Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Borstvoeding geven met gezelschap erbij


Mona-xxx

Mona-xxx

28-08-2022 om 19:14 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 28-08-2022 om 18:49:

[..]

Mijn kinderen zijn geboren in de jaren 80 en hebben borstvoeding gehad hoor. Dat werd ook toen toch echt aanbevolen als zijnde "het beste".

Mijn dochter eind jaren '90. Ik deed ook borstvoeding. Het ging allemaal erg makkelijk bij mij en ze dronk goed. Dus geen fles nodig gehad. 

Mona-xxx

Mona-xxx

28-08-2022 om 19:17 Topicstarter

Ginevra schreef op 28-08-2022 om 19:09:

als iemand op een vol terras of tijdens een vergadering de borst geeft, soit, dan zullen zich er wat mensen ongemakkelijk bij kunnen voelen.
Maar tijdens een KRAAMvisite in nota bene het eigen huis van de moeder, als je dat schaart onder “nou nou moet dan alles maar kunnen tegenwoordig”? Dan ben je aan het zeiken. Excusez le mot.

Ja ik weet het. Maar ik zie mijn nichtje niet zo vaak dus ik verbaasde mij dat ze zo gewoontjes er over deed. Ik zou dat niet hebben gedaan bij een verre tante. Maar misschien was het ook mijn schuld. Ze had het gevraagd, maar ik dacht dat ze een flesje ging geven.

Ginevra schreef op 28-08-2022 om 19:09:

als iemand op een vol terras of tijdens een vergadering de borst geeft, soit, dan zullen zich er wat mensen ongemakkelijk bij kunnen voelen.
Maar tijdens een KRAAMvisite in nota bene het eigen huis van de moeder, als je dat schaart onder “nou nou moet dan alles maar kunnen tegenwoordig”? Dan ben je aan het zeiken. Excusez le mot.

Ja dit.

En misschien was het wel een verkapte "kunnen jullie nu weg gaan, want mijn baby moet gevoed en ik ben moe".

Ii vind ook zeker dat borstvoeding geven moet kunnen, zowel in huis als openbaar. Dat mensen geschokt zouden zijn kan ik me dan ook niet voorstellen, maar wel dat het ongemakkelijk kan voelen voor anderen. 

Mona-xxx

Mona-xxx

28-08-2022 om 19:25 Topicstarter

elku schreef op 28-08-2022 om 19:23:

Ii vind ook zeker dat borstvoeding geven moet kunnen, zowel in huis als openbaar. Dat mensen geschokt zouden zijn kan ik me dan ook niet voorstellen, maar wel dat het ongemakkelijk kan voelen voor anderen.

Dat ongemakkelijke vond ik zo moeilijk. Ik was ook niet echt geschokt. Ik wist niet echt waar ik naar moest kijken en mijn broer deed net of er niets gebeurde.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

28-08-2022 om 19:26

Mona-xxx schreef op 28-08-2022 om 19:17:

[..]

Ja ik weet het. Maar ik zie mijn nichtje niet zo vaak dus ik verbaasde mij dat ze zo gewoontjes er over deed. Ik zou dat niet hebben gedaan bij een verre tante. Maar misschien was het ook mijn schuld. Ze had het gevraagd, maar ik dacht dat ze een flesje ging geven.

Die vraag was waarschijnlijk het teken om  te vertrekken voor jullie.

Mona-xxx schreef op 28-08-2022 om 19:25:

[..]

Dat ongemakkelijke vond ik zo moeilijk. Ik was ook niet echt geschokt. Ik wist niet echt waar ik naar moest kijken en mijn broer deed net of er niets gebeurde.

Waarom bleven jullie dan?

Mona-xxx

Mona-xxx

28-08-2022 om 19:53 Topicstarter

Poezie schreef op 28-08-2022 om 19:32:

[..]

Waarom bleven jullie dan?

