Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Uitgerekend 15-31 juli 2021


wij eten zelf vooral vegetarisch dus ze heeft nog geen vlees gehad. Kouwen en slikken snapt ze inmiddels, dat klikte een week of 2 geleden. Daarvoor knaagde (zonder tanden) ze er een stukje vanaf en spuugde ze het meteen uit. Nu eet ze daadwerkelijk.

Hier geven we haar 's nachts eerst de speen en dan kruipen we terug in bed, meestal zwakt het snel af. Soms gaat ze dan snel harder huilen en dan is het echt honger dus geef ik een voeding. 
Wat vroeger hielp bij die behoefte aan fysiek contact is goed instoppen, handen op de buik en er eventueel naast blijven zitten (zonder verder contact, aanwezigheid was ook al snel voldoende). 

Phlora

Phlora

13-02-2022 om 10:08 Topicstarter

Hallo allemaal,
Hoe gaat het met jullie?
Sommigen van ons stevenen alweer af op de 8 maanden slaapregressie. Al babies die hier last van hebben? 
Dochter zit hier nu volgens de oei ik groei app in de 3 rode weken. Donderdag was ze inderdaad zeer hangerig en savonds was ze ook ontzettend aan het huilen in bed, wat eigenlijk nooit gebeurt. Uiteindelijk is ze toch in slaap gevallen en sindsdien is ze weer vrolijk. Het eerste tandje is hier nu echt door, en dat was ook geen feest haha.
Ik lees hier wel wat kindjes die last hadden van de 4 maanden slaapregressie. Die was bij ons ook heel duidelijk een paar weken aanwezig, al was het al wat eerder, rond 3.5 maand. Eten gaat hier als een tierelier, ze eet nu:
Sochtends een papje, dan gepureerd fruit en 1 fles, lunch is 1 fles en boterham met pindakaas (wordt vooral op gezeverd), avond is gepureerd AVG en dan voor het slapen gaan vaak nog 1/2 fles.
Slapen doet ze nog steeds ontzettend goed, ze slaapt nu overdag 2x 45min en 1x90min en snachts van 19.00-07.30u. Soms wordt ze wakker en huilt ze, maar slaapt direct door als ik de speen geef, maar vannacht was de eerste keer dat ze zelf stopte met huilen en doorsliep. Hoera!

Neweve en TweeAapjes, zijn de covid klachten over? Veel beterschap. Misschien niet de tip die je wil TweeAapjes, maar enige wat hier hielp was niet meer oppakken en troosten in bed. Dus niet laten huilen, maar hand op voorhoofd en buik. Dat was de eerste nacht een drama, daarna ging het beter, en nu is het helemaal over. Wij houden ons er wel erg strikt aan omdat ik erg bang ben terug te vallen in de situatie waarin dochter alleen maar in draagzak wil. Tussen ons in in bed doen we af en toe sochtends in het weekend voor de gezelligheid, maar dochter wordt daar helemaal enthousiast van en gaat kletsen en aan je haar trekken en met haar pop of speen om je oren meppen haha. Romantische beeld van lekker snoozen samen zit er niet in, hahaha.
Haha Aviendha ik moest wel lachen om je vingers in je oren onder het dekbed. Hoe gaat het nu met je, ben je al naar de fysio geweest? Heel eerlijk, ik vind het soms nog wel een beetje moeilijk dat ik moest stoppen met BV, maar voor het overgrote deel vind ik het ook echt een bevrijding. En 6 maanden is echt een prestatie hoor, petje af.
Vivavette, hoe gaat het met de groei van je zoontje?
Lapjeskat, wij gooien alles in de blender, ook vlees.

