afrodite05
13-03-2026 om 08:43
Baby's van 2026 - kletstopic
Een aantal jaar geleden was er een soortgelijk topic waarin (aanstaande) ouders van baby's die geboren zijn/worden in 2026 met elkaar konden kletsen over alles wat te maken heeft met het kroost.
Dus is jouw kindje dit jaar geboren of ben je nog zwanger? Voel je vrij om mee te kletsen!
afrodite05
18-04-2026 om 10:35
Gefeliciteerd Masatu! Fijn dat het nu allemaal goed gaat, maar de bevalling klinkt wel heftig, zeker met dat uitscheuren. Hopelijk heb je er niet te veel last van. En wat leuk, nu hebben jij en ik allebei twee zoons, een uit 2023 en een uit 2026
Doe rustig aan en geniet ervan!
masatu
06-05-2026 om 16:11
Inmiddels alweer 3,5 week oud! Met de baby gaat alles best wel soepel. Hij drinkt overdag elke 2-3 uur en 's nachts elke 3-4 uur, soms nog wat extra gecluster tussendoor. Borstvoeding gaat heel soepel en hij groeit er goed op (nu alweer zo'n 800gr zwaarder dan met geboorte). Hij is meestal een paar keer per dag een uur echt wakker, en verder vooral veel slapen. Hij slaapt vrij goed overdag in de box of wandelwagen (of eerst even op mij/partner en daarna wegleggen in de box) en ook in de cosleeper 's nachts gaat het best goed (meestal 3/4 van de nacht daar, de rest tegen mij aan).
Mijn herstel vind ik ook alles meevallen. Ik slaap wel elke dag lekker lang uit (maar goed, nachtvoedingen etc. zijn natuurlijk ook vermoeiend), maar verder eigenlijk nauwelijks last meer van het uitscheuren. Rustig conditie weer opbouwen met wandelen en andere dagelijkse dingen doen.
Zijn grote broer wil het liefste overal zijn waar zijn kleine broertje is, dus wil dan ook gedragen worden, op dezelfde manier geknuffeld, en tegelijkertijd op schoot zitten als ik borstvoeding geef (en dan een boekje lezen oid). En de andere tijd stuitert hij door het huis
Ik vind dat maar vrij vermoeiend. Gelukkig ben ik voorlopig niet alleen thuis met beide tegelijk en mag hij ook gewoon nog 3 dagen per week naar de opvang. Hopelijk wordt het snel wat makkelijker om ze ook allebei tegelijkertijd een dag alleen thuis te hebben 😉
Hoe gaat het bij jullie ondertussen?
Marielaveau
06-05-2026 om 19:32
gefeliciteerd Matsu, fijn dat je zoontje goed groeit
dat lijkt me wel lastig met 2 kinderen idd, je moet nu je aandacht verdelen en vaak voelt het oudere kind zich een beetje jaloers omdat hij/zij de aandacht moet delen. iedereen is nu vooral op de baby gericht.
hier gaat het goed, 17 weken inmiddels, tijdens het laatste bezoek was de baby weer heel actief
volgende maand staat de ''geslachtsecho'' gepland en voor de kabbel ik voort
afrodite05
09-05-2026 om 08:59
Fijn Marie, dat alles goed voortkabbelt. En Masatu: herkenbaar, die chaos met de peuter erbij!
Hier is het ontzettend druk. Ik heb veel stress rondom ons nieuwbouwhuis en de verkoop van ons huidige huis, we staan sinds deze week op Funda. Ik heb echt zooooo geen zin in die kijkdagen... Weer alles aan kant moeten krijgen terwijl de baby en peuter geëntertaind moeten worden, en dat 3x... Pff.
