Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Ervaring abortus

Hallo allemaal, 

onlangs heb ik een zwangerschapstest gedaan waaruit kwam dat ik zwanger was (2 weekjes zwanger nu). Waar dit voor vele positief nieuws is, was dit het voor mij niet. 
Mijn partner en ik hoefde er niet lang over na te denken om te weten dat we een abortus wilden. 
Volgende week staat de afspraak voor een zuigcurettage. Omdat abortus helaas nog een taboe is kan ik online weinig ervaringen van andere hierover vinden. 
Wie heeft zelf deze keuze ook gemaakt en kan mij haar ervaring hierover vertellen. 
Reacties als moord en geloof zit ik niet op te wachten. Helaas door mijn anticonceptie heen zwanger geraakt en nu niet het juiste moment om zorg over een kind te dragen. 


Veel sterkte!

Geen ervaring maar ik wil je veel sterkte wensen. Ik lees 2 weken zwanger, is dan een abortus pil niet meer mogelijk? Wat ik begrijp is dat minder ingrijpend dan een curettage.

veel sterkte gewenst, persoonlijk geen ervaring met de ingreep zelf, maar wel met het maken van de keuze.

Ik wil je nog adviseren om eventueel even op de site van het Fiom te kijken. Fiom is het expertisecentrum op het gebied van ongewenste zwangerschap, verwantschapsvragen en adoptie. Zij geven heel gedegen neutrale informatie en de medewerkers zijn echt heel vriendelijk. Dus wellicht dat dat je nog kan helpen. Ik vond de medewerkers in de abortuskliniek ook heel behulpzaam overigens, heel open over de procedures en wat te verwachten. 

Verder hoor ik "goede" verhalen over de abortuspil om me heen. Dat het erg laagdrempelig in gebruik is, en wel even pijn doet zoals een heftige menstruatie, maar in de veiligheid van je eigen huis. Van de curretage ook wel hoor, maar dat is wel op locatie enzo. 

Lisalisa1

Lisalisa1

21-02-2023 om 19:43 Topicstarter

PinkFlower schreef op 21-02-2023 om 18:24:

Geen ervaring maar ik wil je veel sterkte wensen. Ik lees 2 weken zwanger, is dan een abortus pil niet meer mogelijk? Wat ik begrijp is dat minder ingrijpend dan een curettage.

Dank je wel. Mij werd door de medewerkster van de abortus kliniek verteld dat een abortuspil een miskraam opwekt. Dat zou lichamelijk meer en langere klachten geven. In eerste instantie wou ik voor de pil gaan, maar naar haar verhaal toch ervoor gekozen dit niet te doen. 

Lisalisa1

Lisalisa1

21-02-2023 om 19:45 Topicstarter

Zonnebloem17 schreef op 21-02-2023 om 19:17:

veel sterkte gewenst, persoonlijk geen ervaring met de ingreep zelf, maar wel met het maken van de keuze.

Ik wil je nog adviseren om eventueel even op de site van het Fiom te kijken. Fiom is het expertisecentrum op het gebied van ongewenste zwangerschap, verwantschapsvragen en adoptie. Zij geven heel gedegen neutrale informatie en de medewerkers zijn echt heel vriendelijk. Dus wellicht dat dat je nog kan helpen. Ik vond de medewerkers in de abortuskliniek ook heel behulpzaam overigens, heel open over de procedures en wat te verwachten.

Verder hoor ik "goede" verhalen over de abortuspil om me heen. Dat het erg laagdrempelig in gebruik is, en wel even pijn doet zoals een heftige menstruatie, maar in de veiligheid van je eigen huis. Van de curretage ook wel hoor, maar dat is wel op locatie enzo.

Heel erg bedankt voor de tip! Ga zeker even op de website van Fiom kijken. 

De medewerker van de abortuskliniek was aan de telefoon heel vriendelijk inderdaad. Gaf me een goed en gerustgesteld gevoel. 

Ik heb ervaring met de abortuspil. Heel lichte kramp gehad, verder geen pijn. Viel me reuze mee. Eerste pil in de abortuskliniek, tweede thuis. Het blijft natuurlijk wel een emotioneel iets. Sterkte! 

Lisalisa1 schreef op 21-02-2023 om 19:43:

[..]

Dank je wel. Mij werd door de medewerkster van de abortus kliniek verteld dat een abortuspil een miskraam opwekt. Dat zou lichamelijk meer en langere klachten geven. In eerste instantie wou ik voor de pil gaan, maar naar haar verhaal toch ervoor gekozen dit niet te doen.

Als eerste: wat goed en fijn dat je partner en jij er hetzelfde in staan. Laat je niet beïnvloeden door mensen die een andere keuze opdringen. Het is jullie/jouw keuze! 

