Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Bianca Schulingkamp

Bianca Schulingkamp

31-03-2009 om 23:30

Baby op het potje

Hallo,

Door te zoeken naar een baby kookboek kwam ik dit onderwerp tegen. Als versgebakken moeder heb ik me in dit onderwerp verdiept. Nu is het met een onderwerp als deze in Nederland nogal, hoe zal ik het zeggen, er wordt op zijn minst lagerig op gereageerd. Het is mijn bedoeling dan ook alleen om het onderwerp een keer voorbij te laten komen en het staat iedereen vrij er van te vinden wat ie zelf wil.
Ikzelf vond het wel een hele fijne gedachte dat ik mijn meisje haar behoefte (nee niet, alles ze draagt nog gewoon een luier) op een potje kan laten doen (ze is nu bijna een half jaar, we doen dit sinds ze een week of 6 is en we hebben sinds die tijd misschien 6 poep luiers gehad (niet overdreven)).
Oja, alleen in Europa vinden we dit vreemd.
Dus voor alle mama's en papa's die ook buiten de Europeese hokjes willen denken, Google eens naar "je baby op het potje" en misschien gaat er een nieuwe wereld voor jullie open.
Ik vond het een hele mooie benadering en een fijne manier om met mijn meisje om te gaan.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Bianca

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

01-04-2009 om 09:34

Waardeloos

Ik kreeg hier 20 jaar terug op mijn werk in de kinderopvang al mee te maken. Ouders eisten van mij dat ik hun kindje ook op deze manier verzorgde.
Ik hoop dat helder is dat je met 2 leidsters op 9 baby's echt geen mogelijkheid hebt om al deze kindjes op deze manier te verzorgen.
Daarnaast had het kindje 1 ouder broertje en ouder zusje, beiden peuters destijds. Ik heb echt nog nooit kinderen meegemaakt die zo moeilijk zindelijk werden. Het potje en de WC waren voor hen echt een trauma....mij krijg je dus voor deze methode nooit warm Bianca.
Succes met alles!
Minet

Mayte*

Mayte*

01-04-2009 om 15:06

Boekbespreking op Ouders Online

http://www.ouders.nl/moff2006-boucke.htm

Zie hier, het onderwerp is niet nieuw hier op Ouders Online. Ik had er nog nooit van gehoord. Het druist inderdaad tegen alles in wat je hoort en leest over dit onderwerp. Maar goed, het is natuurlijk waar dat er in veel landen gewoonweg geen luiers voorhanden zijn en die kinderen plassen en poepen niet tot hun derde elke paar uur in hun broek. Maar met 6 weken al op het potje? Ik kan daar ook niks bij voorstellen.

Goede ervaringen

heb ik met name als ik mijn kind achterwaarts op het potje zet..

Of is dat weer te onvriendelijk tegenover een nieuwe forumdeelnemer?

Mijn jongste is trouwens net zindelijk, met 3 en een half. Hij kan zijn plas langer dan een halve dag ophouden en hij plast het liefst in de tuin op het gazon.

Maar dan wel recht naar voren.

zon

zon

01-04-2009 om 20:06

Tijd

Als je de hele dag de tijd hebt om naar de signalen van je baby te kijken, zodat je hem of haar direct zodra hij aanstalten tot poepen of plassen maakt boven het potje te houden dan is het misschien een prima methode.
Ik heb andere dingen te doen dan de hele dag naar mijn baby kijken. Al is hij nog zo leuk

Fem

Fem

01-04-2009 om 20:57

Grapje zeker?

Het is best wel 1 april vandaag natuurlijk...
Fem

Rembrand

Rembrand

02-04-2009 om 08:39

Kijken naar je baby.

Ik zou willen dat alle ouders zo goed keken naar de voedingsignalen van hun baby !
Dat poepen en plassen komt later wel.
M.

Dapper hoor bianca

Hoi Bianca,

Heel dapper van je hoor om zo'n methode toe te durven passen. En nog dapperder om het hier te durven vertellen en om reacties vraagt. Misschien schrijf/lees je niet vaak op dit forum, want anders zou je van te voren wel al geweten hebben dat je het soort super positieve reacties als hier boven zou kunnen verwachten. Ik heb in een ander draadje al gezegd dat ik het jammer vindt dat mensen altijd zo negatief moeten doen en de tips/ervaringen van andere mensen zo makkerlijk belachelijk maken. Vind ik zo zielig. Waarom moet iets wat anders is dan het gangbare altijd belachelijk gemaakt worden?

Mijn oudste werd bij 14 maanden op het kdv op het potje gezet en samen met onze medewerking thuis zindelijk gemaakt. Op het kdv was er een hoofdleidster die samen met een student-leidster 12 kindjes verzorgde en dus genoeg aan haar hoofd had. Is prima verlopen en binnen de kortste tijd was ze zindelijk. Ik zou het met de jongste ook graag doen, maar vrees dat het KDV waar zij heen gaat niet mee wil werken. Is hun goede recht, maar het kan dus wel.