Maar op zich beginnen we met de baby een ritme te krijgen. Het lijkt alsof we zijn gebruiksaanwijzing (na 10w) eindelijk door hebben. Hij kan ook steeds beter in zijn eigen bedje slapen, dus dat is ook fijn. Het zelfstandig in slaap vallen (dus halfwakker wegleggen) gaat meestal ook goed. Overdag entertainen vind ik nog wel lastig als de peuter er ook is, hoewel hij zijn broertje ook nog steeds leuk vindt. Enkel als hij huilt wordt broer verdrietig van het lawaai. En ik hoor hem steeds vaker over buikpijn, vermoedelijk omdat hij dan aandacht wil en wil knuffelen. We zeggen namelijk dat de baby buikpijn heeft (krampjes, boertjes) en dan houden we hem rechtop tegen onze schouder. Ik denk dat oudste dat dus ook wil. Prima, voor het slapengaan gaan we dus zo knuffelen, net als *naam baby*.
Zelf heb ik ineens bloedverlies door de pil heen, daar baal ik wel van. Niet eens zozeer van het bloedverlies, maar wel van de krampen die ermee gepaard gaan. Ik heb de indruk dat deze anticonceptiepil niet sterk genoeg is om mijn eigen cyclus te onderdrukken, weer iets om me zorgen om te maken. Hopelijk word ik snel opgeroepen voor het plaatsen van de mirena. Dat gaat onder een roesje, dus vandaar dat het niet nu meteen kan. Ik ben dus nog even afhankelijk van de planning van het ziekenhuis, maar daarna pilvrij.
masatu
14-05-2026 om 10:18
Fijn Marielaveau! Inmiddels al begonnen met spulletjes kopen, of toch nog even wachten tot de geslachtsecho? Begrijp ik nu trouwens goed dat je de geslachtsecho rond de 20-weken echo hebt? Ik zou in dat geval zelf de 20w echo meer vertrouwen, meestal veel betere apparatuur en opgeleide echoscopistes.
Afrodite, ook nog huis verkopen/verbouwen/verhuizen tussendoor lijkt mij inderdaad ook erg pittig! Toen wij 2 jaar geleden ons huis verkochten konden we gelukkig alle kijkdagen plannen in onze vakantie, zodat we maar 1x hoefden op te ruimen en de makelaar ook makkelijk nog even een extra (2e) bezichtiging kon inplannen.
Werkt je man eigenlijk alweer? Hoevaak gaat je oudste naar de opvang? En gaat je jongste ook al binnenkort? En moet me zelf ook alweer terug aan het werk? Hopelijk pas na de zomervakantie zodat je nog wat meer rust kunt pakken!
En fijn dat het slapen zo goed gaat! Misschien moet ik hier eens bijhouden wanneer / hoe lang hij eigenlijk slaapt, ik heb eigenlijk geen idee
. Maar goed, ik denk dat er sowieso komende weken langzaam wat meer regelmaat in zal komen.
Balen van het bloedverlies! Was je dan ook alweer ongesteld gworden? Of denk je dat je nu voor het eerst ongesteld bent (door de pil heen). Bij mijn oudste werd ik een week voor zijn 1e verjaardag voor het eerst pas weer ongesteld, hopelijk duurt dat nu ook weer lekker lang. Wel nog eens nadenken wat voor anticonceptie we zouden willen.. bij voorkeur geen hormonen (vind ik geen fijn idee i.c.m. borstvoeding). Volgens mij adviseren ze dan meestal een koperspiraal, maar ik vind dat ook eigenlijk maar een eng idee en de mogelijke bijwerkingen van ergere menstruaties staat mij ook tegen. Jammer dat de mannenpil oid nog niet bestaat. In het verleden heb ik trouwens enkel anticonceptiepil & condoom gebruikt.
Wij gaan zondag voor een weekje op vakantie, kamperen met de tent. Mijn ouders zijn daar ook, dus dat is fijn voor wat extra hulp & vermaak. Ik heb er wel zin in na al het in/rond het huis zijn van de afgelopen maanden! Hopelijk zijn de nachten niet te koud en wordt het niet te regenachtig.
