Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Naam: Liselot of Vieve

Peiling

Welke naam?
123 stemmen
28%
72%

Mijn ouders zijn niet in Nederland geboren, ik en mijn siblings hebben een voor en achternaam die niet Nederlands zijn. Het was altijd heel lastig met spellen enzo daarom hebben mijn kinderen heel makkelijke namen. 
Waar je ook aan moet denken is als je een beetje ongebruikelijke achternaam hebt dat je niet je kind een ongebruikelijke voornaam geeft want als je zo een unieke combinatie hebt dan ben je snel vindbaar op het net. Tenzij je dat juist wil maar ik vind het persoonlijk geen pre. Vieve lijkt mij een naam die niet heel veel voorkomt, ik vind het een overweging

Bolmieke schreef op 06-10-2025 om 12:40:

Waar je ook aan moet denken is als je een beetje ongebruikelijke achternaam hebt dat je niet je kind een ongebruikelijke voornaam geeft want als je zo een unieke combinatie hebt dan ben je snel vindbaar op het net. Tenzij je dat juist wil maar ik vind het persoonlijk geen pre. Vieve lijkt mij een naam die niet heel veel voorkomt, ik vind het een overweging

Ik heb een vrij ongebruikelijke naam, ik heb maar één keer in mijn leven iemand gezien met dezelfde naam. Helaas was dat iemand die zich online presenteerde als nogal enthousiast PVV-aanhanger, daar was ik niet zo blij mee. 

Maar als je mijn naam nu googlet vind je alleen maar werk van mij, omdat ik op zakelijk vlak iets heb gedaan wat nu de eerste 20 pagina's op Google domineert . Dus PVV-mevrouw is onvindbaar geworden. 

Moraal van dit verhaal: het kan best handig zijn om een naam te kiezen waar er duidelijk meer van zijn, zodat iedereen snapt dat jij dat niet bent als je naam in een raar verband verschijnt. Óf wees zo uniek dat er geen misverstand mogelijk is. 

Maar als je naam twee of drie keer in NL voorkomt kan dat lastig worden omdat iedereen denkt dat jij het bent. 

Bolmieke schreef op 06-10-2025 om 12:40:

Mijn ouders zijn niet in Nederland geboren, ik en mijn siblings hebben een voor en achternaam die niet Nederlands zijn. Het was altijd heel lastig met spellen enzo daarom hebben mijn kinderen heel makkelijke namen.

Je bedoelt dat jij eerder voor Vieve zou kiezen omdat de naam Liselot een stuk minder gegeven wordt?

n 2024 kregen 97 meisjes de naam Vieve en 18 meisjes de naam Liselot.

Meesje schreef op 06-10-2025 om 13:19:

[..]

Je bedoelt dat jij eerder voor Vieve zou kiezen omdat de naam Liselot een stuk minder gegeven wordt?

n 2024 kregen 97 meisjes de naam Vieve en 18 meisjes de naam Liselot.

Ik had nog nooit van de naam Vieve gehoord, ik verkeerde in de veronderstelling dat het een hele bijzondere naam is

Ik heb gestemd voor Liselot. Vieve vind ik geen naam dat is mijn ogen een raar woord. 

Zor ook dat je nog wat namen achter de hand hebt. Van mijn eerste was ik een stuk samen zwanger met mijn buurvrouw, gelukkig kreeg haar kind een andere naam maar het had ook dezelfde kunnen zijn.  De naam die wij voor onze dochter hadden stond ook op haar lijstje. We kregen allebei een dochter. Mijn jongensnaam bleef op mijn lijstje,  die kon ik gebruiken als de tweede een jongen zou zijn dus ik heb dat tegen niemand vertelt. 
Voordat ik zwanger was van de tweede kreeg mijn zus haar derde en toen het een jongen bleek te zijn bij de geboorte kreeg hij mijn favoriete naam. Ik moest dus op zoek naar een andere.

