Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Naam: Liselot of Vieve

Peiling

Welke naam?
123 stemmen
28%
72%

Marty1984 schreef op 05-10-2025 om 17:30:

Bij voorkeur LiEselot, maar als dat geen optie is doe dan maar zonder E.
Absoluut geen Vieve. Daar krijg ik Veuve-kriebels, alias het Franse voor "weduwe".

Dan moet je altijd meteen erbij vermelden dat er een extra e tussen moet, want niemand schrijft het dan spontaan goed…

ik heb n zeer ongebruikelijke voornaam (nee, niet Tine) en heb het altijd heel vervelend gevonden mn naam te moeten spellen. Onze kinderen hebben daarom namen die in NL altijd goed gaan. Die kans lijkt me bij Liselot iets groter. 

Maar ik zit dan idd wel gelijk met dat paleisje in n land hier ver vandaan etc... 

TineWinkel schreef op 05-10-2025 om 20:05:

ik heb n zeer ongebruikelijke voornaam (nee, niet Tine) en heb het altijd heel vervelend gevonden mn naam te moeten spellen. Onze kinderen hebben daarom namen die in NL altijd goed gaan. Die kans lijkt me bij Liselot iets groter.

Maar ik zit dan idd wel gelijk met dat paleisje in n land hier ver vandaan etc...

Dat is hier werkelijk nooit een punt geweest. Integendeel, ze vond het geweldig dat er 2 hele boekenseries geschreven waren over haar, die van Liselotje op het potje, maar ook Lotje in de dierentuin, van Jaap ter Haar (kent iemand die nog, toevallig?).

Heerlijk, de boeken van Lotje in de dierentuin.

Saskia&Jeroen was ook een leuke serie.

Screenshot-20251005-205302-Duck-Duck-Go.jpg

Engeltje schreef op 05-10-2025 om 20:10:

[..]

Dat is hier werkelijk nooit een punt geweest. Integendeel, ze vond het geweldig dat er 2 hele boekenseries geschreven waren over haar (Lotje in de dierentuin, van Jaap ter Haar (kent iemand die nog, toevallig?).

Ja! Schitterend,  met die tekeningen van Rien Poortvliet!

Marty1984 schreef op 05-10-2025 om 17:30:

Bij voorkeur LiEselot, maar als dat geen optie is doe dan maar zonder E.
Absoluut geen Vieve. Daar krijg ik Veuve-kriebels, alias het Franse voor "weduwe".

Niet aan vie? Het Franse woord voor leven? Of vive? Ook Frans. 

Ik vind Vieve leuk. Kindje op de opvang van mijn dochter heet zo. Heel 'stoer' meisje, dus die associatie heb ik; tuinbroekje, regenlaarzen en een mini paardenstaartje <3 Er is ook een Liselotte, die is meer type jurkje en als ik maar niet vies wordt. Ik merk dat ik de namen nu verbindt aan die meisjes. Terwijl ik rationeel weet dat er vast ook stoere Liesjes en tuttige Viefjes zijn. Maar goed, voorkeur voor Vieve dus

Ik zou de namen eens op meerdere fora zetten. Geeft een heel grappig beeld. Op één forum vond men mijn voorkeursnaam heel vreemd en bedacht en echt géén idee hoe je dat dan zou moeten uitspreken. Denk: Vieve, goh spreek je dat dan uit als Vuffie? Neeee, als Viejevvuh. Of toch Feuf? En níemand zal het kunnen spellen. Íedereen zal haar naam verkeerd uitspreken. Zo raaaar. Op een ander forum vonden ze het prachtig en zouden ze zelf hun kind wel zo willen noemen. Op weer een ander forum had het halve dorp de zelfde naam. Zo was de naam dus zo bijzonder dat hij onuitspreekbaar en onspelbaar was, zo gewoon dat iedereen al zo heette en prachtig mooi tegelijk. 

Dus je kunt maar beter kiezen wat je zelf leuk vindt Maar iig ook eens op een ander forum kijken

ik vind dit prachtig maar ook beladen voor een nieuw mens; 

https://youtu.be/Ih5i8lEpaH0?si=bTCmWqkLYDrwoUIt

en Vivre is iets anders dan vieve, maar mijn autocorrect maakt het een al het ander en het klinkt ook (voor niet Frans sprekenden) al snel hetzelfde. 

Associaties zijn voor iedereen anders. Hoop vooral dat jullie gezond uit de bevalling komen en wens jullie geluk, kracht, wijsheid en zachtheid. 

ik vind Vieve wat gekunsteld, zou eerder voor Liselot gaan, maar als je toxh als je afkort naar Lot zou ik voor Charlotte gaan.

Ik vind Liselot een mooie en niet zo veel voorkomende naam. Ik zou niet zo goed weten hoe ik Vieve uit moet spreken. Maar vind het (als ik de uitspraak goed bedacht heb) wel een hele krachtige naam.

Vrijevlinder schreef op 05-10-2025 om 18:54:

Als je het je kind aandoen wilt om heel haar leven haar naam te moeten spellen dan kies je voor Vieve. Maar ik vind het een rare naam. Liselot vind ik mooi.

Doe niet zo kattig. Ik moet mijn naam ook mijn hele leven spellen en vind dat helemaal niet erg. De meeste mensen vinden mijn naam heel mooi.

Ik vraag me eigenlijk af waarom je de keuze voor een naam laat afhangen van wat andere mensen vinden ..... ik kan wel zeggen wat mijn associaties zijn.

Van Vieve heb ik nog niet gehoord, spreek je het uit zoals je het schrijft of is een een afkorting en spreek je het uit als 'viejèève'? En Liselot: zo heet dat meisje van de 'heb ik zininin' reclame toch? 

Vieve zou ik denk ik uitspreken als Viev, met een hele lange ie. Maar Vieve, met e op het eind is natuurlijk ook logisch. Viejeeve zou ik dan weer niet opkomen.

En zowel Vieve als Liselot vind ik leuk.

vieve leest voor mij als een zelfbedachte naam, variatie op lieve of vivian.  Ik vind het bijzonder 

liselot klinkt voor mij alsof het einde is vergeten; liselotte vind ik logischer

Genevieve klinkt mij in de oren als een naam uit de middeleeuwen.

Die naam zal je telkens moeten spellen en vóórzeggen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Genoveva_van_Brabant

Liselotte als een naam voor dochters uit bevoordeelde kringen (Merel, Sterre, Liselotte)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.