Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Babyshower of kraamvisite?

Hier in Nederland wordt vaak beide gedaan. Maar nu lees ik dus dat in Amerika een babyshower gevierd wordt, maar dat ze niet zoals hier dan ook nog kraambezoek krijgen na de bevalling. En dat wist ik dus niet. En nu ik erover nadenk is dat een veel rustigere start zonder al die aanloop van kraamvisite.
Dus terwijl wij hier vaak denken: wat overdreven en dubbelop en dan straks weer op komen draven met een kraamcadeau.....

Waar gaat jou voorkeur naar uit en waarom?

Bij de eerste "kreeg" ik een babyshower. Maar het was niet meer mijn wens, ik was de gehele zwangerschap ziek en toen al te dik en uitgeput naast het 9 mnd ziek zijn. Het was meer een ego-dingetje van mijn zus, er werd namelijk totaal geen rekening met mij gehouden. Het was vooral een verhaal voor haar op Instagram, incl foto's van de hapjes die ze had gemaakt (maar die overigens niet zwangerproof waren). Foto's van mij of andere momenten zijn niet gemaakt. 
Ook werd er ongevoelig gedaan over eerdere miskramen. Maar verder was de opzet wel aardig: namen en geslacht raden, er werden door sommigen wat cadeautjes gegeven en er was een soort weetjes-quiz over baby's. Geen taferelen als poepluiers verschonen of potjes proeven. 

Kraamvisite hadden wij wel, ook deels dezelfde mensen als die bij de babyshower waren. 

Ik zit nu (zwanger van het volgende kindje) te twijfelen of we niet liever een kraamfeest willen geven. Gewoon in één keer iedereen gehad, klaar. Minder onrust voor ons als gezin. En de eerste weken willen we sowieso alleen zijn. Eerst rustig wennen. Een tweede babyshower hoeft van mij echt niet. Wil ik ook niet. Ik heb een vriendin die bij alle drie de kinderen een babyshower kreeg, maar ik dacht altijd dat het gebruikelijk was om dat alleen voor de geboorte van het eerste kind te doen, maar ik kan het mis hebben. 

Dus, om antwoord te geven op de vraag van TO: liever kraamvisite dan een babyshower. 

Kraamvisite omdat ik het leuk vind om de baby te zien. Ik wist wel dat er in Amerika alleen een babyshower is.
Toen ik zwanger was had je in Nederland nog geen babyshower maar ik heb ook wel cadeautjes van te voren gehad.

Ik vond beiden wel leuk eigenlijk. De babyshower vond ik echt een hele leuke verrassing en heb ik in alle rust van kunnen genieten. Na de bevalling vond ik het best een heftige periode maar juist wel leuk om zo nu en dan bezoek te krijgen. Ik vond het wereldje anders best klein worden.

Ik ben ouderwets. Dus wat mij betreft zo'n ouderwetse Nederlandse kraamvisite: even langskomen, kopje thee, beschuit met muisjes, baby bewonderen, cadeautje geven, kort bijkletsen en na max anderhalf uur weer ophoepelen . Vooral niet te veel gedoe.
Maar goed, kwestie van smaak.

Voor mij: kraamvisite, maar bij jongste was het zo warm, dat ik iedereen in het zwembad  bestelle; om 10 uur…. Daarna ging iedereen naar huis, voor de Siesta….Beste kraamtijd ooit!

Hier een babyshower, georganiseerd door zusje en een babyborrel zo'n 3 maanden na de geboorte. 

Na de tijd! Dat vind ik het leukst. Of het nu gewone kraamvisite is of een kraamfeest, dat maakt me niet uit. Even het kleine wondertje bewonderen hoort erbij voor mij.

Kraamvisite. Persoonlijk snap ik helemaal niets van een kraamfeest, je hebt nauwelijks tijd om iemand aandacht te geven. Ik vond het voor de verwerking ook fijn om over mijn bevalling te praten. Ik merkte wel dat toen ik nog op bed lag de visite sneller weg was als toen ik al op was. Kraamvisite bleef nooit lang en sommige mensen kwamen meerdere keren. Ik vond het een hele mooie en bijzondere periode waar ik met veel plezier op terug kijk.
Babyshower vind ik helemaal niets. Zorg eerst maar dat baby en moeder levend uit de bevalling komen voor je feest gaat vieren.

Babyshower nooit zelf gehad, die moesten nog uitgevonden worden. 

Mijn schoonzus moest vroegtijdig naar het ziekenhuis i.v.m. enge infecties en later een geplande keizersnede. Dus geen tijd gehad.