Ik wilde niet dat mijn moeder twee kleinkinderen had met dezelfde naam.
Toen mijn moeder jong was hadden alle kinderen van haar opa en oma (14 stuks) een kind in het gezin dat net zo heette als mijn moeder.  Dat was dus Lida van Henk,  Lida van Jan,  Lida van Gert, Lida van Jozien, Lida van Marie, Lida van Greet enzovoorts. Dan ben je niet meer uniek met je naam. 

Bakblik schreef op 06-10-2025 om 14:38:

Ik heb gestemd voor Liselot. Vieve vind ik geen naam dat is mijn ogen een raar woord.

Zor ook dat je nog wat namen achter de hand hebt. Van mijn eerste was ik een stuk samen zwanger met mijn buurvrouw, gelukkig kreeg haar kind een andere naam maar het had ook dezelfde kunnen zijn. De naam die wij voor onze dochter hadden stond ook op haar lijstje. We kregen allebei een dochter. Mijn jongensnaam bleef op mijn lijstje, die kon ik gebruiken als de tweede een jongen zou zijn dus ik heb dat tegen niemand vertelt.
Voordat ik zwanger was van de tweede kreeg mijn zus haar derde en toen het een jongen bleek te zijn bij de geboorte kreeg hij mijn favoriete naam. Ik moest dus op zoek naar een andere.

Ik wilde niet dat mijn moeder twee kleinkinderen had met dezelfde naam.
Toen mijn moeder jong was hadden alle kinderen van haar opa en oma (14 stuks) een kind in het gezin dat net zo heette als mijn moeder. Dat was dus Lida van Henk, Lida van Jan, Lida van Gert, Lida van Jozien, Lida van Marie, Lida van Greet enzovoorts. Dan ben je niet meer uniek met je naam.

Ja dat.  Bij de 2e hadden we een andere jongensnaam dan we  bij dochter hadden  en 2 maanden voor mijn schoonzus ben ik bevallen. Ik belde mijn broer op en zei.. het is een jongen en hij heet...naam. Broer reageerde met o shit die bleken dus die naam ook te hebben.

Liselot!

Leuke naam. Kan ook worden afgekort naar Lies, Lise of Lotte.

Vieve doet me denken aan "veuve", Frans voor weduwe. Of aan "vief" (energiek).

Knutselkei schreef op 06-10-2025 om 15:05:

[..]

Ja dat. Bij de 2e hadden we een andere jongensnaam dan we bij dochter hadden en 2 maanden voor mijn schoonzus ben ik bevallen. Ik belde mijn broer op en zei.. het is een jongen en hij heet...naam. Broer reageerde met o shit die bleken dus die naam ook te hebben.

Dit lijkt me zo ongemakkelijk. Scheelt dat mijn sibling geen kinderen wil. Een goede vriendin die tegelijk met mij zwanger is, verwacht er een van hetzelfde geslacht als wij. Dus we zeiden al: vooraf even de namen checken als we eruit zijn. Ik denk niet dat zij dezelfde naam zouden kiezen, ze zijn van andere soorten namen, maar ik weet niet wat ik zou doen als blijkt dat ze toch dezelfde naam zouden willen. Hun kindje wordt waarschijnlijk eerder geboren dan dat van ons, maar of dat nu meer "rechten" geeft... Lastig. Hopelijk kiezen zij gewoon een andere naam, is er ook geen probleem. 

afrodite05 schreef op 06-10-2025 om 16:20:

[..]

Dit lijkt me zo ongemakkelijk. Scheelt dat mijn sibling geen kinderen wil. Een goede vriendin die tegelijk met mij zwanger is, verwacht er een van hetzelfde geslacht als wij. Dus we zeiden al: vooraf even de namen checken als we eruit zijn. Ik denk niet dat zij dezelfde naam zouden kiezen, ze zijn van andere soorten namen, maar ik weet niet wat ik zou doen als blijkt dat ze toch dezelfde naam zouden willen. Hun kindje wordt waarschijnlijk eerder geboren dan dat van ons, maar of dat nu meer "rechten" geeft... Lastig. Hopelijk kiezen zij gewoon een andere naam, is er ook geen probleem.

