Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Praat gezellig mee - over zwanger worden en zwanger zijn -


masatu schreef op 25-01-2023 om 18:05:

En toch ook maar eens op zoek naar een zwangerschapsbh (of gewoon een comfortabele bh in een maat groter).

Ik dacht: laat ik mijzelf meteen eens opmeten. Volgens de bh-maat berekening tools ben ik inmiddels van een 70C naar een (net aan) 70E gegaan. Dit weekend maar eens naar een BH-winkel om wat te passen, want ik geloof er niks van dat een maat 'S/M/L/XL' (die je vaak ziet staan als maataanduiding bij de meegroei/zwangerschapsbh's) echt lekker gaat zitten. 

ah ja Masatu, tijd om te gaan shoppen! Ik heb heeeeel veel kleding van een vriendin gehad en de rest haal ik van Vinted. Mijn borsten zijn niet groot en groeien dus tot normale proporties. Ik heb 2 voedingsbhs van Bressy gehaald en dat ondersteunt voor mij voorlopig voldoende, maar zal bij een grote maat niet lekker zitten denk ik. 
Is het voor jullie de 1e?

Bij mijn andere zwangerschappen ben ik ook lang misselijk geweest, tot een week of 20. Daarna voelde ik me gelukkig wel ok. Ik tel de dagen af. Het is nog niet helemaal weg, met name de avonden zijn nog lastig en er zitten ook nog slechte dagen tussen. Maar gelukkig al zoveel beter dan paar weken terug. 

Wij hebben alles weg gedaan en uitgeleend dus kunnen opnieuw gaan verzamelen. Nu krijgen we alweer een hoop toegeschoven want heb echt al wat vriendinnen die klaar zijn met kinderen krijgen. Een ledikant en kinderwagen haal ik gewoon van marktplaats. Co-sleeper is nog in bruikleen maar krijg ik tzt wel terug. 
Ik heb wel mijn eerste aanschaf gedaan want er was echt goede sale bij Noppies. En na 2 meiden krijgen wij nu een jongen dus ik kon me echt niet inhouden..   

Hier inderdaad de eerste. Ik zit nu op 20+5.

masatu schreef op 25-01-2023 om 18:05:

Binnenkort eens op zoek naar wat langere T-shirts (of speciale zwangerschap T-shirts?) want daarvan is de helft van mijn kast inmiddels afgevallen want eigenlijk net te kort/op het randje.

Hema heeft een fijne long collectie deze droeg ik tijdens mijn zwangerschap en nu ook nog regelmatig. Het zijn wel basics (en met steeds minder kleuren) maar zeker een goede basis. 

Neweve schreef op 25-01-2023 om 19:41:

[..]

Hema heeft een fijne long collectie deze droeg ik tijdens mijn zwangerschap en nu ook nog regelmatig. Het zijn wel basics (en met steeds minder kleuren) maar zeker een goede basis.

Kijk, dat is een fijne tip die voor mij nu ook actueel is! Is dat een zwangerschapscollectie of zijn dat gewone shirts? 

Suuus: welkom Vergeet ik telkens erbij te zetten. Maar we hadden een tijdje geleden in dat andere topic al een één-tweetje over misselijkheid. Fijn dat dat wat minder is.

Jillz, hoe is het met jouw misselijkheid? En fijn idd, die zekerheid van kinderopvang. Ik dacht altijd dat je bij een tweede kind makkelijker opvang kon krijgen (want meestal dezelfde opvang als kind 1), maar dat is dus niet zo? Zo werkt het bij onze school namelijk wel (voortgezet onderwijs, populaire school).

Masatu, ik loop ietsje voor op jou (nu 21w4d) en zit ook zo rond de 6,5/7 kg erbij. Het schijnt nu per week een halve kilo aankomen te zijn. Ik heb ook zo'n tabel voor mijn bmi gezien (25-29) van volgens mij de universiteit van Leuven, daar zit ik net boven de groene lijn, maar nog ver weg van de rode lijn. Ik geloof dat met mijn bmi gemiddeld 15 kg aankomen ok is. Ik lees trouwens online veel verschil in aanpak van verloskundigen, de ene wil wel je gewicht weten of je ter plekke wegen, de ander totaal niet. Mijn gyn heeft er nog nooit naar gevraagd. 

