Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Praat gezellig mee - over zwanger worden en zwanger zijn -


Ondertussen opnieuw een groeiecho gehad in het ziekenhuis waar de baby nu op p10 werd geschat. 1,5 week geleden was dat nog p80. Ik vind het nogal zorgelijk. Maar snap het ook niet helemaal. Ook het dijbeenbotje werd hier korter gemeten dan afgelopen maandag. Het lijkt me toch sterk dat zo’n botje krimpt. Voorlopig blijf ik onder controle van het ziekenhuis, en word daar de groei opgevolgd.

Wat vreemd, Yvaine, krimpen lijkt me inderdaad niet mogelijk. Heel raar, kan het me voorstellen dat je je zorgen maakt. Hopelijk valt het allemaal mee. Ik duim in elk geval voor jullie!

Ik heb daarnet staan juichen op de wc. Beetje raar misschien, maar mijn darmen zitten al sinds week 7 verstopt (zit nu bijna op 25w). Ik heb daar psylliumvezels voor gekregen van de huisarts, maar dat hielp geen bal. Sinds zondag zit ik aan de movicolon. Hielp eerst ook niet, dus sinds dinsdag de dosis verdubbeld. En nu, eindelijk de verlossing! Hopelijk zet het door en blijft het zo, want ik heb er zo veel pijn en ongemak door (gehad). Ik heb het idee dat die volle darmen ook constant tegen mijn maag aan drukken, waardoor ik sneller/extra misselijk ben. 

Vanavond heb ik een informatieve webinar over bevallen in "mijn" ziekenhuis. Ben benieuwd, hopelijk haalt het wat van de spanning weg. 

Yvaine wat gek dat er uit de groeiecho's steeds andere metingen komen. Lijkt mij ook niet dat die botjes krimpen. 
Anders misschien toch nog even bellen met het ziekenhuis als je je zorgen blijft maken. Ook belangrijk dat je begrijpt wat er aan de hand is. Dan leggen ze het nog meer een keer uit. 

Afrodite5 wat fijn dat je weer naar de wc kan. Verstopping van de darmen is echt heel erg vervelend. Hopelijk gaat het vanaf nu lekker soepel  
Veel plezier bij de webinar. Goed dat het ziekenhuis die aanbiedt. 

Jeetje, wat een verschil zeg, Yvaine! Hebben ze iets verteld over het vervolgproces of mogelijke oorzaken? En lieten de andere metingen van buik- & hoofdomtrek dezelfde resultaten zien? Hopelijk mag je snel weer terug voor een nieuwe meting en duidelijkheid over het vervolg.

masatu schreef op 16-02-2023 om 17:34:

Jeetje, wat een verschil zeg, Yvaine! Hebben ze iets verteld over het vervolgproces of mogelijke oorzaken? En lieten de andere metingen van buik- & hoofdomtrek dezelfde resultaten zien? Hopelijk mag je snel weer terug voor een nieuwe meting en duidelijkheid over het vervolg.

Ja, ik blijf het ook vreemd vinden. Ik heb nu meerdere groeiecho’s gehad. Metingen van het buikje gingen in 3,5 week van p80 naar p10. De rest van de metingen ligt elke keer tussen de p20 en p30. Maar het is steeds een ander echo-apparaat, andere echoscopist, andere afdeling die dit meet. Ik ga mij denk ik even wat harder opstellen tegen het ziekenhuis, ik wil graag dat dezelfde persoon de volgende keer meet en ook op dezelfde afdeling. Er zitten sowieso meetfouten tussen de metingen doordat de baby beweegt en er schaduwen op de echo vallen, dus dan houd ik liever de rest zo constant als mogelijk. Ook vind ik het advies vreemd, twee weken terug was de groei minder sterk maar niet zorgelijk, het was pas zorgelijk rond de p10. Nu is het p10 en is er ook niet echt een duidelijk actieplan ofzoiets.

De botjes zullen waarschijnlijk niet krimpen maar een meetfout kan al best snel (zo nauwkeurig is een echo niet, zeker niet met een bewegend kind). Soms hangt het net van de doorsnede af die je in beeld hebt. Ik lees in de literatuur dat enkele mm regelmatig voorkomt. Een been rond 24 weken zit tussen de 38&48mm  (5%-95%). Den paar mm kan dan zo 20% schelen. Hopelijk is er met een tweede meting snel duidelijkheid.

Niet helemaal vergelijkbaar maar het hoofd van dochter is groot (nu na de geboorte altijd 95e percentiel). Tijdens de zwangerschap was het ook al groot, maar in 1 sessie is het meermaals gemeten omdat de rest gemiddeld is. In die sessie is gemeten (door de verloskundige) 95%, 30% en 75% de eerste meting bleek uiteindelijk gewoon te kloppen. 

@aphrodite, wat fijn deze eerste verlossing. Hopelijk blijft er nu een redelijke doorstroom en hopelijk heeft het ook een positief effect op je misselijkheid. 

Hier inmiddels alweer dag 18 en vakantie dus goed gebruik gemaakt van de vruchtbare dagen. 