Dan heet hun kindje al zo voordat die van jullie geboren is. Heeft weinig met 'rechten' te maken. Ik zou het dus niet vantevoren gaan afstemmen. Dat geeft zeker gedoe.

Meesje schreef op 06-10-2025 om 16:55:

[..]

Dan heet hun kindje al zo voordat die van jullie geboren is. Heeft weinig met 'rechten' te maken. Ik zou het dus niet vantevoren gaan afstemmen. Dat geeft zeker gedoe.

Mwoah, wij zijn er al voor 90% uit, zij nog helemaal niet. 

afrodite05 schreef op 06-10-2025 om 16:58:

[..]

Mwoah, wij zijn er al voor 90% uit, zij nog helemaal niet.

Dan al helemaal niet bespreken. Je wil ze ook niet op ideeën brengen. 

Marty1984 schreef op 05-10-2025 om 19:00:

[..]

In mijn omgeving ga je Liselot ook altijd moeten spellen .

Iedereen zet er toch echt minstens een E tussenin. En vaak ook nog TE achteraan.

Je gaat dus toch écht altijd overal moeten zeggen "Lieselot, maar dan zonder E en zonder TE achteraan".

En je hebt hier dan nog wat Lizes rondlopen ook, dus je moet sommige mensen ook nog attent maken op 't feit dat het wel degelijk met S is.

Dan spelt Lot makkelijker . Maar bij eender welke naam met meer dan 2 letters ga je spelfouten tegenkomen. En zelfs de naam "An" wordt hier de helft van de tijd verkeerd gespeld (met dubbele NN).

Wat heb jij toch altijd een apart referentiekader. Lieselot is in iedere andere omgeving een hoogst ongebruikelijke spelling.

Stardust schreef op 05-10-2025 om 22:08:

ik vind dit prachtig maar ook beladen voor een nieuw mens;

https://youtu.be/Ih5i8lEpaH0?si=bTCmWqkLYDrwoUIt

en Vivre is iets anders dan vieve, maar mijn autocorrect maakt het een al het ander en het klinkt ook (voor niet Frans sprekenden) al snel hetzelfde.

Associaties zijn voor iedereen anders. Hoop vooral dat jullie gezond uit de bevalling komen en wens jullie geluk, kracht, wijsheid en zachtheid.

Prachtig!

Dank voor het delen van dit prachtige nummer in dit draadje. 

ik ken zowel een liselot als een vieve. Bij liselot ook de link naar die boekjes (liselotje is een meisje....) maar daar zou ik me niet door laten tegenhouden hoewel de vader in dat boekje wel vreemd doet voor een koning 😉. 
Vaak vinden kinderen het heel leuk om hun naam tegen te komen in boeken. Ik zou niks veranderen aan de schrijfwijze van liselot. Vind dit een logische. 

Vieve vind ik ook leuk. Aan de reacties hier te zien lijkt het wel onbekend maar zo uniek is de naam toch niet? 

Soms moeten mensen wennen aan namen daarna gaan die namen dan juist bij iemand horen en klopt het gewoon. Laat je daar niet door tegenhouden.  Ik had dat met de naam van een neefje. Ik was echt verbaasd dat ze deze naam gekozen hadden. Nu klopt het gewoon. 

Meesje schreef op 06-10-2025 om 16:55:

[..]

Tenzij er een mogelijkheid is dat de kinderen tegelijk worden geboren. In mijn zwangerschapsgymgroep zaten twee schoonzussen die een dag na elkaar waren uitgerekend. Ze zijn mijn of meer tegelijk bevallen. 

Voor de zekerheid hadden ze de eerste letters van de namen uitgewisseld. Zo wisten ze zeker dat de neefjes of nichtjes niet dezelfde namen zouden hebben maar deelden ze nog niet alles.

Nu heten ze iets als Hans en Frans. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.