Ik ben heel benieuwd naar de motorische ontwikkeling bij jullie. Dochter is nu 6 maand + 10dgn en ze rolt alle kanten op, al vindt ze tummy time nog steeds niet echt leuk.
Ze kan overal bij met die kleine grijpgrage handjes haha. Kruipen zit er nog niet in, ik heb wel dat ze pogingen doet tot zitten maar verder dan een Upward Facing Dog pose komt ze nog niet haha. Als ik haar tussen mn benen in zet kan ze redelijk rechtop zitten, verliest haar balans wel met regelmaat. Ze is nu echt veel te groot voor de kinderwagenbak (73cm) maar ik durf haar nog niet goed in de kinderwagenzit te zetten omdat ze nog niet zelfstandig kan zitten. Bovendien vind ik het erg jammer, ze slaapt zo goed in die kinderwagenbak, ik ben bang dat dat minder is in het zitje. Volgens Oei ik Groei zou ze nu moeten gaan optrekken en kruipen maar dat doet ze echt nog niet hoor.
Hoe gaat het bij jullie? Wordt er al gekropen of zelfstandig gezeten? Klimmen ze dan zelf in zit? 

Twee Aapjes: Hoe gaat het nu? Klachten gekregen van Corona, of viel dat mee? En hoe gaat het slapen nu?

Wij leggen onze zoon ook alleen bij ons als we daarna opstaan. De nachten gaan hier gelukkig goed, alleen wilt hij overdag niet “zelf” gaan slapen. Wij moeten hem dan echt slapend wegleggen. Wel recept een slaapconsult gehad en daarmee gaan we aan de slag, maar nog niet gestart.

Lapjeskat: Wij zijn nog niet begonnen met vlees. Vis wel, dat maal ik helemaal fijn (keukenmachine) en voeg ik toe aan hapjes. Met vlees zal ik hetzelfde gaan doen.

Qua groei en vooral gewicht gaat het hier heel goed. Hij is behoorlijk aangekomen en daarmee zit hij opeens net boven het -2 lijntje. Hij eet ook erg graag. Grootste uitdaging nu is dat hij snel is afgeleid of tijdens het eten naar mijn vingers hapt ipv de lepel, haha.

Phlora: Onze zoon kan ook niet zitten of optrekken. Ik vind dat ook best vroeg voor 6 maanden. Wij volgen ook richtlijnen uit Scandinavië (komt vriend vandaan) en die wijken behoorlijk af van de Nederlandse, dat schema past beter bij onze zoon (en volgens mij >80% van de babys, maar goed).

Op het KDV kruipt hij achteruit schijnbaar, maar hij hebben het thuis nog niet gezien. Ik denk wel dat hij er dicht tegenaan zit. Zitten gaat alleen met ondersteuning. Onze bak kan helemaal in ligstand, misschien die van jullie ook? Onze zoon zit er graag in, wel binden wij hem dus goed vast met die riempjes en kantelen hem relatief ver naar achteren (of dus liggend) maar dan kijkt hij heel blij om zich heen. Hij kirt ook naar iedereen die langsloopt haha.



Bedankt voor alle tips. We hebben nu een paar goede nachten achter de rug. We hebben uiteindelijk het logeerbed er maar naast gelegd, want als ik in dezelfde ruimte bleef en dan een liedje neuriede of zijn hand vast had, dan sliep hij toch weer door (en kon hij gewoon in zijn eigen bed blijven liggen). Dit hebben we zo'n vier nachten gedaan. De laatste nachten is dit niet meer nodig geweest. 

Ik vermoed dat hij misschien ook wel covid had. Een paar nachten voordat mijn klachten begonnen, sliep hij namelijk heel erg slecht. Een paar dagen voor mijn klachten over waren, ging het bij hem juist weer beter in de nachten. Waarschijnlijk had hij net zoals ik last van enorme hoofdpijn. Mijn klachten zijn nu weer over. Ik merk wel dat ik aan het eind van de dag erg moe ben en soms weer een beetje hoofdpijn krijg. 

Eten: We geven nog geen vlees. Hij eet iets van aardappelen/pasta/rijst met groente. Rond de 8 maanden gaan we langzaam aan vlees toevoegen. 

Motoriek: De kleine man rolt en draait alle kanten op. Hij zit ook regelmatig op handen en knieën, maar hij krijgt geen grip op onze gladde vloer. Achteruit kruipen gaat hier ook vlot. Voorruit is echt een grip dingetje. Gisteren leek hij een poging te doen om te gaan zitten. Hoi ging tegen de kast aan liggen en probeerde toen via zijn zij rechtop de komen. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren totdat het hem echt lukt. 

