Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Borstvoeding op intensive care

Mijn zoontje moet zeer binnenkort worden opgenomen in het Sophia kinderziekenhuis in verband met een schedeloperatie. Hij is viereneenhalve maand en krijgt nog volledige borstvoeding. Na de operatie moet hij een etmaal op intensive care liggen. Ik kan dan 's nachts niet bij hem zijn, maar moet op de afdeling slapen.
Ik vraag me af hoe dat gaat met de borstvoeding. De verpleging kon er in het intakegesprek niet veel zinnigs over zeggen (goh, drinkt -ie nog zeven keer per etmaal?), anders dan dat ze me zouden halen als ze dachten dat hij honger heeft.
Aan de ene kant kan ik me voorstellen dat hij na de operatie en narcose helemaal niet komt voor een voeding, aan de andere kant, hij komt elke nacht standaard nog twee keer!

Wie heeft hier ervaring mee? Ik ga ook nog opnieuw bellen met het ziekenhuis voor wat meer informatie, maar ik hoopte dat er hier misschien is die dit bij de hand heeft gehad.

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ChrisH

ChrisH

15-12-2008 om 11:51 Topicstarter

Nog nooit uit fles gedronken

Hoi Berber,

Bedankt voor je tips. Wat de afgekolfde melk betreft, hij heeft nog nooit uit een flesje gedronken en ik weet dus niet of hij de fles accepteert of niet. Het is dus waarschijnlijk sowieso een goed idee om maar eens te gaan proberen tussendoor een voeding bij elkaar te kolven en hem dat in de fles aan te bieden.

Chris

Rembrand

Rembrand

15-12-2008 om 12:11

In ieder geval voorraadje kolven.

Hoi Chris,
Het is niet ondenkbaar dat je zoontje de eerste dagen na de operatie wellicht niet wil of kan drinken ( pijn en ongemak ). Het is dus goed om in ieder geval nu alvast tussen de voedingen in te gaan kolven om een voorraadje te hebben. Als hij niet kan drinken ( niet uit de borst en niet uit de fles ) kan het in ieder geval wel via de sonde gegeven worden. Ik heb begrepen dat er op dit moment geen lactatiekundige werkzaam is in het Sophia, maar dit zou je even moeten navragen. Omdat je wellicht nog nooit gekolfd hebt zou ik er niet al te hoge verwachtingen van hebben dat je gelijk deze kunst onder de "knie" hebt.
Meer tips over kolven kan je lezen op www.borstvoeding.com
Daar kan je ook een lijst vinden met lactatiekundige uit de omgeving van Rotterdam die je kunt consulteren mocht het nodig zijn.
Hartelijke groet en sterkte de komende tijd !
M.

ChrisH

ChrisH

15-12-2008 om 12:23 Topicstarter

Rembrand

Ik heb gelukkig wel wat kolfervaring. Bij mijn beide zoontjes heb ik na de geboorte de productie op gang moeten krijgen door te kolven. De gekolfde melk werd bij mijn jongste met een lepeltje gegeven tot hij zelf kon drinken (na 3 dagen). Het geven van gekolfde melk in een flesje is dus tot nu toe dus niet nodig geweest.

Maar goed, ik ga gewoon aan de slag. Ik heb zoals het er nu uitziet een week om hem te laten wennen aan een flesje. Ik lees her en der dat je voor het opbouwen van een voorraadje het beste tussen de voedingen door kunt kolven en dat je de formule '150 ml x lichaamsgewicht gedeeld door het aantal voedingen' kunt gebruiken om te bepalen hoeveel je per voeding moet kolven. Klopt dit? Je advies is welkom!

Chris

enwatnu

enwatnu

15-12-2008 om 15:10

Hoeveelheid kolven

Hoi,
Ik kolfde net voor de voedingstijd van mijn zoontje, ik haalde eruit wat er uitkwam... en gaf het dan direct daarna. Dan kon ik zien hoeveel hij dronk, en zo had ik een beetje een richtlijn. Maar het sommetje met het lichaamsgewicht kan je natuurlijk ook gebruiken als een richtlijn. Zeker weten hoeveel hij bij jou drinkt weet je natuulijk niet, en je weet ook niet hoe voedzaam jouw melk is. Ik neem aan dat daar best veel verschillen in zitten, sommige moeders hebben haast gele melk met veel vet erin, anderen hebben veel lichtere en waterige melk. Van het een hebben ze natuurlijk meer nodig als het andere, dus rekensommen... ? Niet te veel aan vastklampen.
Succes ermee! (ook met de operatie, lijkt me heftig)

Rembrand

Rembrand

15-12-2008 om 19:50

Chris.

