Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby thuis alleen laten?

Ik zit woensdag wat rottig met ophalen van school en de middagdut van de baby. Ik zit te overwegen om de baby (4 maanden) zodra ze goed lang slaapt (nu varieert het tussen een half uur en 2 uur, dus niet voorspelbaar) alleen thuis te laten.

Ik ben een half uur onderweg (2 minuten fietsen, speelafspraak regelen, naar huis, bakker) dus dat is best lang, de babyfoon werkt niet op die afstand. Wat vinden jullie, is het totaal onverantwoord ? In de kinderwagen slaapt ze niet dus dat is ook geen optie.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kiki

Kiki

28-10-2009 om 14:02

Dat zou ik echt niet doen

zeg dat ze wakker wordt net als je weggaat, dan ligt ze een half uur in haar eentje te huilen.

Als ik al zie hoe overstuur die kleintjes kunnen raken, zou ik het zelf echt niet doen

Heb je geen buurvrouw waar je even de babyfoon en huissleutel kan afgeven. Dat die komt als ze ineens wakker wordt

femmetje

femmetje

28-10-2009 om 14:50

Briefje

Ik persoonlijk laat mijn kindjes niet alleen thuis.
Maar weet van mijn vriendin dat ze het wel doet ze brengt s middags haar zoontje van 5 naar school en legt dan eerts haar dochtertje van 11 maand in bed ze doet altijd een briefje in haar zak daar staat op MIJN DOCHTERTJE LIGT THUIS TE SLAPEN op dit en dit adres.
Zodat als er iets gebeurt ze niet daar alleen blijft liggen vond het wel een goed idee.
Maar je moet het wel durfen.

Liefs Femmetje.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-10-2009 om 15:16

Ik doe het niet

Dochter komt sinds dat baby er is zelf naar huis, dat kan hier makkelijk. Speelafspraken moet ze 's ochtends of een dag van tevoren maken, dat is jammer voor haar maar helaas even niet anders. Ik laat baby echt absoluut niet alleen.
Als het voor jou echt zo is dat het maar 2 minuten fietsen is dan zou je dat misschien wel kunnen doen. Maar ik zou verdere akties op een ander tijdstip doen. Naar de bakker gaan terwijl je een baby alleen hebt liggen zou voor mij echt niet goed voelen.

Dendy

liora

liora

28-10-2009 om 15:28

Nee

Hoi Manda,

Ik dacht dat ik het wel zou gaan doen, maar no way. Stel dat er iets gebeurt, nee, ik zou daar niet mee willen leven.

als je het zou willen doen, dan echt alleen ophalen. Geen afspraakjes regelen, geen bakker. Je kunt toch 's ochtends naar de bakker als je je dochter hebt weggebracht?

Een oplossing kan zijn om juist de woensdag wel te werken, want op de lange schooldagen heb je straks dit probleem niet. Dit is voor mij een reden om straks op donderdag vrij te nemen in plaats van woensdag. (en nog wat andere redenen ook: rustige dag op de opvang, etc.)

Liora

Half uur vind ik vrij lang

Ik laat dochter hier wel op bed liggen als ik zoon naar school breng, maar ik woon zo'n 100 meter van school en ben dus (inclusief in de klas brengen & kusjes) maximaal 10 minuten weg. Hoef niet met de auto/fiets, de kans dat me wat overkomt acht ik uitzonderlijk klein, ik loop over de stoep naar school en hoef niet eens over te steken.
Misschien een idee om echt alleen te halen/brengen de bakker op een ander tijdstip doen. En speelafspraakjes via telefoon afspreken of anders op een andere dag?
Een half uur alleen laten zou ik zelf niet doen, vind ik vrij lang.

Deed het wel maar geen half uur

Nou ja, het staat al in de titel. Ik heb het bij mijn laastet baby wel gedaan, maar alleen snel ophalen of wegbrengen, dat is hier echt een kwestie van nog geen 5 minuten. Ben één keer iets verder weggegaan om zoon bij vriendje op te halen, toen baby diep lag te slapen. Dit was een kleine tien minuten fietsen, maar dat voelde echt helemaal niet goed. Alsof ze met een elastiek aan me vastzat, en dat elastiek begon enorm aan me te trekken toen ik wat verder dan school ging.

