Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op
Bijnabevallen

Bijnabevallen

16-07-2020 om 11:54

Welke schrijfwijze van meisjesnaam


AnneJ

Nee niet Maria. En ik ben protestant opgevoed. Twee keer mis

Kaaskopje

Kaaskopje

16-07-2020 om 20:55

Saffie

Best bijzonder om van de uitspraak Saaafira Saffie te bakken. Dan eerder Saaf, Saafie, of Safier. De naam van onze jongste is ongeveer gelijk op de eerste twee letters na. Omdat de uitspraak van de e in de naam echt è is, is de verkleining ook è.

Jackie

Jackie

16-07-2020 om 21:12

Ruby

Ik vind dubbel f ook gek staan. Safira vind ik ook mooier. Maar de naam Ruby vind ik nóg veel leuker. Vlotter ook, met een lettergreep minder.

Kaaskopje

Ik vind de afkorting Saf bij Safira helemaal niet gek. De eerste a klinkt namelijk niet zo hard als in de door jouw genoemde afkorting Saaf. En het doet er ook niet zo toe. Afkortingen van namen worden vaak door familie en vrienden gebruikt en hebben daardoor bijna altijd iets sympathieks. Mijn zoon heeft een naam die niet af te korten is maar een anagram kan wel. Op zich is die anagram naam vreselijk maar uitgesproken door zijn vrienden wordt hij leuk

Triva

Triva

16-07-2020 om 21:24

Annej

Christelijk opgevoed, christelijke scholen maar Saffira zit niet in mijn herinnering.

Maria is onjuist die was maagd omdat ze nog moest trouwen dus waar jij vandaan haalt dat ze haar hele leven maagd wilde blijven? Volgens mij heeft Jezus ook nog halfbrusjes gekregen

Kaaskopje

Kaaskopje

16-07-2020 om 21:44

Nav "Ruby"

Dit herinnert mij aan een uitspraak van mijn zus. "Leuke naam, maar de tweede vind ik nog leuker als roepnaam ." Nou... bedankt, vroeg ik je mening?! Natuurlijk geen wereldramp, zo'n uitspraak, maar het viel niet lekker bij mij. Op zo'n moment hou je je mening tactvol voor je, vind ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-07-2020 om 21:48

Alkes

Ik was zo naïef om geen afkorting te verwachten, maar ik geloof dat ik in een omgeving woon waarin dat er gewoon bij hoort, haha.

Kaaskopje

Mijn naam (mijn echte, dus niet Alkes kun je op twee manieren afkorten. De ene afkorting vind ik een leuke naam en is ook de naam die mijn vader en vriendinnen van vroeger gebruikten. De andere afkorting vind ik eigenlijk echt lelijk maar omdat iemand die mij heel na is deze gebruikt, kan ik ook deze afkorting waarderen

Maria

Maria 'altijd maagd' is een katholiek dogma. Je kunt de broers van Jezus dan wegredeneren door te stellen dat neven en andere mannelijke verwanten of buren ook 'broer' genoemd woden.

Protestanten hebben geen heiligen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-07-2020 om 22:19

Kaaskopje

Als ik het goed geraden heb heeft jouw jongste een heel mooie naam!

Pennestreek

Pennestreek

16-07-2020 om 22:46

Benieuwd

Naar de mening van de vader. Of is die hier niet bij betrokken? Bij ons zijn beide namen van beide kinderen een compromis...

Saf

Savannah wordt ook Saf, Safira ook. Misschien niet door de moeder maar wel door vriendinnetjes enzo. De moeder van Kayleigh-Sylvana stond erop dat we haar dochter, net als zijzelf, met haar volledige naam aanspraken maar daar heeft niemand tijd voor. Kee werd het.

skik

Bijnabevallen

Bijnabevallen

17-07-2020 om 04:15

Prima

Als anderen gaan afkorten is dat prima toch. Mijn zoon is 12 en heeft een naam van 3 lettergrepen maar werkelijk nooit heeft iemand die afgekort. Beetje in de lijn van Daniel waar Daan van gemaakt zou kunnen worden.

Mochten andere mensen afkorten dan is dat uiteraard prima geen enkel probleem mee maar ik doe het in elk geval niet.

