten. (Althans, dat is de bedoeling)
Wanneer je mensen vraagt om een bepaalde kleur te dragen verduidelijkt dat niet welke kleding je moet dragen; er wordt een aanvullend verzoek gedaan. Er zullen bijna altijd mensen zijn die zich daar ongemakkelijk bij voelen, want ze hebben niets in die kleur of stijl, of ze voelen zich daar niet mooi in. Of ze willen niet op insta/fb.Verreweg de meeste mensen zullen zich daar overheen zetten voor de gastvrouw/heer. Maar het kan toch geen kwaad er even bij stil te staan dat je wel iets extra’s van sommige gasten vraagt.
Persoonlijk vind ik het helemaal geen verzoek maar een advies. Er gaat blijkbaar iets gedaan worden waarbij het leuk is als iedereen in dezelfde kleur komt. Net als bij bijvoorbeeld een bruiloft geef je dat van te voren aan zodat gasten zich niet ongemakkelijk voelen en iets bij zich hebben of dragen wat bij de locatie/activiteit past. Maar goed hoe iedereen dat ervaart is verschillend. "er zullen bijna altijd gasten zijn die zich daar ongemakkelijk bij voelen, want ze hebben niets in die kleur of stijl, of ze voelen zich daar niet mooi in": waar baseer je dat op? Is dat niet wellicht een stukje negatief denken en invullen voor een ander, puur omdat je er zelf misschien niet van houdt? Er zullen ook genoeg mensen zijn die denken bijvoorbeeld "o ik heb niks in die kleur, leuk kan ik gaan shoppen". Als je iets organiseert kun je daar natuurlijk bij stil staan maar dat zal zelden leiden tot andere keuzes; degene die iets organiseert kiest iets wat hij/zij leuk vindt aan de genodigde de keus om daar aan mee te doen of niet. Ik ben zelf zeker van het rekening houden met anderen maar in de praktijk lukt dat niet altijd omdat "zoveel mensen zoveel wensen".
Hippocampus
09-12-2025 om 17:00
Gingergirl schreef op 09-12-2025 om 15:44:
[..]
Persoonlijk vind ik het helemaal geen verzoek maar een advies. Er gaat blijkbaar iets gedaan worden waarbij het leuk is als iedereen in dezelfde kleur komt. Net als bij bijvoorbeeld een bruiloft geef je dat van te voren aan zodat gasten zich niet ongemakkelijk voelen en iets bij zich hebben of dragen wat bij de locatie/activiteit past. Maar goed hoe iedereen dat ervaart is verschillend. "er zullen bijna altijd gasten zijn die zich daar ongemakkelijk bij voelen, want ze hebben niets in die kleur of stijl, of ze voelen zich daar niet mooi in": waar baseer je dat op? Is dat niet wellicht een stukje negatief denken en invullen voor een ander, puur omdat je er zelf misschien niet van houdt? Er zullen ook genoeg mensen zijn die denken bijvoorbeeld "o ik heb niks in die kleur, leuk kan ik gaan shoppen". Als je iets organiseert kun je daar natuurlijk bij stil staan maar dat zal zelden leiden tot andere keuzes; degene die iets organiseert kiest iets wat hij/zij leuk vindt aan de genodigde de keus om daar aan mee te doen of niet. Ik ben zelf zeker van het rekening houden met anderen maar in de praktijk lukt dat niet altijd omdat "zoveel mensen zoveel wensen".
Ja hoe iedereen het ervaart is verschillend, dat is wat ik ook zeg; voor velen is het hartstikke leuk, maar er zijn altijd mensen die het lastig vinden. Moet je met iedereen rekening houden? Zeker niet, doe wat je zelf belangrijk vindt, maar verlies niet uit het oog dat je een extra verzoek doet. Sommigen zullen dan afhaken of stress ervaren. Dat kan men belachelijk en overdreven vinden, maar het is wat het is toch?
Gingergirl
09-12-2025 om 18:05
Hippocampus schreef op 09-12-2025 om 17:00:
[..]
Ja hoe iedereen het ervaart is verschillend, dat is wat ik ook zeg; voor velen is het hartstikke leuk, maar er zijn altijd mensen die het lastig vinden. Moet je met iedereen rekening houden? Zeker niet, doe wat je zelf belangrijk vindt, maar verlies niet uit het oog dat je een extra verzoek doet. Sommigen zullen dan afhaken of stress ervaren. Dat kan men belachelijk en overdreven vinden, maar het is wat het is toch?
Ik vind het zeker niet belachelijk of overdreven als iemand ergens stress van krijgt, dat kan tal van redenen hebben, maar dat maakt niet dat het een "extra verzoek " is. Hooguit dat iemand dat zo ervaart. De ervaring van de een is geen vaststaand feit, ook dat is iets om niet uit het oog te verliezen. En dat kun je als organisator ook meestal niet weten omdat het zo persoonlijk is. Ik maak ook eigenlijk nooit mee dat mensen afhaken door dit soort dingen in alle eerlijkheid.
Hippocampus
09-12-2025 om 18:28
Gingergirl schreef op 09-12-2025 om 18:05:
[..]
