Weet jij wat je baby nodig heeft? Minder stress met dé ouderschapscursus
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Dilemma familie, corona, zwanger.. :(


Ik vind dat je man zich moet inhouden. Hij is niet eens zwanger, maar jij, en als hij je niet vertrouwt met jullie ongeboren kind had je er nooit aan moeten beginnen.
Sinds bij ons iedereen gevaccineerd is zien we elkaar weer meer inclusief een knuffel. Ik heb één vriend met een immuunstoornis bij wie het vaccin mogelijk minder effectief is, die zie ik alleen buiten. Jij weet zelf het beste wat goed voor je is. De ene keer zal dat de voorzichtige kant op vallen, bv een drukker feestje, de andere keer zul je misschien kiezen voor een klein risico omdat je graag je familie wilt zien. En dit mag ook allemaal hè! We hebben godbetert net naar een stampvol Wembley zitten kijken met z'n allen, en dan zou je niet naar je moeder mogen? Covid is niet gevaarlijk voor je ongeboren baby, dus dat argument is al niet steekhoudend. Jij hebt wel een verhoogde kans op een gecompliceerd beloop. Jouw keuze dus, en niet die van je man. 

Het rotgevoel snap ik ook. Ik val steeds meer buiten een vriendengroep omdat ik het niet prettig vind hoe zij ermee omgaan. Het duurt nog wel een aantal weken tot ik optimaal beschermd ben. Dat kan er nog wel bij na maanden van frustratie en ook wel verdriet. Ik wilde dan wel weer aan dingen mee gaan doen, er wat losser in gaan. Maar door die verdomde overhaaste versoepelingen is het weer loos met de besmettingen. Ik hoop dat de ziekenhuiscijfers laag blijven en het gauw weer afvlakt.

Duiveninhetnieuws schreef op 16-07-2021 om 18:33:

Ik vind dat je man zich moet inhouden. Hij is niet eens zwanger, maar jij, en als hij je niet vertrouwt met jullie ongeboren kind had je er nooit aan moeten beginnen.
Sinds bij ons iedereen gevaccineerd is zien we elkaar weer meer inclusief een knuffel. Ik heb één vriend met een immuunstoornis bij wie het vaccin mogelijk minder effectief is, die zie ik alleen buiten. Jij weet zelf het beste wat goed voor je is. De ene keer zal dat de voorzichtige kant op vallen, bv een drukker feestje, de andere keer zul je misschien kiezen voor een klein risico omdat je graag je familie wilt zien. En dit mag ook allemaal hè! We hebben godbetert net naar een stampvol Wembley zitten kijken met z'n allen, en dan zou je niet naar je moeder mogen? Covid is niet gevaarlijk voor je ongeboren baby, dus dat argument is al niet steekhoudend. Jij hebt wel een verhoogde kans op een gecompliceerd beloop. Jouw keuze dus, en niet die van je man.

We? Ik heb en niet gekeken en ik zou er ook niet gaan zitten. Echt een loos argument. Daarnaast geeft TO aan dat ze geen afstand houden. En dat is dus nog steeds wel het advies he?

Die adviezen zijn met een korreltje zout te nemen, als men wel toestaat dat hele discotheken elkaar besmetten. Het is allemaal ontzettend krom. Maar je hebt gelijk hoor. 

Duiveninhetnieuws schreef op 16-07-2021 om 19:15:

Die adviezen zijn met een korreltje zout te nemen, als men wel toestaat dat hele discotheken elkaar besmetten. Het is allemaal ontzettend krom. Maar je hebt gelijk hoor.

Ja maAr dAt wAs eeN insChattiNgsfOutjUh. En/of niet de schuld van de overheid want De JoNgEreN hebben gefraudeerd. Pffff. Het is om moedeloos van te worden allemaal. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

16-07-2021 om 19:21

Ik snap dat je een verstandelijke afweging wil maken gebaseerd op feiten. In veel reacties worden de risico's echt veel te hoog ingeschat.  

Statisch is de kans dat je besmet raakt heel klein, ook al is het aantal besmettingen hoog. Zeker buiten. Het aantal besmettelijke mensen wordt niet meer berekend door het rivm, maar in december zaten we op de piek met 164.000 besmettelijke personen op 17 miljoen mensen. Dat zal nu ook ongeveer zo zijn (dagelijkse besmettingen zijn ongeveer even hoog als toen). Dus de kans dat jouw familieleden besmet zijn is klein, maar niet 0.