Manda Rijn

Manda Rijn

28-10-2009 om 17:27 Topicstarter

ik doe het niet, mijn vriend vond het ook een slecht plan. En ik wil ook niet iemand vragen voor een steeds terug komend ding (bij een uitzondering vraag ik de buren).

Nou dan moet ze gewoon maar mee, het is wel reuze onhandig. Een andere moeder die ik ken doet het wel, maar die woont direct om de hoek van school. Ik ga altijd met de meiden na school langs bij de bakker dan mogen ze een broodje uitzoeken, vandaar dat dat ook nog op de rit ligt voor thuis.

Ik doe het wel

heb 3 kids, oudste naar school (5 jaar). Middelste (3 jaar) neem ik altijd mee met halen/brengen. Jongste ( 1,5 jaar) niet. Ik probeer het zo te plannen dat ik zeker weet dat ze slaapt. Ze slaapt meestal 2 tot 2,5 uur 's middags. Ik vind het belangrijk dat zij ook aan haar rust toekomt. Wel ga ik dan direct naar school en weer naar huis. Zorg dat ik z.s.m. terugben, maar ik ben zeker 20 min weg.

Het is tot nu toe 1x gebeurd dat ik thuis kwam en ze wakker was. Wat trouwens wel scheelt is dat ze heel lief gaat spelen als ze wakker is. Boekje lezen in bed, met knuffeltje kletsen, erg schattig.

Het hangt denk ik van het kind af. Bij oudste had ik dit niet kunnen doen. Als die wakker werd ging ze met haar hoofd bonken en gillen tot ze uit bed gehaald werd.

Misschien is het een idee om het speelafspraakje al 's morgens te maken, of de dag ervoor? En niet naar bakker te gaan, maar dat 's morgens al te doen. Oudste dochter zal dat zeker begrijpen.

Ik doe het ook

Als ik oudste van school moet ophalen, laat ik jongste even alleen thuis, hij ligt dan te slapen.

Wakker maken vind ik niks, ik vind zijn rust ook heel belangrijker. Eerder naar bed of eerder eruit werkte hier niet. Toen hij kleiner was, nam ik hem mee in de wagen of haalde hem er eerder uit. Met als gevolg dat jongste de hele dag stikmoe was en ik geirriteerd.

Ik ben tien minuten weg met ophalen van oudste.

Linda

angel3

angel3

29-10-2009 om 13:30

Ik deed het ook

niet standaard maar wel af en toe. Wat ik dan deed is bellen of smsen naar vriend en me weer terug melden. Als het te lang zou duren voorat ik me weer terugmeldde zou hij eventueel alarm kunnen slaan. Soms belde ik de buurvrouw om het te melden, niet perse om op te passen.

Ik zou dan wel die bakker laten zitten. Al onnodige dingen eruit slopen zodat je zsm terug kan zijn

Linda99

Linda99

29-10-2009 om 22:55

Ook

Maar ook hier een school op 2 minuten lopen. Jongste sliep 's nachts la niet door, overdag uit bed plukken was echt vragen om ellende.

Half uur weg vind ik lang. Misschien eens kijken of je het kan inkorten? Bakker en afspraakjes maken dan inderdaad skippen?

Of inderdaad toch gewoon meeslepen. Daar ontkomen de jongere broertjes/zusjes uiteindelijk toch niet aan

Manda Rijn

Manda Rijn

30-10-2009 om 09:47 Topicstarter

Ja toch meeslepen

ja jongere kinderen zijn altijd de klos als de oudste wat heeft, haha.

MIsschien als ze wat ouder is en wat voorspelbaarder slaapt, dan kort ik de boel in en dan race ik met fiets naar school heen en terug.

liora

liora

30-10-2009 om 12:52

Woensdag werken

En wat vind je van het idee om op woensdag te werken en de kinderen dan naar de opvang? Want op de andere dagen heb je dit probleem niet!

Manda Rijn

Manda Rijn

30-10-2009 om 14:31 Topicstarter

Op woensdag

is er geen werk, ik zit altijd op vrijdag en dinsdag (nu toevallig maandag).

Voor mijn andere/zelfstandige werkzaamheden heb ik geen opvang nodig.

Ook nooit gedaan

Maar ik ben een muts wat dat betreft. Zou zoon ook niet alleen op een hotelkamer laten oid terwijl wij eten. Net zoals ik zoon nooit zonder autostoel vervoer, het kan wel even makkelijk zijn maar als er iets gebeurt zou ik het mezelf nooit vergeven.

