Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Hebben vaders direct een connectie met de baby?


Nick90

Nick90

20-07-2023 om 18:08 Topicstarter

Jonagold schreef op 18-07-2023 om 20:49:

[..]

Ja, ik weet ook onder welke nicks hij hiervoor heeft geschreven. En juist daarom weet ik dat hij zelf zijn ergste vijand is.

Nick, voor mensen met autisme zijn baby’s zo ongeveer het meest onvoorspelbare en daardoor ontregelende wat er op deze aarde bestaat. Je zoon zag je maar heel beperkt in zijn jonge jaren, dat is niet te vergelijken met hoe het leven straks voor je gaat zijn met 24/7 een baby in je leven. Heb je (nog) begeleiding? Weet je vrouw hoe ze met je om moet gaan als je gestresst raakt? Zo nee, regel dan nu zo snel mogelijk iets van een coach. Iemand bij wie jij je hart kunt luchten, die je kan vertellen of wat je voelt en denkt en verwacht allemaal wel realistisch is en die je kan helpen je mentale flexibiliteit wat op te vijzelen. Want ik zie aan hoe je reageert op de veranderende omstandigheden dat het je allemaal nu al ontzettend beangstigt. En dat is logisch. Maar in een gezin met een pas bevallen vrouw moet de man echt even de stabiele factor zijn. Ook voor jullie zoon, ook voor jullie honden. Jij moet zelfvertrouwen uitstralen, de rust bewaren, zaken kunnen regelen. Jij kunt het je niet permitteren om uit te vallen of overspannen te raken. Hoe begrijpelijk dat ook zou zijn.

Realiseer je dat de eerste 2 jaar met een baby niet voor niks ‘tropenjaren’ worden genoemd. Die zijn heftig, niet te plannen, niks loopt volgens verwachting en je loopt voortdurend achter de feiten aan. Door slaapgebrek ben je allebei ook niet op je best (understatement). Dat is heel vervelend, maar niks om over in paniek te raken want het hoort erbij en zo gaat het bij iedereen. Echt, zoek nu al hulp voor jezelf en je vrouw. Schakel ook zoveel mogelijk hulptroepen in. En plan echt ook zo snel mogelijk weer avonden/weekenden voor jou en je vrouw alleen in. Anders raak je elkaar heel snel kwijt ben ik bang. Omdat er al zoveel speelt bij jullie en jullie relatie (nog) zo kwetsbaar is.

We hebben hier op het forum best wel eens geknald, maar je mag me altijd een pb sturen om stoom af te blazen of om te checken of je dingen wel goed ziet. Ik heb een volwassen zoon met autisme, zoals je misschien weet, en ik maak mezelf wijs dat ik hem best aardig begeleid . En zijn voormalige vriendin erbij. Het wordt lastig, heftig, een rollercoaster, maar als je dat van tevoren weet hoeft dat geen onoverkomelijk probleem te zijn. Ik hoop dat je hier blijft schrijven en dat je zo af en toe alle wijze reacties en goede adviezen tot je door laat dringen en er je voordeel mee doet. Want er zitten hier een hele hoop mensen die alleen maar het beste met jou en je gezin voor hebben. Doe daar je voordeel mee.

Ja de coach is er nog, mijn pa en z’n vriendin en m’n zusje blijven ook thuis van vakantie dit jaar, m’n pa en z’n vriendin gaan pas als hij zich geen zorgen meer hoeft te maken over de kleinkender. En m’n zusje vind het gewoon allemaal leuk en wil ons helpen op het moment suprême. Ik maak me idd overal druk om en heb meerdere doemscenario’s in m’n hoofd, de baby is nog steeds niet gedraaid en dat feit geeft me al veel stress 

Nick90 schreef op 20-07-2023 om 18:08:

[..]

Ja de coach is er nog, mijn pa en z’n vriendin en m’n zusje blijven ook thuis van vakantie dit jaar, m’n pa en z’n vriendin gaan pas als hij zich geen zorgen meer hoeft te maken over de kleinkender. En m’n zusje vind het gewoon allemaal leuk en wil ons helpen op het moment suprême. Ik maak me idd overal druk om en heb meerdere doemscenario’s in m’n hoofd, de baby is nog steeds niet gedraaid en dat feit geeft me al veel stress

Fijn dat jullie zo'n goed netwerk om jullie heen hebben. Tweede kinderen draaien vaak later, in het algemeen komt dat wel goed.

