Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Help Zoontje wil alleen borstvoeding

Hallo allemaal,
Ik voel me momenteel wanhopig en opgesloten.
Ik heb een zoontje van bijna 1 jaar. Hij krijgt nog steeds borstvoeding, eigenlijk omdat hij geen fles accepteert en geen melk uit een bekertje wil drinken als ik het geef. Stoppen is dus bijna niet mogelijk, althans ik zou niet weten hoe, zonder hem lang te laten huilen . Ik merk dat ik het lastig vind om hem langer dan 15 minuten te laten huilen.. Ook valt hij niet zelf in slaap. Als ik hem in zijn bedje zet, gaat hij huilen. Hij slaapt dus alleen bij mij, in de wandelwagen of auto. Ik vind het erg benauwend dat hij altijd van mij afhankelijk is van zijn slaap. Het moet veranderen, maar hoe? Ook wil ik na bijna 1 jaar borstvoeding geven gewoon mijn lichaam weer voor mezelf. Het is genoeg geweest. Iemand tips/ervaringen over hoe te stoppen met borstvoeding met een 1 jaar oud kind?

Ook heb ik de laatste tijd steeds vaker spanningen en discussies met mijn man. We wonen sinds begin dit jaar in het buitenland. Mijn man is doordeweeks meestal weg voor werk, dus zit ik alleen in een stad waar ik bijna niemand kent. De laatste tijd valt het me zwaar. Ik merk dat ik gedurende de week steeds minder energie krijg van alles alleen doen, en aan het einde van de week ben ik vaak uitgeput. Daardoor word ik ook geïrriteerd, soms ook tegen mijn baby. Hij is erg druk en eigengereid, en dan word ik boos op hem als hij bijvoorbeeld weer eens niet wil eten..Dan snauw ik tegen hem en daar voel ik me vreselijk schuldig over. Mijn baby begint overigens alleen maar te lachen als ik boos op hem word. Ik werk trouwens halve dagen, en mijn baby gaat halve dagen naar een kinderdagverblijf. Mijn man zit ook in een lastige situatie op zijn werk, waardoor hij ook gespannen en moe is.

Ik trek het soms echt niet meer, en wordt daardoor om kleine dingen soms boos op mijn man, of reageer erg hysterisch op iets.. Hoe normaal is het om zoveel spanningen en discussies te hebben, zelfs al na 1 jaar ouderschap? Wat kan ik/kunnen we eraan doen?Ik moet overigens wel zeggen dat het 75% van de tijd wel goed tussen ons gaat.

Bedankt voor jullie reacties/ervaringen.

Anna

Jamie

Jamie

03-01-2016 om 07:01

maar

Drinkt hij dan niets op de kinderopvang?

Marie

Marie

03-01-2016 om 08:51

Begrip van "op"

Je zoontje weet al wat "op" betekent? Dus dat iets leeg is?
Dan is de borst toch ook gewoon "op"? En met 1 jaar kun je de flesjes gewoon overslaan, hij kan uit een beker drinken (doet hij op opvang ook?).

En een dreumes over de vloer gewoon erg vermoeiend. Dat besef kwam pas achteraf trouwens. Ze willen vanillestokje, maar kunnen het nog niet en raken gefrustreerd. En niet alle kinderen laten zich gemakkelijk afleiden. En soms moet je toch gewoon "doorzetten" hoe erg dat soms voor jezelf is.

Slaapt hij wel op de opvang? Wellicht heeft de leiding nog wat tips?

Neem je zelf wel genoeg rust? Zelf eens een middagut doen, kan echt heerlijk zijn.
En een vaste routine aanhouden kan ook helpen.

In elk geval dit is een lastige periode waar je doorheen gaat, echt ooit gaat het beter.

En doe leuke dingen samen met je man! Lekker uit eten ofzo.

