Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Veel stress van ex


BlueFawn schreef op 09-02-2022 om 07:28:

[..]

Maar wat is er dan zo erg aan blowen? Functioneert hij niet als hij stoned is?

Gezien het feit dat hij naar een kliniek is geweest en ze je daar alleen opnemen als er een probleem is en niet als je af en toe 's avonds een joint neemt om te ontspannen, lijkt het mij dat hij dan inderdaad niet functioneert. Al gelooft hij zelf vast van wel.

Het leest als een terugval een verslaving en eerlijk gezegd snap ik heel goed dat TO het dan heeft uitgemaakt.


@TO heb je een idee dat hij niks laat horen doordat hij te stoned is of is dit zijn manier om zijn boosheid baar jou te uiten, omdat jij het hebt uitgemaakt?

Al lijkt het me in beide gevallen dat je he er op moet instellen dat je het alleen moet gaan doen, als je dit wilt. Hoe moeilijk dat me ook lijkt, nu de situatie is veranderd.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

09-02-2022 om 08:16

Lollypopje schreef op 09-02-2022 om 08:08:

[..]

Gezien het feit dat hij naar een kliniek is geweest en ze je daar alleen opnemen als er een probleem is en niet als je af en toe 's avonds een joint neemt om te ontspannen, lijkt het mij dat hij dan inderdaad niet functioneert. Al gelooft hij zelf vast van wel.

Het leest als een terugval een verslaving en eerlijk gezegd snap ik heel goed dat TO het dan heeft uitgemaakt.


@TO heb je een idee dat hij niks laat horen doordat hij te stoned is of is dit zijn manier om zijn boosheid baar jou te uiten, omdat jij het hebt uitgemaakt?

Al lijkt het me in beide gevallen dat je he er op moet instellen dat je het alleen moet gaan doen, als je dit wilt. Hoe moeilijk dat me ook lijkt, nu de situatie is veranderd.

Nee joh, bij een kliniek nemen ze vrijwel iedereen op die zelf vind dat hij een probleem heeft en daarvan af wil. En je weet niet op welke basis hij naar een kliniek is gegaan, het werkt namelijk alleen als jij het zelf wil niet als een ander wil dat jij dat doet.

BlueFawn schreef op 09-02-2022 om 08:16:

[..]

Nee joh, bij een kliniek nemen ze vrijwel iedereen op die zelf vind dat hij een probleem heeft en daarvan af wil. En je weet niet op welke basis hij naar een kliniek is gegaan, het werkt namelijk alleen als jij het zelf wil niet als een ander wil dat jij dat doet.

In Nederland heb je toch echt de diagnose verslaving nodig en gezien de gigantische wachtlijsten geven ze die niet aan iedereen die aanklopt omdat zijn vriendin dat wil. Zeker een klinische opname doen ze in Nederland niet zomaar. Dan moet er echt flinke problematiek zijn. Anders is de behandeling altijd via de poli.

Tenzij het zich met een smak geld zich ergens in een privé kliniek heeft laten opnemen, waarbij een diagnose niet noodzakelijk is. Dat kan uiteraard, maar lijkt me onwaarschijnlijk.

En ja, je moet zelf geholpen willen worden. Maar helaas is dat geen garantie dat je niet terugvalt en als je terug valt is dat niet naar niveau "af en toe een joint".

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

09-02-2022 om 08:26

Lollypopje schreef op 09-02-2022 om 08:21:

[..]

In Nederland heb je toch echt de diagnose verslaving nodig en gezien de gigantische wachtlijsten geven ze die niet aan iedereen die aanklopt omdat zijn vriendin dat wil. Tenzij het zich met een smak geld zich ergens in een privé kliniek heeft laten opnemen, waarbij een diagnose niet noodzakelijk is. Dat kan uiteraard, maar lijkt me onwaarschijnlijk.

En ja, je moet zelf geholpen willen worden. Maar helaas is dat geen garantie dat je niet terugvalt en als je terug valt is dat niet naar niveau "af en toe een joint".

Je hebt alleen een verwijzing nodig voor verslavingszorg van de huisarts. Dan kom je inderdaad op een wachtlijst maar zodra je voorbij de intake bent gaat het snel. En nee die smak geld is niet nodig, de verzekering betaalt je verblijf daar, als  je bijv naar Zuid Afrika wil betaal je alleen zelf je reis.

BlueFawn schreef op 09-02-2022 om 08:26:

[..]

Je hebt alleen een verwijzing nodig voor verslavingszorg van de huisarts. Dan kom je inderdaad op een wachtlijst maar zodra je voorbij de intake bent gaat het snel. En nee die smak geld is niet nodig, de verzekering betaalt je verblijf daar, als je bijv naar Zuid Afrika wil betaal je alleen zelf je reis.

