Weet jij wat je baby nodig heeft? Minder stress met dé ouderschapscursus
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby's van 2023 kletstopic


ikzelf heb altijf heerlijk doorgeslapen en dat was heerlijk

Ha, janneke, welkom hier. Heb je zelf nu ook een baby? Of al een wat ouder kind inmiddels?

Wij waren afgelopen week op vakantie met mijn ouders, dat was heerlijk maar qua slapen hopeloos. Thuis gelukkig weer snel in zijn "normale" ritme, met wakker & drinken rond 23, 3 & 7.

janneke120 schreef op 26-02-2024 om 11:49:

ikzelf heb altijf heerlijk doorgeslapen en dat was heerlijk

Ik voel me gepest

hier is dochter inmiddels 4 maanden en ze wil nog bijna elke 3 uur drinken, soms geluk met 4 uur. 4 uur scheelt al veel op een nacht want dan is het 1 x per nacht ipv 2 x. Verder gaat het naar omstandigheden prima. Maandag moet ik weer werken dus dit is mijn laatste week vrij.

Fijn dat jullie weer in het ritme zitten Masatu! Op zich is het wel vol te houden als je weet waar je aan toe bent 

Wel fijn Masatu dat het ritme weer snel terug was. 
Aviendha, heb je zin om weer aan het werk te gaan? Ik vond het best een stap. Hopelijk laat je dochter snel wat meer tijd tussen de voedingen in de nacht.

Hier zijn we langzaamaan al aan het denken over dochter haar eerste verjaardagsfeestje. Wat vliegt zo’n eerste jaar voorbij. Ze kan ondertussen ook al best veel, elke dag leert ze wel weer iets nieuws. Langzaamaan word ze ook een beetje eenkennig. Dat maakt het wel moeilijker om naar het werk te gaan. Hopelijk is deze fase snel voorbij.

Hoe gaat het met jullie allemaal?

Hier is dochter bijna 7 maanden, ontwikkelt zich heerlijk. Het is een vrolijk meisje, ze zit ondertussen heel stevig (komt nog niet zelf tot zit), maar hierdoor zit ze wel heel graag in de kinderstoel en eet heel graag hapjes, maar eet vooral graag met ons mee haha. Ben benieuwd wanneer ze tijger neigingen krijgt!

Verder krijgt ze nog volledig borstvoeding, ben benieuwd hoe lang we dat nog gaan volhouden. We genieten er allebei nog enorm van en ik denk ook nog niet aan stoppen. Het zou wel lekker zijn als ze 's nachts echt gaat doorslapen, ze komt nu vaak nog 1 a 2x. 

afrodite05

afrodite05

24-04-2024 om 14:14 Topicstarter

Hier gaat het goed, zoon is bijna 11 mnd. Hoewel, momenteel gaat het iets minder want de boventandjes komen door en daar stoot hij telkens met zijn ondertandjes tegenaan. Dan kijkt hij heel sip en dan komen er dikke tranen. Arm menneke. Hopelijk komen ze snel door. 

Wij gaan elke week samen naar babyzwemmen, heel leuk. Ik merk dat hij het water totaal niet eng of spannend vindt, alleen maar leuk, zelf het onder water gaan. 

Het tijgeren wordt hier langzaam ingeruild voor "echt" kruipen en er wordt druk geoefend met staan en dat gaat verbazingwekkend snel. Waar we hem eerst omhoog moesten helpen tot staan (aan de bank/tafel), doet hij dat nu steeds vaker zelf. Soms met een sip koppie omdat hij niet altijd snapt hoe hij weer omlaag moet, maar ook dat leert hij snel. Bizar eigenlijk, hoeveel die guppies in een jaar leren. Leuk om te zien. Qua praten gaat het minder vlot, blijkbaar gaat bij hem de motoriek voor. Hij zegt soms wel mamamama en papapapa, maar we hebben niet echt het idee dat hij snapt dat wij dat zijn. Ach, komt wel. 

Zoon valt momenteel wat lastig in slaap, dus ik hou hem nog even in mijn armen en wieg hem in slaap en leg hem dan over. Stiekem wel fijn, want hij is geen knuffelaar. Dit is dus ons knuffelmomentje. Over dat weinig knuffelen maak ik me soms wel zorgen, hopelijk is het geen voorloper van iets, autisme ofzo. Overdag komt hij wel naar ons toe, maar dat is voornamelijk als hij gepoept heeft of honger heeft. 

Leuk om weer wat van jullie te lezen. En inderdaad wat vliegt de tijd en wat leren ze veel. Hier hebben wij voor volgende week een feestje gepland voor de eerste verjaardag van dochter. En wat een verschil is het met een jaar geleden. Zoveel groter, slimmer, actiever is ze geworden. 