Onlangs wel een babyshower gedaan bij een vriendin. Die draaide niet om cadeautjes geven. We hadden een rompertje laten bedrukken en de pot gevuld voor een zelfgemaakte massagebon, met meerdere adressen erop om uit te kiezen.

Dag, tijdstip en hoe lang het minifeestje ging duren hebben we afgestemd, de aanstaande mama was leidend hierin. 

Een maand na de geboorte ben ik een uurtje op kraamvisite geweest. Lang genoeg, want ik had haar nog nooit zo vermoeid gezien.

Fenyw schreef op 11-10-2025 om 23:51:

Kraamvisite. Persoonlijk snap ik helemaal niets van een kraamfeest, je hebt nauwelijks tijd om iemand aandacht te geven. Ik vond het voor de verwerking ook fijn om over mijn bevalling te praten. Ik merkte wel dat toen ik nog op bed lag de visite sneller weg was als toen ik al op was. Kraamvisite bleef nooit lang en sommige mensen kwamen meerdere keren. Ik vond het een hele mooie en bijzondere periode waar ik met veel plezier op terug kijk.
Babyshower vind ik helemaal niets. Zorg eerst maar dat baby en moeder levend uit de bevalling komen voor je feest gaat vieren.

Mijn moeder wordt over 2 maanden 82. Mag ik dan niet alvast een feestje plannen, want stel ze redt het niet? 

Of als een kindje Down heeft, mag er dan ook geen feestje komen, want ......(reden)

Als je zo gaat leven kun je niets meer vieren. Wie kan er nu de dood aankomen en stel het kindje wordt geboren en sterft met 4 maanden aan wiegendood...heb je daarnaast ook alle mooie herinneringen gemist. Het leven heeft weinig zekerheden, behalve dat we allemaal gaan op een dag sterven. En dus vier je ( wij dan) elke mijlpaal in het leven. Juist omdat morgen niet beloofd is.

Misschien loop ik woensdag wel onder een tram na m'n verjaardag Dinsdag. Je gaat het leven toch niet afwachten omdat er misschien een einde aan komt? 

En voordat het een dingetje wordt: we hebben ruimschoots ervaring met dood, verlies en ziekte. 

Max88 schreef op 12-10-2025 om 00:40:

[..]

Mijn moeder wordt over 2 maanden 82. Mag ik dan niet alvast een feestje plannen, want stel ze redt het niet?

Of als een kindje Down heeft, mag er dan ook geen feestje komen, want ......(reden)

Als je zo gaat leven kun je niets meer vieren. Wie kan er nu de dood aankomen en stel het kindje wordt geboren en sterft met 4 maanden aan wiegendood...heb je daarnaast ook alle mooie herinneringen gemist. Het leven heeft weinig zekerheden, behalve dat we allemaal gaan op een dag sterven. En dus vier je ( wij dan) elke mijlpaal in het leven. Juist omdat morgen niet beloofd is.

Misschien loop ik woensdag wel onder een tram na m'n verjaardag Dinsdag. Je gaat het leven toch niet afwachten omdat er misschien een einde aan komt?

En voordat het een dingetje wordt: we hebben ruimschoots ervaring met dood, verlies en 

Max88 schreef op 12-10-2025 om 00:40: [..] Mijn moeder wordt over 2 maanden 82. Mag ik dan niet alvast een feestje plannen, want stel ze redt het niet? Of als een kindje Down heeft, mag er dan ook geen feestje komen, want ......(reden) Als je zo gaat leven kun je niets meer vieren. Wie kan er nu de dood aankomen en stel het kindje wordt geboren en sterft met 4 maanden aan wiegendood...heb je daarnaast ook alle mooie herinneringen gemist. Het leven heeft weinig zekerheden, behalve dat we allemaal gaan op een dag sterven. En dus vier je ( wij dan) elke mijlpaal in het leven. Juist omdat morgen niet beloofd is. Misschien loop ik woensdag wel onder een tram na m'n verjaardag Dinsdag. Je gaat het leven toch niet afwachten omdat er misschien een einde aan komt? En voordat het een dingetje wordt: we hebben ruimschoots ervaring met dood, verlies en ziekte.

Ik vind het bijzonder om al een feest te hebben als er nog geen boreling is en daarna helemaal niets. Lijkt mij erg kaal, je wil toch je kind aan je dierbaren laten zien?  En bij mij past geen kraamfeest, om redenen die ik al eerder beschreef. Ik schrijf nergens dat je geen feestje moet plannen, doe lekker waar je je goed bij voelt. Ik snap niet waarom je een kindje metnDownber bij haalt, uiteraard heb je dan kraamvisite of een kraamfeest, zou niet weten waarom niet.
Maar van tevoren feest vieren voelt voor mij gek. Beetje de goden verzoeken of zo.