Klopt, maar daarvoor is dus wel een verslaving noodzakelijk. Of te wel problematisch blowen. Anders kom je echt niet zomaar voorbij die intake. En al helemaal niet in een kliniek, want die beperkte plekken geven ze vooral aan mensen waarvan ze verwachten dat via de poli niet genoeg is.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

09-02-2022 om 08:39

Lollypopje schreef op 09-02-2022 om 08:27:

[..]

Klopt, maar daarvoor is dus wel een verslaving noodzakelijk. Of te wel problematisch blowen. Anders kom je echt niet zomaar voorbij die intake. En al helemaal niet in een kliniek, want die beperkte plekken geven ze vooral aan mensen waarvan ze verwachten dat via de poli niet genoeg is.

Ze gaan ervan uit dat je een verslaving hebt als je daar aan komt met je verwijsbrief, je hoeft niet te bewijzen hoe ernstig je verslaving is en opname in een kliniek wordt meestal genoemd bij de vraag wat voor behandeling je wil. Die keuze staat je vrij want opname moet je zelf willen. Die plekken zijn dus voor iedereen die dat wil.

Catwoman

Catwoman

09-02-2022 om 08:42 Topicstarter

yette schreef op 09-02-2022 om 07:47:

[..]

Die tweede lijkt me de belangrijkste vraag.

Je hebt blowen en blowen.

Uiteraard is roken bij een kind of bedwelmd zijn waar een kind bij is, niet OK, maar je hebt ook blowers die daarin hun verantwoordelijkheden wel kunnen nemen.

Hij blowt niet af en toe maar alle dagen. Na zijn werk begint dat en gaat door tot diep in de nacht. Hij doet dan verder niets dan op de bank liggen. In het weekend doet hij het ook overdag en onderneemt hij ook niet veel. Ik heb kort met hem samengewoond toen hij nog blowde. Hij deed bijna niets in het huishouden en hield zich niet aan afspraken die we maakten. Ik heb toen gezegd dat ik dat niet voor me zie in de toekomst. Toen is hij daarna hulp gaan zoeken en naar een kliniek gegaan

BlueFawn schreef op 09-02-2022 om 08:39:

[..]

Ze gaan ervan uit dat je een verslaving hebt als je daar aan komt met je verwijsbrief, je hoeft niet te bewijzen hoe ernstig je verslaving is en opname in een kliniek wordt meestal genoemd bij de vraag wat voor behandeling je wil. Die keuze staat je vrij want opname moet je zelf willen. Die plekken zijn dus voor iedereen die dat wil.

Ik ken geen kliniek die je opneemt voor één joint per dag. Dus er zal toch echt wel een probleem zijn geweest. 

Maar prima joh. Dat jij partij kiest voor de mannelijke partner is geen nieuws.

Dus ik stop met deze discussie, want probleem is dat TO nu zit met een ex waar ze niks aan heeft. Anders liet hij wel wat horen. 

Catwoman schreef op 09-02-2022 om 08:42:

[..]

Hij blowt niet af en toe maar alle dagen. Na zijn werk begint dat en gaat door tot diep in de nacht. Hij doet dan verder niets dan op de bank liggen. In het weekend doet hij het ook overdag en onderneemt hij ook niet veel. Ik heb kort met hem samengewoond toen hij nog blowde. Hij deed bijna niets in het huishouden en hield zich niet aan afspraken die we maakten. Ik heb toen gezegd dat ik dat niet voor me zie in de toekomst

Dan zou ik inderdaad proberen los te laten dat je iets van hem moet verwachten in deze, hoe moeilijk ook. Stel je er op in dat je dit, de zwangerschap en het kind echt alleen moet doen.

aaah, TO. Allereerst een dikke knuffel.
Je ziet er geen relatie meer in, dus het is uit. Je wil wel graag betrokkenheid en dat is ook alleen maar logisch. Maar wat kun je wel en niet nu van hem verwachten? Denk daar ook over na. Ik las wat harde reacties en daar kan ik me niet in vinden. Dit kindje is al onderweg, jij weet in elk geval hoe je je verantwoordelijkheid zal nemen. Van hem voelt het nogal onzeker en dat lijkt me geen fijn gevoel. 
Ik denk zelf dat je toch echt je eigen plan moet gaan trekken. Bijv. met de nipttest. Als hij niets laat horen dan zul je toch zelf de keuze moeten maken (als die er al is, ik weet niet wat de aanleiding is). Zo ook voor betrokkenheid, natuurlijk wil je graag dat het vanzelf komt. Maar jij kan hem er moeilijk bij de haren bijslepen. En dat je je nu niet gesteund voelt door hem, dat vind ik begrijpelijk. Heb je wel een fijne omgeving met vrienden en familie en mensen die voor je klaar staan? 