Wat betreft het nakijkwerk: ik heb normaal echt een hekel aan nakijken, vooral het soort nakijkwerk dat ik nu heb gekregen (lange teksten die zowel op inhoud als taal beoordeeld moeten worden). Dit is van een examenklas die ik zelf niet heb, maar normaal draai ik wel examenklassen dus ik ken de opdracht wel goed. De meeste leerlingen ken ik ook, omdat ik ze vorig jaar in de klas had. Maar eigenlijk maakt dat niet uit, je moet objectief zijn bij dit soort dingen. Ik denk dat ik het dit jaar iets minder erg vind, deels omdat het er maar 15 ipv 30 zijn en deels omdat ik verder weinig te doen heb. Maar nog steeds is het geen leuke klus. Het nakijken is voor mij het grootste minpunt wat mijn beroep betreft. Maar wel nuttig maken voor school/collega's, dus dat is dan wel weer soort van fijn. 

Neweve schreef op 25-01-2023 om 19:41:

[..]

Hema heeft een fijne long collectie deze droeg ik tijdens mijn zwangerschap en nu ook nog regelmatig. Het zijn wel basics (en met steeds minder kleuren) maar zeker een goede basis.

Oh ja, goeie! Ik heb ook 1 zo'n long shirt (had ik al) die inderdaad prima zit, denk dat ik er daar een paar bij van ga kopen. Die was gewoon van de normale afdeling, geen speciale zwangerschapscollectie. Alhoewel ik op de site niet echt kan zien welke shirts de 'normale' zijn en welke de 'long'-modellen. In de winkel maar even kijken.

Ook voor op het verlanglijstje.. een nieuw badpak. Mijn huidige begint striemen achter te laten en voelt behoorlijk strak rond mijn schouders inmiddels. Ik zwem nu wekelijks een uurtje, zo'n 80 banen per keer. Zie mijzelf daar nog niet echt mee stoppen binnenkort, voelt fijn.

Wouw 80 banen per keer! fijn dat dat gewoon lukt, en een fijn zittend badpak is dan geen overbodige luxe.

Hier gisteravond en vannochtend een paar druppels bloed. Nu lijkt het weer voorbij maar ik vermoed dat ik dit weekend ongesteld ga worden, al is dit weer nieuw. Mijn cyclus inclusief symptomen is na zwangerschap+borstvoeding+spiraal nog niet echt consistent (zit nu op cyclusdag 25).

Masatu die 80 banen in een uur klinkt in mijn oren als heel veel. Knap hoor. Kan mij voorstellen dat een fijn en passend badpak dan geen luxe is. 

Neweve kon het ook een innestelingsbloeding zijn of is je menstruatie inmiddels begonnen? 
Lastig dat je cyclus nog zo schommelt. 

Zelf ben ik sinds woensdagavond grieperig. Eigenlijk kan ik alles afvinken behalve de koorts. 

Gisteren tussendoor even snel kunnen winkelen. Badpak is gelukt (decathlon),  de Hema was denk ik te klein.. in elk geval geen T-shirts te vinden met de "extra lang" aanduiding, en sowieso enkel in wit of zwart. En bij de Kruidvat was nog de Davitamon in de aanbieding dus daar nog 2 doosjes zwangerschap multivitamine met visolie meegenomen. Daarmee moet het wel lukken tot einde zwangerschap.

Beterschap Bailey!

beterschap Bailey!

Fijn dat je in ieder geval een badpak hebt gevonden masatu en 1+1 op multivitamine is ook niet verkeerd. 

Gisteren nog een inlegkruisje met een paar druppels maar vandaag (nog) niks. We zullen zien, mogelijk inderdaad een innestelingsbloeding maar wil ook niet teveel hopen. 

masatu schreef op 29-01-2023 om 12:20:

Gisteren tussendoor even snel kunnen winkelen. Badpak is gelukt (decathlon), de Hema was denk ik te klein.. in elk geval geen T-shirts te vinden met de "extra lang" aanduiding, en sowieso enkel in wit of zwart. En bij de Kruidvat was nog de Davitamon in de aanbieding dus daar nog 2 doosjes zwangerschap multivitamine met visolie meegenomen. Daarmee moet het wel lukken tot einde zwangerschap.

