Gaby1127
13-10-2025 om 23:01
Co-ouderschap op afstand met een baby jonger dan 2 jaar
Hallo allemaal,
Ik wil graag mijn situatie delen. Ik heb een dochter van 19 maanden. Haar vader is minder dan een maand geleden naar Spanje verhuisd. Wij zijn uit elkaar gegaan toen onze dochter 9 maanden oud was. In die tijd bezocht hij haar drie keer per week, in totaal ongeveer 3 tot 5 uur per week.
Sinds hij is verhuisd, hebben ze dagelijks videogesprekken, maar vanwege haar jonge leeftijd verliest ze snel haar aandacht. Ze heeft nog nooit bij hem overnacht, onder andere vanwege de borstvoeding en omdat hij toen geen geschikte plek had om dat te doen.
We hebben een ouderschapsplan ondertekend, maar ik had het gevoel dat de mediator vooral naar hem luisterde en dat er weinig aandacht was voor de behoeften en emoties van mijn dochter. Ik ben niet tevreden met dit plan en ik wil graag weten bij wie ik terecht kan voor advies of hulp.
In het plan staat dat haar vader haar één keer per maand mag bezoeken en dat hij haar dan mee mag nemen om bij hem te overnachten, en dat ze in de zomer samen enkele vakantiedagen hebben.
Ik ben het hier in principe mee eens, want ik vind het belangrijk dat ze een band met haar vader heeft. Maar ik zou graag willen dat dit geleidelijk gebeurt. Ze kan niet zomaar van nooit bij hem hebben geslapen naar ineens zonder mij overnachten, zeker niet als hij haar maar één keer per maand ziet.
Ik steun en stimuleer hun relatie, maar ik wil graag dat dit proces verloopt in het tempo van mijn dochter en op een manier die past bij haar leeftijd en de situatie (het zou anders zijn als hij nog in Nederland woonde en haar regelmatig zag).
Heeft iemand advies of ervaring met een soortgelijke situatie?

Due-scimmie
14-10-2025 om 12:23
Izza schreef op 14-10-2025 om 11:16:
Ik zou overigens niet meewerken aan dagelijks videobellen. Behoorlijk belastend en daar heeft een kind van die leeftijd echt heel weinig aan. Het besef is er gewoon nog niet. Zeker als haar vader in het dagelijks leven geen enkele rol speelt. Het is gewoon iemand op een scherm. Dat zou ik terugbrengen naar 2x per week ofzo. Je hebt ook een eigen leven toch?
Het is ook zijn kind. Alsof iemand niet iedere dag wel ergens 5 minuten tijd heeft om kind te laten videobellen.

haarklover
14-10-2025 om 13:35
Due-scimmie schreef op 14-10-2025 om 12:23:
[..]
Het is ook zijn kind. Alsof iemand niet iedere dag wel ergens 5 minuten tijd heeft om kind te laten videobellen.
Het is vast leuk voor de vader om elke dag te videobellen, maar ik kan mij moeilijk voorstellen dat een kind van nog geen 2 jaar die behoefte heeft.

haarklover
14-10-2025 om 13:42
Ik ga ervan uit dat hij niet elke maand 1 dag naar Nederland komt, dus misschien wil hij ook wel andere afspraken maken, bijvoorbeeld dat hij steeds een paar dagen achter elkaar komt.
Of eventueel halve dagen.
En als ze ouder wordt, kan ze ook een week naar Spanje.
(Sinterklaas heeft tientallen kinderen meegenomen, en daar klaagde toen niemand over).

absor
14-10-2025 om 15:18
wat ontzettend jammer voor je dochter dat haar vader naar Spanje is verhuisd. Ik snap dat dit heel verdrietig voelt
mbt zorgen maken of een kind ‘zomaar’ een nachtje bij een ander kan slapen. Daar hoef je je niet druk om te maken, dat kan. En als ze van nu af aan elke maand een nachtje bij haar vader slaapt is dat later normaal en zal ze niet eens meer herinneren wanneer dat startte.
Het is natuurlijk veel te weinig als echte ouder om een betrokken rol te spelen in leven van jullie kind. Dat is zijn en haar verlies helaas. Jammer van zijn keuze
(klinkt alsof je zelf extreem gehecht bent dat je het eng vind de zorg voor je kind uit handen te geven. Begrijpelijk want loslaten is ook heel moeilijk. Als de band goed is met je ex, dat hoop ik, wellicht kan hij coulant zijn en voor jouw eigen gevoel accepteren dat je de eerste paar keren samen met haar bij hem logeert. Maar dan moet je onderlinge band wel echt goed zijn want ruziende ouders is erger dan een nachtje alleen bij papa, ook al ken je hem nóg niet zo heel goed)