Jij bent een jonge vrouw. Zonder vaccinatie zou het risico op ernstig ziek worden voor jou heel klein zijn, maar niet 0. Zo klein, dat een vaccin met AstraZenica meer risico voor jou zou hebben dan corona. Becijferd door de Gezondheidsraad.

Vaccins beschermen bijna geheel tegen ernstig ziek worden. Pfizer beschermt bv na 2 vaccinaties en 2 weken voor 96 procent tegen ernstig ziek worden. Dus die minikans die je al had om ernstig ziek te worden is nog 96 procent lager dan die was, maar niet 0.

De keuze is dus tussen 0 en bijna 0 (0 en dan nog een paar nullen achter de komma). Heel veel dingen in het leven hebben voor jou meer risico dan corona. Trap lopen, auto rijden, etc. 

Ik zou dat maar niet tegen je man zeggen,  dan mag je het huis niet meer uit en niet meer naar boven. 

Drietje schreef op 16-07-2021 om 19:21:

Ik snap dat je een verstandelijke afweging wil maken gebaseerd op feiten. In veel reacties worden de risico's echt veel te hoog ingeschat.

Statisch is de kans dat je besmet raakt heel klein, ook al is het aantal besmettingen hoog. Zeker buiten. Het aantal besmettelijke mensen wordt niet meer berekend door het rivm, maar in december zaten we op de piek met 164.000 besmettelijke personen op 17 miljoen mensen. Dat zal nu ook ongeveer zo zijn (dagelijkse besmettingen zijn ongeveer even hoog als toen). Dus de kans dat jouw familieleden besmet zijn is klein, maar niet 0.

Jij bent een jonge vrouw. Zonder vaccinatie zou het risico op ernstig ziek worden voor jou heel klein zijn, maar niet 0. Zo klein, dat een vaccin met AstraZenica meer risico voor jou zou hebben dan corona. Becijferd door de Gezondheidsraad.

Vaccins beschermen bijna geheel tegen ernstig ziek worden. Pfizer beschermt bv na 2 vaccinaties en 2 weken voor 96 procent tegen ernstig ziek worden. Dus die minikans die je al had om ernstig ziek te worden is nog 96 procent lager dan die was, maar niet 0.

De keuze is dus tussen 0 en bijna 0 (0 en dan nog een paar nullen achter de komma). Heel veel dingen in het leven hebben voor jou meer risico dan corona. Trap lopen, auto rijden, etc.

Ik zou dat maar niet tegen je man zeggen, dan mag je het huis niet meer uit en niet meer naar boven.

Precies. Ik vind het eng klinken hoe die man zich opstelt tov zijn vrouw. Als dat nu al begint...? 

Doet hij zelf ook helemaal niks, niet naar vrienden, niet naar zijn werk, niet naar winkels en de supermarkt? 

Dit is hoe controlerende mannen vaak beginnen, ze zonderen je af van familie en vrienden zodat ze meer controle op je kunnen uitoefenen.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-07-2021 om 19:39

Spuit elf: ik zou zeker wel mijn familie willen zien, maar niet in grote groepen. En zeker niet als de rest afstand niet respecteert. Dus niet naar feestjes, ook niet buiten.

Waarom niet gewoon met 1 persoon/gezin tegelijk afspreken? Dan is afstand bewaren veel makkelijker en bovendien is er dan minder groepsdruk ("ah joh, doe niet zo moeilijk").

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

16-07-2021 om 19:53

Coreopsis schreef op 16-07-2021 om 19:39:

Spuit elf: ik zou zeker wel mijn familie willen zien, maar niet in grote groepen. En zeker niet als de rest afstand niet respecteert. Dus niet naar feestjes, ook niet buiten.

Waarom niet gewoon met 1 persoon/gezin tegelijk afspreken? Dan is afstand bewaren veel makkelijker en bovendien is er dan minder groepsdruk ("ah joh, doe niet zo moeilijk").

Omdat sommige families het heel fijn vinden om samen te zijn. Samen met ouders, je broers en zussen en alle kinderen bij elkaar. Dat doen wij heel vaak. Ik kan dat ook niet missen hoor. 

NOS.nl over Engeland
"De besmettingscijfers en het aantal doden is de afgelopen weken weer
gestegen. Gisteren werden 63 doden gemeld, het hoogste aantal sinds eind
maart. Wetenschappers hebben uitgerekend dat er vanaf maandag dagelijks
minimaal duizend coronapatiënten moeten worden opgenomen."

Laten we ons bij de feiten houden. Dit kan hier ook gebeuren.
Vooral omdat we eenzelfde politieke strategie hebben. Er mag toch veel en tegelijk wordt er een beroep gedaan op de eigen verantwoordelijkheid.
Dat zal deels goed gaan, maar niet met onwillige familieleden. Het is een politiek van 'wie niet horen wil moet voelen'.