Marielaveau
03-06-2026 om 20:10
hallo dames, hoe gaat het met iedereen?
hoe is met de huizen Afrodite? hopelijk is alles goed gekomen?
je hebt denk ik geen vangnet dat de kindjes even kan opvangen tijdens de kijkdagen? zou wel wat schelen.
kijkdagen lijken me de hell, ik heb het een keer gedaan toen we op huizenjacht waren maar vond het echt vreselijk..
vervelend dat bloedverlies, ik ben zelf aan de pil geweest maar ergens rond mijn 20ste gestopt mede omdat ik het steeds vaker vergat.
ik heb geen idee wat ik hierna ga doen, spiraal vind ik eng .
@Masatu, ja klopt, we hadden beiden geen behoefte aan een pretecho, maar merkte dat ik toch een beetje ongeduldig werd . maar de aanhouder wint afgelopen week hadden we de echo alles is goed en we krijgen een meisje
binnekort het rommelhok opruimen en om toveren tot een kinderkamer.
hoe was je vakantie Masatu?
Miekje6
03-06-2026 om 20:19
oeps, al lang niet meer gereageerd! Fijn dat alles goed was met de 20-wekenecho Marielaveau, ik vond dat toch heel spannend omdat ze zoveel dingen bekijken..
Had je een voorgevoel bij het geslacht? Bij mij bleek dat niet te kloppen, moest er toen echt even aan wennen.
Hier inmiddels in de laatste weken beland. Het gaat goed maar wordt ook wel wat zwaarder. Benieuwd wanneer de kleine zich meldt.
We twijfelen nog een beetje over de naam. We hebben twee opties en weten niet zo goed welke we het beste vinden. Stonden jullie er 100% achter? Voelt ook zo gek om definitief een naam te kiezen. Ben wel benieuwd hoe dat bij jullie ging/gaat.
Marielaveau
03-06-2026 om 20:44
ik was ook nerveus, hoe dichterbij de datum kwam. hoe nerveuzer ik werd
volgens vriend ben/was ik een beetje paranoïde, wat eigenlijk niet zo gek is je hebt natuurlijk geen idee wat er daar binnen gebeurt.
maar alles was goed, de echopiste was ook heel aardig en gaf veel uitleg.
niet echt, dacht dat het een jongetje zou zijn haha, was wel meteen blij dat het een meisje bleek.
Naam bedenken vind ik ook erg lastig, ik wil absoluut geen populaire naam of iets wat in de top 20 staat..
maar ja het moet wel bij het kindje passen, kan een hoogblond kind geen ''exotisch klinkende naam geven''
afrodite05
03-06-2026 om 21:16
Gefeliciteerd MarieLaveau! Fijn dat alles goed lijkt!
Miekje, die laatste weken zijn idd zwaar, letterlijk en figuurlijk, sterkte!
Hier gaat het goed. De baby is inmiddels 14 weken. Hij besloot een paar weken geleden (precies tijdens de kijkdagen!) dat hij ging doorslapen van ongeveer 2100 tot 630. Dus daar zijn we heel blij mee. Man kan dus weer doorslapen. Mijn lichaam heeft het helaas nog niet goed meegekregen, dus ik word nog steeds wakker terwijl de rest van het huis in diepe slaap is... Wel heel fijn is dat oudste ook in die week ineens besloot dat luiers voor baby's zijn en dat hij dus zindelijk was. Hij heeft een paar ongelukjes gehad, ook een paar keer op de opvang, maar hij gaat inmiddels zowel thuis als daar zelfstandig naar de wc, inclusief de brilverkleiner neerleggen, handjes wassen, doortrekken, lamp uitdoen... Top! Wij mogen niet meer mee want "Ik kan ut zelluf"
Bij die kijkdagen hadden we inderdaad geen achtervang, gelukkig kon oudste op 1 van de 3 dagen naar de opvang en de andere 2 dagen waren halve dagen, dus toen gingen we naar het zwembad en de kinderboerderij. Het huis is inmiddels verkocht, dus je mag het een succes noemen! Ons geploeter heeft dus wat opgeleverd!
