Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Kraamvisite en wanneer bellen


Bijtje82 schreef op 22-06-2022 om 10:52:

[..]

Dat deed onze kraamverzorgster echt wel. En ze was en gewoon van 8 - 1600. Het is maar net hoe je het geregeld hebt. Natuurlijk mag je van je man/vriend verwachten dat hij de visite helpt ontvangen. Maar je kunt vooraf afspraken maken met je kraamverzorgster wat ze wel of niet doet. Zij is er voor de moeder en het kind vooral. Als moeder moeite heeft om nee te zeggen, dan kan zij dat in haar plaats doen. Zeker de eerste dagen ben je een hormonaal wrak.

Toen mijn kinderen geboren wereld (16-18) was dit in ieder geval totaal niet aan de orde. Er was veel te weinig personeel en we mochten blij zijn dat ze twee keer per dag even wat controles kwamen doen. Dat ideaalplaatje van een kraamverzorgster die ook het bezoek reguleert was bij ons in ieder geval helemaal niet aan de orde. Het is niet gezegd dat het nooit gebeurt maar ik zou er niet mijn kaarten op zetten. Het personeelstekort lijkt me in de loop der jaren ook eerder verergerd dan verbeterd. Het is ook nog eens binnenkort vakantietijd. Beter (ook) een goed plan B achter de hand hebben. Je kunt vast bij de kraamzorgorganisatie vooraf informeren naar wat je mag verwachten. 

Ik denk niet dat je dit kunt plannen. Toen ik was bevallen had ik allerlei plannen hoe het aan te pakken. Uiteindelijk was ik haar en lag in het ziekenhuis. Manlief heeft iedereen lagen weten dat ze een half uurtje welkom waren en we hadden een beetje tijdsblokken gegeven (zijn familie begreep het helemaal en piepten ook niet) mijn familie (ja ze moesten van verder komen en stonden in de file) had er geen begrip voor en kwamen al binnen met een heel verhaal over die file en gedoe en hadden ook nauwelijks oog voor de baby 

Mija schreef op 22-06-2022 om 11:01:

[..]

Toen mijn kinderen geboren wereld (16-18) was dit in ieder geval totaal niet aan de orde. Er was veel te weinig personeel en we mochten blij zijn dat ze twee keer per dag even wat controles kwamen doen. Dat ideaalplaatje van een kraamverzorgster die ook het bezoek reguleert was bij ons in ieder geval helemaal niet aan de orde. Het is niet gezegd dat het nooit gebeurt maar ik zou er niet mijn kaarten op zetten. Het personeelstekort lijkt me in de loop der jaren ook eerder verergerd dan verbeterd. Het is ook nog eens binnenkort vakantietijd. Beter (ook) een goed plan B achter de hand hebben. Je kunt vast bij de kraamzorgorganisatie vooraf informeren naar wat je mag verwachten.

Daar heb je een goed punt.

TO, want jullie ook kunnen doen, is de bel er (tijdelijk) af halen, dan hoor je onverwacht bezoek in ieder geval niet. Zeker niet tijdens jullie rustmomenten.

Op zich zou je op de kaart gewoon kunnen zetten dat bezoek op afspraak is, en niet onze rusttijden zijn van X tot X is. Misschien helpt dat ook tegen onverwacht bezoek.

Mija schreef op 22-06-2022 om 11:01:

Het is niet gezegd dat het nooit gebeurt maar ik zou er niet mijn kaarten op zetten. Het personeelstekort lijkt me in de loop der jaren ook eerder verergerd dan verbeterd. 

Verschilt per organisatie en regio. 7 maanden geleden kwam onze kraamhulp 8 dagen lang, 4-5 uur per dag. Meer was ook niet nodig, dus dat was prima. Ze had voldoende tijd om visite te managen, koffie te zetten en beschuitjes te maken. Maar inderdaad, 's avonds zijn ze er niet bij.

Decembermamma schreef op 22-06-2022 om 11:02:

Ik denk niet dat je dit kunt plannen. Toen ik was bevallen had ik allerlei plannen hoe het aan te pakken. Uiteindelijk was ik haar en lag in het ziekenhuis. Manlief heeft iedereen lagen weten dat ze een half uurtje welkom waren en we hadden een beetje tijdsblokken gegeven (zijn familie begreep het helemaal en piepten ook niet) mijn familie (ja ze moesten van verder komen en stonden in de file) had er geen begrip voor en kwamen al binnen met een heel verhaal over die file en gedoe en hadden ook nauwelijks oog voor de baby

