Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op
Chantal

Chantal

06-10-2008 om 16:40

Net zwanger na miskraam, maar kan nog niet blij zijn.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chantal

Chantal

27-11-2008 om 16:25

Agaatje

Sorry dat ik even niets heb laten horen, maar ik heb geen tijd gehad om achter de computer te gaan zitten.
Ik vind het fijn voor je dat je afscheidt hebt kunnen nemen van je kindje. Ik wens jullie echt heel veel sterkte toe, en ik denk nog steeds iedere dag aan je.

Dikke kus,
Chantal

Chantal

Chantal

29-11-2008 om 08:43

Pfff, ik ben door de 12-weken heen!

Gisteren de termijn echo gehad, en alles was goed!
We moeten maandag wel terugkomen voor de nekplooimeting, want baby weigerde in de juiste houding te gaan liggen

Ik hoop zo dat bij jullie ook alles goed blijft gaan, ik zou echt vreselijk balen als het alsog fout zo gaan bij één van jullie. Ik denk nog steeds iedere dag aan Agaatje, en dan baal ik als een stekker dat het bij haar mis is gegaan.

Dikke kus,
Chantal

H@rtje

H@rtje

01-12-2008 om 14:03

Chantal

Heey Chantal, gefeliciteerd met het behalen van de magische 12 weken grens! Vandaag de nekplooimeting las ik. Spannend hoor! Ik duim voor een goed uitslag.
Met mij gaat alles goed, ben 2 weken misselijk geweest van de 7de tot de 9de week. Nu alleen nog wat vermoeid, daar geef ik lekker aan toe. Nu die misselijkheid weg is, maak ik me wel weer meer zorgen of alles nog wel goed gaat daar binnen. Nog even geduld, morgen heb ik om 17:20 uur de 3de echo. Dan ben ik precies 11 weken.
Liefs van mij.

H@rtje

H@rtje

03-12-2008 om 15:39

Uitslag echo...

Hoi!!
Gisteren 11-weken echo gehad en ben helemaal gerust gesteld!! Het kindje sliep eerst, toen het wakker werd leek het alsof het lag te duimen en gooide z'n kontje omhoog en draaide ons de rug toe ha..ha..!

Wat een wonder, je voelt niets en toch zit er een nieuw mensje in je dat lekker rond sparteld.

Chantal, hoe is het met jou en met de kleine? Krijg je direkt uitslag bij een nekplooimeting, of moet je daarop wachten? Ben erg benieuwd!

Chantal

Chantal

03-12-2008 om 20:48

He h@rtje...

... ik ben helemaal opgelucht dat het goed is bij jou. Ik hoop dat het met Lola ook goed is, ik heb al een ijdje niet van haar gehoord.

NOu, je zit nu ook in de veilige zone! Mijn VK zei dat als je met 9 weken al een goede echo hebt dat de kans dat er nog iets misgaat net zo klein is als bij 12 weken. Die 12 wekengrens wordt eigenlijk alleen maar aangehouden omdat de meesten dan pas hun eerste echo krijgen.

Wij hebben vrijdag de 12-weken echo gehad, maar ik moest afgelopen maandag terugkomen voor nóg een echo, omdat Druif (zo noemen we hem/haar maar evenhet verrekte om in de juiste positie te gaan liggen. Maandag werkte Druif iets meer mee, en de nekplooi was 2.0mm, wat goed was. Uitslag van bloedtest in combinatie met nekplooi krijg ik over 2 weken. Toch best wel spannend....
Heb jij de uitslag al? Of doe jij geen nekplooi?

Groetjes,
Chantal

Mijn uitslag

Hoi hoi.

Vanochtend de uitslag van het bloedonderzoek en nekplooimeting gehad. Het is niet goed, verhoogde kans. 1 op 111. We gaan een vruchtwaterpunctie laten doen, maar dat kan pas over 3 weken. En de uitslag daarvan duurt ook weer 3 weken geloof ik. Ik weet niet hoe ik me moet voelen, ben erg onzeker!