Tijgeroog

Tijgeroog

31-10-2009 om 13:25

Wel snel heen en weer

Ik ben regelmatig snel heen en weer gegaan naar de psz en nu de basisschool. Allebei zijn op een paar minuten fietsafstand, dus ik ben in 10 minuten heen en weer.
Onze kleine meid kan niet van haar kamer af, zit daar veilig en ik ben niet bang om een overstuur kind aan te treffen als ik terug kom: als ze wakker wordt gaat ze altijd eerst vrolijk wat spelen op haar kamer.
Ik denk ook dat ze er heel veilig zit: er zou hooguit brand uit kunnen breken. En de kans dat er in die 10 minuten een heel heftige brand uit breekt is wel heel klein, als ik wegga is er immers nog niets aan de hand. De droger etc gaan ook altijd uit. Ik denk dat ze meer gevaar loopt als ze bij mij op de fiets mee gaat naar school.
Overigens probeer ik de slaaptijden zo te sturen dat ze wakker is als we broerlief op gaan halen, maar ze blijft graag spelen tot ongeveer een half uur voor we weg moeten, om dan diep in slaap te vallen.

hout anne

hout anne

02-11-2009 om 14:38

Ik durf het niet

een vriendin van me wel, die gaat rustig boodschappen doen als de baby slaapt. Ik ben veel te bang voor alles wat je kan overkomen en dat die kleine daar dan alleen ligt. Gatsie, krijg al rillingen van de gedachte!
Maar goed, ik heb er nog maar 1, dus voor mij is het ook geen noodzaak. Als er een 2e is en de eerste moet dan naar school oid, ja dan moet ik het ook nog maar zien.
School zit hier vlakbij (straat uit, oversteken (met klaarover) en je bent er), maar dat moet ik tzt maar zien.
Gelukkig heb ik hier veel buren die overdag veel thuis zijn, er is altijd wel iemand die ik kan vragen die dat geen probleem vind (babyfoon en sleutel bij een buur vind ik een erg goede oplossing, die ga ik zeker onthouden!)

Nou, succes ermee, hopelijk lost het probleem zich snel op. Het slaappatroon van mijn keintje (bijna 1) veranderd eens in de zoveel weken, dus wellicht komt het binnenkort beter uit qua timing!

Ik doe het wel

Ik zou ook echt niet weten hoe ik het anders zou moeten regelen. De school ligt aan de andere kant van de wijk en ik vind het onverantwoord om onze middelste (7) alleen naar huis te laten fietsen. En jongste (1) wakker maken of houden vind ik ook geen optie. Op sommige dagen zou hij dan maar net een uurtje kunnen slapen en dat trekken we allebei niet. Als ik met de auto ga, ben ik net iets meer dan een kwartiertje onderweg en als ik met de fiets ga een paar minuten langer. Ik zie dit echt als een van de consequenties van de keuze voor de leukste maar helaas ook meest ver weg gelegen school in onze wijk.

Ik ben er nu wel redelijk aan gewend, want ik deed het ook al toen de middelste nog klein was. Toen had ik ook zo'n sleutelhanger met tekst in mijn jaszak, zeker als ik op de fiets ging. In het begin vond ik dat echt niets, maar in de loop der jaren ben ik er wel aan gewend geraakt. Al vond ik het toen jongste pas geboren was ook weer heel moeilijk. Zo hulpeloos en zo kwetsbaar en dan helemaal alleen in dat grote huis. Maar toen had ik trouwens nog de keuze om hem al slapen mee te nemen in de maxi cosi.

Ik heb nu wel een speciale babyfoon die inbelt op mijn telefoon als er geluid is, maar ja veel maakt dat natuurlijk ook niet uit. Ik kan moeilijk de oudste twee op het schoolplein achterlaten omdat de jongste in zijn bed ligt te huilen. Het is meer voor het gevoel, in geval van brand of inbraak kan ik dan wellicht nog iets doen ofzo.

Ik denk trouwens ook dat hij veiliger in zijn bed is dan in het verkeer, zeker als we op de fiets gaan.

Boodschappen zou ik niet zo snel gaan doen als hij in bed ligt, dat kan inderdaad ook op een ander tijdstip.

