Weet jij wat je baby nodig heeft? Minder stress met dé ouderschapscursus
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Borstvoeding geven met gezelschap erbij


Leene

Leene

29-08-2022 om 14:27

Ja ik ben het met je eens hoor, ik zou het geven van borstvoeding ook niet belonen. Want het is zoals je zegt: Normaal gedrag!
Maar de discussie is ook moet je van flesvoeding zeggen dat het prima en normaal is. Of moet je zeggen, als het echt niet lukt krijg je flesvoeding op recept. Dus niet  borstvoeding is als extra vitaminen maar het kan ook wel zonder.

Nou ja is compleet off topic en ik vind het een moeizame discussie want er zijn allerlei redenen waarom het BV cijfer in Nederland  laag is( en dan bedoel ik zoals de WHO zegt , 6 maanden volledig en daarna doorgaan, vaste voeding erbij het het kind zelf van de borst af laten komen dus doorgaan tot zolang het kind wil) Daar gaan wij hier niet uitkomen, een langer verlof zou heel helpend zijn.

Ik ken een aantal moedeRs die het geven van borstvoeding nooit geprobeerd hebben. . Die hadden gewoon geen zin daarin. Ik vraag me af of een geldelijke beloning tot een andere keuze zou leiden maar dat is een andere discussie

Het zou ook beter zijn al;s het consultatiebureau meer achter je zou staan als je aangeeft te willen stoppen met borstvoeding. Ik kreeg daar 29 jaar geleden geen goede begeleiding bij en ze wilden mij een schuldgevoel aanpraten omdat ik liever flesvoeding wilde geven.

Leene

Leene

29-08-2022 om 14:39

watertoren schreef op 29-08-2022 om 14:31:

Het zou ook beter zijn al;s het consultatiebureau meer achter je zou staan als je aangeeft te willen stoppen met borstvoeding. Ik kreeg daar 29 jaar geleden geen goede begeleiding bij en ze wilden mij een schuldgevoel aanpraten omdat ik liever flesvoeding wilde geven.

Ja mee eens maar het zou nog beter zijn dat het CB meer af weet van borstvoeding. Zou je denken dat ze dat weten maar bij mijn dochter slechte, halve en naar achteraf bleek gewoon foutieve informatie en het liep al heel slecht. Ik wist er zelf op dat moment nog meer van af maar was zo emotioneel dat het niet goed lukte ( na een draak van een bevalling met heel veel bloedverlies) dat mijn kennis ook niet hielp. Na deze BV periode die mislukte ben ik me eens heel goed gaan verdiepen in BV ( echt indepth knowledge zeg maar) dat hielp beter. Er zijn ook hele goede medewerkers bij de CB's, alleen heb ik ze wat betreft BV niet meegemaakt zowel de arts niet als de verpleegkundige ( op andere gebieden waren ze prima overigens)

Ik denk dus dat je bij een beloning op papier een hoog percentage borstvoeders krijgt maar in de praktijk valt het tegen.

watertoren schreef op 29-08-2022 om 14:31:

Het zou ook beter zijn al;s het consultatiebureau meer achter je zou staan als je aangeeft te willen stoppen met borstvoeding. Ik kreeg daar 29 jaar geleden geen goede begeleiding bij en ze wilden mij een schuldgevoel aanpraten omdat ik liever flesvoeding wilde geven.

Heel herkenbaar bij mijn eerste (20 jaar geleden) ging het borstvoeding geven mis met 6 weken door ernstige niet (h)erkende spruw. 

Bij nummer 2 voelde ik al op dag 3 dat het weer die kant op ging.  Verloskundigen praktijk heeft de hele kraamtijd mij bestookt met preken dat ik het moest blijven proberen, het kon echt!!! Nou ik had er geen trek in om weer 6 weken te tobben dus ben gestopt. Maar man man wat probeerden ze mij een schuldgevoel aan te praten. 

