Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Buikvirus baby

Hi!
Mijn zoontje van 11 maanden heeft denken we een buikvirus gekregen zondag want veel diaree en overgeven , vandaag ( 5 dagen geleden ) nog steeds af en toe overgeven, wel 1/2 keer per dag plotseling iets .

Kan dit nig normaal zijn overgeven na zoveel dagen? Meer ouders ervaring mee?
( zijn zus is ook besmet ermee den k door hem
en had alleen overgeven heftig 1 nacht en daarna niet meer )

Hoor graag ervaringen ervaring !

Drinkt ie genoeg? Nog plasluiers? Dan zou ik het even afwachten. Als het het hele weekend zo doorgaat misschien maandag even met de huisarts overleggen.

Zolang zijn luiers nog nat zijn, is er geen direct alarm.

Is ORS geven een idee?

https://www.medi-mere.com/informatiecentrum/o/ors/

...

1. Kinderen onder de 2 jaar en ouderen boven de 70 jaar drogen sneller uit dan andere kinderen en volwassenen. Voor hen is het verstandig bij diarree snel met ORS te beginnen.

...
ORS is een oplossing van zouten en suikers. Als u geen kant-en-klare ORS hebt kunt u het zelf maken door 18 gram suiker (= 8 klontjes) en 3 gram keukenzout (= 1 theelepel) op te lossen in 1 liter drink-water. Dit werkt bijna even goed als kant-en-klare ORS.

Plast hij nog goed? Kijk anders even op Thuisarts.nl of Moetiknaardedokter.nl. Dat vind ik altijd heel handig. Dan kun je op basis van de situatie goed inschatten wat je het beste kan doen.

En telefonisch overleggen met de huisartsenpost kan ook altijd! Mocht je vanavond of dit weekend echt twijfelen.

Mijn kind van 13 maanden is een 'makkelijke spuger'. Die geeft bijvoorbeeld over als ze verkouden is, als ze wat teveel gegeten heeft, als ze zich boos maakt enz. Na een buikvirus (ook pas gehad) is dat nog wat meer. En dat houdt dan ook best een week aan. Dus in die zin wel herkenbaar. Zij krijgt de borst en meldt zich dan gewoon een keertje extra. Ze is nu wel wat minder gegroeid nu ze de afgelopen 2 maanden vaak ziek was. Maar ze had voldoende reserves 😉

Ik weet niet wat je bedoelt met  af en toe 1 tot 2 keer per dag iets overgeven. Is dat dagelijks 2 hele maaltijden die hij weer uitspuugt? Of een enkele keer een beetje spugen? Houdt hij wel iets binnen? Eet en vooral drinkt ie goed? Heeft ie plasluiers? Is zijn ontlasting inmiddels normaal, of nog diarree? 
Voor nu vooral plasluiers in de gaten houden mbt uitdroging. En ook als hij echt helemaal niks binnenhoudt contact met de hap. 

Elvirap

Elvirap

07-03-2026 om 01:58 Topicstarter

Meesje schreef op 06-03-2026 om 21:08:

Mijn kind van 13 maanden is een 'makkelijke spuger'. Die geeft bijvoorbeeld over als ze verkouden is, als ze wat teveel gegeten heeft, als ze zich boos maakt enz. Na een buikvirus (ook pas gehad) is dat nog wat meer. En dat houdt dan ook best een week aan. Dus in die zin wel herkenbaar. Zij krijgt de borst en meldt zich dan gewoon een keertje extra. Ze is nu wel wat minder gegroeid nu ze de afgelopen 2 maanden vaak ziek was. Maar ze had voldoende reserves 😉

Ik weet niet wat je bedoelt met af en toe 1 tot 2 keer per dag iets overgeven. Is dat dagelijks 2 hele maaltijden die hij weer uitspuugt? Of een enkele keer een beetje spugen? Houdt hij wel iets binnen? Eet en vooral drinkt ie goed? Heeft ie plasluiers? Is zijn ontlasting inmiddels normaal, of nog diarree?
Voor nu vooral plasluiers in de gaten houden mbt uitdroging. En ook als hij echt helemaal niks binnenhoudt contact met de hap.

Heel erg bedankt voor je reactie. 
nee gelukkig niet na elke voeding en de ene keer spuugt hij echt beetje en andere keer weer best wat . Maar plast gelukkig idd goed. Helaas nog wel diarree . 

Poezenmeisje schreef op 06-03-2026 om 18:40:

Zolang zijn luiers nog nat zijn, is er geen direct alarm.

Is ORS geven een idee?

https://www.medi-mere.com/informatiecentrum/o/ors/

...

1. Kinderen onder de 2 jaar en ouderen boven de 70 jaar drogen sneller uit dan andere kinderen en volwassenen. Voor hen is het verstandig bij diarree snel met ORS te beginnen.

...
ORS is een oplossing van zouten en suikers. Als u geen kant-en-klare ORS hebt kunt u het zelf maken door 18 gram suiker (= 8 klontjes) en 3 gram keukenzout (= 1 theelepel) op te lossen in 1 liter drink-water. Dit werkt bijna even goed als kant-en-klare ORS.

Ja absoluut geef ORS, zeker wanneer het al zolang duurt. Daarmee voorkom je een hoop ellende.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.