Het is ook heel persoonlijk natuurlijk, hoe mensen zijn. Toen mijn kinderen werden geboren woonden we anderhalf uur rijden van onze beider ouders. Die zijn, op uitnodiging, dezelfde dag nog gekomen. Ze kwamen een uurtje kijken, gingen een paar uur wat anders doen in onze stad, kwamen nog uurtje, en reden toen zonder morren weer anderhalf uur naar huis. En dat heeft zich zo nog een aantal keren herhaald in de weken daarna, waarbij de tijd dat ze bleven steeds wat langer werd. Het scheelde wel dat ik me snel weer fit voelde na de bevalling, mezelf ook heel extravert voelde en ik mijn prachtige baby’s heel graag wilde laten zien aan onze families. Ik voelde me ook op mijn gemak en vertrouwd met iedereen. Als er al wrijvingen zijn, ouders vinden dat ze voor jou beslissingen kunnen nemen of je voelt je niet goed, kan dat natuurlijk een heel ander verhaal worden. 

Bij ons zijn de geboortekaartjes pas 2 dagen later de deur uit gegaan maar dat was niet een bewuste keuze, is gewoon zo gelopen. 
Als er mensen belden om langs te komen zei ik gewoon dat het die dag niet uitkwam als ik er echt geen zin in had maar soms had ik wel zin in kraambezoek en liet die mensen dan komen. We hadden wel een goede kraamhulp, kwam van 's ochtends tot in de namiddag, ze is 5 1/2 dag geweest. 

mijn zus was spontaan naar het ziekenhuis gekomen, daar was ik niet zo amuses over. Verder hebben alle grootouders direct het nieuws gekregen en mochten ze even kort langs komen. De rest is in het weekend langs gekomen, de hele boel in 1 keer terwijl de kraamhulp er nog was. 

Zelf gaan wij alleen op kraamvisite als we uitgenodigd worden. De ene keer is dat een dag na de geboorte, de andere keer als het kindje wat ouder is maar dat laten we dus van de ouders afhangen.

Lieveheersbeest schreef op 22-06-2022 om 11:10:

[..]

Verschilt per organisatie en regio. 7 maanden geleden kwam onze kraamhulp 8 dagen lang, 4-5 uur per dag. Meer was ook niet nodig, dus dat was prima. Ze had voldoende tijd om visite te managen, koffie te zetten en beschuitjes te maken. Maar inderdaad, 's avonds zijn ze er niet bij.

En per verzekering en de tijd die je eventueel al in het ziekenhuis hebt gelegen.

Bij mijn tweede kwam ze 2 of 3 dagen 3 uurtjes per dag.... En deed vrij weinig behalve fruit snijden. 

Als je (ongepland) naar het ziekenhuis moet en daar nog een dag moet blijven, heb je weinig controle over wie er op bezoek komt en hoe lang. Vond ik. 's Morgens én 's middag 4-6 man rond je bed. En niet iedereen was ook zo sociaal om maar 1 keer te komen. 

Battle-Royale schreef op 22-06-2022 om 10:05:

[..]

Waarom? Is toch niet gezond als je pasgeboren baby in die smerige dampen moet zitten? De andere regels vind ik trouwens ook niet vreemd, in vergelijking met de onze.

De meeste mensen hebben geen " dampen" en ik heb nooit regels gehad verder hoor. Ook nooit handen wassen voor ze de baby vast hielden.

Bij ons in de familie is er de gevleugelde uitspraak: Je mag altijd komen, als je maar weer gaat. Altijd komen als in: iedere dag even komen kijken mag maar dan blijf je niet lang. Als je maar weer gaat daar zit de ongeschreven regel achteraan: voordat ik het moet vragen.
Mijn familie begreep dat prima, mijn ouders zijn bij beide kinderen in het ziekenhuis even komen kijken, een bezoekje van 10 minuten. Bij de tweede waren zij de oppas voor onze oudste en toen zijn ze iets langer gebleven, toen voelde ik mij ook wat beter.
Schoonfamilie begreep dat altijd mogen komen maar weer gaan niet goed. Die wilden uren op visite komen en voorzien worden van drankjes en hapjes. Die hebben we letterlijk de deur uitgezet op bepaalde momenten. Dat je dan komt als de oudste in bed ligt (19.30) en er om 22.00 nog zit dan heb je het niet begrepen.
Bij beide kinderen had ik minimale kraamhulp (20 en 17 jaar geleden) dus mijn moeder is toen veel langsgekomen om echt dingen te doen in huis. Was vouwen, badkamer doen, eten koken.
Inderdaad op het kaartje zetten dat bezoek welkom is na een telefoontje en dat je tussen x en y tijd geen bezoek wilt en na tijd z ook niet meer.
Sterk in je schoenen staan en toevallig bezoek niet binnenlaten. Op de dag, kort na de bevalling, dat mijn zus zou komen was de kraamhulp er en de bel ging. De kraamhulp wist dat mijn zus en haar man zouden komen dus ze liet het bezoek binnen. Bleek een collega met haar man te zijn die spontaan langs kwamen Hoe de kraamhulp heeft kunnen bedenken dat deze dame mijn zus was is nog steeds een raadsel. Collega heeft een niet te missen Aziatisch uiterlijk en sprak toen nog geen accentloos Nederlands, zo anders dan ik eruit zie. Ik ben een rasechte blonde kaaskop.