De baby is intussen bijna 24/7 een blij ei, trappelt er vrolijk op los. We zijn bezig met hem afleren dat hij overdag alleen in de draagzak slaapt, ook met het oog op de opvang waar hij over 2 mnd naartoe gaat. Een paar dagen geleden ben ik dus cold turkey met de draagzak gestopt, in plaats van de draagzak heb ik hem ingebakerd met een buikband die ook over z'n armen gaat. Eerst was dat brullen, nu nog steeds, maar wel steeds korter (nu een acceptabele 3 minuten). Als hij dit ongeveer twee weken kan, gaan we dat inbakeren weer afwennen. In de nacht slaapt hij ook zonder inbakeren, dus hij kan het wel, hij moet alleen overdag ook de rust zien te vinden. Komt vast goed.
Masatu, hoe is het bij jullie?
Miekje6
03-06-2026 om 23:38
wauw wat een stappen Afrodite, en gefeliciteerd met jullie huis! Knap hoor van je zoontje. Grappig dat ie opeens zo'n stappen maakt, deed hij dat met andere dingen ook? Dat hij opeens kon lopen etc?
afrodite05
04-06-2026 om 06:54
Miekje6 schreef op 03-06-2026 om 23:38:
wauw wat een stappen Afrodite, en gefeliciteerd met jullie huis! Knap hoor van je zoontje. Grappig dat ie opeens zo'n stappen maakt, deed hij dat met andere dingen ook? Dat hij opeens kon lopen etc?
Nee, dat soort dingen gingen geleidelijk. Maar op de wc of het potje zetten, daar begonnen we al mee toen hij 1 was. Vorig jaar zomer (net 2j) leek hij er ook klaar voor, toen was het waarschijnlijk alleen een kwestie van doorzetten. Maar ja, toen werd ik ziek door de zwangerschap en moest man mij verzorgen, dus had hij geen ruimte om zoon te trainen. Begrijpelijk, maar als de omstandigheden anders waren geweest, denk ik dat zoon toen al zindelijk had kunnen worden. Maar we zijn heel blij dat het nu zo ver is! (Een paar weken voor hij 3 werd). Ik ben benieuwd hoe lang het bij de jongste gaat duren.
Oh en wat de namen betreft: mijn man is sowieso een twijfelkont als het om beslissingen gaat. Bij beide jongens wisten we het geslacht rond de 16w, dus het scheelde dat we geen meisjesnaam hoefden te bedenken. Bij de oudste was het rond 24w definitief. Bij de jongste hadden we de naam die we in eerste instantie als tweede naam voor oudste hadden. Maar man heeft heeeeeel lang getwijfeld, hij wilde zoeken naar een naam die mogelijk nog beter/leuker was. En dat terwijl ik al een beetje aan de naam gewend was. Ik wilde gewoon dat hij de knoop zou doorhakken. Met 34w werd die naam het definitief. Het gekke is dat ik soms nog steeds niet zeker weet of ik de naam van jongste helemaal bij hem vind passen. Bij oudste was ik er wel heel snel aan gewend. Man is er wel al helemaal aan gewend. Maar ik vind het allebei heel mooie namen en ik ben er trots op hoe ze heten. Simpele, Nederlandse namen die je niet vaak hoort, die in het buitenland (Engels, Duits, Frans, Spaans) ook een soortgelijke variant hebben waardoor ze internationaal zijn.
masatu
04-06-2026 om 12:50
Leuk om weer wat van jullie te horen! Fijn dat het met iedereen goed gaat.