Lola

op basis van deze test is de kans op een kind zonder chromosoomafwijking dus ruim honderd keer zo groot als de kans op een kind met een afwijking.

Sterkte met de test en de wachttijd

Temet

Temet

Bedankt voor je reactie, Temet. Dat probeer ik me ook voor te houden, maar ik weet gewoon niet wat ik moet doen.
Wat betekent het als je bloedwaarden opvallen? Heeft dat enige waarde of is dat ook een momentopname, hoe moet ik dat zien?

liora

liora

05-12-2008 om 14:59

Kans

Volgens mij betekent het dat het risico op een kind met down 1 op 111 is, en dat is een groter risico dan normaal (als je tenminste niet boven de 3 jaar bent).

Ik sluit me aan bij Temet, de kans dat het goed is is vele malen groter!

Liora

H@rtje

H@rtje

08-12-2008 om 23:48

Lola

Hoi Lola,
spannend voor je zeg, nu beleef je de zwangerschap wel ineens heel anders of niet!
Volgens mij heeft jouw leeftijd ook te maken met deze berekening.
Kop op meid! Laat de moed nog niet zakken!! Probeer goed voor ogen te houden dat het om een kansberekening gaat. Zit je er toch echt even doorheen, schrijf dan maar lekker van je af op dit forum!
Liefs van mij.

H@rtje

H@rtje

09-12-2008 om 00:05

Chantal

Hoi Chantal,
ik heb nu ook de magische 12-weken-grens bereikt!!! Ik geloof het nog niet echt! Maar goed, m'n buik gaat iets bollen, dus het bewijs is er.
Ik heb van de week het intake gesprek bij de verloskundige. Ik doe verder geen testen of nekplooimeting. Heb ik bij m'n dochter ook niet gedaan.
Liefs van mij.

Chantal

Chantal

09-12-2008 om 16:24

Lola...

Wat ontzettend balen zeg! Ik leef zo mer je mee. Ik krijg de uitslag van de nekplooi eind deze week, maar ik zie het met angst en beven tegemoet. De nekplooi zelf was wel goed 2.0mm, maar ja... nu die bloedtest nog.

Ik zit hier achte de laptop echt te balen van jou verhoogde kans... Hopen maar dat je over 6 weken een goede uitslag krijgt van de vruchtwaterpunctie.

Groetjes,
Chantal

H@rtje

Goed zo lieverd, de 12-weken-grens bereikt! Ik ben echt blij voor je!

Chantal

Hai Chantal.
Dat ik een verhoogde kans heb, wil niet zeggen dat jij dat ook hebt. Kijk niet teveel naar mijn uitslag, dalijk zit je je gek te maken om niks! Ik duim met je mee dat je gewoon een mooie uitslag krijgt!

We hebben morgenochtend een afspraak in het zh, we gaan voor een vlokkentest. Denken jullie aan me?

Liefs.

Chantal

Chantal

10-12-2008 om 15:00

Lola, we zitten in hetzelfde schuitje...

... ik heb net de uitslag binnen, en ook wij hebben een verhoogde kans: 1 op 110. Morgen hebben we een afspraak bij de gyn, we weten echt nog niet of we een vervolgonderzoek willen of niet. Ik wil eigenlijk wel, mijn man wil het risico op een miskraam niet lopen. Voor allebei onze argumenten is iets te zeggen natuurlijk. Waarom gaan jullie voor de vlokkentest?

Dikke kus,
Chantal

Chantal

Lieve Chantal.
Ik kan nu alleen maar vloeken, weet je dat?! Wat een kl*tetesten, waarom beginnen we er eigenlijk aan!
Mijn man denkt er dus net zo over, het risico op een miskraam. Want stel je voor dat het misgaat en het blijkt een gezond (voor zover je dat kunt zien) kindje te zijn.