Heel normaal

'Hoe normaal is het om zoveel spanningen en discussies te hebben, zelfs al na 1 jaar ouderschap?' Heel normaal dus. Het eerste kindje, alles is nieuw, heel vaak ook alles behalve gemakkelijk. Over elke beslissing moet je nadenken: wel of niet laten liggen, wel of niet de borst geven, wel of niet naar buiten gaan met hem, wel of niet werken. Beslissingen nemen is slopend voor een mens. En bij een nieuw kindje moet je het de hele dag doen, omdat elke fase elke keer weer nieuw is.

Het definitieve gevoel dat je het goed gedaan hebt komt pas veel later. Zo ergens na de puberteit. Dus tot die tijd zul je het moeten doen met je eigen onzekerheid en leren accepteren dat je niet beter kunt dan de beste beslissingen nemen op dat moment.

Neem in elk geval elke dag 1 kwartiertje de tijd om te genieten van je kindje. Laat de stress over het eten achterwege, blijf proberen om je kindje anders te laten eten, uiteindelijk zul jij toch winnen.

En dan nog elke week een uurtje tijd voor je man. Of een avondje, met oppas. Jullie moeten allebei een moeilijke tijd door.

Tsjor

Moeilijk ja

Lastige leeftijd, ze willen steeds meer, maar kunnen niet steeds meer.

Ga inderdaad voor vaste routines, dan wordt de dag voorspelbaar, veel buitenspelen helpt ook. Kies 1 ding per keer, dus eerst je borstvoeding "op" en als dat goed gaat het slaap probleem aanpakken.

salie

salie

03-01-2016 om 09:24

buitenland

Pittig hoor, veel alleen met je dreumesje en dan ook nog in het buitenland waar je nog niet veel contacten hebt. Logisch dat het je wel eens te veel wordt. Kun je z'n melk niet in de vorm van pap geven? En dan bv. nog alleen 'ochtends en 's avonds een keer borstvoeding? Verder geen tips, alleen medeleven. Dochter heeft twee jaar borstvoeding gehad, die was zo eigengereid en aanhoudend, daar kwam ik niet van af. En ook een paar jaar gehannes met slapen, zelf in slaap komen. Tropenjaren. Sterkte.

Emma

Emma

03-01-2016 om 11:03

Combinatie

Bij mijn dochter was de combinatie met lichamelijk contact bij borstvoeding bepalend. Mij is het uiteindelijk gelukt: eerst met zo'n plastic tepelhoedje over je tepel en dan gewoon borstvoeding geven, de dag daarna een fles, liggend aan de borst. Binnen een paar dagen kon ze zonder borst en aan de fles. Ik heb haar daarna ook helemaal nooit meer aan de borst gehad. Sterkte ermee, het zal niet meevallen zo in je eentje in een vreemde omgeving. Als ze daar geen tepelhoedjes hebben, vraag of iemand er één uit NL kan opsturen.

MamavanSenH

MamavanSenH

03-01-2016 om 12:07

Niet "voeren"?

Veel kinderen van die leeftijd willen alles graag zelf doen. Hier een zoontje die over vier dagen 1 word en ik moet echt niet meer proberen hem een fles te voeren of te helpen met drinken uit een bekertje. Nee, dat wil meneer gewoon zelf doen. Als ik een beker of fles voor zijn neus neerzet en dan mijn eigen ding doe en er niet meer naar kijk dan gaat het gewoon op. Maar zodra ik me ermee ga bemoeien word hij eigenwijs en weigert te drinken.

Om te stoppen hoor ik wel eens dat je kunt mengen, als je bijvoorbeeld over wil gaan op koemelk of kunstvoeding. Steeds meer koemelk/kunstvoeding en minder borstvoeding in de fles of beker. Dan wennen ze geleidelijk aan de andere smaak. Maar dat is dus enkel wat ik heb gelezen, stoppen is bij ons nog niet aan de orde dus geen ervaring. En onze oudste stopte uit zichzelf met de borst met 11 maanden.

