Weet jij wat je baby nodig heeft? Minder stress met dé ouderschapscursus
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Veel stress van ex


SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

02-04-2022 om 06:45

Catwoman schreef op 01-04-2022 om 19:02:

Hij is langs geweest voor een gesprek en het is een heel ander gesprek geworden dan ik van te voren had bedacht en ook had voorbereid. Hij kwam er nu namelijk mee dat hij wil stoppen met blowen. Die zag ik niet meer aankomen. Hij zegt dat hij het er heel moeilijk mee heeft dat hij zoveel van de zwangerschap mist en dat hij het zonde vind dat alles nu stuk is alleen maar vanwege het blowen. Ik heb gezegd dat ik het even moet laten bezinken en er over na moet denken

Het was natuurlijk overtuigender geweest als hij inmiddels al gestopt was.

Waarom zou je niet uitspreken naar hem: "zolang jij blowt, vertoon je gedrag van een verslaafde. Ik hou van jou, maar ik hou niet van het gedrag van een verslaafde en wil dat absoluut niet voor mijn kind en voor mezelf zeker ook niet meer, nu ik moeder wordt. Ik vertrouw jou als verslaafde geen vader rol toe. Ik ga er daarom vanuit dat ik alles alleen doe. Als je meewilt naar echo's dan kan dat, ik zal je de data laten weten (alleen als je dit trekt en en er niet steeds een paar dagen rot door voelt). Anders zou ik zeggen:  Ik hou je globaal op de hoogte. Als je laat zien dat je clean bent en een geruime tijd blijft, dan kunnen we kijken of en wat voor rol je kunt gaan spelen. Jij als verslaafde kan geen vaderrol krijgen in het leven van ons kind. Jij als mens absoluut wel. Ik heb/ons kind heeft het nodig om de mens te zien. Niet even, maar maandenlang. En dan kijken we verder. Naar jouw vader rol. (relatierol daar zou ik nu niet op ingaan, daar hoef je nu helemaal niets mee en hangt zwaar samen met de vaderrol). 

Je doet het goed! Je kind is nu de prioriteit, niet hij en zijn gedrag. Je bent zwanger van een gewenst kind! Dat is zo geweldig. Je pijn om hem en hoe het gelopen is mag er zijn. Maar hij bepaalt niet. 

Catwoman schreef op 02-04-2022 om 02:57:

[..]

Ja die mening deel ik. Hij zal het dan soiezo eerst moeten laten zien. En of ik hem geloof, daar probeer ik nu bij mezelf achter te komen.

Misschien  wil je het graag geloven? Dat is niet raar; het ideaalbeeld is toch 2 ouders en een kind en het is heel verdrietig dat hij dat gesaboteerd heeft door weer voor blowen te kiezen. 


Het vervelende is, toen je nog alleen was, was het prima om op de belofte om te stoppen je toekomst te bouwen. Nou ja, prima - je had er alleen jezelf mee. Nu is er een klein wezentje dat volledig van jou afhankelijk is. Nu al. En dan zijn beloftes alleen praatjes, bedoeld om jou te overtuigen. 


Organiseer het voor jezelf en je kind zo dat jullie samen het gezin vormen. Als hij echt afgekickt is, kun je nog aan gaan horen hoe hij wil bij gaan dragen aan de zorg voor je kind en voor jou. Dat is misschien nog best lastig (want je zou zo graag hebben dat hij bijdraagt/meegaat naar belangrijke afspraken/ook een dag voor het kind zorgt/ wekelijks mee-eet), maar baseer alles wat je doet om je leven met kind in te richten op de gedachte dat je het zonder hem, alleen met je kind, gaat inregenen.
Volgens mij las ik dat je veel lieve familieleden en vrienden om je heen hebt die je daar graag bij helpen.    



Maar de bal ligt nog steeds bij hem. En stoppen betekent niet een avondje niet blowen. Stoppen is dat hij echt afkickt, een andere manier vindt om zichzelf te uiten en zelf verantwoordelijkheid neemt over zijn verslaving. En als hij nadat zijn vriendin meldt dat jullie samen zwanger bent, er meteen voor kiest weer te gaan gebruiken, heeft hij echt nog wel een lange weg te gaan waarin hij moet leren hoe hij heftige emoties op een betere manier verwerkt. 

