Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Uitgerekend 15-31 juli 2021


Lapjeskat: dat is zeker fijn, om van die nachtvoeding af te komen. En leuk zeg al die taalgerelateerde zaken! Dat gevoel heb ik hier nog niet! Gaat het goed met vaste voeding?

Hier is het qua voeding een beetje wisselend, de ene keer in de avond (tussen 11 en 12) maar vannacht weer rond half 2. Omdat het nog altijd een licht jongetje is, gaan wij niet actief afbouwen, maar ik hoop wel dat het binnenkort zo ver is dat we de nachten doorslapen. 

Lapjeskat schreef op 25-05-2022 om 09:29:

Hier nog geen noodzaak tot rennen, buikligging is nog altijd favoriet en hij draait soepeltjes om zijn as. Wel is hij weer in een sprong, en die lijkt nu met name taalgerelateerd. Bij bepaalde liedjes met "dansjes" begint hij zelf op het juiste moment te "dansen". Als we "papa" of "mama" zeggen verschijnt er een brede lach en bij "knuffel?" gaan zijn armpjes wijd (en indien mogelijk laat hij zich bovenop je neervallen). "Eten!" is ook een goede manier om zijn aandacht te trekken

Ik heb gehoord dat ze rond een jaar praten of lopen, en dat er daarna weer energie/ruimte is voor de andere ontwikkeling. Die van jou is duidelijk bezig in het praten straatje. Super leuk lijkt het me om zo iets meer interactie te hebben. 

Leuk die ontwikkelingen, en ook leuk dat elke baby dat op z'n eigen manier doet! 
Dochter slaapt hier eindelijk weer redelijk goed na 2,5 maand. Blijkt dat ze dus al waarschijnlijk een paar keer oorontsteking heeft gehad volgens de huisarts, zo sneu.  Ze is dan ook continue verkouden, vaak koorts een paar dagen achter elkaar. Nu afwachten totdat ze 1 is, dan waarschijnlijk doorverwijzing naar kno voor buisjes.
Verder tijgert ze de hele kamer door. Dus goed opletten wat er op de grond ligt. Zoon kan goed kleine legoblokjes laten slingeren. 
Ze eet sinds twee weken volledig mee met alles. Brood bij ontbijt, brood in de middag. Krijgt vaak al eerder avondeten vanwege honger, om vervolgens boos te worden als wij gaan eten. Dan eet ze nog een keer. Ze eet daadwerkelijk alles, letterlijk "hap, slik weg" haha.

Mirriemirrie schreef op 25-05-2022 om 19:27:

Leuk die ontwikkelingen, en ook leuk dat elke baby dat op z'n eigen manier doet!
Dochter slaapt hier eindelijk weer redelijk goed na 2,5 maand. Blijkt dat ze dus al waarschijnlijk een paar keer oorontsteking heeft gehad volgens de huisarts, zo sneu. Ze is dan ook continue verkouden, vaak koorts een paar dagen achter elkaar. Nu afwachten totdat ze 1 is, dan waarschijnlijk doorverwijzing naar kno voor buisjes.
Verder tijgert ze de hele kamer door. Dus goed opletten wat er op de grond ligt. Zoon kan goed kleine legoblokjes laten slingeren.
Ze eet sinds twee weken volledig mee met alles. Brood bij ontbijt, brood in de middag. Krijgt vaak al eerder avondeten vanwege honger, om vervolgens boos te worden als wij gaan eten. Dan eet ze nog een keer. Ze eet daadwerkelijk alles, letterlijk "hap, slik weg" haha.

Wat vervelend Mirrie van de oorontstekingen. Weet dat je niet tot 1 jaar hoeft te wachten om een doorverwijzing naar de KNO-arts te vragen. De richtlijnen geven aan 3 oorontstekingen in 6 maanden of 4 oorontstekingen in 1 jaar tijd.