Tanden: Het eerste tandje lijkt nu bijna door te zijn. 

Vivavette: Nu heb je me wel nieuwsgierig gemaakt naar het Scandinavische schema. Kun je een voorbeeld geven waar het schema anders is?

Aviendha: Wat goed dat je bij de huisarts bent geweest. Heeft de fysiotherapeut al iets kunnen doen? 

Phlora: Hier ligt zoon ook niet meer in de kinderwagenbak, dat past inderdaad echt niet meer. Ik heb nu wel het zitje in gebruik, maar dan nog wel wat schuin naar achteren gekanteld. Zo kan hij wel wat meer rond kijken, maar zit hij nog niet helemaal rechtop. De riempjes inderdaad goed vast en dan lekker in de voetenzak voor de warmte.

fijn dat de nachten nu beter gaan, tweeaapjes. Hier gaat het weer helemaal kak. Ik ben WEER ziek maar ik durf me niet meer ziek te melden. En de nachten gaan ook slecht. Mijn man en ik hebben binnenkort een weekje vrijgenomen en dan gaat zoonlief op slaapregime. Om 22/23 u krijgt ie een papfles. Bij geen melk in huis krijgt ie kunst. En daarna snachts geen voeding meer, 05:30 hebben we afgesproken als ondergrens, liefst nog wat later, maar als het even kan willen we zoon niet laten huilen (helaas kan die inmiddels heel goed nep huilen)

Toevoeging: hij heeft nu 4 tanden, en ik denk dat tijgeren en rechtop zitten niet lang meer duurt. Sochtends krijgt ie fruit en savonds groente. Groente soms met een eitje erdoor. Avondeten kan wel wat meer denk ik, binnenkort de porties wat verhogen en aardappel of rijst erbij.

TweeAapjes: Ik zal eens wat opzoeken en hier posten binnenkort, wij hebben allerlei schema's per post gekregen haha. Maar het is veel meer gebaseerd op emotionele ontwikkelingen, veel positiever geformuleerd en veel minder focus op mijlpalen als zelfstandig zitten, kruipen, lopen etc. 

Aviendha: Wat vervelend zeg voor jullie. 
Ik heb hier gemerkt dat het toevoegen van koolhydraten in de avondhap heel positief is voor de nachtrust. Hij slaapt rustiger en veel beter, komt minder in de nacht.  Dus ik zou het zeker aanraden om dat toe te voegen!

van de bekkenfysio heb ik eigenlijk alleen oefeningen gekregen, er was geen tijd meer voor inwendig onderzoek. En ik heb een pijnverbod gekregen wat uiteindelijk betekent dat ik niet mag proberen te seksen dus dat doe ik ook niet tot de afspraak in maart, dan gaat ze wel inwendig kijken. Ze verwacht dat als ik trouw de oefeningen doe het een stuk beter zal zijn. Moet ik wel de oefeningen gaan doen natuurlijk....

Trouwens, ik ben erg benieuwd naar jullie schema. Ik ben borstvoeding gaan afbouwen. Werd om de haverklap ziek vanwege de nachten die ik niet uit handen wilde geven. En ben het kolven op mijn (drukke) werk ook meer dan zat en wil gewoon dagjes wegkunnen zonder op de plee in een restaurant te zitten kolven. Nu doe ik alleen nog sochtends en savonds borstvoeding, en eventueel snachts als ik de nacht heb. 
Heb gechat met iemand van het cb en dit is het schema nu:

07:00 borst 
09:00 fruithap
11:00 water/thee
12:00 brood met boter en fles kunst 150 cc
15:00 kunst 150 cc
17:30 avondeten 
18:30 borst
23:00 borst of kunst (ligt eraan wie het doet man of ik)
En snachts vaak ook nog wat

Hoi! Tijdje stil geweest hier..had ook geen energie om te reageren, wel meegelezen. 