Ik zie hier meerdere reacties waarin geadviseerd wordt vader het kind niet te laten erkennen. Weet niet in welk land jullie leven, maar in NL kun je als vrouw niet zelf besluiten de vader buiten beeld te houden. Man heeft gewoon recht op erkenning van kind.

Catwoman schreef op 09-02-2022 om 08:42:

[..]

Hij blowt niet af en toe maar alle dagen. Na zijn werk begint dat en gaat door tot diep in de nacht. Hij doet dan verder niets dan op de bank liggen. In het weekend doet hij het ook overdag en onderneemt hij ook niet veel. Ik heb kort met hem samengewoond toen hij nog blowde. Hij deed bijna niets in het huishouden en hield zich niet aan afspraken die we maakten. Ik heb toen gezegd dat ik dat niet voor me zie in de toekomst. Toen is hij daarna hulp gaan zoeken en naar een kliniek gegaan

In dat geval kan ik me helemaal voorstellen dat je niet verder met hem wil. Iemand die de verantwoordelijkheid voor zichzelf en een relatie al niet aan kan, zal dat voor een kind waarschijnlijk ook niet kunnen.

Weet je trouwens dat gevoeligheid voor verslaving voor een deel erfelijk is? 


PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

09-02-2022 om 09:12

Catwoman schreef op 09-02-2022 om 08:42:

[..]

Hij blowt niet af en toe maar alle dagen. Na zijn werk begint dat en gaat door tot diep in de nacht. Hij doet dan verder niets dan op de bank liggen. In het weekend doet hij het ook overdag en onderneemt hij ook niet veel. Ik heb kort met hem samengewoond toen hij nog blowde. Hij deed bijna niets in het huishouden en hield zich niet aan afspraken die we maakten. Ik heb toen gezegd dat ik dat niet voor me zie in de toekomst. Toen is hij daarna hulp gaan zoeken en naar een kliniek gegaan

Zag hij er zelf ook een probleem in? Een terugval na opname is wel vrij normaal, heeft hij geen enkele vorm van verslavingszorg meer? 

MoederBarberin schreef op 09-02-2022 om 08:56:

Ik zie hier meerdere reacties waarin geadviseerd wordt vader het kind niet te laten erkennen. Weet niet in welk land jullie leven, maar in NL kun je als vrouw niet zelf besluiten de vader buiten beeld te houden. Man heeft gewoon recht op erkenning van kind.

Dat kan wel, vader zal dan een juridisch proces aan moeten gaan. En er kan dan op die manier erkenning worden afgedwongen. Voor vader zal dat betekenen, dat hij van de bank af moet komen en actie zal moeten ondernemen.

Maar zolang de vader van het kindje nu nog geen verantwoordelijkheid laat zien, zou ik moeder adviseren om het balletje van erkenning nog niet op te gooien. Eerst maar eens kijken of hij überhaupt een kleine verantwoordelijkheid en interesse heeft voor zijn kind. Door mee te gaan naar de echo's, en na te denken over de nipt test, bevalling, financiële bijdrage etc.

Anders zal moeder& kind zolang vader verslaafd is, de speelbal worden van zijn verslaving in geld maar ook dat het kindje zijn/haar vader ziet.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

09-02-2022 om 09:16

Temet schreef op 09-02-2022 om 08:06:

Catwoman, misschien weet je dit allemaal al, maar toch ben ik zo vrij om even kort een samenvatting te geven van het juridische verhaal.

Ik begrijp dat je niet getrouwd bent met je ex. Dat betekent dat als je kind geboren wordt, ex pas vader is als hij je kind erkent. Erkennen kan voor en na de geboorte. Als een kind erkend wordt, moet er op dat moment ook gekozen worden of het kind de achternaam van vader krijgt. Als er geen keuze wordt gemaakt, krijgt het kind de achternaam van moeder.