Qua naam: bij mijn eerste zoontje kregen we met een geslachtsecho te horen dat het een meisje zou zijn. Een meisjesnaam hadden we snel gevonden, via zo'n babynamen-app waarbij je allebei namen selecteert in Tinder-stijl. Jongensnaam was een stuk lastiger. Uiteindelijk hadden we wel een naam, maar zelf moest ik er echt nog wel even aan wennen na de geboorte (nog steeds blij met de naam hoor). Tijdens de zwangerschap hadden we het natuurlijk ook steeds over "de baby", en ook na de geboorte noemden we hem ook regelmatig nog zo uit gewoonte. Deze keer hadden we een top-3 die het uiteindelijk allemaal niet zijn geworden, maar een andere naam die een (verre) kennis ook heeft en daarom eerder was afgevallen. Ik denk rond week 32 oid. Deze keer was ik wel vrijwel meteen gewend aan de naam, wellicht ook omdat we hem veel vaker gebruiken (waar oudste zoon bij is & door oudste zoon zelf). De 2e namen van beide kinderen zijn vernoemingen en daar waren we snel uit. De voornamen zijn trouwens ook simpele NL namen die niet heel vaak voorkomend zijn maar wel in de top-200 van de SVB kindernamen registratie voorkomen. In het buitenland niet perse goed uitspreekbaar, maar dat maakte ons niet zoveel uit. We vonden het wel belangrijk dat bij uitspreken meteen duidelijk is hoe je het schrijft (dus niet Luuk/Luc/Luke oid).
De kampeervakantie ging goed! Wel even puzzelen qua kleding met eerst de koude temperatuur 's nachts (3.5°C) en een paar dagen later de warme temperatuur overdag (27°C). Maar ging prima. Ik mistte alleen wel iets van een box waar hij wat vrij in kon liggen / rondspartelen / tummy time zonder dat z'n grote broer iets te asubtiel (per ongeluk) op hem duikt. Volgende keer toch wat vaker op het picknickkleed neerleggen ipv wipstoel/wandelwagen/schoot. Volgende week gaan we weer weg voor 2 weken kamperen. Daarna nog een weekje thuis en 1 juli weer terug aan het werk (& start opvang).
In vergelijking met mijn oudste zit mijn zoontje eigenlijk nauwelijks in de draagzak, hooguit einde dag een uurtje. Hij zit er overigens wel prima in, en op de camping ook wel vaker gebruikt. De wandelwagen vindt hij ook prima, terwijl ik zijn oudere broer regelmatig met het wandelen hem eruit heb gehaald & in draagzak gestopt.
Maar verder is het vaak even jammeren, dan geef ik z'n speentje en valt dan in slaap. Soms in mijn armen en dan leg ik hem over, soms direct in box, babynestje of babyschaal. En 's nachts in de cosleeper. Ik denk in de week na de vakantie eens oefenen met hem overdag in zijn ledikant te laten slapen zodat hij daar alvast een beetje aan went voor de opvang.
Inmiddels ook een dag alleen thuis met beide kinderen gehad, en eigenlijk ging dat gewoon heel goed! Alleen om kwart voor 6 toen het koken even niet soepel ging, oudste hongerig & vervelend begon te worden, baby borstvoeding wilde & man ondertussen appte dat hij wat later thuis kwam uit werk was het even niet leuk. Dus toen maar even het koken gestopt, de oudste (& mijzelf) een banaan gegeven en hem fotootjes laten kijken op mijn mobiel & baby bv gegeven. Daarna ging het wel weer 😉
Ik kijk er wel naar uit dat de baby mee kan in de fietskar (over een maandje oid? Nog even de nekspieren wat beter proberen te trainen met tummy time), zodat we weer iets verder weg kunnen dan de speeltuintjes hier in de buurt op loopafstand. Bijv. naar de bibliotheek, winkels, kinderboerderij, etc.
lakdwr23
05-06-2026 om 13:47
Slaappatronen bij baby’s kunnen sterk wisselen en zijn vaak onvoorspelbaar, vooral tijdens slaaptraining. Korte dutjes en veel behoefte aan nabijheid komen veel voor in deze fase . Consistentie in routine helpt uiteindelijk om meer rust te creëren, net zoals bekende ouders zoals Kylie Jenner ook benadrukken hoe belangrijk structuur en geduld zijn in deze periode.