Ik vind het zeker niet belachelijk of overdreven als iemand ergens stress van krijgt, dat kan tal van redenen hebben, maar dat maakt niet dat het een "extra verzoek " is. Hooguit dat iemand dat zo ervaart. De ervaring van de een is geen vaststaand feit, ook dat is iets om niet uit het oog te verliezen. En dat kun je als organisator ook meestal niet weten omdat het zo persoonlijk is. Ik maak ook eigenlijk nooit mee dat mensen afhaken door dit soort dingen in alle eerlijkheid.
Uhm het IS een verzoek, dat is een vaststaand feit. Hoe je dat verzoek ervaart is dan wel weer per persoon verschillend, zoals ook blijkt uit dit topic.
Gingergirl
09-12-2025 om 18:52
Hippocampus schreef op 09-12-2025 om 18:28:
[..]
Uhm het IS een verzoek, dat is een vaststaand feit. Hoe je dat verzoek ervaart is dan wel weer per persoon verschillend, zoals ook blijkt uit dit topic.
Agree to disagree; ik ben het niet met je eens dat het een vaststaand feit is en vind het geen verzoek maar een advies. Dat kan; we hoeven het niet altijd eens te zijn, dat is de charme van een forum.
Meesje
09-12-2025 om 19:50
Bij dit soort kledingvoorschriften gaat het meestal er om dat de organisator een foto wil maken, een bepaalde sfeer wil creeeren, de aanstaande moeder wil verrassen. Iedereen roze staat leuk op insta. De vraag om roze te dragen is heus geen advies om onzekere mensen te helpen een leuke kleur te kiezen. Het is geen eis of verplichting, het is wel een verzoek. Dat verzoek is voor mij niet zo zwaarwegend. Geen spannend ding. Maar je kunt toch niet zeggen dat niet verzocht is roze te dragen?
Gingergirl
09-12-2025 om 21:09
Meesje schreef op 09-12-2025 om 19:50:
Bij dit soort kledingvoorschriften gaat het meestal er om dat de organisator een foto wil maken, een bepaalde sfeer wil creeeren, de aanstaande moeder wil verrassen. Iedereen roze staat leuk op insta. De vraag om roze te dragen is heus geen advies om onzekere mensen te helpen een leuke kleur te kiezen. Het is geen eis of verplichting, het is wel een verzoek. Dat verzoek is voor mij niet zo zwaarwegend. Geen spannend ding. Maar je kunt toch niet zeggen dat niet verzocht is roze te dragen?
Hihihi wat maakt een aantal het zwaar beladen; verzoek, kledingvoorschrift...zo lees ik de OP van dit topic niet hoor, daar staat alleen dat het een wens is geen verzoek en in de praktijk is het ook meestal niet zo heavy weet ik uit ervaring.
Het is een advies of suggestie zodat je rekening kunt houden met de activiteit die gaat plaatsvinden of bv de locatie. Die activiteit heeft in het geval van To met kleur te maken. Of dat alleen voor social media is weten wij niet. Misschien komt er wel een fotograaf voor een mooie foto voor in de woonkamer of gebeurd er iets heel anders, wie zal het zeggen. Voor mij is het niet anders dan het advies wat wij begin dit jaar kregen toen vrienden van ons hun 25 jarig huwelijksfeest vierden; " trek wandelschoenen aan" . Nou heb ik geen wandelschoenen en voelde me ook niet opgedrongen die te kopen. De activiteit was een Wie is de mol spel waarbij we tig keer de hele stad hebben rondgelopen en mijn stappenteller het spontaan begaf. Of vorig jaar het kleding advies voor warme kleding bij het huwelijksfeest van een familielid; bleek het feest op een boot te zijn(verassing), trek oude kleding aan bij een verjaardag van een vriendin; bleek om een creatieve workshop te gaan etc. Het is geen ramp als je je niet aan het advies houdt, je blijft welkom en kunt gewoon meedoen. Bij een verzoek vooraf gaat het vaak om een meer verplicht karakter is mijn ervaring. Ik schreef eerder over vrienden die een bruiloft hadden in Rock 'n Roll stijl, zij gaven vooraf ook echt aan dat als je op hun uitnodiging inging je je aan het verzoek moest houden. Leverde bij hun gezelschap dus gelukkig geen problemen op maar ik kan me voorstellen dat mensen dan soms verstek laten gaan. In mijn schoonfamilie is het verzoek bij begrafenissen dat je in het zwart komt en is het ook echt niet de bedoeling dat je dan anders gekleed komt. Verzoeken hebben meestal een meer verplicht karakter is mijn ervaring.
Meesje
09-12-2025 om 21:27
Hihihi wat maakt een aantal het zwaar beladen; verzoek, kledingvoorschrift...zo lees ik de OP van dit topic niet hoor, daar staat alleen dat het een wens is geen verzoek en in de praktijk is het ook meestal niet zo heavy weet ik uit ervaring.
Hihihi, hahaha, het woord 'verzoek' is voor mij niet zo zwaar als het voor jou kennelijk is. En hihihi, jij leest geen kledingvoorschrift, maar, huhuhu, dat is wel de titel van dit topic.
Ik vind een vraag om een specifieke kleur te dragen ook meer lijken op het verzoek in rock en roll stijl op een feest te komen dan op het advies makkelijke schoenen te dragen als je de hele dag moet wandelen.