Hier helaas ook veel oorontstekingen bij ons mannetje. Hij zit nu aan zijn tweede dubbele oorontsteking, terwijl de vorige letterlijk 1 maand geleden was. Huisarts gaf de bovenstaande richtlijn aan, maar ondanks de antibiotica knapt hij er niet echt lekker van op. Ik durf te voorspellen dat hij er binnen een paar weken weer een heeft, dus ga toch nog eens navragen of we niet alsnog al doorverwezen kunnen worden naar de KNO-arts. Bij mijn oudste hebben we netjes de 3 oorontstekingen afgewacht en tegen de tijd dat hij bij de KNO-arts terecht kon zat hij al aan 4 oorontstekingen in 3 maanden tijd. Dat bespaar ik onze jongste graag. 

Ach wat sneu die oorontstekingen van jullie kleintjes Mirrie en TweeAapjes! Beterschap voor ze.

De nachtvoeding is nog niet helemaal vervallen, afgelopen nachten was het 5.00... gelukkig ging hij wel weer verder slapen daarna. Actief afbouwen doe ik ook niet, zijn ritme volgen heeft tot nu toe prima gewerkt voor hem en ons dus geen reden om daarvanaf te stappen. Vorige week had ik wel ineens weer kloven, paar keer niet goed aangelegd denk ik. Ik was vergeten hoe gemeen pijnlijk dat was. Weer even streng geweest op goed aanhappen en veel smeren met zalf en het is nu weer hersteld.
Vaste voeding gaat goed, hij eet inmiddels mee met de lunch en het avondeten en dan nog een keer fruit tussendoor. Met avondeten is de hoeveelheid die hij eet heel wisselend, maar er gaat altijd wel iets in, zelfs met heel kruidige sauzen enzo. Met de lunch kan hij heerlijk bunkeren.

Hier wordt er door familie inmiddels alweer gevraagd naar verjaardagscadeaus voor zijn eerste verjaardag. De tijd vliegt voorbij!

Tweeaapjes: goed dat je het zegt, zo had ik het niet begrepen van de huisarts. Ik wacht het nog even af. Het lijkt nu rustig met de oren na de laatste kuur. Hopelijk blijft het even zo. Er schijnt ook een erfelijke aspect aan oorontstekingen te kunnen zitten en ik heb zelf tot groep 5 denk ik meerdere oorontstekingen gehad en meerdere keren buisjes. Ik hoop dat dat dochter bespaart wordt.

Lapjeskat: gaat snel hé. Alweer 1 jaar bijna, niet te bevatten. Fijn dat de borstvoeding voor jullie nog goed gaat en werkt, dan zo lekker laten als het voor beide goed gaat.

Ach wat sneu die oorontsteking. 

Gaat zeker snel, gewoon dat we aan het nadenken zijn over haar verjaardag. De tijd gaat zo snel! 

@Lapjeskat, mooi dat borstvoeding nog steeds werkt. Hier geef ik ook nog borstvoeding maar 2 a 3 voedingen per dag, de rest gaat met kunstvoeding. Ik vond kolven op een gegeven moment teveel kosten dus dit geeft een hoop rust.

Hey meiden hoe gaat het met jullie?
@mirrie zijn nu oorontstekingen nu over? Zo naar he, als je kleintje pijn heeft.

Hier ben ik nu sinds 6 weken helemaal gestopt met borstvoeding. Voel me niet per se opgelucht maar vind het wel prima zo. Het is inmiddels ook al bijna een dreumes. Hij eet goed vaste voeding, maar ook nog 3/4 flessen per dag. Vooral om hem overdag in slaap te krijgen zijn flessen nog wel nodig. Thee stinkt ie niet in.

Ik ben ook sinds een maandje gestopt met de minipil en nu voor het eerst ongesteld. Valt reuze mee, gewoon hetzelfde als normaal (inmiddels bijna 2 jaar geleden dat ik "normaal" ongesteld was). Vanavond maar weer mn foliumzuurtje nemen  vanaf volgende maand gaan we voor een 2e. 