Nick90 schreef op 20-07-2023 om 18:08:

[..]

Ja de coach is er nog, mijn pa en z’n vriendin en m’n zusje blijven ook thuis van vakantie dit jaar, m’n pa en z’n vriendin gaan pas als hij zich geen zorgen meer hoeft te maken over de kleinkender. En m’n zusje vind het gewoon allemaal leuk en wil ons helpen op het moment suprême. Ik maak me idd overal druk om en heb meerdere doemscenario’s in m’n hoofd, de baby is nog steeds niet gedraaid en dat feit geeft me al veel stress

Wat fijn dat je zo'n betrokken netwerk om je heen hebt. En ik herinner me je topic over thuis of ziekenhuis bevallen. Als de baby niet draait moet je vrouw in elk geval in het ziekenhuis bevallen. Dus elk nadeel heeft zn voordeel. 

Nick90

Nick90

20-07-2023 om 18:23 Topicstarter

Aviendha schreef op 20-07-2023 om 18:13:

[..]

Wat fijn dat je zo'n betrokken netwerk om je heen hebt. En ik herinner me je topic over thuis of ziekenhuis bevallen. Als de baby niet draait moet je vrouw in elk geval in het ziekenhuis bevallen. Dus elk nadeel heeft zn voordeel.

Maar ze is nu al heel groot! Als ze tegen begin augustus niet gedraaid is gaan we over naar de gynaecoloog en het ziekenhuis. Met de vrouw gaat het heel goed gelukkig! Ze voelt zich prima, ze heeft wel steeds zin in milkshakes van de Mac, alle smaken en ook de McFlurrys verslindt ze. Gelukkig heeft ze sinds gisteren ook zin in gezonde dingen als kwark met toppings, proteinedrinks van Hipro. En noten. En heel veel Coca-Cola, de blikjes zijn niet aan te slepen net als ijsklontjes van de AH. 

Nick90 schreef op 20-07-2023 om 18:08:

[..]

Ja de coach is er nog, mijn pa en z’n vriendin en m’n zusje blijven ook thuis van vakantie dit jaar, m’n pa en z’n vriendin gaan pas als hij zich geen zorgen meer hoeft te maken over de kleinkender. En m’n zusje vind het gewoon allemaal leuk en wil ons helpen op het moment suprême. Ik maak me idd overal druk om en heb meerdere doemscenario’s in m’n hoofd, de baby is nog steeds niet gedraaid en dat feit geeft me al veel stress

Wat fijn dat je familie zo betrokken is dat ze allemaal thuis blijven van vakantie ❤️. 

Weet je Nick, je hebt er, neem ik aan, de ballen verstand van en je kan er helemaal niks aan doen behalve steun geven en goede moed houden. Jij hoeft dat kind straks niet ter wereld te brengen he! Daar is de verloskundige of de gynaecoloog voor, om je vrouw daarbij te helpen. En als het niet volgens het boekje gaat, moeten die een plan B of C verzinnen. Daar hebben ze lang voor gestudeerd en het al heel vaak gedaan dus ik zou proberen er vanuit te gaan dat je vrouw en dochter in vertrouwde handen zijn wat betreft het medische stuk. Jij bent gewoon de lieve man die zorgt dat ze het zo comfortabel mogelijk (!) heeft en die haar zegt dat ze het geweldig doet en dat ze de mooiste, liefste, sterkste vrouw van de wereld is, als ze daar tenminste behoefte aan heeft. 

Ik weet wel dat het weinig zin heeft om te zeggen: stop met die doemscenario’s. Maar probeer jezelf in ieder geval een beetje af te leiden en rust te geven. Dat gepieker helpt niemand om welke oplossing dan ook te bereiken. Eerder het tegendeel omdat je er heel angstig van wordt. Ga sporten als je weer eens helemaal in je hoofd zit. Of iets anders waar je je aandacht helemaal op kan richten. Wat zijn normaal jouw manieren om te herstellen van overprikkeling? 


Nick90 schreef op 20-07-2023 om 18:23:

[..]