Anna1980

Anna1980

04-01-2016 om 16:59 Topicstarter

Dank!

Voor alle reacties en tips. Het doet me goed om te weten dat het (min of meer) normaal is waar ik mee te kampen heb. Ik vind het soms erg lastig, ik woon in Zuid-Amerika en men doet alles zo anders hier. Het is hier volkomen normaal om je kind aan de borst in slaap te sussen totdat ze twee jaar oud zijn. Daarna gaan ouders ook nog rustig iedere avond uren bij hun kind zitten totdat het in slaap valt.. Of ze nemen hun kind mee naar een winkelcentrum, zodat het om 9 of 10 uur s'avonds compleet uitgeput zelf in slaap valt... Dat is absoluut geen voorbeeld voor mij.

Emma: ik ga het zeker proberen met tepelhoedje. Ik heb overigens op advies van de kinderarts hier, weleens vieze goedjes op mijn borsten gesmeerd om mijn zoontje te ontmoedigen te drinken (is hier in Latijns-amerika, waar ik woon, een vrij normale gang van zaken), citroensap, menthol en een vieze vitamine die naar vis ruikt.. helaas hielp het niets.

Jamie: op de kinderopvang en bij opa en oma drinkt hij melk (nutrilon) uit een beker, hij wordt dan gevoerd met een lepeltje. Bij mij doet hij dat niet. Gekolfde moedermelk uit een bekertje wil hij niet.

Marie: ja, hij slaapt op de opvang,maar erg kort, 30-45 minuten. Ik weet niet of hij "op" begrijpt.. ik ga het proberen.

MamavanSenH: ik heb al geprobeerd om een fles voor zijn neus te zetten, dan gaat hij ermee spelen en bijt op de speen, maar hij drinkt er niet uit..Hij heeft overigens tot maand 8 wel gewoon moedermelk en kunstvoeding uit de fles gedronken, daarna wilde hij opeens niet meer.

Salie: valt je dochter nu wel zelf in slaap? En heb je veel verschillende dingen geprobeerd om te stoppen met borstvoeding?

MarSy: jep, routines hebben we. Wel een vraag, hoe kan een kind van 11 maanden buitenspelen? Hij loopt nog niet. Wij hebben geen tuin of balkon hier. Wel ga ik elke dag met de wandelwagen of zijn speelautootje met hem naar buiten.

Marie

Marie

04-01-2016 om 17:10

kruipen - buiten spelen

Hij kan al wel kruipen? Dat kan toch buiten ook? Trouwens onze meiden raceten toen al lang op een loopauto rond, zowel binnen als buiten. Lopen konden ze pas met 15 maanden. Ze konden ook vanuit kruipen/zitten op de loopauto komen.

Hij kan zal zitten? Kun je hem toch gewoon in de zandbak zetten om te spelen? Lekker kliederen met zand.

Hij is al 11 maanden, dus dan kun je de fles overslaan en hem uit een (antilek) (tuit)beker laten drinken. Voeren met een lepeltje hoeft dus ook niet meer. Vraag of ze daarmee stoppen op de opvang. Ik neem aan dat daar meer kindjes van die leeftijd zijn die uit een bekertje drinken? Als hij geen melk wil, kun je ook water of thee geven, wellicht houdt hij niet van de smaak van de Nutrilon.

Op deze leeftijd gaan ze vaak ook over op een ander slaapritme, zal naar 1 middagdut gaan zo langzamerhand.

Ja kan

Maar wel in schone omgeving omdat hij nog kruipt, dus afgesloten speeltuin, weet niet of ze die hebben waar jij woont? Zodra hij kan lopen lekker veel laten wandelen. Je kan ook twee keer per dag naar buiten, doen ze op dagverblijf vaak ook.

Fles niet willen rond 8 maanden is een bekend probleem, inderdaad zoeken naar wat anders, sowieso hoeft hij niet alleen maar melk nu, dus als hij geen moedermelk wil uit fles misschien wel watanders?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.