Zoals Mayte al zei zijn er hele culturen waar een luier niet eens bestaat, waar vrouwen ook echt meer te doen hebben dan hele dagen naar hun babies te turen, maar waar er gewoon geen luiers zijn. Maar ja, dat is buiten Nederland hè.

Fem

Fem

02-04-2009 om 11:19

Oops

Ik dacht echt dat het een 1 april grap was. Ook omdat het bericht pas op 31 maart om 23.30 gepost is. (zodat de kans op reacties op 1 april het grootst is..)
Maar als dat niet zo is, dan mijn welgemeende excuses hoor. Ik ben helemaal niet van de negatieve reacties. Iedereen moet lekker zelf weten wat hij/zij doet. Zo is dat!
Groetjes Fem

Irene

Irene

02-04-2009 om 12:19

Zindelijk en zindelijk

Voor mij is een kind zindelijk als het ook een beetje in staat is om zelfstandig naar de wc te gaan. Wat hulp met kleding en/of afvegen daargelaten, kind moet wel zelf op de wc (of potje) kunnen gaan zitten.
Dat zie ik een baby nog niet doen.
Zo'n methode is misschien leuk als het je eerste kind is en je hebt veel tijd over maar ik denk niet dat je het idee moet hebben dat zo'n baby dan ook echt zindelijk is.
Hier lopen er trouwens nog 3 rond en dan is er sowieso geen tijd voor dit soort projecten, de rest wil ook aandacht...

Asa Torell

Asa Torell

02-04-2009 om 13:30

Miresa

Beetje ot, maar zelf kon je er ook wat van in dat draadje... met je steken onder water over speentjes geven aan pasgeborenen en hoe erg je dat afkeurt.

Tja, asa.

Tja, ik denk dat je heel die opmerking niet begrepen had want die had ik juist gemaakt tegen Berber om haar en misschien ook anderen te laten zien hoe vervelend/triest/zielig/of wat je het ook maar wilt noemen, het kan zijn voor iemand om te moeten lezen dat wat zij doen door andere mensen volledig afgekeurd wordt. Voordat ik die opmerking gemaakt had, had ik ook gezegd dat ik die eerder in heel de discussie had kunnen maken toen het over speentjes geven ging, maar dat ik dat in principe niet doe omdat ik er niet van houdt om wat anderen doen af te keuren. Aan jouw opmerking hier te zien had je nog niet begrepen waarom ik op dat moment juist wel mijn negatieve mening gaf.

By the way, wat bedoel je met ot?

Ik had het over zindelijk, bianca niet. bianca lees je mee?

Ik weet niet of de opmerking voor Bianca bedoeld was of voor mij, maar Bianca had het niet over zindelijkheid, daar had ik het over en uiteraard kon mijn oudste bij 14-15 maanden prima zelf op een potje gaan zitten, en heel snel ook al op de wc. Vond ze prachtig! En ik moet zeggen dat als ik bij mijn jongste gedaan had wat Bianca gedaan heeft, ze bij 6 maanden waarschijnlijk wel al alleen op een potje zou zitten hoor. Ze kon bij 4 maanden al met wat hulp zitten en bij 6 zat ze al alleen.

Bianca, ik weet niet of je nog meeleest, maar ik zou graag weten hoe je het doet met zo'n kleintje. Want ze kan natuurlijk nog niet met woorden zeggen dat ze moet. Ik zie bij mijn jongste (!0 maanden) ook duidelijk als ze begint met een grote boodschap, maar dan denk dat ik al te laat zou zijn als ik haar heel snel op een potje zou zetten. Ik heb ook al een paar keer over het thema gelezen, maar zag nooit zo goed voor me hoe het in de praktijk verloopt. (Weet trouwens ook niet hoe het op het moment zou gaan, want mijn meisje heeft enorme diarree.....

Ik hoop dat je me meer vertelt.

Groetjes

Asa Torell

Asa Torell

02-04-2009 om 16:13

Tja miresa

Ot = off topic (gaat nl. niet over zindelijkheid).
Daarom noemde ik het ook een steek onder water... niet er van houden om anderen af te keuren en het dan toch stiekem wel even doen.

Ja hoor het is wel goed

zo, ik heb volgens mij erg mijn best gedaan om uit te leggen dat het geen steek onder water was, maar dat wil je blijkbaar niet begrijpen. En sorry hoor als ik "helemaal" verkeerd bezig was. Ik begreep dat het erom ging om een kindje vroeger dan "normaal" op een potje te zetten, iets wat meestal gebeurd met het idee om het kindje op den duur zindelijk te krijgen. Het leek me wel duidelijk dat het in Bianca's geval niet zo is, vandaar ook mijn vraag hoe ze het doet om te weten wanneer haar kindje behoefte heeft, aangezien dat meestal een voorwaarde is om te kunnen beginnen met zindelijkheidstraining, d.w.z. dat het kind weet wat het doet en zelf aan kan geven dat het op het potje wil. En ik ben wel zeker dat haar kindje niet tot haar derde met een luier om zal lopen. En ik ben er wel zeker van dat haar kindje niet tot op haar derde met een luier rond zal lopen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.