Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

dikke baby

Mijn dochter is nu bijna 6m. Volgende week wordt ze nog eens gewogen, en ik ben zooo zenuwachtig.
Bij haar geboorte woog ze 3.550 kg en was 51.5cm groot.
Ze is dadelijk heel veel beginnen bijkomen, net zoals haar broer 4j geleden. Maar ik heb de indruk dat zij toch nog steviger is.
Op 16w woog ze al 8kg op 66cm. En laatst heb ik haar zelf gewogen, denk toch al tegen de 10kg aan.
Ze krijgt, op aanraden van de verpleegkundige een tijdje terug,
's morgens 240 + 8 (forte!)
rond 10u/11u (ze rekt het echt niet langer!) fruitpap, zelfgemaakt, een halve banaan, een appel, beetje appelsiensap en een vierde koekje, soms een potje van 125 ml.
rond 13u 210+7
dan rond een uur of 16u/16u30 groentepap, geen supergrote portie, gewoon, soms een potje van 190 ml
en dan rond 19u/20u een flesje 240+8

ze slaapt al sinds de geboorte de hele nacht door.
Ik wilde zelf dat flesje van 's middags proberen weg te laten, maar ze rekt het 's morgens niet tot 12u ofzo voor haar fruit.

Nog iemand een dikke baby?
Suggesties?

Aan mijn zoontje te zien komt alles wel goed... Hij is nu nog groot voor zijn leeftijd, maar niet dik.
Maar toch ..

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-06-2015 om 11:54

niet druk maken

Waarom ben je zo zenuwachtig? Voor het commentaar van het cb? Vergeet niet dat je niet verplicht bent om erheen te gaan. Alleen voor de prikken gaan is ook prima.

Onze zoon was bij de geboorte al een rolmops en dat is hij heel lang gebleven. Hij kon bijv. geen rompers aan omdat hij zulke dikke bovenbenen had dat de knoopjes onderin niet dicht konden. Toen hij ging lopen ging het er snel af en nu is het een gewone knul van 6. Hij eet trouwens nog steeds veel, maar dat is hem echt niet aan te zien.

Ik zou een baby van 6 maanden echt niet op dieet zetten, gewoon geven naar behoefte. Hoogstens die banaan en dat stukje koek weglaten als je er toch iets mee wil doen. Ik ben er al een poosje uit, maar dit lijkt me nog niet de leeftijd om minder melk te geven?

En neem iemand mee naar het cb die commentaar kan afwimpelen.

bieb63

bieb63

07-06-2015 om 13:35

haha

Onze dochter was vanaf een maand of 4 ook een michelinmannetje(vrouwtje..). En niet omdat ze (te)veel eten/melk kreeg of niet bewoog, maar gewoon omdat ze dat was. Overigens 3800 gram bij geboorte.
Zolang een baby de normale hoeveelheid eten/melk krijgt, zet je een baby niet op dieet.....!! Toen onze dochter een dreumes werd, werd langzamerhand het babyvet minder en op kleuterleeftijd was ze slank, nog wat ouder werd ze een spriet en nu op 16 jarige leeftijd is ze dat nog steeds...
Het zegt dus helemaal niets en zolang je haar de normale hoeveelheden eten geeft, moet je niets doen.

Marie

Marie

07-06-2015 om 22:27

4 flessen

Onze meiden kregen met 6 maanden nog gewoon 4 flessen.
Ongeveer dit schema:
7.00 fles 210+7 met eetlepel rijstebloem (vanaf 7 maanden Bambix)
9.30 fruithap
11.00 fles 210+7
15.00 fles 210+7
17.00 groentehap
19.00 fles 210+7 met rijstebloem (later Bambix)
En ze deden het er prima op.

Pas met 10 maanden ofzo (toen ze echt goed brood konden eten) ging er een fles af. Had ik met 6 maanden echt niet hoeven proberen.
En een baby op diëet? Tuurlijk niet. Je zult zien dat ze minder spekkig wordt als ze gaat kruipen. "Vroegah" noemden ze dat "Hollands welvaren".
Maak je dus niet druk en geef haar gewoon die flessen. De groente en fruit is BIJvoeding!

