Weet jij wat je baby nodig heeft? Minder stress met dé ouderschapscursus
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Borstvoeding geven met gezelschap erbij


Aviendha schreef op 28-08-2022 om 20:29:

[..]

Kan handig zijn op een terras, restaurant, trein, etc. We kunnen er wel een hele discussie van maken dat mensen maar lekker de andere kant op kijken, borstvoeding is het meest natuurlijke wat er bestaat, bla bla bla. Feit blijft dat het soms prettig is discreet te kunnen voeden.

Precies. En ik snap helemaal dat het natuurlijk is ed, maar soms past het gewoon even niet dat je alles ziet. Ik wil best rekening houden, maar dat mag de andere kant ook op

Mona-xxx

Mona-xxx

28-08-2022 om 20:47 Topicstarter

LydiaDietz schreef op 28-08-2022 om 20:32:

o mijn god, een borst!!!

Ik hoop dat je het inmiddels allemaal een plekje hebt kunnen geven...

Nou sorry dat ik er ongemakkelijk van werd. Ik geef mijn nichtje niet de schuld het was gewoon een ongemakkelijke situatie voor mij en mijn man.

Mischa83 schreef op 28-08-2022 om 20:26:

[..]

Maar waarom moet ze leren om discreet te voeden?

Het hoeft niet, maar ik vond het zelf in bepaalde situaties toch wel prettiger. Ik heb werkelijk overal gevoed. In de trein, op het terras, tijdens afspraken of uit eten ... Maar ik wilde dan ondertussen ook graag doorgaan met waar ik mee bezig was en niet teveel afleiden van het gesprek.

Bijzonder dat mensen dit als ongemakkelijk ervaren! Dat dit voor sommige mensen valt onder de gewone fatsoensnorm van rekening houden met elkaar. Nooit over nagedacht, maar wel interessant!

Wat precies aan het zien van een moeder die borstvoeding geeft voelt dan zo ongemakkelijk? Gaat het om het zien van een borst? Of dat je partner de borst van een andere vrouw ziet? Of meer het aanschouwen van een intiem moment tussen moeder en kind? 

ik heb zelf m'n kinderen geen borstvoeding gegeven, dus daarom geen ervaring met het 'ongemak' rondom. 

yette schreef op 28-08-2022 om 20:49:

[..]

Het hoeft niet, maar ik vond het zelf in bepaalde situaties toch wel prettiger. Ik heb werkelijk overal gevoed. In de trein, op het terras, tijdens afspraken of uit eten ... Maar ik wilde dan ondertussen ook graag doorgaan met waar ik mee bezig was en niet teveel afleiden van het gesprek.

Ok dat klinkt dan wel handiger ja!

Mischa83 schreef op 28-08-2022 om 20:50:

Bijzonder dat mensen dit als ongemakkelijk ervaren! Dat dit voor sommige mensen valt onder de gewone fatsoensnorm van rekening houden met elkaar. Nooit over nagedacht, maar wel interessant!

Wat precies aan het zien van een moeder die borstvoeding geeft voelt dan zo ongemakkelijk? Gaat het om het zien van een borst? Of dat je partner de borst van een andere vrouw ziet? Of meer het aanschouwen van een intiem moment tussen moeder en kind?

ik heb zelf m'n kinderen geen borstvoeding gegeven, dus daarom geen ervaring met het 'ongemak' rondom.

Ik heb zelf borstvoeding gegeven en bij andere vrouwen boeide het mij niet, bij mannen wel. Puur om de reden dat veel mannen borsten toch associëren met seks en er ongemakkelijk van worden. Maar goed, vaak genoeg dacht ik ook nu kan het gewoon even niet anders en probeerde ik mijn jas er een beetje overheen te doen. Jankende baby is storender dan een stukje blote borst

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

28-08-2022 om 20:56

Mischa83 schreef op 28-08-2022 om 20:50:

Bijzonder dat mensen dit als ongemakkelijk ervaren! Dat dit voor sommige mensen valt onder de gewone fatsoensnorm van rekening houden met elkaar. Nooit over nagedacht, maar wel interessant!

Wat precies aan het zien van een moeder die borstvoeding geeft voelt dan zo ongemakkelijk? Gaat het om het zien van een borst? Of dat je partner de borst van een andere vrouw ziet? Of meer het aanschouwen van een intiem moment tussen moeder en kind?

ik heb zelf m'n kinderen geen borstvoeding gegeven, dus daarom geen ervaring met het 'ongemak' rondom.

Ja het blijft wel een tiet, dus in het openbaar kan het allemaal wel wat discreter maar bij familie in je eigen huis vind ik het geen probleem.

Mona-xxx

Mona-xxx

28-08-2022 om 20:57 Topicstarter

Mischa83 schreef op 28-08-2022 om 20:50:

Bijzonder dat mensen dit als ongemakkelijk ervaren! Dat dit voor sommige mensen valt onder de gewone fatsoensnorm van rekening houden met elkaar. Nooit over nagedacht, maar wel interessant!

Wat precies aan het zien van een moeder die borstvoeding geeft voelt dan zo ongemakkelijk? Gaat het om het zien van een borst? Of dat je partner de borst van een andere vrouw ziet? Of meer het aanschouwen van een intiem moment tussen moeder en kind?

ik heb zelf m'n kinderen geen borstvoeding gegeven, dus daarom geen ervaring met het 'ongemak' rondom.