Ging wel even snel naar de winkel maar dan met een klein kwartiertje terug..
Wat ik later ook wel deed was de babyfoon even aan de buren geven en de telefoon bij me.. Zo heb ik lekker kunnen sporten.

sidneysheldon

sidneysheldon

05-11-2009 om 16:23

Nee

ik ken iemand waar brand uitbrak terwijl ze even naar de winkel was 10 minuutjes,
kindjes waren thuis..... nooit doen!

kleinmaarfijn

kleinmaarfijn

07-11-2009 om 14:31

Ik durfde dat niet

Ooit toen ik nog oppaste is het volgende gebeurd:

In dit gezin ging toen de oudste net naar school en de tweeling sliep 's middags nog. Het jongetje van de tweeling had veel slaap nodig, dus moeder liet hem altijd liggen als ze oudste ging halen. Hij had ontdekt (met behulp van oudste in eerste instantie) hoe hij uit ledikant moest. Dus hij werd wakker en klom (met slaapzak) uit bed, heeft de deur op overloop open weten te krijgen en is met slaapzak aan van houten trap afgekomen, omdat hond buiten lag en deur daarom open stond in achtertuin, is hij daar mama gaan zoeken. Hij is vervolgens helemaal in paniek geraakt omdat hij mama niet kon vinden. Ze heeft hem daarna nooit meer alleen gelaten. Ook dit was een kind dat normaal altijd rustig in bed ging zitten spelen als hij wakker werd.

Dit is dus de reden dat ik het bij de middagslaapjes nooit heb aangedurft.

Nu hij ouder is (vanaf ongeveer 3 jaar) durf ik het wel aan om sleutel en babyfoon 's avonds als hij al een half uurtje slaapt bij de buurvrouw achter te laten. Hij is nu 4 en 8 mnd en ik heb hem ook altijd verteld voor het slapen gaan dat mama en papa weg gingen en dat buurvrouw kwam als hij zou roepen. Tot nu toe gaat dit super.

Maar iedereen moet natuurlijk zelf weten hoe hij dit doet, vriendinnen van me doen het ook met de jongstenwaarvan de oudsten bij mijn zoon in de klas zitten.

Groetjes

Nee, peins er niet eens over

niet alleen al om de dingen die je kan verzinnen die gebeuren kunnen.
ik ben hier toen we net hier kwamen wonen met kind naar de winkel gegaan om 3 uur om 5 over drie was mijn man onverwachts thuis gekomen en heeft toen drie mannen betrapt die probeerde de achterdeuren open te breken.
in 5 minuten tijd we hadden geluk dat mijn man toen thuis kwam en ik het dus niet in mijn hoofd haal om (toen nog maar 1)mijn kind alleen in huis te laten.
ik moet er niet aan denken wat ze mijn kind aan hadden kunnen doen.

ik ben van mening dat als je kindje smiddags nog slaapt en jij gewoon je kindje mee neemd dat je kind die slaap heus wel inhaald.
en met de tijd wennen ze er aan.
ik persoonlijk zou er nooit aan denken om die kleintjes al is het maar voor twee minuten alleen in huis te laten.
je moet het natuurlijk zelf weten maar weeg het goed af.
kinderen zijn erg onvoorspelbaar omdat ze erg snel ontwikkelen.

Manda Rijn

Manda Rijn

10-11-2009 om 09:34 Topicstarter

1e keer vanochtend

ik heb op de fiets mijn oudste naar school gebracht, deze keer niet meegelopen en staan wachten (ze is bijna 7 dus ze kan het zelf), ik was binnen 5 minuten weer thuis. De baby heeft nog een half uur geslapen.

Ik moet wel zeggen dat het onprettig voelde, ook al was ik snel weer thuis.

Een ander idee wat ik nog heb bedacht is om de huistelefoon naast haar te leggen en mijzelf op mijn mobiel te bellen, dan heb ik dus een babyfoon die wel die afstand kan afleggen.

liora

liora

10-11-2009 om 10:03

En dan?

Hoi Manda,

en dan zit je op de fiets, bent bijna bij school, en je hoort iemand tegen je baby praten, baby hard huilen en dan niks meer...

Even een naar scenario, maar ja, wat helpt het horen als je toch niks kunt doen?
Brand hoor je ook niet.