Izza
14-10-2025 om 15:57
Due-scimmie schreef op 14-10-2025 om 12:23:
[..]
Als moeder heb je ook een eigen leven. En ik kan mij voorstellen dat je er niet op zit te wachten dagelijks contact te moeten hebben met je ex. Je bent uit elkaar en hij kiest er zelf voor naar het buitenland te verhuizen. Ik zou daar met een druk leven als alleenstaande ouder ook niet iedere dag tijd voor hebben. En het is een aantasting van je vrijheid en privacy. Kinderen van gescheiden ouders hebben toch ook niet dagelijks contact met de andere ouder? Ik zou dus aangegeven dat je 2 of 3x per week tijd hebt op een vast moment. Eerder zag hij zijn kind ook niet dagelijks. En zoals TO zegt het kind is 1,5! Dat besef en de concentratie zijn minimaal.

Gaby1127
14-10-2025 om 16:44
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Het helpt me echt om de situatie ook eens vanuit een ander perspectief te bekijken.
Het is jammer dat hij die keuze heeft gemaakt. Ik wil gewoon dat onze kleine meid gelukkig is en zich zo min mogelijk verward voelt.
Wat ik bedoelde met een nachtje bij hem slapen, is dat ik me wat zorgen maak dat ze zich misschien niet helemaal veilig zal voelen, vooral met de afstand tussen ons en omdat hij haar maar één keer per maand ziet. Maar ik begrijp natuurlijk dat het voor hen allebei fijn en belangrijk is om tijd samen door te brengen.
Het is gewoon een lastige situatie. We hebben geen slechte band, maar ik ben degene die voor haar zorgt – ook financieel. Hij is naar Spanje verhuisd om te studeren en staat daar geregistreerd zonder inkomsten, dus er is geen kinderalimentatie afgesproken.
De dagelijkse videogesprekken zijn mijn manier om mee te werken, zodat ze toch elke dag even contact heeft met haar papa tot hij haar weer kan zien.

Daglichtlamp
14-10-2025 om 16:57
Anderhalf jaar is echt oud genoeg om een nachtje te logeren bij papa die ze incidenteel ziet. (of bij opa en oma).

masatu
14-10-2025 om 17:11
Je zou ook de eerste keer kunnen beginnen met een dag samen op pad (dus vader & kind samen) - ik begrijp in elk geval uit je verhaal dat hij tot nu toe enkel een paar uur bij jou thuis is geweest, en dan is een dag samen wellicht al een aardige verandering (ook voor hem). Als dat goed gaat kan je kind een paar dagen later een nachtje blijven slapen in zijn eigen vakantiehuisje. Ik ga er vanuit dat hij dan niet voor één dag komt, maar eerder een paar keer per jaar een week oid. Zeker als hij blijkbaar geen inkomsten heeft?

Nick90
14-10-2025 om 18:05
Meesje schreef op 14-10-2025 om 09:51:
Begrijp ik het goed dat de vader van jouw kind sinds de scheiding een paar keer per week 1-2 uurtjes bij jullie op bezoek kwam en verder niks? Dus hij nam haar nooit mee ergens naar toe? Geen wandeling, middagje dierentuin, verjaardag van zijn ouders oid?
Heeft dat een reden? Stond dat in het ouderschapsplan? Mankeert er iets aan vader? Is er iets mis met hem dat hij niet langer dan 2 uurtjes in het bijzijn van zijn kind kan zijn?
Ik denk dat we wat achtergrondinfo missen hier.
Waarschijnlijk gebeurde dat niet omdat de moeder dwars lag?

Jonagold
14-10-2025 om 18:17
Nick90 schreef op 14-10-2025 om 18:05:
[..]
Waarschijnlijk gebeurde dat niet omdat de moeder dwars lag?
Wat een nare negatieve reactie weer. Ze werkt toch ook mee aan iedere dag videobellen?

