Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Gedichtje geboortekaartje

Op het geboortekaartje van onze aankomende baby wil ik graag een gedichtje zetten maar ik ben compleet inspiratieloos. De gedichtjes die ik Google zijn allemaal of heel zoet of heel erg standaard (denk aan “love you to the moon and back”) of nogal overdreven (het word geen Kim Jung Un, ik ga er van uit dat de aarde niet spontaan begint te zingen). Het word een lentebaby, ik vind het leuk als het gedichtje daar bij aansluit. Wie weet hebben jullie meer inspiratie of leuke ideeën


Wij zijn hier ook mee bezig momenteel. Ik ben zelf niet zo van de gedichtjes, wil liever zelf een originele spreuk of korte zin bedenken. Ik raakte geïnspireerd door deze pagina: https://www.24baby.nl/geboorte/geboortekaartjes/tekst-geboortekaartje/

’zo blij dat jij er bent!’ 

Zoals de zon de bloemen kleurt, kleuren kinderen het leven.

Al googelend kwam ik de volgende gedichtjes tegen, wat vind je ervan?

In de tijd van lammetjes en ander jong leven
werd ook aan onze zoon het leven gegeven


Lentekind, kwetsbaar en klein
nog zoveel om te worden
zoveel om te zijn
toch te groots voor woorden
ons kindje is geboren


Een nieuwe lente en een nieuw geluid:
Ik wil dat dit lied klinkt als het gefluit,
Dat ik vaak hoorde voor een zomernacht
In een oud stadje, langs de watergracht -

In huis was 't donker, maar de stille straat

Vergaarde schemer, aan de lucht blonk laat
Nog licht, er viel een gouden blanke schijn
Over de gevels in mijn raamkozijn.
Dan blies een jongen als een orgelpijp,
De klanken schudden in de lucht zoo rijp
Als jonge kersen, wen een lentewind
In 't boschje opgaat en zijn reis begint.
Start van het gedicht 'Mei' van Herman Gorter (1889)

Ik persoonlijk vind dat je dit ook niet kunt googlen en/of aan anderen vraagt. Laat het vooral uit je/jullie eigen hart komen, slechts 1 zin is genoeg

spannend Yvaine 😇

Dartelende lammetjes in de wei
Pulletjes zwemmend op een rij
Klaver en bloemen en een bij
Het maakt ons allemaal zo blij

Maar
Waar wij het allerblijst van worden
Dat  ♥️ ben ♥️  jij

We hadden bij onze eerste een grappige zin er op (vond ik). Maar die vind ik iets te persoonlijk om hier neer te zetten. Als je het graag wilt weten mag je me wel een pb sturen. Maar mensen die me kennen herkennen me wellicht daardoor en dat vind ik wat minder haha.

En we hadden een persoonlijke zin uit het lievelingsliedje van mijn oma  ik wil nu ook weer op zoek naar een passende (song)tekst maar vind het lastig. De standaard teksten vind ik vaak zo zoetsappig en past totaal niet bij ons. 

Yvaine

Yvaine

30-03-2023 om 17:43 Topicstarter

Kersje schreef op 30-03-2023 om 16:54:

Ik persoonlijk vind dat je dit ook niet kunt googlen en/of aan anderen vraagt. Laat het vooral uit je/jullie eigen hart komen, slechts 1 zin is genoeg

spannend Yvaine 😇

Zeker spannend 


Leuke ideetjes zie ik hier al voorbij komen. Ik wilde eigenlijk een standaard gedichtje kiezen en dan iets aanpassen zodat het meer bij ons past. Maar vanuit het niets iets verzinnen vind ik erg lastig zo blijkt.

Promethium schreef op 30-03-2023 om 16:25:



Lentekind, kwetsbaar en klein
nog zoveel om te worden
zoveel om te zijn
toch te groots voor woorden
ons kindje is geboren 

Heel mooi 

Yvaine schreef op 30-03-2023 om 17:43:

[..]

Zeker spannend


Leuke ideetjes zie ik hier al voorbij komen. Ik wilde eigenlijk een standaard gedichtje kiezen en dan iets aanpassen zodat het meer bij ons past. Maar vanuit het niets iets verzinnen vind ik erg lastig zo blijkt.

Gewoon wachten op de dag dat je je gevoel in woorden omzetten kan, ik zou echt alleen kiezen voor persoonlijke woorden/gevoelens


meeste van de bestaande gedichten vind ik al snel veel te zoetsappig, past sowieso niet bij mij, maar is heel persoonlijk natuurlijk.

Geluk heb je niet, geluk wordt geboren.

Kersje schreef op 30-03-2023 om 16:54:

Ik persoonlijk vind dat je dit ook niet kunt googlen en/of aan anderen vraagt. Laat het vooral uit je/jullie eigen hart komen, slechts 1 zin is genoeg

spannend Yvaine 😇

Dit met stip!! Je moet zoiets niet aan anderen laten TO. Zelf je eigen hart en hoofd gebruiken.

Herfstappeltaart schreef op 30-03-2023 om 19:27:

[..]

Dit met stip!! Je moet zoiets niet aan anderen laten TO. Zelf je eigen hart en hoofd gebruiken.

En je dan ook niets aantrekken van mensen die de tekst die je uitzoekt, niet geschikt vinden, want je hebt altijd mensen die er iets anders inlezen dan wat je bedoelt...

Yvaine

Yvaine

30-03-2023 om 22:58 Topicstarter

Auwereel schreef op 30-03-2023 om 22:08:

[..]

En je dan ook niets aantrekken van mensen die de tekst die je uitzoekt, niet geschikt vinden, want je hebt altijd mensen die er iets anders inlezen dan wat je bedoelt...

Ik denk dat dit sowieso een les gaat zijn voor de komende tijd. Ik merk dat ik tijdens de zwangerschap al allerlei meningen en ongevraagde adviezen over mij heen krijg. 

Ik heb geen goede tekst paraat maar wil je wel de tip geven om niet 'bijzonder' te laten rijmen op 'wonder'.

Zelf had ik destijds al snel bedacht dat ik mezelf geen extra verplichting ging opleggen om iets moois/diepzinnigs/origineels te verzinnen, dus stond er alleen
'Wij zijn heel blij met de geboorte van [Naam]'

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.