Mijn ervaring:

Ik was gewenst zwanger maar het hartje klopte niet meer bij 8 weken. Ik mocht toen kiezen: die pillen waar net over geschreven is of curretage. Ik wilde het vruchtje zo snel mogelijk uit mijn lichaam, ik had er gelijk niks meer mee. Het moest gewoon weg. 

Toen koos ik eerst voor pillen (misoprostol), dat leek me minder ingrijpend. Niet dus. Héle erge krampen, achteraf heb ik de hele dag weeën gehad. En enorm veel bloed verlies. Dat was na 3 dagen wel voorbij trouwens. Maar... er bleek nog restweefsel te zitten en had alsnog curretage nodig. Bij een 2e miskraam gelijk curretage gekozen. Alleen dezelfde dag was ik moe, maar de volgende dag kon ik weer prima naar de dierentuin (of werk haha). 

Ik heb ook een abortus pil gehad en ik vond het wel heftig en wel veel pijn maar ik was destijds al veel langer zwanger. Curretage werd mij toen afgeraden als je later nog zwanger wilt worden ivm kans op beschadiging van de baarmoederwand en daardoor verkleving dacht ik. 

Ik heb veel informatie gevonden op de site van het Fiom en ook op verschillende fora oa zwangerschapspagina wel mensen gevonden die dit hebben ondergaan en daar veel steun aan gehad toen

ik heb ook een abortuspil gehad, nergens last van gehad, geen enkele kramp. Het kwam er heel snel uit. Mij lijkt dat dus wel fijner als een curretage.

Ik heb een abortus gehad 13 jaar geleden zoiets. Gezin was compleet. Ik wist het heel zeker. Dat is belangrijk. Ik vond de ingreep erg meevallen. Ik kreeg een klein roesje en iedereen was supervriendelijk. Mijn man heeft gewacht en samen "uitgerust" erna. Het was goed. Ik had verder geen na-klachten. Ik was opgelucht. Ik merk wel dat het wel bij me blijft al 13 jaar. Niet dat ik er mee bezig ben maar ik heb het bijna niemand verteld. Soms komt een dergelijk onderwerp ter sprake en dan denk ik: tja.
Ik heb in begin wel es gehad: gehad beeb zou nu x jaar zijn. Maar ook dan voelde ik opluchting. Dat ik dan dacht: zo goed dat we niet nu ook nog peuter erbij hebben. Dus tja. Het is iets wat ik meedraag maar niet op een vervelende of slechte manier. Sterkte want het ook niet niks. 

Ik had een grote kinderwens en was opentop vruchtbaar toen ik sex had met iemand die ik nauwelijks kende maar wel heel erg verliefd op was. De man in kwestie had ik beloofd om de morning after pil te halen, maar dat had ik niet gedaan. Hij was not-amused en ik heb toen alsnog besloten een abortus te ondergaan. Ondanks de kinderwens nooit spijt van gehad. 

goedenavond, ik heb begin 2022 ook een abortus gehad. Bij mij was het 6-7 weken. Ik heb een abortus pil gekozen en moet zeggen het viel mij wel mee. Ook wij hadden de keuze gemaakt voor dat de test was gedaan, nul moment twijfel of spijt. Wel moet ik soms aan denken van goh wat een rollercoaster. Ik heb het hier een daar wel verteld maar ik merk ook dat het een taboe is. Fysiek vond ik het te doen. Zware menstruatie en daarna nog paar dagen bloeden. Ik heb in die periode ook andere dingen meegemaakt (overlijdens in de familie) waardoor die periode in het algemeen was. 
Maar als optie heb ik in hoeverre dat kan een positieve ervaring gehad met de abortuspil. 

ief

ief

27-02-2023 om 23:07

Ik heb ook een abortus gehad in een abortuskliniek, maar wel van een gewenste zwangerschap waarin sprake was van niet-levensvatbaarheid. Ik was twaalf weken zwanger. Ik had alleen plaatselijke verdoving. Het was een fluitje van een cent lichamelijk. Het duurde zo’n zeven minuten in totaal, en geen enkele last daarna gehad. Mijn afspraak was om 9 uur, en om 12 uur kon ik mijn kind van schoolreisje ophalen. 
Veel sterkte! 

Lisalisa1

Lisalisa1

28-02-2023 om 18:17 Topicstarter

ik wil jullie allemaal bedanken voor de berichten! De eerste dagen waren wat emotioneel maar ik moet zeggen dat ik nu met een gerust gevoel de behandeling inga van de week. 

Lisalisa1 schreef op 28-02-2023 om 18:17:

ik wil jullie allemaal bedanken voor de berichten! De eerste dagen waren wat emotioneel maar ik moet zeggen dat ik nu met een gerust gevoel de behandeling inga van de week.


Veel sterkte!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.