Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Dilemma familie, corona, zwanger.. :(


Het risico is beperkt mits ze de 1,5 meter in acht nemen, net als wat nog steeds het advies is voor iedereen. Wat haar familie dus niet doet. Echt hoor, hoe moeilijk is dat verschil te begrijpen.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

17-07-2021 om 09:26

LiefsteFeetje schreef op 17-07-2021 om 08:30:

Het risico is beperkt mits ze de 1,5 meter in acht nemen, net als wat nog steeds het advies is voor iedereen. Wat haar familie dus niet doet. Echt hoor, hoe moeilijk is dat verschil te begrijpen.

Het risico van de 1,5 meter is voor haar familie. Niet voor haar. Zij is gevaccineerd en zal dus niet of nauwelijks ziek worden. Haar familie laat zich niet vaccineren, dat is hun keuze, hoe jammer dat ook is. Zij willen wel graag knuffelen,  TO ook. Ook vrije keuze. TO loopt zelf geen risico. Haar man ook niet.

Wat ze dan wel moet doen is na zo'n feestje nog even voorzichtig zijn bij anderen totdat iedereen die dat wil twee keer gevaccineerd is. Zodat ze niet anderen besmet. 

TS heeft ook een immuunziekte. Daarbij bestaat de kans, bijvoorbeeld vanwege medicatie maar mogelijk ook vanwege de werking van het immuunsysteem zelf, dat vaccinatie niet voldoende effect heeft. Daar weten we nog te weinig vanaf, behalve dat in incidentele gevallen er blijkbaar bloed geprikt wordt om dat te onderzoeken, dat wordt nog niet systematisch gedaan.

En dan heb je geen keus. Ik heb mijzelf ook moeten laten vaccineren met het risico op een te klein effect. Je verbetert daarmee je gezondheidssituatie, maar het is geen wiskunde: je bent na vaccinatie niet 'buutvrij'.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

17-07-2021 om 09:37

Daarom kan ze een antistoffentest laten doen. Dan weet je of het vaccineren heeft gewerkt. Misschien dat haar man dan ook beter slaapt. 

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/testen/serologische-test

Ook de antistoffentest is geen wiskunde. En wordt met name gebruikt voor onderzoek en een momentopname bij incidentele patienten.

"Afweer en bescherming

Serologische testen worden ingezet om te kunnen inschatten hoeveel mensen in Nederland eerder met het virus besmet zijn geweest en of mensen afweer opbouwen en behouden tegen het virus. 

Dat onderzoekt het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu bijvoorbeeld in de Pienter-Corona studie. Zo verzamelen we informatie over het aantal mensen dat in contact is geweest met het virus.
Zo wordt steeds duidelijker hoe lang de antistoffen tegen het virus in je bloed aanwezig blijven. 

We weten nog niet of het aantonen van antistoffen zekerheid geeft dat je beschermd bent en hoe lang je dan eventueel beschermd bent."

Je wil meer zekerheid dan er op dit niveau bestaat.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

17-07-2021 om 10:13

100 procent zekerheid bestaat niet, maar als je gevaccineerd bent zegt de wetenschap toch echt wel dat je bijna 100 procent beschermd bent tegen ernstig ziek worden en ook dat die bescherming zeker een jaar blijft bestaan,  waarschijnlijk nog veel langer. Alleen bij heel oude en kwetsbare mensen lijken de antistoffen na zes maanden heel langzaam iets af te nemen. Daarom zouden zij mogelijk in de winter een booster nodig kunnen hebben. 

Nu weet ik niet hoe kwetsbaar TO is,  maar dat weet haar huisarts wel. Die kan haar vertellen of zij extra risico loopt ondanks vaccinatie. En of een antistoffen test zin heeft bij haar. Maar volgens de laatste onderzoeken zijn het bij de jonge mensen de mensen met leukemie en transplantaties die extra kwetsbaar zijn ondanks vaccin. De heel ernstig zieken dus. 

Een huisarts is geen onderzoeker. Je deelt schijnbare zekerheid uit.
Bij mij kon ik pas gevaccineerd bij een bepaalde -lagere-  bovengrens van medicatie, dat klinkt niet echt alsof je daarboven dan ineens wel veel antistoffen aanmaakt.

De effecten zijn met name op macroniveau, niet op individueel niveau.

Maar men wil zo graag terug naar af dat je oogkleppen op moet zetten om de feiten te negeren.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

17-07-2021 om 11:01

AnneJ schreef op 17-07-2021 om 10:39:

Een huisarts is geen onderzoeker. Je deelt schijnbare zekerheid uit.
Bij mij kon ik pas gevaccineerd bij een bepaalde -lagere- bovengrens van medicatie, dat klinkt niet echt alsof je daarboven dan ineens wel veel antistoffen aanmaakt.

De effecten zijn met name op macroniveau, niet op individueel niveau.

Maar men wil zo graag terug naar af dat je oogkleppen op moet zetten om de feiten te negeren.

Uhm, in jouw reactie kan ik geen enkel feit ontdekken. Ja 1: een huisartsen is geen onderzoeker.  Dat klopt. Maar als het gaat om je eigen gezondheid ga ik toch liever naar de huisarts dan naar een onderzoeker.

Natuurlijk zijn de voordelen van vaccinatie er op macro niveau. Maar zeker ook op individueel niveau. Het vermindert namelijk de kans op ziek worden met bijna 100 procent!! 

Er zijn uitzonderingen. Denk je dat je daarbij hoort, dan ga je naar de huisarts. Kan die 100 procent zekerheid geven? Vast niet. Maar 100 procent zekerheid bestaat niet in het leven. Als je dat zoekt zul je dat nooit vinden. 