Fijn dat je al wat kolfervaring hebt. Het kan best dat je de eerste keer niet veel melk kolft. Ontspannen is het toverwoord. Als het niet lukt met toeschieten kan je via je huisarts oxytocinespray vragen. Ben je hiermee bekend ? Je kan inderdaad tussen twee voedingen door kolven, of s'ochtends na de ochtendvoeding. Veel baby's hebben genoeg aan één borst in de ochtend of drinken nog maar kort aan de tweede kant. Je zit meestal s'ochtends ruim in je melk en dan kan je nog wat nakolven.
De formule klopt, maar het een globale berekening. Sommige kinderen drinken minder ( vooral als ze niet gewend zijn aan de fles ).
M.

Nancy

Nancy

15-12-2008 om 19:56

Ervaring in sophia

Hallo Chris,

Ten eerste wil iok je sterkte wensen met de operatie van je zoontje. Ik ben helaas ook een ervaringsdeskundige op dit gebied, maandenlang heeft mijn veel te vroeggeboren tweeling in het Sophia gelegen. Al die tijd heb ik gekolft, zij lagen op de neonatologie intensive care. Borstvoeding geven werd juist gestimuleerd. Mijn kindjes konden helaas niet aan de borst drinken omdat ze hiervoor te zwak waren maar als het gekund had ik hen dat ten alle tijden mogen geven. Mijn ervaring is dat het goed bespreekbaar is. Helaas vond ik het kolven in de kolfruimte echt niet prettig. Je zit namelijk met meerdere in een ruimte. Door de stress om mijn kindjes was mijn melkproductie niet optimaal. En dan naast je vrouwen te horen die de ene naar de andere fles vulden was erg vervelend. Ook waren er soms mannen bij in de kolfkamer.....maar het belangrijkst is dat je kind krijgt wat het nodig heeft dus ik heb volgehouden. Maar wel iets om in het achterhoofd te houden, misschien. Als je kunt vraag dan of je hem zoveel mogelijk zelf mag voeden. Veel sterkte !!
Groetjes,
Nancy

Rembrand

Rembrand

16-12-2008 om 00:27

Nancy.

Een nog betere begeleiding was geweest als je geholpen was met het aanleggen van je kinderen !
Ik lees niet uit je verhaal dat dit gebeurd is.
M.

Nancy

Nancy

16-12-2008 om 10:06

Te zwak

Hallo Rembrand,

Mijn kinderen zijn geboren met 26 weken zwangerschap en wogen minder dan 1 kilo. Dan is er geen zuigreflex, ook mag en kun je ze dan niet zelf voeden want in eerste instantie mogen ze zelfs geen borstvoeding en na enige tijd waren ze er nog te zwak voor en toen ze uiteindelijk groot en sterk genoeg waren was hun zuigreflex niet voldoende, helaas. Natuurlijk heb ik nog getracht hen aan te leggen toen ze enige maanden oud waren(ook met hulp) maar dit lukte bij een van hen minimaal bij de ander niet. Im heb hen overigens wel een half jaar gekolfde borstvoeding gegeven en was blij dat ik dat toch voor hen kon doen.
Groetjes, Nancy

Rembrand

Rembrand

16-12-2008 om 10:22

Nancy,

Als ik het goed voor de geest kan halen is dit ook al enkele jaren geleden dat jouw kinderen ter wereld kwamen toch ?
Wat kregen ze eerst voordat ze moedermelk kregen ?
Of bedoel je dat ze eerst helemaal nog niets mochten via de sonde ?
M.

Nancy

Nancy

16-12-2008 om 11:21

Al 9 jaar geleden....