Maar ze is nu al heel groot! Als ze tegen begin augustus niet gedraaid is gaan we over naar de gynaecoloog en het ziekenhuis. Met de vrouw gaat het heel goed gelukkig! Ze voelt zich prima, ze heeft wel steeds zin in milkshakes van de Mac, alle smaken en ook de McFlurrys verslindt ze. Gelukkig heeft ze sinds gisteren ook zin in gezonde dingen als kwark met toppings, proteinedrinks van Hipro. En noten. En heel veel Coca-Cola, de blikjes zijn niet aan te slepen net als ijsklontjes van de AH.

Dat klinkt allemaal toch niet zo gezond Nick, wat minderen in de suikers lijkt me wel aan te raden voor je vrouw. Ze hoeft echt niet de hele dag door te eten en blikjes cola zijn ook niet nodig...

Nick90

Nick90

25-07-2023 om 21:24 Topicstarter

AnnaPollewop schreef op 21-07-2023 om 14:18:

[..]

Dat klinkt allemaal toch niet zo gezond Nick, wat minderen in de suikers lijkt me wel aan te raden voor je vrouw. Ze hoeft echt niet de hele dag door te eten en blikjes cola zijn ook niet nodig...

Ze ligt in het ziekenhuis met hoge bloeddruk, koorts en eiwitten in haar urine. Met de baby gaat alles goed maar ze wordt wel in de gaten gehouden 

Nick90 schreef op 25-07-2023 om 21:24:

[..]

Ze ligt in het ziekenhuis met hoge bloeddruk, koorts en eiwitten in haar urine. Met de baby gaat alles goed maar ze wordt wel in de gaten gehouden

Sterkte, dat lijkt me spannend.

Dat is niet fijn Nick! Fijn dat ze goed in de gaten wordt gehouden. Hopelijk trekt het snel weer bij.

Oei Nick, sterkte. 

Ik ben vader van één kind en heb een hechte band met mijn kind.

Nick90 schreef op 25-07-2023 om 21:24:

[..]

Ze ligt in het ziekenhuis met hoge bloeddruk, koorts en eiwitten in haar urine. Met de baby gaat alles goed maar ze wordt wel in de gaten gehouden

Getver, sterkte Nick! Hoe lang moet ze officieel nog? Gaat ze dat volhouden of verwacht je dat ze je dochter eerder gaan halen? Ook al omdat ze misschien nog in stuit ligt… Mocht je vrouw een keizersnede krijgen, dan heb je die zorg er ook nog eens bij. Ze mag dan de eerste 6 weken niet tillen, dus dat wordt lastig met een baby. Gelukkig kan de oudste op zijn eigen benen staan, dat scheelt al enorm.

Hou je hoofd koel! En focus op wat echt belangrijk is: de gezondheid van je vrouw en dochter. Verder is alles even niet zo relevant. Maak gebruik van alle hulptroepen die je hebt. Zo lang als nodig is. En zorg vooral goed voor jezelf. Als je merkt dat het je teveel wordt, als je gaat malen en/of piekeren, kom dan hier even spuien. Loop een extra rondje met de honden, ga sporten, gamen of even met je ogen dicht nergens aan denken, waar jij dan ook maar van ontprikkelt. Zodat je daarna weer voor je vrouw en kinderen klaar kunt staan.

Nick90

Nick90

26-07-2023 om 21:02 Topicstarter

Jonagold schreef op 26-07-2023 om 20:01:

[..]

Getver, sterkte Nick! Hoe lang moet ze officieel nog? Gaat ze dat volhouden of verwacht je dat ze je dochter eerder gaan halen? Ook al omdat ze misschien nog in stuit ligt… Mocht je vrouw een keizersnede krijgen, dan heb je die zorg er ook nog eens bij. Ze mag dan de eerste 6 weken niet tillen, dus dat wordt lastig met een baby. Gelukkig kan de oudste op zijn eigen benen staan, dat scheelt al enorm.

Hou je hoofd koel! En focus op wat echt belangrijk is: de gezondheid van je vrouw en dochter. Verder is alles even niet zo relevant. Maak gebruik van alle hulptroepen die je hebt. Zo lang als nodig is. En zorg vooral goed voor jezelf. Als je merkt dat het je teveel wordt, als je gaat malen en/of piekeren, kom dan hier even spuien. Loop een extra rondje met de honden, ga sporten, gamen of even met je ogen dicht nergens aan denken, waar jij dan ook maar van ontprikkelt. Zodat je daarna weer voor je vrouw en kinderen klaar kunt staan.