Beterschap Bailey!

Goede tip Masatu, ik heb ook gelijk wat doosjes besteld. Ik wil ze na de bevalling nog even door blijven slikken.

Yvaine schreef op 29-01-2023 om 15:26:

[..]

Goede tip Masatu, ik heb ook gelijk wat doosjes besteld. Ik wil ze na de bevalling nog even door blijven slikken.

Doe je dat met een specifieke reden? 

Beterschap, Bailey. En Neweve: ik duim voor je! Masatu: knap inderdaad, die 80 banen. Ik heb één keer gezwommen in deze zwangerschap en dat was vooral naderhand een drama, al dat gegalm en gegil waren te veel prikkels, moest er 3 dagen van bijkomen. Maar ik zwom ook niet wekelijks en volgens mij doe/deed jij dat wel, dus dan is je conditie sowieso veel beter dan die van mij. Ik ben al blij als ik de trap op ben...

Ik ga morgen misschien een kinderwagen aanschaffen via Marktplaats. Compleet pakket inclusief maxicosi, accessoires en zo'n base voor in de auto waar de maxicosi en later een autostoel op passen. "Misschien" omdat ik ter plekke eerst moet passen of het onderstel van de wagen in de achterbak van de auto past. Ik hoop het heel erg. 

Ik krijg trouwens steeds meer last van m'n buik, zit in de weg. Ook draaien in bed (van ene zij naar andere) gaat niet meer zo soepel. Irritant. Gelukkig binnenkort weer naar de chiropractor, mag ze me weer rechtzetten en adviezen geven.

@afrodite, normaal gesproken slik ik eigenlijk nooit supplementen, maar ik kan me voorstellen dat ik na de bevalling wel wat aan moet sterken. Wat extra ijzer, vitamine D en andere vitamines lijken me dan een goede aanvulling. Ook is omega3 goed om door te slikken als je borstvoeding geeft, dat schijnt de hersenontwikkeling van de baby te goede te komen.

Heb je al een bepaalde kinderwagen op het oog? Wij hebben de Joolz geo3 besteld, maar de levertijd is best lang.

@Yvaine, ah ik dacht al zoiets. Goed idee. Ik had al bedacht om dan weer los foliumzuur te slikken (ook in de hoop de haaruitval een beetje tegen te gaan, hoewel ik normaal nooit zo ijdel ben op dat soort vlakken), maar misschien is de multivitamine idd wel makkelijker en verstandiger. Ik slik ook pillen met omega3, wij eten te weinig vis (man houdt er niet van). 

Qua wagen wilde ik de Joolz Geo2, dus de nieuwste "generatie" die mensen op marktplaats zetten. Niet de Geo1  En ik zag weinig verschil tussen de 2 en 3, dus vandaar dat wij voor tweedehands gaan. We hebben nu een lichtgrijze op het oog, leek me handiger dan zwart of donkerblauw straks midden in de zomer (uitgerekend in juni). Maar verder maakt de kleur ons weinig uit. 

@afrodite ik ben dol op vis en eet het normaal gesproken vaak maar nu met de zwangerschap is het niet te doen. Ik kwam er wel achter dat in de Davitamon potjes eigenlijk net te weinig omega3 zit, dus wellicht ga ik nog een ander supplement erbij nemen eens of twee keer per week zo lang ik geen vis eet.

De geo2 is ook mooi en inderdaad vrij vergelijkbaar met de geo3. Wij waren eerst naar een andere wagen aan het kijken, die liep erg fijn maar ik vond het reiswiegje zo smal en opgesloten aanvoelen. Die van de geo is een stuk breder en goed geventileerd. In de zomer wel zo fijn. Qua kleur zijn wij wel voor een wat donkere gegaan, groen. Hopelijk wordt hij niet te warm.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.