Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Naam: Liselot of Vieve

Peiling

Welke naam?
123 stemmen
28%
72%

Afkorten vind ik sowieso stom. Mijn kinderen hebben namen met vier lettergrepen die gewoon allemaal uitgesproken worden. Ik zou er dus ook eerder Liselotte van maken en dat ook met -te uitspreken.

Als je nu al weet dat je eigenlijk wil afkorten noem dat kind dan van in begin Lot of Viv.

Je wil "geen tweede naam" maar wel je kind opzadelen met een naam die ze nooit gaat gebruiken omdat iedereen haar onder een andere naam kent.

Als je het je kind aandoen wilt om heel haar leven haar naam te moeten spellen dan kies je voor Vieve. Maar ik vind het een rare naam. Liselot vind ik mooi. 

Mittie

Mittie

05-10-2025 om 18:57 Topicstarter

Marty1984 schreef op 05-10-2025 om 18:54:

Als je nu al weet dat je eigenlijk wil afkorten noem dat kind dan van in begin Lot of Viv.

We hebben Lot overwogen, maar vinden dat tekort. Met afkorten bedoel ik 'Lot, kom je eten!' maar verder Liselot als roepnaam. Man vindt Liselotte niet mooi. Ook Lotte bijv niet. 

Mittie

Mittie

05-10-2025 om 18:58 Topicstarter

Vrijevlinder schreef op 05-10-2025 om 18:54:

Als je het je kind aandoen wilt om heel haar leven haar naam te moeten spellen dan kies je voor Vieve. Maar ik vind het een rare naam. Liselot vind ik mooi.

Thanks! Het spellen is misschien wel waar. Dat is nog iets om over na te denken 

Vrijevlinder schreef op 05-10-2025 om 18:54:

In mijn omgeving ga je Liselot ook altijd moeten spellen .

Iedereen zet er toch echt minstens een E tussenin. En vaak ook nog TE achteraan.

Je gaat dus toch écht altijd overal moeten zeggen "Lieselot, maar dan zonder E en zonder TE achteraan".

En je hebt hier dan nog wat Lizes rondlopen ook, dus je moet sommige mensen ook nog attent maken op 't feit dat het wel degelijk met S is.

Dan spelt Lot makkelijker  . Maar bij eender welke naam met meer dan 2 letters ga je spelfouten tegenkomen. En zelfs de naam "An" wordt hier de helft van de tijd verkeerd gespeld (met dubbele NN).

Mittie

Mittie

05-10-2025 om 19:03 Topicstarter

Marty1984 schreef op 05-10-2025 om 19:00:

[..]

In mijn omgeving ga je Liselot ook altijd moeten spellen .

Iedereen zet er toch echt minstens een E tussenin. En vaak ook nog TE achteraan.

Je gaat dus toch écht altijd overal moeten zeggen "Lieselot, maar dan zonder E en zonder TE achteraan".

En je hebt hier dan nog wat Lizes rondlopen ook, dus je moet sommige mensen ook nog attent maken op 't feit dat het wel degelijk met S is.

Ja, in NL? Heb het opgezocht en daar blijkt Liselot of Liselotte de bekendere spelling te zijn. Zonder de E ertussen. Hmmm maakt het wel lastig. 

MMcGonagall schreef op 05-10-2025 om 18:53:

Afkorten vind ik sowieso stom. Mijn kinderen hebben namen met vier lettergrepen die gewoon allemaal uitgesproken worden. Ik zou er dus ook eerder Liselotte van maken en dat ook met -te uitspreken.

Op de kleuterschool wordt Liselot vaak al Lies als aanspreek/aanroepnaam (door vriendinnetjes bedoel ik).

Nee, niet doen. Dat klinkt zeikerig....

Mittie schreef op 05-10-2025 om 19:03:

[..]

Ja, in NL? Heb het opgezocht en daar blijkt Liselot of Liselotte de bekendere spelling te zijn. Zonder de E ertussen. Hmmm maakt het wel lastig.

In NL heb ik nog nooit een Lieselot of Lieselotte ontmoet. Dat lijkt mij echt Vlaams. 

Inderdaad, nog nooit de schrijfwijze Lieselot gezien. Ik vind die -e ertussen ook heel lelijk staan.

Ik hou wel van afkorten maar een ooit-eens-juf van mijn dochter maakte het wel heel bont. Die kortte werkelijk alles af. Zo werd een Fabiënne Fab. Dat is toch te lelijk, daar zou ik gewoon niet naar luisteren als Fabiënne 😅

Mijn dochter heet Liselotte. Als klein meiske noemden we haar Lotje, is ze nooit mee gepest. Toen ze groter werd wilde ze Liselotte genoemd worden. Sinds de middelbare school gaat ze meestal als Lies door het leven. Lot vond en vindt ze gruwelijk. Er was 1 jongen die haar Lot mocht noemen, een jongen met Down in haar basisschooltijd, die vanwege zijn dikke tong haar volledige naam niet kon uitspreken.
Vieve vind ik ook leuk klinken. Beter ook dan Lieve, je zult maar een bitch van een kind krijgen 😜. Om die reden kan ik ook niet warm lopen voor Storm, Spijker, Vlinder en Zilver. Maar dat terzijde.
Verder eens met degene die zei, kijk wat de uitslag je voor gevoel geeft.

Mittie schreef op 05-10-2025 om 19:03:

[..]

Mijn zoon heeft de simpelste naam ever en die moet ik zelfs spellen, omdat die soms met extra letter wordt geschreven. Tegenwoordig zijn van veel basisnamen zoveel verbasteringen gemaakt dat je ook al bij de basisnaam moet aangeven hoe je het schrijft.

Dus daar kom je bijna niet onderuit dat je je naam moet spellen.  

Vroeger een meisje bij mij in de buurt heette Liselot, ze heeft haar naam veranderd toen ze naar de middelbare school ging want ze vond het een slome naam, ik begreep haar wel. Ze ging verder door het leven als Lisa als ik het mij goed herinner

Engeltje ik lees nu net jouw bericht, het is ook de combinatie soms en bij jouw dochter pakte het goed uit

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.