Ondertussen is wel een drukke fase aangebroken. Ze ontdekt steeds meer van het huis en de tuin en dus vangen we er de hele dag achteraan. Ik merk ook dat ze uitjes erg leuk vind. Op mijn vrije dag probeer ik altijd wel iets leuks met haar te gaan doen. (Baby)zwemmen, naar de kinderboerderij, dierentuin, bibliotheek, een stuk fietsen, ergens koffie drinken waar een speelplekje is, op visite etc. Ze ontwikkelt zich goed en ik merk dat ze steeds meer uitdaging nodig heeft. Het babyspeelgoed is ze wat op uitgekeken dus ik hoop dat ze wat leuks krijgt voor haar verjaardag. 
Slapen gaat ‘s nachts nu prima. Meestal slaapt ze een uur of 11 achter elkaar. Overdag slaapt ze weinig. Ze doet nu nog 1 dutje dat wisselt tussen drie kwartier en anderhalf uur, kennelijk heeft ze niet meer slaap nodig. Het maakt wel dat we gemakkelijk weg kunnen. Slapen in de buggy of in de auto vind ze namelijk ook prima en geeft genoeg energie voor de rest van de dag.

Wat ik wel lastig vind is dat ze niet zoveel sociaal contact heeft met leeftijdsgenootjes, doordat ze niet naar de opvang gaat. Ik merk dat ze andere kinderen wel erg interessant vind. Gelukkig hebben we wel wat familie en vrienden met kinderen maar vaak zijn ze toch net een andere leeftijd. Hopelijk komen die contacten vanzelf nu ze wat ouder word en we meer activiteiten met haar kunnen ondernemen. Ik kijk al wel uit naar de zomer wanneer ze buiten kan spelen.

afrodite05 schreef op 24-04-2024 om 14:14:


Zoon valt momenteel wat lastig in slaap, dus ik hou hem nog even in mijn armen en wieg hem in slaap en leg hem dan over. Stiekem wel fijn, want hij is geen knuffelaar. Dit is dus ons knuffelmomentje. Over dat weinig knuffelen maak ik me soms wel zorgen, hopelijk is het geen voorloper van iets, autisme ofzo. Overdag komt hij wel naar ons toe, maar dat is voornamelijk als hij gepoept heeft of honger heeft

Dat in slaap wiegen herken ik wel. Dat vind dochter ook fijn en zo is ze snel in slaap. Ik zou me niet teveel zorgen maken over het weinige knuffelen, elk kind heeft zijn eigen karakter.

Laatst was ik in het zwembad met dochter en er was een andere moeder met een meisje van dezelfde leeftijd. Dat meisje wilde graag bij haar moeder op schoot zitten en was erg op haar moeder gefocussed. Mijn dochter wil mij ook dichtbij maar wil graag alles zelf doen en zelf de wereld ontdekken. Ze wil eerst even veilig op schoot zitten en om haar heen kijken. Ze wijst dan alles aan wat ze ziet en zegt dan “mama?”. Ik benoem dan wat er allemaal te zien is. Na 5 minuten heeft ze dat wel gezien en dan wil ze zelf op pad. Ik zat naar die andere moeder te kijken en we raakten even kort aan de praat en hadden het over de verschillen. Het lijkt me best leuk een kindje dat zo lekker relaxed op schoot blijft zitten. Maar dochter is zo niet, die wil zelf op pad en gunt zichzelf geen tijd om even te knuffelen of stil te zitten. Zij gaf juist aan dat ze weer andere onzekerheden had. En zo is elk kind weer anders.



Onze dochter is inmiddels al weer tien maanden. Het is een heerlijk meisje. We hebben het helaas wel flink voor de kiezen gekregen. Ze heeft door domme pech twee ziekenhuis opnames achter de rug en we zijn ook kind aan huis op de polikliniek. Het gaat wel goed met haar komen, maar het drukt wel een flinke stempel op haar eerste levensjaar. 

Overigens ook wel positief want waar ik bij onze oudste trots was bij elke mijlpaal, heeft dat er nu wel een extra dimensie gekregen. Ik ben zo dankbaar voor elke nieuwe stap die ze zet, want ik besef me nu dat het niet vanzelfsprekend is. 

Ze is gelukkig echt beresterk, want inmiddels stapt ze al achter een poppenwagen door de huiskamer. Ze is ook heel vrolijk, lacht nog steeds breeduit naar iedereen en als ze terug lachen steekt ze haar armpjes uit voor een knuffel. Het is echt genieten met haar. 

Maar wat ik het allerleukste vind is dat ze echt een band heeft met haar oudere zus. Dat vind ik zo leuk om te zien. Hoe ze steeds elkaar opzoeken. Hoe zorgzaam onze oudste is en hoe blij de jongste kan zijn als ze haar zus in het vizier krijgt. Ik hoop zo dat ze dat vasthouden.

hi dames, 

Wat leuk om jullie updates te lezen. 

Een dikke knuffel voor jullie Jillz, het klinkt heftig voor jullie. 

