Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op
Bijnabevallen

Bijnabevallen

16-07-2020 om 11:54

Welke schrijfwijze van meisjesnaam


Kain

https://www.babybytes.nl/namen/jongens/Kain

Komt hooguit 1 keer per jaar voor. En dan is het vermoed ik een argeloos gebruik, zonder de historie te kennen. Net als het gebruik van de naam Diablo.

Abel is natuurlijk wat anders. Dat wordt geassocieerd met onschuld en de band met zijn vader. En sterfelijkheid door vermoord te worden door zijn broer.
Die naam komt overigens ook niet zo vaak voor.

Ik had een vriend op de middelbare school die Anton heette. Nooit aan Mussert gedacht.

Valeria

Valeria

16-07-2020 om 16:32

bijbel

Veel van die Bijbelse namen zijn zo lelijk dat ze welhaast op betekenis moeten zijn uitgezocht als ze aan een kind worden gegeven, maar Safira klinkt gewoon alsof je het mooi vond.

Hoeveel mensen kennen de Bijbel nu nog? Ik heb er ook nog nooit in hoeven kijken, terwijl ik op een Christelijke middelbare school zat. Voor de meeste mensen tegenwoordig zal het geen betekenis hebben.

Bijnabevallen

Bijnabevallen

16-07-2020 om 16:37

Bijbelse namen

Vind je bijbelse namen echt zo lelijk? In mijn top 10 staan heel veel bijbelse namen en niet op betekenis uitgekozen.

Vooral in het rijtje jongensnamen die ik bewaar voor de volgende ronde.

Tine Winkel

Tine Winkel

16-07-2020 om 17:17

bij bijbelse namen

hangt het er erg van af hoe ze voorkomen in de verhalen. Dus niet alleen als persoon, maar ook in de teksten die gelezen worden. In verschillende verhalen komen teksten voor als: Noem mij ..., dat betekent ... (of 'en zij noemden hem ... , want er gebeurde dit of dat...). Als het om dat soort namen gaat, komt bij mij wel direct de uitleg bij de naam naar boven. Het viel me laatst op toen iemand schreef dat ze haar dochter Mara had genoemd - die naam zou ik, om die reden, nooit hebben uitgekozen.

Maar goed, mbt Saphira, als je die naam kiest ga je er niet aan ontkomen dat kind haar naam zal moeten spellen. De uitleg is makkelijk (ph, 1 f, of 2 f-en), dus ik zou me daar niet druk over maken. Mijn voornaam is dusdanig dat die volledig gespeld moet worden en dat is bijzonder vervelend. Mijn achternaam is ook ongebruikelijk, moet ook volledig gespeld worden (en dan gaat het nog fout) - je raadt het al, mijn kinderen hebben niet-te-missen namen v.w.b. spelling (en mijn mans achternaam, die weliswaar ongebruikelijk is maar elke Nederlander spelt m foutloos).

Bijnabevallen

Bijnabevallen

16-07-2020 om 17:19

Naam

Makkelijk te spellen namen zijn wel fijn idd al ken ik bv ook een Semm. Met dubbel mm inderdaad. Je weet het toch niet soms..

Gevoelsmatig denk ik toch Safira.

Triva

Triva

16-07-2020 om 17:38

Ach

En dan heb je eindelijk de perfecte naam gevonden en dan wordt er een vervelend liedje van gemaakt of ene Joran vd Sloot of Anders Breivik is jaren in het nieuws. Denk niet datje ooit de perfecte naam kan vinden die perfect blijft en waar je kind tot zijn of haar dood blij mee is. Haal die druk van je schouders.

Bijnabevallen

Bijnabevallen

16-07-2020 om 17:41

Perfect

Ik hoef niet de perfecte naam. Als wij hem maar leuk vinden.

Ik twijfel (nu) alleen tussen Safira en Saffira. Dat is alles.

Zonnehoed

Zonnehoed

16-07-2020 om 17:41

Safira

Zou ik doen, dubbel f staat een beetje gek. Zafira vind ik dan nog mooier, maar dan is de link met de steen weg. En nog mooier vind ik Jade

Triva

Nou inderdaad, één van mijn zoons heet Anders....

Zonnehoed

Zonnehoed

16-07-2020 om 17:42

Tine Winkel

Ik vind jouw naam juist heel makkelijk

Bijnabevallen

Bijnabevallen

16-07-2020 om 17:44

Jade

Jade vind ik ook supermooi.

Dan wel djeed en niet jaaduh.

Zonnehoed

Zonnehoed

16-07-2020 om 17:44

Anders

Hele toffe naam!

Bijnabevallen

Bijnabevallen

16-07-2020 om 17:45

Zafira

Doet mij teveel denken aan OPEL..

Zonnehoed (ot)

Vind ik ook! Maar in de tijd van breivik vond ik het toch wel even wat lastig...

Maar de naam past absoluut bij mijn zoon dus het is helemaal goed

Zeetakje

Zeetakje

16-07-2020 om 17:49

Jade en Robijn. Vind ik zulke mooie namen.

Als Safira zou ik voor 1 f kiezen. Ik vind het mooier staan, volgens mij spreek je het niet met een hele korte, harde a uit en als je de link met het bijbelse verhaal niet wilt leggen, kun je zeggen dat die Saffira met 2 f'en geschreven wordt.