Wow, jullie gaan al voor een tweede! Succes Aviendha!😄

Hier is het al een maand af en aan erg pittig. Tandjes, verlatingsangst en ineens een razendsnelle ontwikkeling. Dat gaat kennelijk niet zo goed samen met lekker slapen 😅. Wel met eten overigens, we mogen gerust extra boodschappen halen voor hem inmiddels. Borstvoeding doe ik nog 2x per dag. Thuis krijgt hij dan daarnaast geen melkvoeding meer, op de opvang wel nog 1 fles. Kolven ben ik mee gestopt, dat ging me erg tegenstaan en het werkte ook niet echt meer.

Een eventuele tweede wachten wij nog even mee. Vooral ik vind eentje momenteel al druk genoeg terwijl het eigenlijk best een makkelijk kind is. En ik wil mijn lijf eerst weer een tijd terug hebben voordat we het volgende avontuur in duiken. 

Veel plezier iedereen met de verjaardagsfeesten de komende tijd!

Phlora

Phlora

11-07-2022 om 14:05 Topicstarter

Hallo allemaal, 
leuk om jullie updates te lezen. Ik lees veel ontwikkelingen, leuk!
Dochter wordt over 3 weken alweer 1 jaar, net zoals jullie kindjes. Ik merk dat ik daar stiekem best emotioneel van word. Het brengt weer veel herinneringen terug, de emoties van vorig jaar, de angst in het ziekenhuis. Maar ook veel dankbaarheid dat het nu zo goed gaat met ons allemaal. Ik ben voor haar verjaardag bezig met een filmpje met allemaal losse clips van geboorte tot nu van haar (zijn we dus al een jaar mee bezig) en dat zorgt ook telkens voor emotie hoor, haha. Wat gaat het snel. De dagen zijn lang, maar de jaren zijn kort.
Dochter heeft 5 tandjes, kruipt, trekt zich op, eet al heel goed zelf vanaf een bordje, drinkt uit een beker. Zegt papa, mama, ja, bubba (ons woordje voor haar speen). Altijd blij en vrolijk. Ook wij gaan per haar verjaardag proberen voor een 2e. Dood eng vind ik het, maar ook zo zo leuk. Van dochter wil ik er wel 10.

Ik hoop dat het goed gaat met jullie allemaal!

inderdaad leuk die updates!

@phlora, wat fijn om je genot te lezen. Klinkt heel anders dan 10 a 11 maanden geleden.

@2e wat spannend! Ik ga duimen voor jullie dat het snel lukt. Hier twijfelen we nog over het exacte moment, 2 jaar ertussen voelt mooi, maar tegelijkertijd voelt nu starten nog net iets te vroeg. 

Hier dit weekend haar verjaardag gevierd. Was erg gezellig en ze vond alle aandacht heerlijk. De pakjes uitpakken was ook favoriet want dan had je daarna papier en lintjes om mee te spelen

Hier heeft ze de afgelopen maand motorisch heel veel geleerd. Kruipen,optrekken, (bijna) los staan, heen en weer bewegen langs randjes. Qua woorden nog niet veel maar ze begrijpt mega veel (bijvoorbeeld kan je dat aangeven en dan pakt ze het en brengt ze het naar je toe) en babbelt er verder vrolijk op los.  

De 3e tand is hier inmiddels door en door de hoeveelheid kwijl denk ik dat er nog een tand aan komt. 

Nou, de dreumes is jarig geweest en op en top verwend. Ze kruipt op een vol tempo en heeft zich afgelopen week aan haar tanden (au!) aan de bank proberen op te trekken. Eten gaat wisselend. Ze schrokt af en toe teveel en dan wordt het kotsen en blèren. En avondeten gaat niet lekker. Ze eet op zich alles, maar het zijn echt muizenhapjes. Krijg ik commentaar op. Uiteindelijk zit ik heel vaak met een kind aan de borst. En een commentaar dat ik daarop krijg van mensen! Een kind van 1 jaar wat nog de borst krijgt!