Toen ik las ‘het werd een heel ander gesprek dan ik verwacht had’ dacht ik dat hij dingen zou hebben uitgezocht. Het enige wat dit is is weer halfslachtig zielig doen omdat hij niet alles mee krijgt. Het is dus nog steeds dezelfde drum die slaat. 

Ninoea schreef op 02-04-2022 om 08:27:

Toen ik las ‘het werd een heel ander gesprek dan ik verwacht had’ dacht ik dat hij dingen zou hebben uitgezocht. Het enige wat dit is is weer halfslachtig zielig doen omdat hij niet alles mee krijgt. Het is dus nog steeds dezelfde drum die slaat.

Dit ja. En hij krijgt nog steeds voet aan de grond, terwijl hij feitelijk niks doet. Hij neemt nog altijd geen verantwoordelijkheid, helpt nog altijd niet mee, is nog altijd niet gestopt met blowen, etc. 

Hij is nu op het punt 'wil stoppen met blowen'. Das mooi, maar het is nog niet zo ver. Wat gaat hij er concreet aan doen om dat te bewerkstellingen? 
Hij heeft het ook over zijn eigen verdriet over het missen van de zwangerschap, overigens door zijn eigen toedoen. Dat is cru gezegd niet jouw probleem. 
Eerst zien, dan geloven. En hoe wil hij zijn ouderrol concreet gaan invullen? Heeft hij daar al over nagedacht. Een naam verzinnen kan iedereen. 

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Hij heeft jouw vertrouwen beschaamd en zal moeten tonen dat het weer kan terugwinnen. Hij zal dus langere tijd ander gedrag moeten laten zien. Hij kan niet op goede bedoelingen alleen weer aanspraak maken op jouw vertrouwen en welwillendheid. Dat is niet realistisch. Wat anderen ook al zeggen: hij moet aan de bak, laten zien dat hij het meent. Het enige wat jij hoeft te doen is daarvoor ruimte bieden. Hij moet natuurlijk wel de kans krijgen om wat bij te dragen maar het lijkt me veel te vroeg voor vergaand commitment. 

Catwoman

Catwoman

03-04-2022 om 14:07 Topicstarter

Mija schreef op 02-04-2022 om 14:49:

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Hij heeft jouw vertrouwen beschaamd en zal moeten tonen dat het weer kan terugwinnen. Hij zal dus langere tijd ander gedrag moeten laten zien. Hij kan niet op goede bedoelingen alleen weer aanspraak maken op jouw vertrouwen en welwillendheid. Dat is niet realistisch. Wat anderen ook al zeggen: hij moet aan de bak, laten zien dat hij het meent. Het enige wat jij hoeft te doen is daarvoor ruimte bieden. Hij moet natuurlijk wel de kans krijgen om wat bij te dragen maar het lijkt me veel te vroeg voor vergaand commitment.

Ja dat klopt helemaal! Het vertrouwen is beschadigd en zal hij terug moeten winnen. Ik heb ook niets toegezegd. Hij zou dinsdag weer komen en dan concrete stappen bespreken. Ik ben heel erg benieuwd. Maar hij zal daden moeten laten zien, woorden heb ik al vaak genoeg gehad

Precies, daden.
Heb je al schriftelijk bevestigd dat hij gezegd heeft te willen stoppen met blowen? Ik zou dan meteen de vraag erbij stellen: wanneer begin je daar concreet mee?
Ik zou verder helemaal niets met hem afspreken totdat hij eerst een tijd volledig met het blowen gestopt is. Dus eerst zien dan geloven. En daarna pas andere dingen met hem afspreken. Hij kan zij ideeën en wensen wel uiten, maar nogmaals: ik zou niets toezeggen.
Een concrete begindatum is dus wel handig als peildatum om te zien hoe lang hij totaal niet meer blowt. En je hoeft niet te zeggen hoeveel tijd hij volledig niet mee mag blowen voordat je afspraken wilt maken, want dat hangt er vanaf hoeveel vertrouwen je dan in hem hebt. Dat kan je nu nog niet inschatten.