Hoe langer ik ernaar kijk en hoe vaker ik het in gedachten hoor, hoe leuker ik de naam vind worden.

Bijnabevallen

Bijnabevallen

16-07-2020 om 17:52

Leuk

Dat is leuk om te horen!!!

Ik ben er ook heel blij mee. Safira wilde ik al jarenlang voor het geval ik ooit een dochter zou krijgen.

Toen kwamen halverwege de zwangerschap Ruby en Jade mij onrustig maken. Zo lastig.

Maar uiteindelijk geef ik Safira een 10, Jade een 9,8 en Ruby een 9.

Dus het wordt Safira.

Safira

https://hamariweb.com/names/muslim/urdu/girl/safira-meaning_8091

"This is one of the unique and popular names with impressive meaning. You can find Safira name meaning in Urdu and English, as well as other languages."

Het betekent iets als reizen, boodschapper en ambassadeur.

"Safira is a Muslim Girl name and it is an Urdu originated name with multiple meanings."

http://www.samirah.nl/images/Arabische%20meisjesnamen.pdf
Safira is arabisch en betekent: bemiddelaarster.

https://www.ikbenzwanger.com/betekenisbabynaam.php?myName=Safira&grafiek=1#populariteit

Ook leuk.
"Betekenis volgens onze bezoekers: - Iemand die sterk is, niet op haar mondje gevallen en van dieren houdt en paardrijdt. - Safira is een Arabische naam en betekent bemiddelaarster"

Associaties: "Safira is een meisje.
Safira houdt van sporten.
Safira is een krachtige stoere naam.
De voornaam Safira komt voornamelijk voor in een villawijk.
Zij is creatief, sociaal."

Overigens in Esperanto betekent het gewoon de edelsteen de saffier.

Bijnabevallen

Bijnabevallen

16-07-2020 om 18:01

Leuk

Wat leuk om te lezen!!!

Jesse_1

Jesse_1

16-07-2020 om 18:13

Persoonlijk

Ik zou zeker voor Safira kiezen en niet voor Saffira.

Safira vind ik wel mooi en 'sierlijk', Saffira klinkt voor mij meer (en dan hoop ik dat ik niemand beledig) een beetje tokkiie-achtig. Zo van; we wilden eeen mooie chique naam bedenken, maar we weten niet hoe je het schrijft.
Puur mijn visie op de naam hoor, het is een kwestie van smaak - waarbij mijn smaak niet per definitie de juiste is.

Bijnabevallen

Bijnabevallen

16-07-2020 om 18:15

Blij

Ik ben blij met jullie input heel blij zelfs.

Ik ben eruit.

Het wordt....

SAFIRA

iedereen onwijs bedankt voor het meedenken

Maakt niet uit

Iedereen gaat haar toch wel Saf noemen.

skik

Bijnabevallen

Bijnabevallen

16-07-2020 om 18:19

Ik niet

Ik niet

Ja, of

'Saffie' van peukje/sigaret.

Bijnabevallen

Bijnabevallen

16-07-2020 om 18:26

Zielig

Er zijn altijd mensen die zielige dingen over namen zeggen.

De Jeroen poep aan je schoen types.

Daar trekken wij ons niks van aan.

Famke

Famke

16-07-2020 om 18:32

Je bent eruit!

Ik vind Safira ook het mooist. En, off topic, Anders vind ik ook een hele leuke naam, net als Robijn en Jade (maar dan wel Jaaduh en niet Djeed).

Bijnabevallen

Bijnabevallen

16-07-2020 om 18:37

Ja Famke ik ben eruit. Voelt zo fijn!!!

En mocht ik ooit ooit ooit nog een tweede dochter krijgen dan staat Jade, djeed, bovenaan.

En bijnabevallen

Ik heb redelijk wat bijbelkennis, maar ik zou niet de achtergrond van Safira kennen. Ik ben het niet met AnneJ eens dat het veel associaties zal oproepen. Ok, misschien bij heel christelijke mensen. Nou ja, hoe erg is dat.
Mijn dochter heeft een prachtige naam - vind ik -. De naam is afkomstig van een heilige die tot doel had om haar hele leven maagd te blijven. Niet iets waarvan ik denk dat is een levensdoel dat ik mijn kind meegeef en toch vind ik de naam prachtig. Ik denk trouwens dat vrijwel niemand de naam van mijn kind (en van de andere kinderen met deze best wel populaire naam) associeert met dit verhaal

Maria

Gok ik zo maar. Tja, katholieken zijn altijd al wat minder bijbelvast gebleken vergeleken met protestanten. Maria is natuurlijk wel wat meer dan 'altijd maagd'. Ze staat model voor het moederschap en het eeuwig vrouwelijke, niet alleen bij de katholieken maar ook in de Islam of bij de Antroposofen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-07-2020 om 20:29

Dat denk ik dus niet

Maria is te voor de hand liggend.
En AnneJ schei eens gauw uit met je generaliseer...

Anne J

Er zijn in de katholieke traditie verschillende heiligen die als doel hadden hun maagdelijkheid te bewaren zoals bijvoorbeeld Agnes van Rome en Kateri Tekakwitha

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.