Butterflywhy schreef op 29-08-2022 om 14:31:

Ik ken een aantal moedeRs die het geven van borstvoeding nooit geprobeerd hebben. . Die hadden gewoon geen zin daarin. Ik vraag me af of een geldelijke beloning tot een andere keuze zou leiden maar dat is een andere discussie

Ja die ken ik ook. Verbaast me wel omdat ik me er echt niks bij kan voorstellen, dat je het niet eens wil proberen ook niet vlak na de bevalling. De redenen varieren dan van ik ben geen koe tot gewoon geen zin. Ik denk dat betere voorlichting en voorzieningen eerder zouden helpen dan een geldelijke beloning. 

Bakblik schreef op 29-08-2022 om 14:56:

[..]

Heel herkenbaar bij mijn eerste (20 jaar geleden) ging het borstvoeding geven mis met 6 werken door ernstige niet (h)erkende spruw.

Bij nummer 2 voelde ik al op dag 3 dat het weer die kant op ging. Verloskundigen praktijk heeft de hele kraamtijd mij bestookt met preken dat ik het moest blijven proberen, het kon echt!!! Nou ik had er geen trek in om weer 6 weken te tobben dus ben gestopt. Maar man man wat probeerden ze mij een schuldgevoel aan te praten.

Hier ben ik ook mega op tegen hoor zou bij mij echt averechts werken. Zo had ik ooit een tijdschrift van de vlos gekregen waarin dan 10 redenen stonden om geen bv/liever fles te geven, en dan daarachter een quasi grappige mega sarcastische repliek. Ik dacht echt wat is dit nou weer, ga weg joh. Nou had ik geluk met de bv en ging het gewoon goed (de eerste dagen urenlang oefenen met aanhappen maar even niet meegerekend) maar anders had ik ook niet aan blijven klooien

Bakblik schreef op 29-08-2022 om 14:56:

[..]

Heel herkenbaar bij mijn eerste (20 jaar geleden) ging het borstvoeding geven mis met 6 werken door ernstige niet (h)erkende spruw.

Bij nummer 2 voelde ik al op dag 3 dat het weer die kant op ging. Verloskundigen praktijk heeft de hele kraamtijd mij bestookt met preken dat ik het moest blijven proberen, het kon echt!!! Nou ik had er geen trek in om weer 6 weken te tobben dus ben gestopt. Maar man man wat probeerden ze mij een schuldgevoel aan te praten.

Of ze wilden je geen schuldgevoel aanpraten, maar je wijzen op dat spruw goed te behandelen is en dan echt geen belemmering (meer) hoeft te zijn om toch nog lang en met plezier borstvoeding te geven? Ik ben blij dat ik heb doorgezet destijds (geen spruw maar andere problemen), ik heb oudste 11 maanden aan de borst gehad. Het is toch zonde als er een oplosbaar probleem is en je niet weet dat er een oplossing voor is? En misschien is het meer jouw beleving (schuldgevoel) dan feit? 

Jonagold schreef op 29-08-2022 om 15:02:

[..]

Of ze wilden je geen schuldgevoel aanpraten, maar je wijzen op dat spruw goed te behandelen is en dan echt geen belemmering (meer) hoeft te zijn om toch nog lang en met plezier borstvoeding te geven? Ik ben blij dat ik heb doorgezet destijds (geen spruw maar andere problemen), ik heb oudste 11 maanden aan de borst gehad. Het is toch zonde als er een oplosbaar probleem is en je niet weet dat er een oplossing voor is? En misschien is het meer jouw beleving (schuldgevoel) dan feit?

Nou nee het was echt schuldgevoel aanpraten met letterlijke teksten als dat het mijn schuld was dat de kleine de goede start, die je nou eenmaal hebt als je bv krijgt,  miste. 

Bij de eerste heb ik iedere dag meerdere keren mijn tepels moeten werken in warm water voor een paar minuten, dan met een dubbele kolf kolven en de gekolfde melk met een flesje moeten geven en daarna nog kunstvoeding moeten geven. Soms kreeg ik er maar 20 ml uit met de kolf. Om dan na 6 weken toch te moeten stoppen omdat de opbrengst naar 0 was gegaan. 

