Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Alle voedingen kolven

Hoi!

Mijn kindje is nu een maand oud en hij krijgt borstvoeding. Sinds een week of twee drinkt hij heel onrustig aan de borst. Hij drinkt heel snel en naarmate de melk langzamer komt, laat hij steeds los en begint te kreunen en te huilen. Vervolgens spuugt hij een deel weer uit. Als ik hem tussendoor rechtop hou, schreeuwt hij al snel om meer melk. Ook na het drinken blijft hij onrustig tot hij in slaap valt. Als ik hem dan weer aanleg, drinkt hij weer zo onrustig. Het maakt niet uit of het dag of nacht is en hoe lang er tussen de voedingen zit. 

Omdat ik geen idee heb waar het aan ligt, overweeg ik om een lactatiekundige mee te laten kijken maar ook om voedingen te gaan kolven en de baby de fles te gaan geven in de hoop dat dat helpt. Nu mijn vraag: om de hoeveel tijd kolf je dan? Want nu voed ik op verzoek, maar als ik pas ga kolven als hij zich meldt, heb ik eerst een kwartier een hysterische baby. Als man thuis is, kan ik natuurlijk kolven terwijl hij de fles geeft, maar dat zal niet altijd lukken.

Misschien loop ik teveel op de zaken vooruit en moet ik inderdaad eerst een lactatiekundige inschakelen, maar ik ben vast benieuwd naar ervaringen met voedingen kolven.


Ik zou liever een lactatiekundige laten meekijken dan gaan kolven en flesvoeden. Liever proberen het natuurlijke proces goed te krijgen dan kunstgrepen toepassen. Want wat zijn de gevolgen voor de productie en het vermogen van je baby om aan de borst te drinken? Kun je nog terug?  Zeker fulltime kolven en flesvoeden zou ik op die leeftijd alleen maar onder begeleiding van een lactatiekundige doen. Wat je beschrijft lijkt me ook een prima reden voor een bezoek aan een lactatiekundige. Voor regeldagen lijkt het wat lang te duren. Dus wat is er dan aan de hand? Toch verkeerd aanhappen? Probleem met het tongriempje? Productie daardoor niet genoeg gestimuleerd?


Je zou het hier ook eens kunnen vragen: https://www.borstvoedingsforum.nl/

Brainstorm

Brainstorm

23-06-2021 om 21:05 Topicstarter

Dank voor je input! Ik ga ook zeker niet zelf lopen rommelen. Wil het liefst dat het aan de borst gewoon goedkomt natuurlijk.


Tongriempje is het denk ik niet, want soms drinkt hij wel weer heel goed. Dan zou je toch verwachten dat hij het bij elke voeding heeft…Productie lijkt goed op peil te zijn: hij komt goed aan en als er langer dan drie uur tussen een voeding zit, sta ik op knappen. 

Ik ga een kijkje nemen op het forum dat je noemde en morgen de lactatiekundige eens bellen!


Bel maar even ja, dan kan ze mee kijken. Dat is voor je zelf ook fijn. Soms is het iets anders dan je denkt. Mijn dochter was zo onrustig en gulzig. Ze bleek veel te veel voeding binnen te krijgen en was dus hartstikke misselijk. Ze spuugde dan met boeren erg.Ik wist niet beter en voedde netjes de 2 x 10 minuten omdat ik dacht ze krijgt niet genoeg. Maar t was  zoals de kinderarts zei jij hebt slagroom ipv melk. Ik moest heel kort gaan voeden. 2x 3 minuten en daarna was t goed. 



Imi

Imi

23-06-2021 om 21:43

Het klinkt alsof je een flinke productie hebt en de melk (te) hard stroomt. Inderdaad, laat een lactatiekundige maar even meekijken, er zijn wel trucjes voor. Bijv. wanneer de melk toeschiet je zoon even loskoppelen en de eerste melk laten wegstromen in een doekje. Dan is de ergste druk eraf en kan hij rustiger drinken. Tussendoor even laten boeren kan ook wat opluchten.

Dit komt goed hoor. 🙂

Brainstorm

Brainstorm

23-06-2021 om 21:52 Topicstarter

Ik hoop dat het inderdaad goedkomt! Ga vrijdag op vakantie, dus ben bang dat ik nog even moet wachten tot er iemand mee kan kijken. We blijven wel in Nederland, dus als de nood hoog wordt kan ik misschien daar ook terecht. Het begint nu meer een stressmoment te worden dan een mooi momentje samen.


Toeschietreflex komt ook erg snel, dus dan wat melk weg laten lopen zal ik vast eens proberen.

Zeker lactatiekundige laten kijken. Zorg voor een ervaren lactatiekundige (Eurolac - Gonneke v veldhuizen bijvoorbeeld als je in ZO-Brabant woont). Ook om advies te vragen over het kolven.

Tongriempjes/lipbandjes worden niet altijd herkend. Bij mij dronk zoon goed op de toeschietreflex maar als de melkstroom daarna afnam werd hij onrustig, ging met zn hoofd schudden en steeds happen en loslaten.

Als je steeds op knappen staat kan het ook zijn dat je te veel productie hebt; hyperlactatie. Dan kun je gaan wisselvoeden maar ook dat samen met lactatiekundige doen. En dan helemaal een goed plan maken met kolven anders loopt het alleen maar meer op. Inderdaad eens proberen eerste druk er wat af halen door borst te masseren en in doekje bv op te vangen.