Als je kind eenmaal erkend is, heeft het een vader, en die vader heeft rechten en plichten. De plicht om naar vermogen financieel bij te dragen, maar ook de plicht/het recht op omgang met het kind en het recht om geïnformeerd te worden over het wel en wee (en het recht om geraadpleegd te worden over belangrijke beslissingen mbt het kind, maar daar komt in de praktijk niet zoveel van terecht).
Door een erkenning heeft een man nog niet het ouderlijk gezag over zijn kind. Dat komt er pas als beide ouders daarvoor kiezen (of, als moeder het tegenhoudt, als de man naar de rechter stapt en de rechter het gezamenlijk ouderlijk gezag uitspreekt). Gezamenlijk gezag betekent dat beide ouders evenveel te zeggen krijgen en dat de verzorgende ouder voor allerlei dingen toestemming van de andere ouder moet hebben (zoals: inschrijving voor school of opvang, aanvragen paspoort, reizen naar het buitenland, en in theorie ook voor medische behandelingen al loopt dat in de praktijk vaak wel los).

Als je ex een onbetrouwbare lapzwans is, zou ik niet laten erkennen. Hij kan wel financiële verplichtingen hebben, maar de kans dat hij ze ook nakomt is misschien niet zo heel groot. Ten eerste moet hij maar net geld hebben (hoeveel last heeft hij in zijn werk van die verslaving?) , en ten tweede moet hij ook nog gaan betalen. Betaalt hij niet, dan moet je eerst door de rechter de alimentatie laten vaststellen en vervolgens achter je geld aan. Dat laatste is in de praktijk niet altijd even makkelijk.

Het is dus onzeker of hij daadwerkelijk financieel gaat bijdragen. Maar zeker is wel dat, als hij eenmaal heeft erkend, hij de vader is en blijft, al betaalt hij geen stuiver. Dus: recht op omgang, recht op informatie. Tot het kind meerderjarig is. Maar als hij geen omgang wil, dan blijkt dat in de praktijk moeilijk af te dwingen. Je ziet dus situaties waarin een man zegt dat hij omgang wil en er vervolgens een zooitje van maakt zodat moeder en kind niet weten waar ze aan toe zijn. Op een gegeven moment komt de klad erin, totdat man een keer boos wordt op moeder of door de omgeving wordt aangesproken ("goh, waarom zie jij je kind eigenlijk niet") en dan wil hij ineens weer omgang. Als hij er structureel een zooitje van maakt en er zou op enig moment een rechter aan te pas komen, dan kan het zijn dat die rechter besluit dat het wel mooi geweest is zodat de omgangsregeling wordt geschrapt, maar het uitgangspunt is dat omgang moet en goed is voor de ontwikkeling van het kind.

Er komen straks vast heel veel reacties over dat het toch belangrijk is dat je kind twee ouders heeft en het heeft nu eenmaal deze vader, en natuurlijk moet hij erkennen, maar puur praktisch gezien zou ik adviseren: niet laten erkennen tenzij hij enige tijd heeft laten zien (na de geboorte, want zorgen voor een echt kind is wat anders dan nadenken over een nog theoretisch kind) dat hij betrouwbaar is en zich aan afspraken mbt het contact en de zorg kan houden. Gezamenlijk gezag zou ik al helemaal niet aan beginnen tenzij echt zou blijken dat je daadwerkelijk goed met hem kan overleggen en gezamenlijk dingen kan regelen. Maar eerlijk gezegd: je kan hem ook prima overal bij betrekken en samen overleggen zonder dat hij gezag heeft. Als alles goed gaat, heeft gezamenlijk gezag voor het kind geen meerwaarde, en als het niet goed gaat zal je blij zijn dat hij geen gezag heeft.

Kortom: zolang hij zelf nergens over begint zou ik ook nergens over beginnen, en als hij wel over erkenning begint zou ik zeggen dat hij eerst maar eens moet laten zien dat er afspraken met hem te maken zijn. Alleen als hij naar de rechter stapt om die erkenning af te dwingen dan krijgt hij zijn zin wel, dus dan kan je net zo goed alsnog toegeven (dat geldt overigens niet voor gezamenlijk gezag, dat kan ook geel goed afgewezen worden).

Nog twee slotopmerkingen.

1: het is wettelijk ook mogelijk om alimentatie te claimen van een man die het kind wel heeft verwekt maar niet erkend ( art. 1:394 BW voor de liefhebbers - een overblijfsel uit vroeger tijden). Alleen gebeurt dat in de praktijk nooit, omdat de man als hij financieel wordt aangesproken eigenlijk ook altijd die erkenning wil (en dan vaak ook meteen omgang en gezag vraagt, want hij is toch bezig).

2: erkenning kan altijd nog. Zelfs na de meerderjarigheid van je kind. Vanaf dat je kind 16 is ga jij er niet meer over, maar moet je kind beslissen of het de erkenning wil.

Sterkte ermee

Temet

Supernuttige informatie voor iedereen in de positie van TO. Lief dat je de moeite neemt het zo goed en duidelijk uit te schrijven. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.