Hallo Rembrand,

Ja, dat klopt mijn kinderen zijn inmiddels al 9 jaar oud, de tijd vliegt (en dan nog posten op de baby-thread...). In het Sophia is men heel langzaam begonnen met het opbouwen van de voeding, maar dan inderdaad wel via een sonde inderdaad. Ik weet eerlijk gezegd niet meer hoe het heette maar de naam Nenatal staat me bij (is ook al 9 jaar geleden he) Er moest eerst begonnen worden met die speciale voeding voor prematuur geboren baby's en daarna mocht e.e.a. gecombineerd worden met borstvoeding. Groetjes, Nancy

Rembrand

Rembrand

16-12-2008 om 11:34

Nancy.

Dat dacht ik al.
Tegenwoordig is er veel discussie over de zin en onzin van die speciale prematurenvoeding. Je borsten maken namelijk al speciale prematurenvoeding. Sommige ziekenhuizen stoppen een soort "verrijker" door de afgekolfde melk genaamd BMF. De vraag is of dit echt nodig is ( het zou immers betekenen dat moedermelk niet goed genoeg is voor een prematuur ). Bovendien wordt BMF gemaakt van koemelk wat een verhoogde kans op koemelkallergie geeft en andere gezondheidsnadelen.
De kans op darmproblemen ( NEC ) neemt hierdoor ook toe.
Er is in Amerika BMF op moedermelkbasis ( van donormelk ) en deze ontwikkelingen worden in Nederland op de voet gevolgd. Bovendien is het mogelijk om je melk in twee of drie porties te geven en de laatste ( vetste ) portie aan de baby te geven. Dit werkt ook heel goed.
Groetjes M.

ChrisH

ChrisH

16-12-2008 om 13:34 Topicstarter

Borstvoedingsvriendelijkheid sophia

Hoi Nancy,

Ons zoontje heeft voor zijn schedelafwijking een CT-scan gehad. Bij baby's betekent dit automatisch dat ze onder narcose moeten omdat ze daarvoor helemaal stil moeten liggen. Sinds enige tijd wordt er op de afdeling waar hij wordt geholpen echter geëxperimenteerd met het inbakeren en voeden van jonge baby's voorafgaand aan een CT-scan. De ervaring leert namelijk dat ze na de voeding diep in slaap vallen en dat een narcose (en bijbehorende dagopname) overbodig is.

Uiteraard wilden wij aan dit experiment wel meewerken en gelukkig is het ook goed gegaan op deze manier! Voor het geven van de borstvoeding was er helaas geen speciale ruimte beschikbaar en ontspannen voeden in de wachtruimte met andere bezoekers langs een doorgaande gang zag ik niet zo zitten. Het is tenslotte een experiment waar veel vanaf hangt. Uiteindelijk hebben we een plekje gevonden in een achterkamertje bij de dames van de balie Opname. Dat ging prima en zoals gezegd heeft het 't gewenste resultaat opgeleverd. Ik kreeg echter niet de indruk dat men echt is ingericht op borstvoedende moeders.

Natuurlijk kun je zeggen dat het niet uitmaakt waar je borstvoeding geeft en ik heb ook wel moeders gezien die wel gewoon in de wachtruimte voedden. Maar het is vaak erg druk en er zijn veel mannen bij, vaak van Turkse of Marokkaanse komaf. Ik weet eigenlijk niet hoe men daar tegen borstvoeding in het openbaar aankijkt, maar ik voelde me ongemakkelijk bij het idee dat het in hun cultuur 'not done' is. Maar misschien heb ik het helemaal mis.

Hoe dan ook, ik kreeg op basis van de infrastructuur (dus beschikbare ruimtes) een beetje het idee dat de fles de norm is en dat vind ik eigenlijk vreemd voor een kinderziekenhuis. Het is prettig om te lezen in jouw verhaal dat bv op de afdelingen wel wordt gestimuleerd.