Ik had het gewoon niet verwacht. Ik deed het altijd erg prive dus toen ze haar borst gewoon uit haar trui haalde wist ik niet zo goed wat ik moest denken. Als het alleen haar ouders waren of alleen vrouwen in de kamer, dan snap ik dat je wat sneller zo borstvoeding gaat geven. Maar ik zie haar maximaal 2 keer per jaar en mijn man nog minder, dus om bij 2 haast vreemde mensen te doen. Ik zou het niet zo hebben gedaan. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

28-08-2022 om 20:58

Mona-xxx schreef op 28-08-2022 om 20:57:

[..]

Ik had het gewoon niet verwacht. Ik deed het altijd erg prive dus toen ze haar borst gewoon uit haar trui haalde wist ik niet zo goed wat ik moest denken. Als het alleen haar ouders waren of alleen vrouwen in de kamer, dan snap ik dat je wat sneller zo borstvoeding gaat geven. Maar ik zie haar maximaal 2 keer per jaar en mijn man nog minder, dus om bij 2 haast vreemde mensen te doen. Ik zou het niet zo hebben gedaan.

Ja ze is toch in haar eigen huis? 

Mona-xxx schreef op 28-08-2022 om 20:47:

[..]

Nou sorry dat ik er ongemakkelijk van werd. Ik geef mijn nichtje niet de schuld het was gewoon een ongemakkelijke situatie voor mij en mijn man.

En hoe meer mensen zich uitspreken over hoe ongemakkelijk het allemaal wel niet is om een voedende vrouw te zien, hoe hoger de drempel om te borstvoeden. 

En ik begrijp het ook gewoon echt niet. Het is maar een borst.

Aviendha schreef op 28-08-2022 om 20:26:

Los van het hele ontblote-borst-gebeuren: het verbaast mij nog het meest dat je bij een kraamvisite/pasgeboren baby van een flesje uitgaat.

Daar kan ik me dan wel weer iets bij voorstellen, ik gaf zelf geen borstvoeding en mijn vriendinnen en nichtjes ook niet. Net wat je gewend bent. Ik heb overigens er geen enkele moeite mee als iemand borstvoeding geeft in gezelschap.

Als je alles heel erg privé wil houden wordt het wel lastig om buitenshuis borstvoeding te geven. En daarmee om het langer dan een paar weken vol te houden. 
Ik had er geen problemen mee om in bijzijn van anderen borstvoeding te geven. Na verloop van tijd zag je daar amper iets van, maar zowel de baby als ik heb daar moeten oefenen. 
Fijn dat ze zich bij jullie toch vertrouwd genoeg voelt!

Mooi dat de moeder in kwestie volop zelfvertrouwen heeft en dat het haar prima afgaat, voeden in gezelschap. Hoe vaker vrouwen dat doen, hoe gewoner het wordt. Goed voorbeeld doet goed volgen

( met plezier en voldoening onze baby’s gevoed jaren 80/begin 90; en leuk dat mn dochters deze keuze ook maakten. Vervelend wel dat een rustige kolfplek op het werk nog steeds niet vanzelfsprekend is - wat dat betreft is de samenleving nog niet zo opgeschoten, wel in het efficiënte kolfmateriaal!)

Ik ben blij dat het in mijn vriendenkring heel gewoon was om te mogen borst voeden. Ik kreeg van vriendinnen tips en het goede voorbeeld hoe je dat discreet kunt doen in het openbaar. Dus na twee weken ging ik weer zelfverzekerd de deur uit met baby. En nooit heeft iemand in de openbaarheid mijn tepels gezien.

Met mijn schoonmoeder was het een heel ander verhaal. Al toen ik zwanger was meldde ze te pas en te onpas wat ze van borstvoeding vond. Bij ons eerste bezoek werd ik naar boven gedirigeerd onder het mom daar kun je rustiger voeden, maar daar stond de verwarming niet aan en buiten vroor het en bovendien stond er alleen een houten stoel die verre van comfortabel was. De tweede keer heb ik vriendelijk bedankt voor een plek boven en gezegd dat ik het daar onbehagelijk koud vond. Ik heb in de hoek van de woonkamer gevoed, maar werd echt weg gekeken. Daarna ben ik dus nooit langer dan een uur en direct na de borstvoeding langs gegaan. Het laat zich raden maar daar was ze dan ook weer boos over.. tja.. Thuis voedde ik gewoon op de bank en daardoor voelde schoonmoeder zich niet welkom. Ik vond haar hele houding gewoon echt schokkend.

Tijgeroog schreef op 28-08-2022 om 21:50:

Als je alles heel erg privé wil houden wordt het wel lastig om buitenshuis borstvoeding te geven. En daarmee om het langer dan een paar weken vol te houden.
Ik had er geen problemen mee om in bijzijn van anderen borstvoeding te geven. Na verloop van tijd zag je daar amper iets van, maar zowel de baby als ik heb daar moeten oefenen.
Fijn dat ze zich bij jullie toch vertrouwd genoeg voelt!

Zelfs binnenshuis wordt het dan lastig. Zeker aan het begin wilde baby echt constant borst. Als ik elke keer weg moest als er kraambezoek was had ik beter gewoon boven kunnen blijven

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.