Mittie
05-10-2025 om 17:08
Naam: Liselot of Vieve
Hoi!
Man en ik verwachten over enkele weken ons kindje (november baby).
We twijfelen over de naam; Vieve of Liselot.
We willen geen 2e naam. Achternaam past bij beide namen (vinden wij). Dus daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden.
Welke naam vinden jullie leuker? En waarom? Welke associaties heb je ermee?
Peiling
Welke naam?

Beterlaat2021!
05-10-2025 om 17:24
Ik heb Liselot gestemd. Vind ik een prachtige naam.
Vieve lijkt mij een afkorting van Genevieve.
Liselot kan later eventueel nog Lise worden of Lot, maar ik zou hem 'heel' houden.

Valeria
05-10-2025 om 17:29
Beterlaat2021! schreef op 05-10-2025 om 17:24:
Ik heb Liselot gestemd. Vind ik een prachtige naam.
Vieve lijkt mij een afkorting van Genevieve.
Liselot kan later eventueel nog Lise worden of Lot, maar ik zou hem 'heel' houden.
'Heel' is met nog 'te' erachter.

Marty1984
05-10-2025 om 17:30
Bij voorkeur LiEselot, maar als dat geen optie is doe dan maar zonder E.
Absoluut geen Vieve. Daar krijg ik Veuve-kriebels, alias het Franse voor "weduwe".

Garfield77
05-10-2025 om 17:37
Vieve zou ik kiezen. Mooie naam en meer van deze tijd. Liselot vind ik persoonlijk wat tuttig en ook de personage in een bekend kinderboek of dat nou zo leuk is als ze puber is " Liselotje op het potje". Maar zoveel smaken en over smaak valt niet te twisten

CharlieB
05-10-2025 om 17:38
Ik heb Liselot gestemd. Vieve vind ik zelf niet zo mooi. Zowel op schrift niet als uitgesproken. Maar misschien is het ook een kwestie van wennen.
Ik raad vooral aan om niet naar de resultaten van de poll te luisteren maar naar het gevoel dat die uitslag jou/jullie geeft. Teleurstelling, de behoefte om één naam te "verdedigen", hoop dat de andere naam stijgt, etc.

Schemerlampje
05-10-2025 om 17:49
Als ik uit deze twee zou moeten kiezen Liselot, bij Vieve krijg ik teveel een “vive la France” gevoel. Ik vind het allebei ook als Vlaamse namen klinken, komen jullie uit België?

Kampeerder
05-10-2025 om 17:58
Vieve klinkt voor mij zeurderig. Ik hou niet van namen die op 'u' eindigen. Daardoor vallen er echt veel namen af. Een naam moet voor mij op een medeklinker eindigen of op een a.

Zonnebloempje
05-10-2025 om 18:04
Ik hou zelf van een ander soort namen, maar vind deze beiden wel
prima.

Wieder
05-10-2025 om 18:15
Allebei namen waarbij ik niet denk: waar zadel je je kind mee op. Vieve vind ik wat meer "bedacht". En Liselotje is een meisje en ze woont in een paleisje, in een land hier ver vandaan, waar heel veel paleisjes staan. Hou er rekening mee dat ze geen spruitjes lust.
Beide namen kunnen prima, ik heb een lichte voorkeur voor Liselot

Herfstappeltaart
05-10-2025 om 18:19
Zo'n vraag heeft weinig zin TO. Iedereen voelt er iets anders bij. Wel 1 tip: zorg dat je kunt leven met de afkorting van de naam, want die gaat geheid worden gebruikt. Vooral als ze eenmaal op school zit.

Mittie
05-10-2025 om 18:45
Bedankt allen! Vind het fijn om andere perspectieven te horen. Dus ben er blij mee! We neigen naar Liselot met afkorting Lot. Maar laten het nog even bezinken.