Mijntje

Mijntje

17-07-2020 om 08:41

Safira

Mooie naam! Met 1 F is beter, de meeste mensen zullen het met 1 F spellen.
En als je nog een meisje krijgt hierna vind ik Ruby er goed bij passen.

AnneJ

"Protestanten hebben geen heiligen."
Dat is waar. Sommige protestanten worden atheïst en maken toch vrolijk gebruik van bijbelse namen. Ook die afgeleid zijn van katholieke heiligen.
Nu heeft niemand denk ik de associatie bij de naam van mijn dochter met het wat treurige verhaal van de heilige waar de naam op gebaseerd is. Dat was eigenlijk de boodschap van mijn verhaal.

Triva

Triva

17-07-2020 om 12:59

maar

het ging er toch om dat mensen die de bijbel kennen die naam kennen? Niet of bij het protestants christelijk geloof er heiligen zijn? Jij komt met 'Maria' terwijl iederen weet dat dat niet de goede persoon kán zijn geweest Annej. In mijn geheugen zit die naam in ieder geval niet.

Genoeg Triva

De naam is besloten, Safira. De rest is geschiedenis.

Voor de puntjes op de i:
Ik gokte - ik zei ook dat ik 'gokte' op Maria, er zijn meer gegadigden, maar Maria is de bekendste en heeft een aantal katholieke dogma's waaronder 'altijd maagd'. Dat heb ik niet verzonnen. Je kunt er alles over vinden via 'Google'. Dus dat had de naam kunnen zijn.
De naam van een heilige hoort bij katholieken. Een generalisatie inderdaad. Iedereen voelt zich uiteraard tegenwoordig vrij om elke naam te gebruiken. Maar het is een vorm van kennis en bewustzijn, met name uit katholieke hoek, om een naam te benoemen als behorende bij een heilige.

Bijnabevallen

Bijnabevallen

17-07-2020 om 13:31

Safira

Klopt de naam is Safira.

Wat vinden jullie eigenlijk an sich van de naam?

Bijnabevallen

Ik houd zelf meer van twee lettergrepige namen, maar als het toch een wat langere naam zou zijn dan vind ik Safira wel mooi

Lou

Lou

17-07-2020 om 13:38

Prachtig

Ik houd juist van namen met drie lettergrepen. Safira is prachtig. Ik moest er over de associatie met een auto heen maar die associatie is echt heel snel weg als je er een baby bij denkt. De naam is lief en sterk tegelijk. Als een mooi mens met een mooi karakter. Het heeft trouwens ook iets oosters. Maar dat vind ik dan weer neutraal: oosters is niet extra mooi of minder mooi in mijn ogen.

IT-er

IT-er

17-07-2020 om 13:39

Afkorten

Safira -> Saffie?

Mooi

Ik vind het een mooie naam en de manier van schrijven is ook handzaam, dwz dat ik verwacht dat er niet veel vergist zal worden.
Het is ook een hele vrouwelijke naam.

Bijnabevallen

Bijnabevallen

17-07-2020 om 13:41

Ja IT er wat wil je nu voor punt maken?

En ik was ook wel wat bang voor de associatie met Zafira

Oosters

Zou best kunnen dat er momenten zijn waarop men een 'oosters' iemand verwacht of Arabisch, of Urdu, tegen haar spreekt.

Famke

Famke

17-07-2020 om 13:43

Mooie klank

Ik vind alle klanken van de naam mooi.

Safirah

Safirah is ook nog een manier waarop de naam geschreven wordt.

Bijnabevallen

Bijnabevallen

17-07-2020 om 13:50

Die kan ook nog inderdaad....

Ik vind zelf Safira wel mooier wat vinden jullie

Terwijl ik Sarah en Leah weer mooier vind dan Sara en Lea

Famke

Famke

17-07-2020 om 14:04

Geen h

Safira, niet Safirah (en Sara, niet Sarah, maar wel Hannah Lea weet ik niet zo.

Lou

Lou

17-07-2020 om 14:12

geen h

Nee hoor, de naam is precies goed zo

Bijnabevallen

Bijnabevallen

17-07-2020 om 14:14

Twijfel

Er is echt geen twijfel meer. Ga morgen de naam ook alvast op wat dingen borduren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.