O en genderreveal vind ik ook niet interessant. Het maakte me echt niet uit welk geslacht mijn kinderen zouden hebben.

afrodite05 schreef op 11-10-2025 om 16:48:

Bij de eerste "kreeg" ik een babyshower. Maar het was niet meer mijn wens, ik was de gehele zwangerschap ziek en toen al te dik en uitgeput naast het 9 mnd ziek zijn. Het was meer een ego-dingetje van mijn zus, er werd namelijk totaal geen rekening met mij gehouden. Het was vooral een verhaal voor haar op Instagram, incl foto's van de hapjes die ze had gemaakt (maar die overigens niet zwangerproof waren). Foto's van mij of andere momenten zijn niet gemaakt.
Ook werd er ongevoelig gedaan over eerdere miskramen. Maar verder was de opzet wel aardig: namen en geslacht raden, er werden door sommigen wat cadeautjes gegeven en er was een soort weetjes-quiz over baby's. Geen taferelen als poepluiers verschonen of potjes proeven.

Kraamvisite hadden wij wel, ook deels dezelfde mensen als die bij de babyshower waren.

Ik zit nu (zwanger van het volgende kindje) te twijfelen of we niet liever een kraamfeest willen geven. Gewoon in één keer iedereen gehad, klaar. Minder onrust voor ons als gezin. En de eerste weken willen we sowieso alleen zijn. Eerst rustig wennen. Een tweede babyshower hoeft van mij echt niet. Wil ik ook niet. Ik heb een vriendin die bij alle drie de kinderen een babyshower kreeg, maar ik dacht altijd dat het gebruikelijk was om dat alleen voor de geboorte van het eerste kind te doen, maar ik kan het mis hebben.

Dus, om antwoord te geven op de vraag van TO: liever kraamvisite dan een babyshower.

Wij hebben onze babyborrel als prettig ervaren. Je hebt inderdaad niet meer elke keer dat gedoe van beschuitjes maken, huis een beetje op orde en zorgen dat je er zelf ook een beetje fris uit ziet terwijl je eigenlijk doodmoe bent. Gewoon iedereen in een keer een paar uurtjes. Je zelfbedachte regels zijn ook makkelijker te handhaven als je iedereen op hetzelfde moment krijgt. Wij hadden er trouwens een zaaltje voor gehuurd. 

Nick90 schreef op 12-10-2025 om 05:33:

[..]

Wij hebben onze babyborrel als prettig ervaren. Je hebt inderdaad niet meer elke keer dat gedoe van beschuitjes maken, huis een beetje op orde en zorgen dat je er zelf ook een beetje fris uit ziet terwijl je eigenlijk doodmoe bent. Gewoon iedereen in een keer een paar uurtjes. Je zelfbedachte regels zijn ook makkelijker te handhaven als je iedereen op hetzelfde moment krijgt. Wij hadden er trouwens een zaaltje voor gehuurd.

Zoiets overweeg ik ook. Het is van ons uit vooral bedoeld voor de visite die als een moetje voelt en waar ik tegenop zie. Dan hebben we die allemaal in één keer gehad en zijn we er vanaf. Andere mensen die ik wel graag op visite ontvang, mogen wat mij betreft wel gewoon komen, van hen krijg ik wel energie. De verschillende soorten visite kennen elkaar niet, dus daar zullen geen scheve gezichten ontstaan.

Goede tip om een zaaltje te huren! 

Met iedereen napraten over de bevalling (wat iemand hierboven schreef) hoef ik niet, het wordt zeer waarschijnlijk (weer) een geplande keizersnede, dus daar valt weinig over te vertellen. 

afrodite05 schreef op 12-10-2025 om 09:14:

[..]

Zoiets overweeg ik ook. Het is van ons uit vooral bedoeld voor de visite die als een moetje voelt en waar ik tegenop zie. Dan hebben we die allemaal in één keer gehad en zijn we er vanaf. Andere mensen die ik wel graag op visite ontvang, mogen wat mij betreft wel gewoon komen, van hen krijg ik wel energie. De verschillende soorten visite kennen elkaar niet, dus daar zullen geen scheve gezichten ontstaan.

Goede tip om een zaaltje te huren!

Met iedereen napraten over de bevalling (wat iemand hierboven schreef) hoef ik niet, het wordt zeer waarschijnlijk (weer) een geplande keizersnede, dus daar valt weinig over te vertellen.

Zo deden we het hier ook, de eerste weken alleen mensen die dichtbij ons staan, en ook die moesten eerst vragen of het uitkwam. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.