We zijn vanochtend naar het ziekenhuis geweest en een vlokkentest wilden ze niet doen, omdat de placenta achter ligt en dus via de buikwand niet te bereiken is. Nu zou het dan vaginaal kunnen, maar vanwege de bloeding die ik had en nog steeds af en toe roze veegjes, wilden ze het niet doen. Het is namelijk niet te zeggen of de bloeding(en) van de placenta komt of van de baarmoederhals.
De reden waarom we een vlokkentest wilden, was omdat het nu al kon en de uitslag er ook eerder zou zijn.

Nu sta ik eind deze maand gepland voor een vruchtwaterpunctie. Mocht ik me in de tussentijd bedenken, kan ik het altijd nog afzeggen. Ze doen dus pas met 15,5 week een vruchtwaterpunctie, omdat de vliezen dan sterk genoeg zijn. Nu zouden ze breken.

De gyn zei ook dat de kans op een gezond kindje groter was dan een kindje met een afwijking. Maar de kans is nog altijd 1 op de 111. Stel dat je net die ene bent, wat doe je dan? En niemand kan je dat vertellen, de keuze moet je zelf maken. Zo onmenselijk!

Chantal, ik leef met je mee en ik wens je heel veel sterkte!

Veel liefs!

Chantal

Chantal

10-12-2008 om 20:48

Moeilijk

Als je het in procenten uitdrukt hebben we beide meer dan 99% kans op een gezond kind. Klink best positief, maar ik ben er zó van overtuigd dat ik bij die ene procent hoor. En dan die miskraam die als een donderwolk boven je hoofd hangt...

Weten jullie al wat jullie gaan doen bij een negatieve uitslag? Je hoeft natuurlijk niets te zeggen als je dat niet wilt. Vrienden van mij hebben een Down (hoog niveau) waar ze een redelijk normaal leven mee kunnen leiden;maar voor hetzelfde geld krijg je een kindje dat zwaar geestelijk gehandicapt is, en dat kan een lijdensweg worden voor zowel het kindje als de rest van je gezin... wat een kl@tekeuzes moeten we toch maken! Bah!

Ik ben 'blij'dat ik een lotgenootje heb op dit forum ;-(

Sterkte,
Chantal

PS, Ik moet om 15.50 uur bij de gyn zijn, ik laat je wel weten hoe het gegaan is.

Chantal

Ik zal aan je denken morgen!!
Zelf ben ik er nog niet uit wat mijn beslissing zou zijn. Vind het vreselijk. Heb zo'n mooie echo gezien met een handje en 5 vingertjes...
Ik ben ook 'blij' dat we elkaar een beetje kunnen steunen.

Veel liefs!

Chantal

Chantal

11-12-2008 om 17:43

Net naar de gyn geweest

We zijn toch een beetje gerustgested, de kans dat we een gezond kindje krijgen is meer dan 99%. Ik krijg 30 december een punctie, en gelukkig drie dagen later al de uitslag. In Den Bosch hebben ze nl een sneltest waarbij ze het DNA bekijken ipv de cellen van het vruchtwater. Er hoeft dus niets op kweek enzo.
BEn iets meer gerustgesteld, maar het blijft spannend. We hebben het afgelopen jaar al zoveel tegenslag gehad, dat het me niets zou verbazen als uitgerekend wij weer degene zijn die bij die ene procent hoort. Ik heb er ook bewust voor gekozen om de test ná de kerst te doen (kon ook twee dagen vóór de kerst), maar ik moet er niet aan denken om op 1e of 2e kerstdag in het ziekenhuis te liggen met een miskraam.

Groetjes,
Chantal

Chantal

Chantal

11-12-2008 om 17:45

Oh h@rtje...

...nog heel erg gefeliciteerd met het bereiken van de magische grens van 12 weken. In alle commotie van de afgelopen dagen helemaal vergeten jou te feliciteren :-0

Groetjes,
Chantal

Chantal

Wat super dat ze dan zo snel de uitslag hebben!!
Ik moet ook 30 dec, maar hier moet ik gewoon 3 weken wachten op de uitslag
Ik ben blij voor je, Chantal!!

Vraagje chantal

Chantal, is het toevallig het Jeroen Bosch ziekenhuis waar dat kan?