Anoniemvoornu
14-10-2025 om 20:07
haarklover schreef op 14-10-2025 om 13:35:
[..]
Het is vast leuk voor de vader om elke dag te videobellen, maar ik kan mij moeilijk voorstellen dat een kind van nog geen 2 jaar die behoefte heeft.
Mijn kind van 2 vind videobellen super leuk en belt graag elke dag met familie

Gebruikersnaaminvullen
14-10-2025 om 20:40
Gaby1127 schreef op 14-10-2025 om 16:44:
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Het helpt me echt om de situatie ook eens vanuit een ander perspectief te bekijken.
Het is jammer dat hij die keuze heeft gemaakt. Ik wil gewoon dat onze kleine meid gelukkig is en zich zo min mogelijk verward voelt.
Wat ik bedoelde met een nachtje bij hem slapen, is dat ik me wat zorgen maak dat ze zich misschien niet helemaal veilig zal voelen, vooral met de afstand tussen ons en omdat hij haar maar één keer per maand ziet. Maar ik begrijp natuurlijk dat het voor hen allebei fijn en belangrijk is om tijd samen door te brengen.
Het is gewoon een lastige situatie. We hebben geen slechte band, maar ik ben degene die voor haar zorgt – ook financieel. Hij is naar Spanje verhuisd om te studeren en staat daar geregistreerd zonder inkomsten, dus er is geen kinderalimentatie afgesproken.
De dagelijkse videogesprekken zijn mijn manier om mee te werken, zodat ze toch elke dag even contact heeft met haar papa tot hij haar weer kan zien.
Heb je met je ex gesproken over dat nachtje logeren gehad? Hoe hij dat voor zich ziet, waar dat plaats moet vinden etc, etc. Persoonlijk zou ik hem niet faciliteren door je huis beschikbaar te stellen. Hij is degene die naar het buitenland is vertrokken. Als hij dat kon regelen dan kan hij vast wel iets verzinnen met overnachten.

absor
14-10-2025 om 21:47
Gebruikersnaaminvullen schreef op 14-10-2025 om 20:40:
[..]
Heb je met je ex gesproken over dat nachtje logeren gehad? Hoe hij dat voor zich ziet, waar dat plaats moet vinden etc, etc. Persoonlijk zou ik hem niet faciliteren door je huis beschikbaar te stellen. Hij is degene die naar het buitenland is vertrokken. Als hij dat kon regelen dan kan hij vast wel iets verzinnen met overnachten.
Ik zou, als de band verder goed is, hem juist uitnodigen in mijn eigen huis een nachtje te blijven slapen. Als het gaat om 1 nacht per maand Op de bank of logeerkamer natuurlijk. Wel zo makkelijk.
Het is per slot van rekening de vader van je kind, en ook de man waarmee je hebt besloten een kind op de wereld te zetten

Gebruikersnaaminvullen
14-10-2025 om 21:57
absor schreef op 14-10-2025 om 21:47:
[..]
Ik zou, als de band verder goed is, hem juist uitnodigen in mijn eigen huis een nachtje te blijven slapen. Als het gaat om 1 nacht per maand Op de bank of logeerkamer natuurlijk. Wel zo makkelijk.
Het is per slot van rekening de vader van je kind, en ook de man waarmee je hebt besloten een kind op de wereld te zetten
Het is ook de man die besloot om Nederland te verlaten en ver weg van zijn kind te gaan wonen. Er is een verschil tussen zaken onderling regelen omdat het bij de één een beetje tegen zit of onderling zaken regelen omdat er één is die een keuze heeft gemaakt omdat het goed voor hem was en niet perse voor het kind. De moeder is niet als enige verantwoordelijk om het juiste te doen voor het kind.

Diezijnvanmij
15-10-2025 om 09:48
absor schreef op 14-10-2025 om 21:47:
[..]
Dat zou ook mijn voorkeur hebben.
In veel posts hier word er best wel makkelijk gedacht over je kind een nacht ergens anders laten slapen. Maar juist op deze jonge leeftijd kunnen kinderen groot verdriet ervaren als ze 'ineens' ergens anders moeten slapen dan bij de kernouder(s). Vader laten logeren geeft hem de tijd met zijn dochter, zonder dat dochter eventueel ongemak hoeft te ervaren.
Maar goed, dan moet je wel je ex kunnen luchten en zien (en dat kan ik niet )