Ze zit nu op 34 weken. Haar bloeddruk blijft aan de hoge kant ondanks medicijnen, ze ligt nog steeds in het ziekenhuis. En als het niet beter wordt en de baby lijdt er teveel onder wordt ze gehaald. Ik vind een gewone bevalling eigenlijk al wel spannend genoeg dus ik zit er niet echt op te wachten.

 Dus ik heb tussen het werk, ziekenhuis en zoon niet heel veel tijd om te chillen/sporten . En als extra bonus voor m’n toch al lichtelijk overspannen hoofd is zoon volgende week jarig en kunnen we moeilijk z’n verjaardag overslaan omdat ik zo al wel genoeg stress heb. En ik heb nog helemaal niks geregeld, ik heb zelfs niet eens een cadeau voor hem. 

Nick90 schreef op 26-07-2023 om 21:02:

[..]

Ze zit nu op 34 weken. Haar bloeddruk blijft aan de hoge kant ondanks medicijnen, ze ligt nog steeds in het ziekenhuis. En als het niet beter wordt en de baby lijdt er teveel onder wordt ze gehaald. Ik vind een gewone bevalling eigenlijk al wel spannend genoeg dus ik zit er niet echt op te wachten.

Dus ik heb tussen het werk, ziekenhuis en zoon niet heel veel tijd om te chillen/sporten . En als extra bonus voor m’n toch al lichtelijk overspannen hoofd is zoon volgende week jarig en kunnen we moeilijk z’n verjaardag overslaan omdat ik zo al wel genoeg stress heb. En ik heb nog helemaal niks geregeld, ik heb zelfs niet eens een cadeau voor hem.

Adem in, adem uit. Je zoon begrijpt vast dat je onder deze omstandigheden zijn verjaardag niet uitgebreid viert. Zo midden in de vakantie zal dat sowieso wel lastig zijn? Spreek met hem af dat hij in de week voor de herfstvakantie of zo alsnog een feest mag geven. Wel buiten de deur, bowlen of iets dergelijks. En qua cadeau: je vrouw heeft nu alle tijd om iets bedenken. En dan bestel je dat bij Bol. Klaar. En geef hem een vader-zoon-dag cadeau. Als de baby er is, is het voor hem fijn als hij even 1-op-1 aandacht krijgt. Dus ga een weekend met hem kamperen, ga karten, boogschieten of tokkelen of iets dergelijks. Kan je vrouw lekker tutten met de baby.

Ik ben zelf van de oudste onverwacht bevallen met een keizersnee. Ontsluiting zette niet door omdat kind er niet goed voor lag. Dus na 3 dagen weeën aan de opwekkers en toen zoon in het vruchtwater had gepoept en het benauwd kreeg ging ik alsnog met spoed richting OK. Het had niet veel langer moeten duren. Zoon heeft een lastige start gehad hierdoor. Een geplande keizersnee, ook als het is omdat het niet goed gaat met moeder en/of kind, is toch anders. Het is een standaardprocedure. Natuurlijk blijft het een medische ingreep met risico’s, maar een bevalling is nooit zonder risico’s. Alleen duurt het herstel wat langer dan van een normale vaginale bevalling. Nou ja, wat ik wil zeggen is dat niet zoveel zin heeft om je druk te maken, en dat een keizersnee nou ook weer geen drama is.

Probeer, om de chaos in je hoofd te beperken, toch even wat dingen af te vinken. Zoals de verjaardag van je zoon. Ik weet dat het heel erg moeilijk is om in jouw omstandigheden te bepalen waar je je energie in moet steken, en tot actie te komen, maar dit kun je echt prima regelen, zoals ik al schreef. Vraag je vrouw wat je moet kopen en regel dat via Bol.

Zet hem op!

Nick90

Nick90

28-07-2023 om 15:44 Topicstarter

Vanmorgen is ze geboren, ze weegt 2490 gram, en ze doet het heel goed! Met m’n vrouw gaat het gelukkig ook weer goed, ze heeft nog wel pijn vanwege de operatie maar ze maakt het goed, haar bloeddruk is weer op normaal niveau! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.