@Yvaine, wat vervelend zeg!
Wat Neweve zegt is wel waar, een afwijkende meting van een aantal mm is al zo gevoelig in de kleine range waarin gemeten wordt, dat het heel snel doorschiet. Desondanks goed om te laten controleren, maar probeer je niet gek te laten maken (hoe lastig dat ook is).

Neweve, spannend!! Ik hoop dat het deze keer raak is 

Gebruiken jullie een app trouwens om de zwangerschap wat op te volgen? En welke dan?

Ook hier wordt voor je geduimd, Neweve!

Regendrup: Ik kijk op twee apps: 24baby (heeft veel artikelen op de site waar ze naar doorlinken, er is ook een forum maar daar doe ik amper wat mee, lees soms mee maar veel van hetzelfde) en zwangerschap+, ook voor de artikelen, maar daarin hou ik eens in de zoveel tijd ook mijn gewicht bij. Zwangerschap+ geeft in het begin van de zwangerschap informatie die pas bij een week (of meerdere weken) later accuraat is. Oh en de zwangerhap van het voedingscentrum, handig om even snel te checken wat je wel of niet "mag" eten. 

De webinar was wel fijn informatief, we weten nu wat er wel en niet in specifiek "ons" ziekenhuis kan. Ik heb nog twee informatieavonden in de agenda staan, allebei van een verloskundigenpraktijk, eentje over de bevalling en eentje over borstvoeding. Ik weet niet in hoeverre die over de bevalling nog iets gaat toevoegen, maar dat duurt nog even en misschien is er dan wat kennis weer weggezakt. We zien wel.

Yvaine: ik zou gewoon nog even bellen met je verloskundige of evt gynaecoloog om wat meer uitleg te vragen!

Neweve, spannend, hopelijk raak! Ik duim voor je. 

Regendrup, ik gebruik geen app. Ik ontvang 1x per week mail van het zwangerenportaal met een verhaaltje + wat linkjes, die lezen man & ik wekelijks samen door. Verder zoek ik op internet gewoon op naar waar ik dan behoefte aan heb. De site van 24baby komt daarbij vaak voorbij.
Hoe gaat het met de misselijkheid?

Afrodite, zo'n webinar van het ziekenhuis of verloskundige lijkt mij ook wel wat. Eens kijken of dat hier ook wordt aangeboden! Ik weet alleen dat de kraamzorg borstvoedings info-avonden verzorgt, volgens mij zijn die ook (nog steeds) online.

Neweve ik duim dat deze ronde jouw ronde is! 

Regendrup ik had de app van 24baby. Je kreeg dan per week te zien hoe groot/zwaar je baby was en welke ontwikkeling er gaande was. 
Ook kreeg ik vanuit het kraambureau elke week een mail met informatie.
O en de app zwangerhap van het voedingscentrum. 

Ik verwacht zondag mijn ovulatie. Hopelijk kunnen we dit weekend goed benutten. Kind is ziek en zit aan de antibiotica vanwege een oorontsteking. En zelf hoest ik ook al 2 dagen non-stop. 

Ik heb ooit gelezen dat je rond je ovulatie een wat zwakkere weerstand hebt, juist zodat je lichaam niet de "strijd" aangaat met lichaamsvreemde stoffen, zoals spermacellen. Ik vond het wel een plausibel verhaal. Man was dus elke keer blij als ik wat snotterig was in die periode. Hoewel, het was ook weer niet zo dat hij meteen paraat stond bij elke loopneus, voordat men hier denkt dat dat zijn fetisj is ofzo Maar verminderde weerstand zagen wij als een goed teken, dat je in de ontvangstmodus staat als het ware.

masatu schreef op 16-02-2023 om 23:22:

Yvaine: ik zou gewoon nog even bellen met je verloskundige of evt gynaecoloog om wat meer uitleg te vragen!

Ja, dat heb ik gisteren ook gedaan maar het is mij nog steeds niet 100% duidelijk. De verloskundige mat eerst p70 en twee weken daarna p30. Het ziekenhuis mat eerst p80 en 1,5 week daarna p10. Ik vind het zo’n groot verschil dat er ergens wel een foute meting moet zijn. Hoe dan ook lijkt er wel een dalende lijn in te zitten. Het lastige dat daar ook niet echt iets aan te doen is. Het is afwachten hoe het verder gaat. Toch vind ik het ziekenhuis wel wat laconiek, aangezien ze eerst zeiden dat mocht het richting p10 gaan het wel zorgwekkend was, maar nu ineens toch weer niet echt, of in ieder geval niet zorgwekkend genoeg om meer te onderzoeken. Ik ga het zelf maar gewoon goed in de gaten houden en mocht ik mij enigszins ongerust voelen kan ik ze gelukkig wel dag en nacht bellen voor een extra controle. De komende dagen ga ik mijn gedachten maar even verzetten en wat leuke dingen doen.

Qua app gebruik ik trouwens alleen ZwangerHap, die geeft ook meldingen mocht er een bacterie in een voedingsmiddel zijn ontdekt. Ook krijg ik de wekelijkse mail van zwangerenportaal. Mijn man ontvangt een andere nieuwsbrief want die leest wel eens iets voor dat ik niet herken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.