Liora

Manda Rijn

Manda Rijn

10-11-2009 om 10:12 Topicstarter

Nou

dan kan je meteen weer naar huis rijden als ze erg huilt. Dan komt de oudste maar later op school. Zoiets.

Of stel er gebeurt wel iets met je en je hebt die mobiel op luidspreker staan dan horen de omstanders dat je thuis een huilende baby hebt.

elsje78

elsje78

11-11-2009 om 14:10

Is het 1 keer pw of elke dag?

Hoi

Als het 1 keer per week is zou ik proberen of er een buurvrouw ofzo is die dan even de babyfoon neerzet. Als er dan iets is kan ze je bellen. Hoeft ze er niet eens naar toe als ze huilt, maar gewoon even bellen en dan kom jij naar huis. Plus dan weet altijd iemand dat je baby alleen thuis is voor als jou onderweg iets mocht gebeuren.

Als het elke dag is, wordt dat moeilijker qua belasting, maar voor 1 keer per week is het te proberen.

Heb zelf nog geen schoolgaande kinderen dus zelf heb ik het probleem nog niet gehad, maar heb wel een vriendin die wel met de hond even moest wandelen elke dag en dat ook deed met de deur op slot.

x Elske

Huistelefoon met 'room-monitor'

Ik laat ook wel eens een kind een minuut of 10 alleen als die thuis ligt slapen. Ik zet dan wel onze huistelefoon op 'room-monitor' en dan belt die telefoon automatisch een vooraf ingesteld nummer (mijn mobiel) als hij geluid registreert. Dat vind ik dan wel een veilig idee. In in geval van brand wordt ik ook gebeld, want die rookmelders door het hele huis geven een enorm kabaal!
Toch voelt het niet lekker om een kind alleen te laten, maar zo'n oververmoeide peuter/baby overal heenzeulen voelt ook niet goed.

Tja,

sorry hoor hebben die gene die hun kind alleen laten ook al is het maar een paar kleine minuten er nooit van gehoord dat je bij brand of inbraak of verzin maar wat je zelfs al telaat bent als je gewoon thuis op bed ligt.
en zo ja waarom dan risico nemen???
omdat je bang bent dat je kind oververmoeid is???
tja sorry maar ik snap het gewoon niet dat iemand hun meest kostbare bezit ook maar enigzins blootsteld aan zo`n risico.
maar ja kijk het zijn jullie kinderen en jullie manier van opvoeding maar enigzins vind ik het erg naief.

Tijgeroog

Tijgeroog

12-11-2009 om 15:28

Kulke

Tuurlijk, je neemt een klein risico, maar je ontloopt er andere risico's mee.

Brand: de kans dat er precies in die tijd een heftige brand uitbreekt is maar heel klein. De kans dat we onderweg op de fiets aangereden worden is veel groter, daar hoef ik 'r dan niet aan bloot te stellen. Er komen meer kinderen om in het verkeer dan tijdens brand.

Inbraak: tsja, ook hiervoor geldt dat de kans dat er precies op dat moment ingebroken wordt wel heel klein is. En er worden meer kinderen op straat ontvoerd dan uit hun eigen kamer.

Kortom, ik denk dat ze veiliger ligt in haar bed dan bij mij mee naar school. Toch neem ik 'r liever mee, omdat ik haar liever bij me heb dan dat ik 'r alleen achter laat. En zodat ze, als ze wakker zou worden, niet alleen hoeft te zijn (maar zoals ik eerder schreef, ze gaat altijd lekker spelen) Mar als ze net diep in slaap is ga ik haar dus niet wakker maken.

Manda Rijn

Manda Rijn

12-11-2009 om 16:55 Topicstarter

Bijvoorbeeld nu

ik moet mijn oudste ophalen bij een vriendinnetje maar de baby slaapt nu eindelijk (jengeldagen na vaccinaties).

het liefste laat ik haar nu slapen. Aan de andere kant ben ik minstens 10 minuten onderweg als ik niet blijf praten daar. Ik zal haar dus toch maar meenemen, haar voorzichtig slapend uit de wieg in de kinderwagen doen is nog nooit gelukt ze wordt direct wakker helaas. Bij de oudste lukte dat wel, als die eenmaal sliep kon je d'r bwvs op de kop houden en dan sliep ze nog door.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.