Chris

Nancy

Nancy

16-12-2008 om 16:12

Jee, rembrand

Hallo Rembrand,

Ik heb je berichtje even een paar keer gelezen. Ik had gewild dat ik dit eerder had geweten. Bedankt dat je je kennis met me wilt delen (ik wilde dat je dit me 9 jaar geleden had kunnen vertellen maar dit terzijde). Ik ben meteen na de geboorte begonnen met kolven op de melkproductie op gang te brengen. Al deze melk moest toen worden weggegooit, en mocht niet worden ingevroren. Iets wat ik later wel heb gedaan. Ik begreep destijds dat dit in het begin niet mocht waarom was mij onbekend maar de melk moest vers zijn en heel even in de koeling maar zeker niet bevroren bewaard worden. Daardoor is er helaas dus heel wat verloren gegaan. Achteraf zoals ik dus nu uit jouw bericht lees zeer zonde..... Even leek het er op dat mijn meisjes koemelkallergie hadden maar na enige maanden van soja producten ben ik gewoon weer overgestapt op gewone melkproducten en de klachten (steeds terugkerende verkoudheden) keerden ook na gebruik van gewone melkproducten niet meer terug. Wat wel zo is, is dat mijn kinderen nooit ziek zijn en een sterke gezondheid hebben (uitgezonderd enige problematiek bij mijn ene dochter als nasleep van haar vroeggeboorte maar wat niet met haar fysieke gezondheid te maken heeft) zou dat dan aan dat beetje borstvoeding te danken zijn? Ik hoop het want dat heb ik ze dan in ieder geval wel zelf mee kunnen geven. Bedankt nogmaals voor je bericht. Ik hoop dat andere moeders van prematuren dit lezen en er lering uit trekken.
Groetjes,
Nancy

Nancy

Nancy

16-12-2008 om 16:18

Chris

Hallo Chris,

Er is een kolfkamer op de neonatologie IC, als je op de (ik dacht 3e verdieping) komt (het is ook alweer 9 jaar geleden) vanuit de lift loop je links de gang in. Het is dan halverwege aan de linkerkant van de gang. Je kunt vast e.e.a. wel even navragen. Ik weet niet precies waar je zoontje zal liggen misschien meer beneden op 1 van de verpleegafdelingen. In de kolfkamer is wel wat meer privacy, maar zoals ik al schreef incidenteel ook wel een man die je dan wel niet ziet maar toch....Je heb gelukkig wel de privacy van een gordijn. Ik begrijp precies wat je bedoelt. Je niet op je gemak voelen komt je melkproductie ook niet ten goede. Ik wens je zo wie zo heel veel sterkte met je zoontje. Groetjes, Nancy

Rembrand

Rembrand

16-12-2008 om 22:57

Nancy.

Wellicht slikte je toen medicijnen die niet samen konden met de borstvoeding ?
Nu weten we dat veel medicijnen wel samen kunnen met borstvoeding, maar negen jaar geleden kreeg je vaak het standaard advies om te kolven en je melk weg te gooien. Heel verdrietig en demotiverend voor moeders om dit te doen
Juist die eerste colostrum is zo goed voor elke pasgeboren baby ( maar zeker voor een prematuur !).
Op www.borstvoeding.com staat een heel goed artikel over borstvoeding voor prematuren. Je hebt er nu niets meer aan, maar misschien kan je andere moeders er nog meer helpen ! Natuurlijk heeft jouw borstvoeding een goede invloed gehad op hun ontwikkeling !
Kolven voor twee kinderen tegelijk is echt geen sinicure, en zeker niet als het allemaal zo spannend is geweest met hun gezondheid !
Ik wil je daarvoor met terugwerkende kracht de Gouden Tiet Award voor geven !
Je kan deze virtuele award bekijken ( en eventueel uitprinten ) via de volgende link : http://www.artcoco.nl/goudentiet.htm
Warme groet, M.

Nancy

Nancy

16-12-2008 om 23:22

Hallo M.

Dank je wel voor de Gouden Tiet Award! Ik heb de site bekeken en je moest eens weten hoe je op deze manier me een hart onder de riem steekt. In de afgelopen maanden is gebleken dat de jongste van de twee na haar geboorte een herseninfartje heeft gehad waarvan nu de gevolgen pas merkbaar werden (m.n. op school). Natuurlijk had het zoveel erger kunnen zijn en zijn we dankbaar dat ze er zo goed vanaf gekomen is. De Gouden Tiet Award geeft me het gevoel toch iets goed te hebben gedaan (want afgezien van wat ik daarnet beschreef zijn ze beiden dus nagenoeg nooit ziek) en daar ben ik dus heel blij om....
Nogmaals dank en een warme groet terug!
Nancy

PS excuses Chris dat we zo off topic zijn gegaan.....

