Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

We komen er niet uit; jongensnaam

Meesje schreef op 18-02-2026 om 21:29:

Ik heb eigenlijk nooit meegemaakt dat iemand bij diens tweede naam werd genoemd. Ook al had ik 2x Kim en 2x Mark in de klas, die werden niet bij hun tweede naam genoemd (katholieke zuiden, in die tijd had vrijwel iedereen een 2e en 3e naam)

Inderdaad. Die doopnamen waren ook niet bepaald een aantrekkelijke optie. Vaak iets in de trant van Maria, Gertruda, Cornelia, Hendricus, Wilhelmus, Gerardus, Johannes etc.

Je kind gaat ook pas met vier jaar naar school. Best gek als je vier jaar lang Piet heet en dan opeens omdat er nog een Piet in de klas zit, heet je opeens Karel. En klassen worden wel eens gehusseld. Er komen kinderen nieuw op school of gaan weg, ook in latere jaren kan dat gebeuren. 

Sommige namen komen nu eenmaal vaker voor. De vraag is of dat erg is. Onze ouders zijn ook groot geworden met in elke klas vier Jannen, drie Pieten en zes Henken.

MamaE schreef op 18-02-2026 om 21:37:

[..]

Inderdaad. Die doopnamen waren ook niet bepaald een aantrekkelijke optie. Vaak iets in de trant van Maria, Gertruda, Cornelia, Hendricus, Wilhelmus, Gerardus, Johannes etc.

Je kind gaat ook pas met vier jaar naar school. Best gek als je vier jaar lang Piet heet en dan opeens omdat er nog een Piet in de klas zit, heet je opeens Karel. En klassen worden wel eens gehusseld. Er komen kinderen nieuw op school of gaan weg, ook in latere jaren kan dat gebeuren.

Sommige namen komen nu eenmaal vaker voor. De vraag is of dat erg is. Onze ouders zijn ook groot geworden met in elke klas vier Jannen, drie Pieten en zes Henken.

Dit is dus wel met mijn schoonmoeder gebeurd. Die heette de eerste 4 jaar van haar leven anders. De nonnen vinden het niet logisch dat zij Maria Henrika als doopnaam had maar dan Hennie heette terwijl haar zus Henrika Maria heette en dat dat Riek werd.  Zij moest dus haar naam veranderen in Marjan. Ik vind dat altijd zo bizar dat haar ouders dat goed vonden. 

ik bedoel geen klassieke doopnamen. Meer een dubbele naam/ twee korte namen waarvan je er in de praktijk eentje gebruikt. Rick-Paul of zo. 
Maar geen goeie suggestie dus 😎

Due-scimmie schreef op 18-02-2026 om 12:34:

[..]

Dat mag je vinden . Ik ken er 2 die zo heten en vind het een hele andere klank als Sem.

Is ook heel andere klank. Ik vind Xem ook veel leuker dan Sem. 

Maar to, je wil ene unieke naam en nu zitten jullie op Mees?? Die is toch niet uniek? Dat is veel voorkomende naam. Ken meerdere Mezen en ook een Mace.

Mace is wel unieker. Uitspraak is hetzelfde maar deze Mace moet het wel elke keer spellen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.