Pittige tijd heb je achter de rug Aviendha . Klinkt alsof het afbouwen een goede keus voor je is.
Schema van dochter:
7u fles 200cc
10u: fruithap en slokjes water
11:30u half broodje en fles 165cc
15:00 fles 200cc
17:00u groentehap
19.00u fles 200cc
00:00 fles 200cc

Wil ook wel van nachtfles af, maar ze wordt er nog steeds wakker van. Hopelijk met wat meer eten overdag kan hij er wel af. Groentehap is nl niet zoveel wat ze eet. Jullie nog tips?

Dochter gaat verder goed. We noemen haar onze boeddha. Ze weegt bijna 10kg  en 74cm. Rollen kan ze pas sinds een week, heeft er weken gefrustreerd tegenaan gezeten, maar het kwartje viel ineens. Ze is zo'n vrolijk meisje en dat is echt een cadeautje ♥️ Ook enorm verliefd op haar broer. Die twee samen, dat smelt mijn hart.
Ze is alleen continue verkouden. Sinds begin oktober is ze totaal 2 weken snotvrij geweest. 

Derde kindje twijfelen we nog over. Ik zou graag willen, vriend hoeft niet zo nodig. Deze zwangerschap had ook wat voeten in de aarde. 2 miskramen gehad voordat ik zwanger werd van dochter. Dat heeft er emotioneel wel ingehakt.
Maar beide wel over eens dat het wel een stuk gemakkelijker is dan bij de eerste. Alleen komen de praktische bezwaren om de hoek kijken. Grotere auto nodig, zolder verbouwen voor een extra slaapkamer. We hebben het idee voor nu geparkeerd en kijken over een jaar weer.

Ons schema ziet er als volgt uit:
+-06:30/07:30 uur: fles 200 cc
+- 09:00-09:30 uur: fruit
+- 11:30-12:00 uur: fles 165 cc + boterham met boter of pindakaas
+- 15:00-15:30 uur: fles 165 cc
+- 17:00-17:30 uur: avondeten
+- 19:00-19:30 uur: fles 200 cc

Hopelijk gaan de oefeningen je helpen Aviendha!

Die verkoudheid herken ik van mijn oudste Mirriemirrie. Die was ook om de haverklap verkouden, dat is nu gelukkig wat minder aan het worden. De jongste lijkt daar tot nu toe minder last van te hebben. Ik heb ergens gelezen dat buiten slapen zorgt voor minder verkoudheden en onze jongste weigert binnen te slapen bij het kinderdagverblijf, dus misschien ligt het daar aan. 😅

Hier heeft de kleine man momenteel last van buikgriep. Alles komt er van boven en onder uit. Hopelijk knapt hij snel weer op. 

Oef TweeAapjes, beterschap voor je ventje! En hopelijk steekt hij jullie niet aan.

Wij hebben nog steeds niet echt een schema, we kijken per dag een beetje hoe het loopt.

Maar meestal gaat het ongeveer zo:

7.00 wakker + borstvoeding 
10.00 fruithap met een paar slokken water
11.00 borstvoeding
Ergens ertussen een boterham, hij eet dan tussen een kwart en een halve. Met weer een beetje water
15.30 borstvoeding
Ergens hier graag een groentehapje, maar die vervalt regelmatig omdat zijn humeur er niet meer naar is. Hij slaat nl best vaak zijn derde dut nu over maar eigenlijk is hij daar nog niet 100% aan toe.
18.30 borstvoeding + naar bed
02.00 nachtvoeding

Qua groentehapjes gaat hier de rode kool met appel (uit de diepvries) er heel goed in. Boterham gaat ook wel aardig en met fruit is het net wat het is. Avocado vindt hij niet zo lekker, maar bij mango en banaan eet hij bijna het bakje erbij op. 2x per week krijgt hij een beetje ei ipv een boterham

Overigens liggen alle vormen van schema's hier momenteel overhoop. Op 3 opeenvolgende dagen testten we allemaal positief op corona en de kleine heeft het goed te pakken. Vandaag hebben we hem even na laten kijken bij de huisarts toen we hem zelfs met paracetamol niet meer konden kalmeren maar er is gelukkig verder geen reden tot zorg. Met man gaat het gelukkig al wat beter maar ik ben er zelf ook goed beroerd van.