"Het vermindert namelijk de kans op ziek worden met bijna 100 procent!!"
Dat cijfer zie ik graag onderbouwt. Ik kan alleen vinden dat alle vaccins met een hoog percentage ernstige ziekte en ziekenhuisopname voorkomen, maar zeker geen 100 procent vermindering van de kans om ziek te worden.
Oogkleppen.

https://www.metronieuws.nl/televisie/2021/07/volledig-gevaccineerd-besmet-immunoloog-op1-uit-hoe-ziek/

"Volgens Van Egmond is dat echter lastig te zeggen. „Mensen willen vaak een zwart-wit antwoord hebben, maar zo werkt dat dus niet.”
Immunoloog vertelt bij Op1 over besmetting ondanks vaccinatie

„In principe zijn de vaccins heel erg goed”, vertelt de immunoloog bij Op1. Volgens haar hangt het wel van de virusvariant en het vaccin af, maar de bescherming zit ergens tussen de 60 en 95 procent. „Dat is om te zorgen dat je helemaal niet ziek wordt. Alle vaccins zitten rond de 85 tot 90 procent bescherming tegen ernstige ziekte of ziekenhuisopname.”



In de 10 tot 15 percent mensen die dus wel ernstig ziek kunnen worden van een besmetting zitten uiteraard de mensen met zeer ernstige immuunproblemen zoals bij transplantatie en chemie maar mogelijk ook andere mensen met immuunziekten.

Het is fijn om een roze bril op te zetten, maar niet als het ook om andermans leven gaat, zoals het kind dat je krijgt samen met je partner.

AnneJ schreef op 17-07-2021 om 11:31:

"Het vermindert namelijk de kans op ziek worden met bijna 100 procent!!"
Dat cijfer zie ik graag onderbouwt. Ik kan alleen vinden dat alle vaccins met een hoog percentage ernstige ziekte en ziekenhuisopname voorkomen, maar zeker geen 100 procent vermindering van de kans om ziek te worden.
Oogkleppen.

https://www.metronieuws.nl/televisie/2021/07/volledig-gevaccineerd-besmet-immunoloog-op1-uit-hoe-ziek/

"Volgens Van Egmond is dat echter lastig te zeggen. „Mensen willen vaak een zwart-wit antwoord hebben, maar zo werkt dat dus niet.”
Immunoloog vertelt bij Op1 over besmetting ondanks vaccinatie

„In principe zijn de vaccins heel erg goed”, vertelt de immunoloog bij Op1. Volgens haar hangt het wel van de virusvariant en het vaccin af, maar de bescherming zit ergens tussen de 60 en 95 procent. „Dat is om te zorgen dat je helemaal niet ziek wordt. Alle vaccins zitten rond de 85 tot 90 procent bescherming tegen ernstige ziekte of ziekenhuisopname.”



Ja precies. En dan kiezen om in ruimte met mensen te gaan zitten, zwanger, terwijl die mensen niet allen gevaccineerd zijn en schijt hebben aan de corona adviezen die nog gelden... Maar blijkbaar is dat allemaal te negatief. Ik snap wel dat de besmettingen blijven oplopen met mensen die zo'n bord voor hun hoofd hebben.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

17-07-2021 om 14:02

https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie/vragen-achtergronden/werking

Toch eens het RIVM bellen dan, dat ze die roze bril eens afzetten en het bord voor hun hoofd weghalen. 



"Vaccins van Pfizer/BioNTech (Comirnaty) en Moderna

Deze vaccins van zijn meer dan 90% effectief in het voorkomen van ziekte door het coronavirus. Dit betekent dat er in een groep gevaccineerde mensen 90% minder mensen coronaklachten krijgen dan in een (even grote) groep mensen die niet gevaccineerd is. Uit de onderzoeken blijkt dat mensen die na een vaccinatie toch corona kregen, minder ernstig ziek werden."

Dit staat er in die link:
"Coronamaatregelen na vaccinatie nodig?

Eén tot twee weken na volledige vaccinatie met één van de vaccins tegen COVID-19 (AstraZeneca, Janssen, Pfizer of Moderna) is 60-90% van de mensen beschermd tegen corona. Dus niet iedereen is beschermd. De kans dat je na volledige vaccinatie corona krijgt is erg klein, maar niet nul. Als je dan corona krijgt ben je meestal minder ernstig ziek. Het is dus belangrijk om je na de vaccinatie nog steeds te houden aan de algemene coronaregels."



De kans dat je Corona krijgt zal nooit 0% worden. Net zoals de kans dat je kanker krijgt, een hartaanval krijgt, doodgaat bij een auto-ongeluk niet 0% is.
De rest van ons leven op 1,5 meter afstand doorbrengen van je medemensen zie ik ook niet zitten.

Mamajome schreef op 17-07-2021 om 14:24:

De kans dat je Corona krijgt zal nooit 0% worden. Net zoals de kans dat je kanker krijgt, een hartaanval krijgt, doodgaat bij een auto-ongeluk niet 0% is.
De rest van ons leven op 1,5 meter afstand doorbrengen van je medemensen zie ik ook niet zitten.

Wie zegt dat dat moet? Ik zou als ik TO en zwanger was nu niet naar een feestje gaan waar mensen nog niet gevaccineerd zjn allemaal en geen afstand houden  en dat al nooit deden, terwijl er een deltavariant rondzwiert en ze (ook doordat niet iedereen nog gevaccineerd is) dus wel kans loopt op corona.

Ja minder kans, maar bij lange na niet nul.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.