Ad Hombre

Ad Hombre

08-06-2015 om 17:22

Ik was de eerste tijd ook een soort michelinmannetje. Alsof er elastiekjes om mijn polsen zaten. Als kleuter was dat allemaal wer weg en ik ben nog niet bepaald dik. Dus geen paniek. Het kan altijd nog een Hombre worden. Ieks!

ach

Mijn tweede zoon was een enorme hongerlap. Echt, die bleef maar (schreeuwen om) eten. Hij zag er als baby dan ook bijbehorend uit. We noemden hem toen ook wel 'bonkie'. Inmiddels is hij 11 en zit er geen grammetje vet meer aan.
Mijn 3e zoon was juist heel schriel. Die had echt van die eng dunne staakjes bij wijze van benen. Nee, dan toch liever zo'n spekkie hoor

barvaux

barvaux

08-06-2015 om 19:47

Hier ook

Ach ze gaat nog niet eens boven de hoogste groeilijn dus jammer dan, en je nergens wat van aantrekken. Mijn jongste hing zo 3 kwartier lang aan de borst en dat alle keren van de dag en hij was dus ook echt goed aan de maat maar dat is allemaal bijgetrokken en nu als 13jarige heeft hij ondergewicht en is nog niet eens echt aan een groeispurt bezig maar is gewoon lang voor zijn leeftijd.

Niets van aan trekken hoor.

Gezond eten

Hier ook een zoon die peutermolligheid had. Vanaf een maand of vijf zes werd het een hongerlap en ging uitdijen.
Ik zou echter wel zorgen voor gezonde voeding met structuur, niet alleen die papjes. Je kunt groenten en fruit, aardappelen en pasta ook in goed gekookte stukjes aanbieden die ze al snel zelf kunnen oppakken. Daar zit meer smaak aan en meer ontdekking en is beter voor de stoelgang vanwege de vezels.
Bij ons ging het vanzelf. Vanwege allergie maakte ik toch al alles zelf. Maar het is ook een methode.
http://kiind.nl/articles/19/Rapleymethode.html

En tarwekoekjes, geen gesuikerde koekjes. Soepstengels, rijstwafels. Ontpitte druiven, ontgraatte vette vis.

Geef ook gezond drinken, geen limonade maar water of thee of sap.
Begin niet met ijs en snoepjes, maar waterijs.
En denk zelf ook aan je eigen gewoonten om gezond te eten.
Ik kan me voorstellen dat het al vroeg telt en uitmaakt. En soms is het ook niet te voorkomen dat je kind een maatje groter is omdat het in de familie zit. Maar ook dan is het vooral belangrijk om gezonde keuzes te blijven maken.

Mej. Griffel

Mej. Griffel

09-06-2015 om 09:25

vers

Met vers weet je tenminste dat je er geen zout in doet). Niet uit potjes is goedkoper, gezonder en snel klaar (apart pannetje als je kookt, zonder zout). Zie hierboven Annej wat je beter kan geven.
Als je dat doet en ze zijn 'dik', dan gaat dat er nog af.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

10-06-2015 om 14:04

tja

Mijn zus d'r jongste is ook zo'n dikke baby, geloof dat die met 7 maanden ook al 10 kilo was (of misschien 8 mnd). Mijn eigen jongste woog dat pas met anderhalf jaar Mijn zus geeft nog borstvoeding volledig, en zal inmiddels ook wel bijvoeden met fruit enzo. Volgens mij maakt het niet zoveel uit (behalve al bovengenoemde tips van gezond eten), als ze zich maar goed blijven ontwikkelen. Als ze straks gaan bewegen (kruipen, lopen) worden ze vanzelf minder mollig.

S.

Yaron

Yaron

24-06-2015 om 18:30

zoon

Ik kom hier niet zo vaak meer, maar het kan zwaarder onze zoon was met 8 weken 8 kilo en met 4 maanden 9,5 kilo, hij was bij de geboorte al 5 kilo. Hij kreeg tot hij een half jaar was alleen borstvoeding en als ik kolfde had ik zo 400 ml bij elkaar. Tot hij een jaar of 3 was, was hij mollig, maar nu is hij 11 en hij heeft geen grammetje vet teveel. De eerste jaren heb ik er wel voor gezorgd dat hij gezond at, met weinig suiker en vet, maar hij is nooit op dieet geweest.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.