Heerlijk al die actieve babys. Ik verbaas me toch elke keer weer enorm hoe veel die kleintjes leren in een paar maanden tijd.. van hulpeloos babytje naar actieve (bijna) dreumes. 

Onze zoon (ruim 9 maanden) is een enorm ondernemend type. Hij ging al heel snel staan, ik denk al met een maand of 6-7. Hij viel ook om de haverklap. Mijn oudste liep de hele dag met kussens achter hem aan haha. Inmiddels weet hij gelukkig ook hoe hij dan weer terug moet dus dat scheelt een hoop ongelukken. 

Verder is hij super makkelijk en lief. We boffen echt met zon chille 3e. 

afrodite05

afrodite05

26-04-2024 om 21:19 Topicstarter

Inderdaad heftig, Jillz. Gaat het nu wel beter met haar? En met jullie?

Dank je wel Yvaine voor je reactie. Natuurlijk is elk kind anders, maar ja, met alle pech van de afgelopen jaren heb ik het liefst dat zoon "gewoon gemiddeld" is. En ik probeer hem en zijn ontwikkeling zo min mogelijk te vergelijken met andere baby's, maar soms doe je dat stiekem toch. 

Fijn Suuus, een derde die je er zo makkelijk bij doet. Vond je de overstap van 2 naar 3 makkelijker dan van 1 naar 2?

Respect, Regendrup, al die gebroken nachten nog steeds! Ik ben zo blij dat onze zoon vrij snel doorsliep, al die tijd gebroken nachten zou ik niet trekken en man al helemaal niet. Als zoon een paar dagen ziek is, beginnen wij al meteen te piepen. Ik kan me niet voorstellen hoe dat voor jou en anderen met wakker wordende baby's is.

Intussen ben ik nu voor het eerst weer ongesteld. In de tussentijd de pil geslikt (minipil dus continu doorslikken ivm endometriose), maar nu dus weer gestopt om een volgende poging te wagen. De vorige keer duurde het zo lang voordat ik blijvend zwanger was, dat we nu maar op tijd beginnen. Als het weer 5 jaar duurt, ben ik al bijna 40... Aan de ene kant heb ik er wel zin in, spannend enzo, maar aan de andere kant totaal geen zin in. Dikke kans dat ik weer zo misselijk word door HG en dit keer laat ik dan niet alleen man, maar ook zoon in de steek. En dan duren 9 maanden lang... Maar wel voor uiteindelijk het goede doel. Het maakt het plannen van een zomervakantie alleen wel ingewikkeld, want als het raak is, wordt die vakantie niet zo leuk, kunnen we beter niets boeken. Tja. Luxeprobleem. 

Eerst zoon z'n eerste verjaardag. Nog even bedenken hoe en wat precies qua vieren en wat we cadeau gaan geven. Tips zijn overigens welkom! 

Oh en de eerste moederdag waarop ik zelf moeder ben komt eraan! Geldt dat voor (een van) jullie ook of ben ik de enige van wie dit het eerste kindje was? Ik verwacht er trouwens niet veel van, hoeft ook absoluut niet, maar ik vind het een leuk idee dat ik nu eindelijk na al die jaren wensmoeder, nu dan toch moeder ben op moederdag. 

Jillz wat een gedoe, hopelijk zitten de ziekenhuis bezoekjes er snel op. Wel fijn dat het ondanks alles toch ook weer goed gaat.

Onze dochter is ook een ondernemend kind. Ze kan wat woordjes zeggen maar nog niet zoveel. Favoriete woordjes zijn mama en hap. Maar ze begrijpt heel veel merken we, veel meer dan dat ze kan zeggen. Vandaag heb ik wat babyspeelgoed opgeruimd en heeft ze alvast wat verjaardagscadeautjes gekregen. Dat viel allemaal erg in de smaak, ook al is ze voor sommige cadeautjes nog net iets te klein. Leuk om te zien hoe enthousiast ze word van nieuw speelgoed. En de vlaggetjes en ballonnen die we alvast opgehangen hebben vind ze ook geweldig.

@afrodite vorig jaar was ik net moeder met Moederdag. Vriend had toen heel lief een cadeautje meegebracht. Cadeau inspiratie voor de eerste verjaardag vind ik een lastige omdat het ook per kind verschilt wat ze leuk vinden. Ik merk bij dochter dat ze heel graag buiten is. Vanaf het begin al vond ze buiten wandelen heel leuk. En nu ze meekan op de fiets vind ze dat ook geweldig. Ze heeft dus wat buitenspeelgoed gekregen, o.a. een loopfiets. Nu wonen wij wat dat betreft ook wel op een plek waar ze veilig buiten kan spelen, dus dat helpt wel mee. Binnen speelt ze graag met stapelblokken, of simpelweg met een bakje waar iets in en uit kan. Je hebt voor kinderen die beginnen met lopen bijvoorbeeld ook een blokkenkar. Iets anders waar ze de laatste tijd vaak mee speelt is een activiteitenkubus, daar heb je allerlei varianten van.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.