H@rtje

H@rtje

11-12-2008 om 21:13

Chantal en lola

Bah, bah, en nog eens bah! Wat worden jullie heen en weer geslingerd tussen hoop en vrees! Ik wou dat ik wat voor jullie kon doen!!!!! Ik hoop zo voor jullie dat je niet die éne van de 110 bent!
Ik merk gelukkig aan jullie dat jullie de moed niet helemaal laten zakken. Goed van jullie zeg! Wouw, daar heb ik bewondering voor!! Kop op hoor!
Liefs van mij.

Chantal

Chantal

12-12-2008 om 08:26

Inderdaad lola

Het is het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Hoe weet je dat? Het schijnt ook nog in Nijmeegn te kunnen.

Groetjes,
Chantal

Chantal

Ik heb gisteren zitten googlen en het Jeroen Bosch kwam eruit.
Nu heb ik gebeld met mijn zh en daar krijg je alleen na 3 dagen een voorlopige uitslag als je een speciale indicatie hebt.
Ik heb inmiddels een afspraak voor een intake-gesprek staan in het Jeroen Bosch voor 30 dec. Dat zou de dag zijn dat ik de punctie zou laten doen hier. Wat is wijsheid? Toch maar de punctie op 30 dec laten doen of naar het Jeroen Bosch gaan, intake, punctie en 3 dagen later een voorlopige uitslag?
M'n hoofd loopt om...

Chantal

Chantal

12-12-2008 om 14:29

Ff bellen?

Ik zou even naar het JB-ziekenhuis bellen en uitleggen wat je dilemma is. Misschien kunnen ze je snel ertussendoor doen omdat je de 30e wel in de ideale periode zit wat betreft je zwangerschap. Leg ook maar uit dat je die 3 weken wachetn ondraaglijk vind, daar hebben ze heus wel begrip voor..
Hoe laat heb je die intake? En bij welke arts? Ik heb de punctie om 09.15 uur. Dalijk komen we elkaar tegen, hihi...

Groetjes,
Chantal

Chantal

Ik heb om 13.40 het intakegesprek. Ben even kwijt welke gyn. Maar de punctie zou de maandag erop gepland kunnen worden. De uitslag die je na 3 dagen krijgt, is voorlopig he. De rest krijg je na 3 weken. Downsyndroom kunnen ze je na 3 dagen vertellen.

Welke locatie?

Oh Chantal, welke locatie zit je trouwens? Groot?

Chantal

Chantal

12-12-2008 om 17:52

Ik ook in het groot

De gyn heeft mij het volgende verteld:
De uitslag van de sneltest is NIET voorlopig, maar definitief, je moet dus ook echt kiezen tussen de sneltest en de 3-wekentest). Ze hebben maanden gecheckt of de sneltest net zo betrouwbaar is als de 3-wekentest, en dat blijkt idd zo te zijn. Bij de sneltest testen ze de belangrijkste chromosoomafwijkingen (de 13e, de 18e en de 21e chromosoon), bij de 3-wekentest testen ze alle 23 chromosomen. Als ze bij die andre chromosomen een afwijking vinden, kunnen ze je niet vertellen wat de gevolgen daarvan zijn, maar waarschijnlijk is dat iets in de trant van: "hij blijft misschien een keertje zitten". Kortom: de gevolgen van die andere chromosoomafwijkingen zijn niet zo heel ernstig, en de kans dat daar een afwijking in zit is ook velen malen kleiner dan de kans op een Down( dat is de 21e chromosoom die afwijkt). Mijn gyn (Rijnders heet hij) zei dat ze wat hem betreft de 3-wekentest mogen afschaffen omdat die geen toegevoegde waarde meer heeft.

Hopelijk heb je wat aan deze info
Chantal

Dank je wel!

Het is me nu wat duidelijker. Ik had vanmiddag natuurlijk alleen de assistentes aan de telefoon. Tijdens het intake-gesprek zal het wel duidelijker worden.
Maandag ga ik bij m'n vk weer een verwijsbrief halen en de afspraak in het zh hier afzeggen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.