Kennis van nu en 9 jaar geleden

Alhoewel voor mij 9 jaar geleden nog als gisteren aanvoelt zijn in die jaren de inzichten m.b.t. borstvoeding en voeding voor prematuren toch flink gewijzigd. Het is constant in beweging.
Wat je toen deed was met de kennis die er toen voorhanden was het beste wat er te doen was.
Daarom: van mij krijg je die Gouden Tiet Award ook!!!

Rembrand

Rembrand

17-12-2008 om 09:37

Nancy.

Fijn dat ik je een hart onder de riem kon steken ! Ik heb de laatste jaren regelmatig meegelezen over je kinderen (vooral toen ze nog erg jong waren ), en ik bewonder je echt !
Liefs M.

Nancy

Nancy

17-12-2008 om 09:44

Berber, dirksmama en m.

Hallo allemaal,

bedankt voor jullie berichtjes. Ik vergat je te antwoorden op je vraag of ik destijds medicatie slikte na de geboorte van mijn kinderen. Nee, dat was niet het geval. Wel voor de bevalling, een anti-biotica maar zeker niet erna. Dirksmama, je hebt gelijk 9 jaar lijkt lang geleden maar de laatste tijd lijkt het weer erg dichtbij....je hebt gelijk de inzichten veranderen steeds. Afgelopen week werd bekend dat er in het Radboud een nieuw beleid is tav de behandeling van herseninfarcten bij baby's. Ook dat is anders dan 9 jaar geleden....Ik ben ook blij met jouw bericht! Berber, ik schreef het al aan Dirksmama, 9 jaar lijkt lang geleden, maar in gedachten zie ik alles nog zo voor me. Er is dus daadwerkelijk ook niets veranderd. Hartelijke groeten voor jullie allemaal,
Nancy

Nancy

Nancy

17-12-2008 om 09:54

Slik.....wat lief. Ik moet je wel eerlijk bekennen dat we lange tijd misschien wel ons hoofd in het zand hebben gestoken (hoewel het leek ook helemaal goed te gaan) en steeds maar zeiden dat onze meisjes er zo goed vanaf zijn gekomen. Ook op onze website (inmiddels ruim van 4 jaar oud en dus niet up to date) staat het verhaal dat ze er zonder kleerscheuren vanaf gekomen zijn. Afgelopen jaar kwamen echter toch wat probleempjes om de hoek kijken, zoals ik al schreef bij de jongste op school. Op advies van haar juffen en een bezoek aan de neuroloog bleek dat ze een herseninfarctje heeft gehad, net na de geboorte. We wisten wel dat ze 2 kleine hersen-bloedinkjes had gehad maar niet dat daaruit een infarctje was ontstaan. Omdat deze in de thalamus zit ontstaan er leer- en concentratieproblemen en heeft ze last van epileptische activiteit, helaas. Ze zit nu sinds 2 weken op een REC3 school. Ineens kwam alles van 9 jaar geleden weer terug, daarom ben ik dus ook blij met de award. Ik wilde je dit graag laten weten.
Lieve groeten,
Nancy

Nancy

Nancy

18-12-2008 om 11:08

Berber

Berber,

Zo'n kort berichtje met daarachter veel verdriet....
we zijn helaas lotgenoten. Ook voor jou een dikke knuffel terug. Ik hoop met heel mijn hart dat het goed komt met je jongens. Mooie woorden en veel woorden zijn niet nodig maar wel een hart onder de riem, zeker voor jou en heel veel sterkte.......
Lieve groeten,
Nancy

Nancy

Nancy

20-12-2008 om 18:36

Berber

Weet ik toch...je hoeft je zeker niet te verontschuldigen. Ik hoop nogmaals dat je in 2009 alle goed krijgt voor jouw en je 2 knulletjes!
Lieve groeten,
Nancy

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.