Bij nummer 2 had ik daar gewoon geen zin in/ tijd voor.  Een kleine hummel die net rondliep in huis en dan de hele dag bezig met het voeden van de jongste was niet mijn idee van een gelukkig gezinnetje. 

Maar voor zover ik weet (wist) is spruw met medicijnen te behandelen. Zo’n regime als je beschrijft is inderdaad niet te doen, al helemaal niet als al je al een kind hebt. Was het met nr 2 net zo moeilijk geweest als met nr 1 dan was ik ook snel gestopt hoor. Het is niet zaligmakend, borstvoeding…
Een schuldgevoel aanpraten zoals je beschrijft is niet oké. Gewoon niet. Wat een onprofessionele lui daar dan. En je bent al zo kwetsbaar zo vlak na een geboorte. Je zou denken dat dat juist bij een vk wel bekend is! 

Jonagold schreef op 29-08-2022 om 15:27:

Maar voor zover ik weet (wist) is spruw met medicijnen te behandelen. Zo’n regime als je beschrijft is inderdaad niet te doen, al helemaal niet als al je al een kind hebt. Was het met nr 2 net zo moeilijk geweest als met nr 1 dan was ik ook snel gestopt hoor. Het is niet zaligmakend, borstvoeding…
Een schuldgevoel aanpraten zoals je beschrijft is niet oké. Gewoon niet. Wat een onprofessionele lui daar dan. En je bent al zo kwetsbaar zo vlak na een geboorte. Je zou denken dat dat juist bij een vk wel bekend is!

Soms is het zo erg dat medicijnen gewoon niet meer helpen. De lactatiekundige (die zijn over het algemeen heel erg pro bv) waar ik was geweest met nummer 1 die zei: 

Voor vrouwen zoals jij heb ik maar 1 advies: Stoppen! Met kunstvoeding wordt je kind ook groot. 

Bakblik schreef op 29-08-2022 om 15:35:

[..]

Soms is het zo erg dat medicijnen gewoon niet meer helpen. De lactatiekundige (die zijn over het algemeen heel erg pro bv) waar ik was geweest met nummer 1 die zei:

Voor vrouwen zoals jij heb ik maar 1 advies: Stoppen! Met kunstvoeding wordt je kind ook groot.

Dit ja. Niet alles hoeft en zeker niet tegen elke prijs. Ik had graag borstvoeding gegeven, maar het was in mijn geval gewoon geen optie. Kind lag zwaar prematuur in het ziekenhuis, kon nauwelijks zelfstandig drinken, ik had de energie van een vaatdoek. Kortom: Iedereen in het ziekenhuis zag dat borstvoeding geen optie was. En juist omdat het geen keuze was, zorgde dat ook niet voor schuldgevoel. Vooral heel dankbaar dat er zoiets als kunstvoeding bestond. En goede zorg. 

Ik stopte met de borstvoeding omdat ik geen zin had om te kolven toen ik weer aan het werk ging. Het ging heel goed, dus het cb vond het vreselijk zonde. Jammer dan, ik ga niet zo’n apparaat aan mijn lijf hangen.

MMcGonagall schreef op 29-08-2022 om 16:24:

Ik stopte met de borstvoeding omdat ik geen zin had om te kolven toen ik weer aan het werk ging. Het ging heel goed, dus het cb vond het vreselijk zonde. Jammer dan, ik ga niet zo’n apparaat aan mijn lijf hangen.

Dat snap ik heel goed. Heb wel gekolfd maar vond het echt vreselijk. 
Maar verlof zou echt (veel) langer moeten. Ik heb vrij lang bv gegeven en hoewel ik het bv geven op zichzelf fantastisch vond heb ik het erg zware jaren gevonden met mijn kleintjes. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.