Beterschap lapjeskat!

Wij volgen ook onze dochter qua schema, maar als ik het op papier moet zetten is het vergelijkbaar met dat van lapjeskat. Op de opvang schuift ze nu ook langzaam naar 2 flesjes ipv 3. 

Hier hadden we tot januari een serie aan snotneuzen, maar we lijken er eindelijk doorheen. Hopelijk geldt dat voor jullie ook. 

Nachten, hier ook nog 1 keer per nacht wakker. We waren er even vanaf maar kregen toen allemaal corona. Vannacht gaan we weer een poging doen net slaaptrainen, om te kijken of ze de voeding echt nodig heeft of dat ze gewoon door kan slapen. Vorige keer kostte het 1 nacht met meermaals de speen aanbieden. Ik ben benieuwd...

Phlora

Phlora

03-03-2022 om 10:11 Topicstarter

Stom Aviendha, ik zie je bericht nu pas. Wat heb je een pittige tijd achter de rug. Ik snap heel goed dat je de BV wil afbouwen. Gaat vast met gemengde gevoelens, maar de vrijheid die je terugkrijgt is wel echt heel erg fijn.. Hoe gaat het slapen nu? De beste tip die ik kan geven is de slaapcursus van Taking Cara Babies, die heeft hier zoo goed geholpen. Het kwam ook overeen met de paar tips die we uit het ziekenhuis meekregen. Wij wilden haar ook niet laten huilen, en dat is met deze programma's ook niet, maximaal 5minuten laten huilen vanaf 6 maanden leeftijd.

Ons schema:
07.30u wakker en papfles (2 schepjes melk/3 schepjes pap)
09.30u slaapje 1
10.30u fruithap + flesje van 180ml/1 schepje
11.30u slaapje 2
13.30u brood met pindakaas of roerei + flesje van 180ml/5 schepjes
14.45u slaapje 3
17.00u avondeten + flesje van 180ml/1 schepje
19.00u bedtijd (avondritueel: tandjes poetsen, schone luier, boekje lezen, gordijnen dicht, geluidsmachine aan, slaapzak aan en kus)
Tijdens de fruithap en avondeten eet ze echt VEEL. We moeten het op een gegeven moment wegpakken want ze eet gewoon door zolang er iets ligt. Kaant zonder overdrijven zo een bord weg wat ik zelf eet. Brood eet ze nog niet weg, vooral zeveren, dus dan krijgt ze een grotere fles. We proberen in de ochtend de pap in een bakje te doen ipv flesje maar dat is nog geen succes.. Wil dan echt de fles en raakt compleet over de flos haha.

Mirrie, je kan proberen om koolhydraten toe te voegen aan de groentehap. Mogelijk is het gewenning voor haar, want in feite drinkt/eet ze genoeg door de dag heen, dus zou zonder nachtfles moeten kunnen.. Wordt ze wakker als je haar de fles niet geeft snachts? Wat is ze groot geworden, die heeft een sprint gemaakt zeg! Wat heftig ook van je miskramen, dat hakt er zeker in. Kan me goed voorstellen dat je dan even afwacht. Wij hebben besloten ervoor te gaan wanneer dochter 1 jaar wordt. Ik vond zwanger zijn erg leuk dus daar kijk ik wel weer naar uit. Vooral omdat het huis nu af is, het kamertje staat al casco klaar om behangen en ingericht te worden. Wat een verschil met mijn eerste zwangerschap.
Vivavette, gaat het groeien nog steeds goed? Mega fijn dat hij zo'n inhaal slag heeft gemaakt! Hebben de tips van de slaapcoach geholpen?
TweeAapjes, hoe is het met de kleine man? Wat zielig, zo ziek!
Lapjeskat, ook aan jullie veel sterkte en beterschap! Ik hoop dat jullie er niet al te erg ziek van zijn.
Neweve, hoe gaat het nu met de nacht?