Even later was mijn zus er, had anderhalf uur gereden dus zat er toen 4 man aan mijn bed. Ik was zeg maar Not amused.

al dat geplan van te voren. Echt iets van deze tijd.
En dat over die hechting, is hopelijk een grapje?

Bakblik schreef op 22-06-2022 om 11:34:

Bij ons in de familie is er de gevleugelde uitspraak: Je mag altijd komen, als je maar weer gaat. Altijd komen als in: iedere dag even komen kijken mag maar dan blijf je niet lang. Als je maar weer gaat daar zit de ongeschreven regel achteraan: voordat ik het moet vragen.
Mijn familie begreep dat prima, mijn ouders zijn bij beide kinderen in het ziekenhuis even komen kijken, een bezoekje van 10 minuten. Bij de tweede waren zij de oppas voor onze oudste en toen zijn ze iets langer gebleven, toen voelde ik mij ook wat beter.
Schoonfamilie begreep dat altijd mogen komen maar weer gaan niet goed. Die wilden uren op visite komen en voorzien worden van drankjes en hapjes. Die hebben we letterlijk de deur uitgezet op bepaalde momenten. Dat je dan komt als de oudste in bed ligt (19.30) en er om 22.00 nog zit dan heb je het niet begrepen.
Bij beide kinderen had ik minimale kraamhulp (20 en 17 jaar geleden) dus mijn moeder is toen veel langsgekomen om echt dingen te doen in huis. Was vouwen, badkamer doen, eten koken.
Inderdaad op het kaartje zetten dat bezoek welkom is na een telefoontje en dat je tussen x en y tijd geen bezoek wilt en na tijd z ook niet meer.
Sterk in je schoenen staan en toevallig bezoek niet binnenlaten. Op de dag, kort na de bevalling, dat mijn zus zou komen was de kraamhulp er en de bel ging. De kraamhulp wist dat mijn zus en haar man zouden komen dus ze liet het bezoek binnen. Bleek een collega met haar man te zijn die spontaan langs kwamen Hoe de kraamhulp heeft kunnen bedenken dat deze dame mijn zus was is nog steeds een raadsel. Collega heeft een niet te missen Aziatisch uiterlijk en sprak toen nog geen accentloos Nederlands, zo anders dan ik eruit zie. Ik ben een rasechte blonde kaaskop.

Even later was mijn zus er, had anderhalf uur gereden dus zat er toen 4 man aan mijn bed. Ik was zeg maar Not amused.

En als mensen het niet begrijpen, moet je gewoon aangeven dat ze moeten gaan. Dus niet hints geven, maar gewoon zeggen!

Zusterclivia schreef op 22-06-2022 om 11:42:

[..]

En als mensen het niet begrijpen, moet je gewoon aangeven dat ze moeten gaan. Dus niet hints geven, maar gewoon zeggen!

Ja dat hebben we ook gedaan bij schoonouders. Dat de kraamhulp met mijn collega de slaapkamer inkwam was een tegenvaller, ik had toen niet de moed om haar weg te sturen. Toen mijn zus 5 minuten later kwam had ik dubbele visite die niet gepland was. Dat loste zich binnen een uur wel weer op maar toch jammer.

Daar waar ik woon heb je geen kraamhulp, dus vrienden en familie kwamen op afspraak op bezoek. En bij de derde was het zo warm, dat ik op vanaf 3 met 3 kinderen iedere ochtend naar het zwembad ging, en daar mijn bezoek kreeg... Hadden we de middag voor de siësta, en  in de tuin in het zwembadje....En dat laatste zou ik zo weer over doen...

ik vond het juist heerlijk om mijn kids te laten zien. Dus na geboorte gebeld en toen kwamen mijn ouders, zelfs s' nachts. Schoonouders bij de een de volgende ochtend en bij de ander een paar uur later. Ook broers/zussen waren gewoon welkom. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.