Zellerin
31-05-2026 om 09:26
Geboortekaartjes
Aan alle lieve aanstaande ouders of mama; Wie wil mijn verzameling Geboortekaartjes aanvullen, ik heb géén interesse in je privé-adres of telefoonnr en wordt zeker niet doorgegeven aan derde, elk kaartje is welkom😉, ik zou het fijn vinden mocht iemand een kaartje willen sturen😊, ben altijd blij met veel post in mijn brievenbus🥰 en de postbode heel blij met veel werk😉😄alvast hartstikke bedankt!!!
-knip- 2.10 huisregels
Ginevra
03-06-2026 om 13:30
Broadway schreef op 01-06-2026 om 15:53:
[..]
nee die weten dat niet. net als dat alle bidprentjes die rondgaan ook niet steeds de originele eigenaar inlichten
Mijn oma is heel lang geleden (vér voor mijn geboorte, tijdens de oorlog) overleden. Ik stuitte ooit op MP op haar bidprentje, dat ik zelf nooit gezien of gehad heb. Daar schrok ik een beetje van. Ik heb het gekocht en vind het op zich best leuk dat ik het nu heb.
Ik vind het toch niet helemaal kies dat iemand zulke persoonlijke spullen van een wildvreemde familie heeft. Ergens had ik toch een beetje verwacht dat diegene het wel tegen portokosten aan mij had willen sturen*. Die verzamelaar zal het ook wel niet gratis gekregen hebben maar toch voelt het een beetje raar om ervoor te betalen. Nou ja, enfin, het is geen drama maar ik zou zelf toch niet zo graag zulke spullen van anderen gaan verzamelen.
Broadway
03-06-2026 om 14:16
Ginevra schreef op 03-06-2026 om 13:30:
[..]
Mijn oma is heel lang geleden (vér voor mijn geboorte, tijdens de oorlog) overleden. Ik stuitte ooit op MP op haar bidprentje, dat ik zelf nooit gezien of gehad heb. Daar schrok ik een beetje van. Ik heb het gekocht en vind het op zich best leuk dat ik het nu heb.
Ik vind het toch niet helemaal kies dat iemand zulke persoonlijke spullen van een wildvreemde familie heeft. Ergens had ik toch een beetje verwacht dat diegene het wel tegen portokosten aan mij had willen sturen*. Die verzamelaar zal het ook wel niet gratis gekregen hebben maar toch voelt het een beetje raar om ervoor te betalen. Nou ja, enfin, het is geen drama maar ik zou zelf toch niet zo graag zulke spullen van anderen gaan verzamelen.
het is ook best gek. ik had, denk ik, hetzelfde gevoel toen ik hierboven ergens in de link die ik plaatste mijn vader en opa tegenkwam...
Miepjecody
03-06-2026 om 14:20
afrodite05 schreef op 01-06-2026 om 15:54:
[..]
Dit. Ik zou het knap vervelend vinden als de geboortekaartjes van onze kinderen ergens anders zouden belanden dan bij de geadresseerden.
Nou inderdaad, inclusief je adres
Echt heel raar
Miepjecody
03-06-2026 om 14:23
Gingergirl schreef op 31-05-2026 om 16:04:
[..]
Waarom is dat raar? Zijn heel veel mensen die geboortjekaartjes sparen.
Van onbekenden??
Broadway
03-06-2026 om 14:24
Miepjecody schreef op 03-06-2026 om 14:23:
[..]
Van onbekenden??
ja, maar die vraag was in dit topic al een keer of 6 beantwoord toch?
Miepjecody
03-06-2026 om 14:35
Gingergirl schreef op 01-06-2026 om 16:26:
[..]
Nee dat weet de afzender niet. Als jij iets opstuurt naar iemand weet je denk ik nooit wat iemand er mee doet, dat is een risico wat je neemt. Net wat een andere forummer al schreef: de een gooit het meteen weg, de ander bewaart het en weer een ander geeft het weg aan een verzamelaar of verkoopt het aan een verzamelaar. Geboortekaartjes zijn big business in de verzamelaarswereld. Juridisch gezien is het kaartje ook niet meer van jou maar van de ontvanger en die mag er mee doen wat hij wil. Ik heb in de loop der jaren heel wat kaartjes aan mijn tante gegeven omdat ik weet dat zij het verzamelt. Ik ga dan niet eerst de afzender bellen/mailen/faxen/appen om toestemming te vragen. Maar ik snap wat je bedoelt: als je zo'n kaartje doorgeeft, geef je persoonlijke data door. Juridisch is dit toegestaan, qua etiquette kun je het discutabel vinden. Dit zegt internet erover:
Juridisch gezien ben je na ontvangst de eigenaar van het geboortekaartje en mag je deze in principe verkopen of weggeven. Er zijn echter wel belangrijke kanttekeningen op het gebied van privacy, copyright en etiquette:
- Auteursrecht: Het ontwerp van een geboortekaartje is beschermd door het auteursrecht (intellectueel eigendom). Dit betekent dat je de kaart zelf wel mag doorverkopen als fysiek object, maar dat je het ontwerp niet mag kopiëren, scannen en commercieel reproduceren om er zelf aan te verdienen.