Izzy1986 schreef op 16-07-2021 om 18:14:

[..]

Wat naar dat iemand daar boos over is! En dat voel jij dan weer, terwijl die boosheid eigenlijk 'van die persoon is' en meer over hem/haar zegt dan over jou.

Dat is precies ook een gedachte die ik heb. Corona is er nog wel een tijd, misschien wel altijd... Mijn man zegt dan: "Ja dan moeten zij zich laten vaccineren, dan kunnen we weer op een normalere manier contact met elkaar hebben. Zíj kiezen ervoor om zich niet te laten vaccineren, dus zíj zijn het probleem en niet ik."

Ik wil zeker niet altijd zo blijven leven. Maar als mijn familie zich niet laat vaccineren (en die kans is heeel groot) en mijn man dit standpunt houdt, blijf ik er tussenin staan. Het doet me nu al zoveel verdriet...

Maar met vaccinatie kun je nog steeds Corona krijgen en ben je ook besmettelijk voor anderen. Dus als zij een prik gaan halen, heb je nog steeds hetzelfde risico. Schiet mij maar lek, maar ik snap er dus helemaal niets van. Jullie zijn volledig beschermd, maar je kunt het nog steeds krijgen. Daar is je man zo angstig voor dat hij zich thuis opsluit? Geen boodschappen, niet naar werk, geen markten, geen contact met vrienden, of kan dat allemaal wel? 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

16-07-2021 om 20:06

Ik schrijf alleen maar feiten. Allemaal cijfers van het RIVM. Er zijn mensen die de risico's te hoog inschatten (man van TO) en mensen die de risico's te laag inschatten (familie van TO). Lastig om daar tussen te zitten.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

16-07-2021 om 20:13

WollekeWiet schreef op 16-07-2021 om 20:01:

[..]

Maar met vaccinatie kun je nog steeds Corona krijgen en ben je ook besmettelijk voor anderen. Dus als zij een prik gaan halen, heb je nog steeds hetzelfde risico. Schiet mij maar lek, maar ik snap er dus helemaal niets van. Jullie zijn volledig beschermd, maar je kunt het nog steeds krijgen. Daar is je man zo angstig voor dat hij zich thuis opsluit? Geen boodschappen, niet naar werk, geen markten, geen contact met vrienden, of kan dat allemaal wel?

Sommige mensen zijn zo angstig, echt sneu. Vandaag sprak ik een gezonde jonge vrouw die voor de zekerheid toch maar mondkapjes draagt overal. Ook de hele dag op haar werk. Zij heeft al corona gehad, met lichte verkoudheid, en is ook al geheel gevaccineerd. Dan denk ik: hoe kun je zo bang zijn voor iets dat jou alleen maar een snotneus heeft opgeleverd? 

Je kunt zelf wat regels opstellen over hoe jullie met de coronaregels om willen gaan. En die deel je dan met beide families. Benadruk vooral dat ze voor beide families zijn.
Bijvoorbeeld: 

Omdat ik zwanger ben en een immuunziekte heb, hebben wij wat regels voor onszelf opgesteld.  Dit doen wij omdat wij willen voorkomen dat ik ziek word of dat de zwangerschap in gevaar komt. 
Dit zijn onze regels:

  1. Wij gaan niet naar feestjes binnen met meer dan x personen. Als het een klein feestje is, dat kunnen we alleen blijven als iedereen zich houdt aan de coronaregels naar ons. 
  2. Wij gaan wel naar feestjes buiten als iedereen zich houdt aan de corona regels. 
  3. Wij spreken graag af met familieleden uit één gezin, dat kan ook binnen zijn. Ook dan houden we ons aan de corona regels. 
  4. Wij zouden het heel fijn vinden als familieleden gevaccineerd zijn. In dat geval kunnen we voor die familielden regel 1 tot en met 3 loslaten. 
Drietje schreef op 16-07-2021 om 20:13:

[..]

Sommige mensen zijn zo angstig, echt sneu. Vandaag sprak ik een gezonde jonge vrouw die voor de zekerheid toch maar mondkapjes draagt overal. Ook de hele dag op haar werk. Zij heeft al corona gehad, met lichte verkoudheid, en is ook al geheel gevaccineerd. Dan denk ik: hoe kun je zo bang zijn voor iets dat jou alleen maar een snotneus heeft opgeleverd?

Misschien is ze bang om haar familieleden te besmetten?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.