Valt je nog meer op aan je kindje? Met hoofd schudden, hikken, niezen, spugen..?

Sluit ook een koemelkallergie niet uit mocht je met de lactatiekundige niet verder komen. Luister verder niet te veel naar de adviezen van het cb wat dit onderwerp betreft.

Brainstorm

Brainstorm

23-06-2021 om 23:13 Topicstarter

Heb er net wat meer over gelezen en wat ik zie past goed bij overproductie. Als de melk begint te stromen lijkt hij weinig grip meer te hebben en laat hij ook wat melk wegstromen. Daarna drinkt hij wel maar zo snel dat hij amper adem kan halen. Hij krijgt ook veel lucht binnen. Dan is hij in no-time klaar met drinken, maar is hij nog wel ontevreden. Er komt behoorlijk wat melk terug, soms na een uur nog, en ik moet hem lang rechtop houden omdat hij anders snel de hik krijgt. 

Brainstorm

Brainstorm

23-06-2021 om 23:14 Topicstarter

O en fijn dat er zo meegedacht wordt! Geeft me weer frisse moed om verder te gaan

Ik moest ook meteen aan overproductie en een sterke toeschietreflex denken. Melk weg laten lopen tot het wat rustiger stroomt is inderdaad een goed idee, dan heeft hij waarschijnlijk ook beter grip op de borst, omdat die minder groot en gespannen is. Wat je ook kan doen is maar 1 borst per voeding aanbieden, daardoor neemt je productie wat af zodat het probleem echt verholpen wordt. 

ook kun je je zoontje tegen de zwaartekracht in laten drinken, bijvoorbeeld als hij op jouw buik ligt. Dan stroomt de melk ik minder snel. 

Ondersteuning van een lactatiekundige of een vrijwilliger van de VBN of LLL kan heel nuttig zijn. 

Tijgeroog schreef op 23-06-2021 om 23:40:

ook kun je je zoontje tegen de zwaartekracht in laten drinken, bijvoorbeeld als hij op jouw buik ligt. Dan stroomt de melk ik minder snel.


ja dat is ook een goede tip. Zoek op ‘biological nurturing’ dan vind je hier meer over.

Filmpje:


https://youtu.be/ZJan8xCNgY4

Info:  https://www.borstvoeding.com/artikelen/kindjeaandeborst/kraamtijd/bn/

Zeker de moeite waard om te proberen. Ik vond het heerlijk om zo te voeden en fantastisch als je kind zelf zn weg vindt naar de tepel. 

Bij overproductie: naast de andere tips, bied ook maar 1 borst per keer aan. De eerste melk is vooral water/volume. De voedzame melk komt pas als laatste. Als je kind alleen die eerste melk krijgt, dan krijgt hij heel snel weer honger. Vergelijk het maar met jezelf: als je heel veel water drinkt zit je eventjes enorm vol (=melk komt terug), maar na een kwartier/half uur is je maag weer leeg (=honger!).

En bij overproductie beter niet kolven, of teveel masseren. Daarmee stimuleer je alleen maar extra aanmaak. Je kunt wel wat weg laten stromen. Dan haal je bijvoorbeeld je kind vlak na de toeschietreflex even van de borst om de ergste druk eraf te halen. Of door voor het voeden even een warme douchestraal tegen je borsten te houden. Dan gaat het vaak ook spontaan stromen. Dat kan ook helpen als je maar 1 borst aanbiedt en de andere daarna op knappen staat. (Been there, done that....)

Let ook goed op signalen van borstontsteking, dat is zeker bij overproductie ook een risico.

Ojaa dat douchen en dat de melk dan meteen begon rond te sproeien, wat moest ik daar aan wennen,hahahhaha

Knutselkei schreef op 24-06-2021 om 08:10:

Ojaa dat douchen en dat de melk dan meteen begon rond te sproeien, wat moest ik daar aan wennen,hahahhaha

Of een willekeurige baby horen huilen terwijl je midden in een winkel staat.😂 Ik had na de eerste keer altijd een klein handdoekje in mijn tas...

Ik had ook overproductie en heftig toeschietreflex, kolven stimuleerde het juist. Afhappen en dan terug aan de borst na tsr hielp hier goed, al bleef de melkstroom fors. Ik voedde op mijn zij, dat verminderde het ook. Op mijn rug lukte mij en m'n dochter niet goed, dat frustreerde vooral. Uiteindelijk nogeen borstontsteking gekregen en toen het advies van de lactatiekundige om mijn baby naar de ontsteking toe te laten drinken. Dat waren bijzondere houdingen Na week of twee a drie werd t minder en was mn productie beter afgestemd. Maar ookik adviseer zeker een lactatiekundige, heb daar zo veel aan gehad.
Ik vond ook dit artikel  met houdingen enmet video's erbij https://www.ouders.nl/artikelen/7-verschillende-borstvoedingshoudingen 

Brainstorm

Brainstorm

24-06-2021 om 09:24 Topicstarter

Net de lactatiekundige gebeld en zij denkt aan spruw. Ik ken dat alleen van witte plekken in het mondje en dat heeft hij niet, maar zij zegt dat het heerst. Overproductie leek haar niet waarschijnlijk omdat hij dan meteen al onrustig zou drinken en het begint vaak pas na een paar minuten…


Ik ben echt een beetje ontmoedigd nu…Ze zegt dat het heel lastig is om er van af te komen.Ik twijfel of ik niet gewoon moet gaan stoppen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.