- Privacy (AVG): Een geboortekaartje bevat gevoelige persoonlijke gegevens (namen, soms adressen of geboortedata). Het zomaar openbaar doorverkopen op bijvoorbeeld Marktplaats kan inbreuk maken op de privacy van het gezin.
- Etiquette: Het verkopen van een gekregen kaartje wordt over het algemeen als erg onbeleefd beschouwd. Weggeven aan bijvoorbeeld een verzamelaar of goede bekende is sociaal gezien minder gevoelig, maar het is netjes om dit eerst even met de afzenders te overleggen
Hilarisch die ene zin ; een geboortekaartje bevat soms adressen of geboortedata
Hoezo soms???????
Miepjecody
03-06-2026 om 14:37
Broadway schreef op 03-06-2026 om 14:24:
[..]
ja, maar die vraag was in dit topic al een keer of 6 beantwoord toch?
Ik vraag het niet, je moet kijken waar ik op reageer.
Zijn er serieus mensen die kaartjes willen van onbekenden? Echt mijn mond valt open.
Broadway
03-06-2026 om 14:53
Miepjecody schreef op 03-06-2026 om 14:37:
[..]
Zijn er serieus mensen die kaartjes willen van onbekenden? Echt mijn mond valt open.
het vraagteken impliceerde iets anders...
en nogmaals: ja dat gebeurt heel veel en nee dat is niet zo vreemd als jij het doet voorkomen. ik vind het vooral bijzonder dat je zo wereldvreemd lijkt dat je mond hiervan openvalt.
Gingergirl
03-06-2026 om 17:24
Miepjecody schreef op 03-06-2026 om 14:35:
[..]
Hilarisch die ene zin ; een geboortekaartje bevat soms adressen of geboortedata
Hoezo soms???????
Omdat er ook voorbeeld - kaartjes in omloop zijn bv van drukkerijen. Daarop staan niet bestaande adressen.
Gingergirl
03-06-2026 om 17:27
Miepjecody schreef op 03-06-2026 om 14:37:
[..]
Ja hoor; zijn enorm veel verzamelaars van geboortekaartjes. Op verzamelaarsbeurzen zie je het ook veel. Best apart dat veel mensen daar nog nooit van gehoord hebben, ik dacht dat het wel algemeen bekend was.
Miepjecody
03-06-2026 om 20:44
Broadway schreef op 03-06-2026 om 14:53:
[..]
en nogmaals: ja dat gebeurt heel veel en nee dat is niet zo vreemd als jij het doet voorkomen. ik vind het vooral bijzonder dat je zo wereldvreemd lijkt dat je mond hiervan openvalt.
Ik geloof er helemaal niets van dat dat " veel" voorkomt
Miepjecody
03-06-2026 om 20:49
Broadway schreef op 03-06-2026 om 14:53:
[..]
Nou ik was niet de enige hoor. En doe niet alsof ik wereldvreemd ben. En ja ik vind het raar. Aangezien ik er vanuit ga dat degenen die ik een geboortekaartje stuur, dat ook gewoon houden omdat dat gewoon mensen zijn waar ik nog mee omga
Miepjecody
03-06-2026 om 20:57
Gingergirl schreef op 03-06-2026 om 17:27:
[..]
Ja hoor; zijn enorm veel verzamelaars van geboortekaartjes. Op verzamelaarsbeurzen zie je het ook veel. Best apart dat veel mensen daar nog nooit van gehoord hebben, ik dacht dat het wel algemeen bekend was.
Ongeveer 0.5 procent van de bevolking. Dat zijn niet " enorm" veel hoor.
Schemerlampje
03-06-2026 om 21:03
Miepjecody schreef op 03-06-2026 om 20:57:
[..]
0,5% zijn 90.000 mensen, vind ik best veel.
Gingergirl
03-06-2026 om 21:10
Miepjecody schreef op 03-06-2026 om 20:57:
[..]
Dat vind jij. Ik hoor get geregeld dat mensen dat sparen. Op rommelmarkten en verzamelaarsbeurzen zie je het ook veel, clubs etc. Net zoals postzegels, suikerzakjes, ansichtkaarten etc. Op beurzen is vaak een aparte afdeling " platte zaken".
Deze mevrouw is een fanatieke verzamelaar; voor wie het leuk vindt om te lezen.
www-omroepzeeland-nl.cdn.ampproject.org/v/s/www.omroepzeeland.nl/amp/nieuws/11132885/hannie-heeft-100000-geboortekaartjes-en-zoekt-er-nog-meer?amp_gsa=1&_js_v=a9&usqp=mq331AQIUAKwASCAAgM%3D#amp_tf=Van %251%24s&aoh=17805135798316&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com https://share.google/lkQa39A1HRNO2i6ev