Als je wilt stoppen, dan stop je er gewoon meteen mee. Wat heeft het voor nut om er nog een week mee te wachten? 

Voor zo ver na te gaan is of hij echt niet meer blowt. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

03-04-2022 om 14:57

ArianneH schreef op 03-04-2022 om 14:43:

Precies, daden.
Heb je al schriftelijk bevestigd dat hij gezegd heeft te willen stoppen met blowen? Ik zou dan meteen de vraag erbij stellen: wanneer begin je daar concreet mee?
Ik zou verder helemaal niets met hem afspreken totdat hij eerst een tijd volledig met het blowen gestopt is. Dus eerst zien dan geloven. En daarna pas andere dingen met hem afspreken. Hij kan zij ideeën en wensen wel uiten, maar nogmaals: ik zou niets toezeggen.
Een concrete begindatum is dus wel handig als peildatum om te zien hoe lang hij totaal niet meer blowt. En je hoeft niet te zeggen hoeveel tijd hij volledig niet mee mag blowen voordat je afspraken wilt maken, want dat hangt er vanaf hoeveel vertrouwen je dan in hem hebt. Dat kan je nu nog niet inschatten.

En hoe moet ze dat controleren dan?

blijf positief

Battle-Royale schreef op 03-04-2022 om 14:57:

[..]

En hoe moet ze dat controleren dan?

Dat is niet te controleren. Je kunt je enkel baseren op wat hij zichtbaar doet voor wat betreft verantwoordelijkheid nemen tegenover het op komst zijnde kindje.

En dat is tot nu toe nul komma nul.

Ik blijf erbij dat je dit figuur het best op afstand houdt. Je weet nu wel zo ongeveer wat je er aan hebt en dat is niet veel. 

Heb zelf helaas ervaring met een vader van mijn kinderen die ook zo in de wedstrijd zat. Als ik alles vanaf het zwanger raken over had mogen doen, had ik hem er achteraf het liefst zo min mogelijk bij betrokken. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

03-04-2022 om 17:11

A12345 schreef op 03-04-2022 om 17:05:

[..]

Dat is niet te controleren. Je kunt je enkel baseren op wat hij zichtbaar doet voor wat betreft verantwoordelijkheid nemen tegenover het op komst zijnde kindje.

En dat is tot nu toe nul komma nul.

Ik blijf erbij dat je dit figuur het best op afstand houdt. Je weet nu wel zo ongeveer wat je er aan hebt en dat is niet veel.

Heb zelf helaas ervaring met een vader van mijn kinderen die ook zo in de wedstrijd zat. Als ik alles vanaf het zwanger raken over had mogen doen, had ik hem er achteraf het liefst zo min mogelijk bij betrokken.

Dan zou ik mij toch meer daar op concentreren ipv op stoppen met blowen, of hij ook echt gestopt is kan bijna niet gecontroleerd worden.

A12345 schreef op 03-04-2022 om 17:05:

[..]

Dat is niet te controleren. Je kunt je enkel baseren op wat hij zichtbaar doet voor wat betreft verantwoordelijkheid nemen tegenover het op komst zijnde kindje.

En dat is tot nu toe nul komma nul.

Ik blijf erbij dat je dit figuur het best op afstand houdt. Je weet nu wel zo ongeveer wat je er aan hebt en dat is niet veel.

Heb zelf helaas ervaring met een vader van mijn kinderen die ook zo in de wedstrijd zat. Als ik alles vanaf het zwanger raken over had mogen doen, had ik hem er achteraf het liefst zo min mogelijk bij betrokken.

Dan denk ik weer (de openingspost lezende): waarom niet wachten tot hij minstens 2 jaar stabiel is zonder blowen alvorens over kinderen na te denken? Logisch gezien komt een terugval binnen die tijd, dus wacht dat even af. De éérste vraag is natuurlijk waarom je een relatie aangaat met iemand die drugs gebruikt...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.