Ik vind dat ze zich met hun eigen zaken moeten bemoeien, al vind ik kolven erg zwaar. Er komt heel weinig uit in dat halfuur, maar de vriezer is leeg en ik werk 3 dagen per week. Dus iedere dag kolf ik een keer, om toch nog genoeg voeding voor haar te hebben. Dat valt niet mee.

Ze is nu een beetje zielig, want ze heeft nu 2 van die oogjes vol met pus. Ze is gelukkig wel vrolijk.

Voorlopig even geen tweede, pas na de verbouwing gaan we kijken of daar mentale ruimte voor is.

@wilgentak, is het mogelijk om de voedingen die je kolft te vervangen door kunstvoeding? Ik heb dat rond de 10/11 maanden gedaan en dat gaf een hoop rust. Vanaf 9 maanden is je productie volgens mij redelijk stabiel, ik heb er zelf igg geen problemen mee gehad om op de ene dag meer voedingen te geven dan op de andere dag. 

De laatste week laat ze hier de laatste fles ook staan, blijkbaar krijgt ze genoeg vast voedsel binnen. 

@Phloxx, wat een leuk project om allerlei filmpjes van afgelopen jaar achter elkaar te plakken! Dat idee mag ik wel stelen toch? 
Fijn om te lezen dat het nu weer zo goed gaat met jullie.

@Neweve, klinkt als een gezellige verjaardag. En wat knap dat ze zich al kan optrekken en schuifelen!

@Wilgentak, die kleintjes proberen vanalles wat je nooit had kunnen bedenken he... optrekken aan tandjes, waarom ook niet denkt zo'n kind 😅. Hier wisselt het overigens ook heel erg hoeveel hij 's avonds mee eet. Als hij niet wil is hij gewoon moe denk ik. Voor het slapen gaan krijgt hij hier vaste prik nog even gezellig de borst, en die gaan altijd goed leeg. Het schrokken herken ik ook wel een beetje. Dan zet ik zijn bordje weer buiten bereik en mag hij telkens weer wat nieuws pakken als hij zijn mond leeg gegeten heeft. Dat werkt wel redelijk. Ik had overigens met kolven hetzelfde als jij. Op een gegeven moment kwamen er alleen nog zielige kleine beetjes uit terwijl mijn borsten wel gevuld (niet overvol) aanvoelden. Kennelijk is dat normaal las ik op de website van La Leche League. Ergens na 9 maanden zijn je borsten zo gewend aan de specifieke stimulatie door je kindje, dat de apparaten het niet goed genoeg meer kunnen nabootsen. Toen ben ik cold turkey gestopt met kolven. Wat Neweve zegt is voor mij ook zo: ik heb geen last als ik nu een keertje meer of minder voed, dus dat is wel heel prettig! Verder is het helemaal niet raar als je kleintje nog (wat vaker) borstvoeding krijgt/nodig heeft dus mensen mogen hun commentaar daarover bij zich houden. Zo lang het voor jou en je kleine goed voelt is het prima en gewoon gezond.

wat leuk om die ontwikkelingen en verjaardagen te lezen! 
@wilgentak die mensen moeten hun commentaar lekker voor zich houden. Het is dat ik hier savonds steeds lege borsten had en onze man het liefst 300 ml wegklokt voordat ie gaat slapen, dat ik maar ben overgestapt op kunst. En eerlijk, omdat ik gewoon weer naar een feestje en drinken wilde zonder schuldgevoel. De bv begon gewoon minder te worden toen ik meer mijn eigen leven ging terugpakken (sporten hielp bijv. ook niet bij de productie). Maar volgens mij is tot 1,5/2 jaar gewoon normaal en gezond. 

@Lapjeskat ik herken wat je zegt over je eigen lichaam terughebben. Juist daarom heb ik zoiets van laten we maar gelijk doorgaan. Dan is alle ellende (tropenjaren) wat sneller over. En ben ik 32 en kan the good life beginnen (hoop ik, haha). 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.