Onze beeb is nu 8,5kg en 73cm ongeveer. Ze is nog steeds groot voor haar leeftijd maar de curve lijkt nu iets af te zwakken. Godzijdank, want ze moet nog steeds dagelijks een uur in de draagzak (honden uitlaten). Na mijn vorige post en jullie reacties zijn we begonnen met het kinderwagenzitje en dat is een groot feest. Ze vindt het ontzettend leuk. In horeca ook handig trouwens, ze zit meteen lekker rechtop om zich heen te kijken.
Zitten is er hier nog niet bij trouwens, dat probeert ze ook niet. Maak me er niet druk om, komt vanzelf wel. Kruipen probeert ze wel, maar het lukt niet, frustratie alom bij haar.
Paar vragen die ik leuk vind om te weten:
Dochter kletst hier nonstop. Als in, echt nonstop. Spelend in de box, zittend in de kinderwagen, tijdens het eten tussen de happen door, in de auto in de maxi cosi, sochtends als ze wakker wordt in bedje. Doen die van jullie dat ook zo veel of is dat karakter? (Man en ik zijn namelijk beiden ook best druk)
Qua oogkleur, zijn er hier babies die al bruine ogen hebben? Ik ben donker, mijn man is heel licht. Dochter heeft licht groenblauwe ogen en donkerblond haar. Het verbaasde me, want had bruin verwacht, maar ze lijken ook al een aantal maanden niet meer te veranderen van kleur (gingen in de eerste 4 maanden van blauw naar groenblauw). Nu weet ik dat het nog kan veranderen, maar blijkbaar vindt de grootste verandering plaats tussen de 6 en 9 maanden. 

De nachten gaan goed! Slaaptrainen viel ook enorm mee, ze heeft 1 nacht gespookt (en uiteindelijk toch gevoed), tweede nacht werd ze om 3.00 wakker maar sliep ze met speen weer verder, derde nacht zelfde verhaal om 5.00 en daarna sliep ze door. Het was vooral ook om te kijken of we van de nachtvoeding af konden. In december sliep ze door maar er was weer een voeding ingeslopen toen we allemaal corona hadden. 

@phlora, fijn dat het kinderzitje zo bevalt. Hier ook. Als ze wakker is, is ze heerlijk aan het rondkijken en babbelen. We moeten nu wel soms een doek over de wagen gooien (als we het kinderzitje in ligstand hebben) omdat ze anders niet meer in slaap valt. Kleine papagaai noemen we haar dan  

Oogkleur, hier zijn de van fel blauw naar grijs blauw gegaan. Wat best grappig is want we hebben beide bruine ogen (in de familie wel blauwe ogen dus genetisch kan het). Ik ben dus heel benieuwd of ze toch nog verder veranderen. 

Phlora ik denk ook dat het gewenning is hoor. We zijn nu al een paar dagen de fles aan het afbouwen. Nu nog 3 scheppen en ze slaapt er tot nu toe even lang op. Dus hopelijk volgende week er vanaf. 

oogkleur: is blauw en wordt alleen maar feller. Kan bruin nog later komen?

Kletsen: niet de hele dag door. Wel  bij het wakker worden en gedurende de dag ook zeker aanwezig (vooral ook veel gillen!) Maar ze kan gerust half uur zelf spelen, waarbij ik haar eigenlijk niet hoor. 

Dochter kan sinds deze week goed rollen en gaat ook heel doelbewust de kamer door. Wij doen veel spelletjes met zoon op de grond. Dan komt ze binnen nowtime aangerold, om vervolgens alles te pakken waar ze bij kan 

Phlora: Wat fijn dat het kinderzitje in de wagen zo goed bevalt. En leuk he, dat kletsen inderdaad!

Neweve: fijn dat de slaaptraining meeviel. Hoe hebben jullie het gedaan?

Mirrie: wat gezellig, dat rollen door de kamer!

De ogen van onze zoon zijn heel blauw. Dat heeft zijn vader ook, dus ik verwacht dat het zo blijft. Qua groei gaan we gelukkig nog altijd goed. Qua lengte gaat hij heel goed en qua gewicht ook steeds beter. Heel fijn!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.