Ze had ons net een taartje gegeven en de koffie was net ingeschonken. We waren er nog maar 10 minuten. Het zou pas heel raar zijn als we dan gelijk vertrokken zonder het taartje op te eten. Ik zag het niet als een teken om te vertrekken.

Bijtje82

Bijtje82

28-08-2022 om 19:54

Ik voedde ook gewoon waar mensen bij waren. Het idee dat je direct aan flesje geven denkt vind ik al daar. 
Merk om me heen dat borstvoeding steeds minder vaak gedaan wordt. Mijn collega en zusje peinsden er niet over, vonden het maar een raar idee. 
Zodra zoon op mijn buik gelegd werd hapte hij gelijk aan. Heb me nog nooit zo gelukkig gevoeld.
Borstvoeding geven was voor mij echt een geluksmomentje met mijn kinderen. Kon er echt van genieten.

Wat goed dat ze zelf voedt! Netjes ook dat ze het vroeg - waarschijnlijk twijfelde ze al of jullie je er op je gemak bij zouden voelen?

Ik denk ook dat ze in de toekomst wel behendiger wordt in hoe je discreet kan voeden in gezelschap. Een trui is dan niet zo'n handige keuze. Maar ze is ook nog maar nèt moeder. Al doende, leert ze. Met een hemd, een vestje en een doek, hoeft niemand iets te zien. Ik kreeg regelmatig verbaasde opmerkingen van mensen die niet eens doorhadden dat ik mijn kind had gevoed waar ze bij zaten. 

Los van het hele ontblote-borst-gebeuren: het verbaast mij nog het meest dat je bij een kraamvisite/pasgeboren baby van een flesje uitgaat. 

Zelf slingerde ik bij vrouwelijk gezelschap gewoon de borst eruit, bij mannen (behalve mijn man en vader) was ik iets discreter. Me even omdraaien oid. 

yette schreef op 28-08-2022 om 19:58:

Wat goed dat ze zelf voedt! Netjes ook dat ze het vroeg - waarschijnlijk twijfelde ze al of jullie je er op je gemak bij zouden voelen?

Ik denk ook dat ze in de toekomst wel behendiger wordt in hoe je discreet kan voeden in gezelschap. Een trui is dan niet zo'n handige keuze. Maar ze is ook nog maar nèt moeder. Al doende, leert ze. Met een hemd, een vestje en een doek, hoeft niemand iets te zien. Ik kreeg regelmatig verbaasde opmerkingen van mensen die niet eens doorhadden dat ik mijn kind had gevoed waar ze bij zaten.

Maar waarom moet ze leren om discreet te voeden? 

Mischa83 schreef op 28-08-2022 om 20:26:

[..]

Maar waarom moet ze leren om discreet te voeden?

Kan handig zijn op een terras, restaurant, trein, etc. We kunnen er wel een hele discussie van maken dat mensen maar lekker de andere kant op kijken, borstvoeding is het meest natuurlijke wat er bestaat, bla bla bla. Feit blijft dat het soms prettig is discreet te kunnen voeden. 

Leene

Leene

28-08-2022 om 20:29

even een ander punt. Ik lees een paar keer dat mensen zeggen. Je bent preuts, je bent ouderwets, het is geen jaren 50 meer. Nu ben ik niet van de jaren '50 en de meesten van ons hebben dit niet meegemaakt. 
Maar ik denk dat het ongemak niet 'jaren 50' is maar dat het komt omdat borsten zo verseksualiseert ( eh is dit het juiste woord) worden vandaag de dag.  Ben wel eens op bezoek geweest bij vrienden die in Afrika werkten. Daar is dat totaal niet zo. In het gebied waar ik was kon je beter met ontblote borsten lopen dan met ontblote knieën.
Dat kan ook een gedeelte van het ongemak verklaren. Maar dat is niet de schuld van het nichtje...ik zou als ik TO was er maar aan wennen

o mijn god, een borst!!!

Ik hoop dat je het inmiddels allemaal een plekje hebt kunnen geven...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.